Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Vi må jo fiske også - ikke bare lese om fiske, så tråden vil gjenoppstå fra de døde med ujevne mellomrom! ;)

Vært i Stryneelven i helga. Helt dødt, det gikk omtrent ikke fisk, hverken laks eller sø. Glassklar elv, har ikke fått den velkjente brefargen ennå. Fikk en eneste liten laks på 3,3 kg og hadde drag av en til - selvsagt på wobbler, begge ble opphisset av en Beggar!

De JAN wobblerne er bare knall. Jeg spør igjen, vil du kvitte deg med en eller bytte i annet snacks? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nødig, i og med jeg har såpass få igjen, men hva gjør man ikke for en "frende"... men det blir i såfall JAN-wobbler 3 i forrige innlegg. Den er ubrukt. Den første der ser du mye laksetenner på...hehe, ikke ulik nr. 3.

Supert - fin all-roundfarge, så den er solgt!

Vil du ha kjedelige penger eller annet snacks (customs som ikke fåes på nett eller i butikk) i retur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Liker den tråden her, det er ekte fiskerglede og kunnskap samlet i ett.

Dessuten må jeg smile litt for meg selv når dere snakker om gamle wobblere etc; det er som å se meg når jeg sitter og kikker på vintage gitarer på Ebay. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noe du PerH, jeg er allergisk mot plast til laks. Gjerne noe søkende eller noe dyperegående OG finsk. :) Ikke grønnt - fisker ikke så bra i Drammer'n.

Gi meg navn/adresse i en PM.

Kjører på ferie akkurat nå, så transaksjonen får dessverre vente ca. tre-fire uker!

Dropp en e-post, du finner adressen under her, så finner vi hverandre!

Har noen svært spesielle deep-divers som er håndlaget og går flott. De er laget på bestilling - dvs. bare jeg og produsenten har akkurat den modellen. Har asymmetrisk, kraftig sideveis bøyd kropp som destabiliserer gangen. Svært livlige krabater på alle typer strømdrag, de tvinges ikke opp i hardstrømmen heller. Skal ta noen bilder når jeg er hjemme igjen, så får du bare velge og vrake! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen svært spesielle deep-divers som er håndlaget og går flott. De er laget på bestilling - dvs. bare jeg og produsenten har akkurat den modellen. Har asymmetrisk, kraftig sideveis bøyd kropp som destabiliserer gangen. Svært livlige krabater på alle typer strømdrag, de tvinges ikke opp i hardstrømmen heller. Skal ta noen bilder når jeg er hjemme igjen, så får du bare velge og vrake! :lol:

Ja takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope - noe må man ha for seg selv, men man må være forberedt på å ofre noe for en JAN... :)

Skal se om jeg får finnen til å lage noen flere til neste år, så kanskje er du heldig du også..!

1. Dette var bare tull - sliter på jobben mens laget er i Namsen....

2. Ja, takk vi blir nok enige om noe til neste år.

3. Har du fått mail av meg ang kubben som står under flytebrygga i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dette var bare tull - sliter på jobben mens laget er i Namsen....

2. Ja, takk vi blir nok enige om noe til neste år.

3. Har du fått mail av meg ang kubben som står under flytebrygga i Bergen?

Jepp - så den før vi kjørte. Ble litt travelt med å pakke om og gjøre alle "to-do's" før avreise.

Berggyltekubber finner du mange steder i området. Du skulle sett noen av de som eter seg feite i nærheten av oppdrettsanlaggene her vest. Litt Skogseid K-faktor over dem, gitt... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en fiiiiin wobbler av NM, ligner på den ene litt oppi tråden her. Fikk fisket med den i 2 dager før den ble spist av elva :) HAdde et hugg og en fast fisk (som like etter ikke var fast lenger) på den på 2 dager- det var bra "uttelling" kontra timene, de 2 første dagene var ikke de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en fiiiiin wobbler av NM, ligner på den ene litt oppi tråden her. Fikk fisket med den i 2 dager før den ble spist av elva :P HAdde et hugg og en fast fisk (som like etter ikke var fast lenger) på den på 2 dager- det var bra "uttelling" kontra timene, de 2 første dagene var ikke de beste.

NM vet hvor du får tak i nye. Hadde den rund eller L-formet leppe? Vinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den samme som forhåpentligvis ligger i postkassa di.

Rund leppe og vinger ja, i farge nr 19.

Hmmm. akkurat den varianten har jeg ikke sett eller prøvd før. Håper den ikke er gått tapt i posten...

Har noen avarter av liket med svær L-formet leppe og vinger. Går dypt og nydelig vuggende, en slags klassisk deep-diver, men den har ikke den sprelske gangen disse med rund skje har! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen til nr 2 fra toppen

Leppa til nr 3 fra toppen

Aha - Jorma er cross-over kokk, trikser og mikser. Skal bli moro å se hvordan de går hvis den har kommet i posten når jeg en gang er hjemme igjen..

I dag hadde jeg og Jævenskjære på FS lik uttelling i antall kilo: Jævenskjære hadde 7,7kg laks (på Turdus) mens jeg hadde 7,7 kg blåbær. Kanskje ikke helt det samme, men dog - blåbær er godt!

Stikker opp til Målselva neste mandag, må bare gjøre unna et stunt med familien i Sverige først. Kjerringa bare så på meg her om dagen mens lakse-MMS'ene tikket inn og sa - kom deg nå oppover, vi ordner oss alltids! Hun forstår seg i alle fall på fiskesjuke folk... :hailfs::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Måtte bare legge ut noen bilder av noen råe skjønnheter - Mehukatti..!

60495_s.jpg

Fikk tak i disse via annen finsk wobblermaker jeg fisket med i Målselv som er en venn av produsenten. De er ikke til å oppdrive kommersielt lenger. Han som lager dem har utviklet kraftig astma og kveles i pussestøv og lakkdunst. Den øverste hadde bare vært i mitt eie noen timer da en storlaks tok den og faktisk knekte hele svømmeleppa på den. Er du glad i spesielle, sjeldne wobblere så må de nok forbli i skrinet, i alle fall såpass bra produkter som dette. Den nederste tok faktisk også fine lakser!

Her er den illsinte, vandalen som tok på kveldsfisket:

60496_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har noen wobblerbytter med bl. a. Laksefiskern på gang, samt andre forespørsler, så derfor legges noen ertebilder av forskjellig snacks ut her nå! Så bare nyt, tji hi! :D

Turdus T1 70 mm customs: nyttige Deep divers med spesialfarger og god gange (ikke i salg noe sted ellers, øverste og nederste ubetydelig merket av laksetenner, midterste foreløpig ubrukt, har for øvrig oransje buk). Se også nederste med spesiell effektlakk som skifter fra lys lilla metallic til lys kopper metallic avhengig av hvilken vinkel du holder wobbleren - du ser kanskje effekten i lakken på bildet?

61960_s.jpg

Tar det ovenifra og ned: Ny custom Turdus 60 mm deep diver, Beggar 65L customfarge m. større og mer dyptgående svømmeleppe enn normal 65L (utrolig gange, noen små merker etter laksetenner). Så Beggar 80P og 80K, begge ubrukte men nydelig svømmende i standardfarger:

61961_s.jpg

Standard Turdus T1 70 mm, nest øverste, tredje øverste og nest nederste er lakket i mine customfarger. Kameleonnti (øverst) er bare slik farget når lyset kommer i denne vinkelen, lakken skifter til lys metallic grønn og tilbake når wobbleren svømmer (effektlakk). De fleste nye men et par av dem er brukte og har merker etter laksetenner:

61962_s.jpg

Så en meget spesiell "one-of-a-kind-sak" som er døpt "Crazy Frog". En utrolig sær, ikke kommersielt tilgjengelig, nokså flat og komplett spinnvilt svømmende wobbler Hannu Rastas (Turdus-mannen) har laget kun for moro (..........og selvsagt for å fiske med selv!) etter modell av de eldgamle, finske wobblerne som ble laget lenge før Mr. Rapala i det hele tatt ble født og de løgnaktige mytene rundt wobblere ble brukt i markedsføring! Ca 60 mm, er nesten ubrukt grunnet norsk regelverk. Denne er lakkert i min customfarge kalt Copper Killer - rødt og kobber med brunlig rygg og metallic grønne kinn!

61966_s.jpg

Øverst dyptgående, customlaget Vaarala 80 mm, meget god wobbler på stor elv, har flere av den - en er ubrukt. Liten, frekk Beggar 55P - har flere farger, et par av dem (foreløpig!) ubrukte. Går dypt og lekkert, liten villkatt. Så en liten, ubrukt 60 mm JiiS med nyyydelig finish. Juha Sarja som lager JiiS må være verdensmester i laging av lekre, meget gjennomførte wobblere - han bruker f. eks. svindyre Kamasan NK 62 som standardkroker! Har flere farger og størrelser, noen (foreløpig!) ubrukte.

61963_s.jpg

Øverst custombygd 70 mm JiiS, ryggen er samme rødfarge og sidene sort med metall gullflake. Slike bestillinger merker han i buken, det står PerH special under. Går flott, er helt ny. Så to svært spesielle, nye 70 og 55 mm Luuladen Lukko (kåret til årets wobbler av Era magazine i Finland for et par(?) år siden), begge ubrukte, men svømmer flott. Nederst en ubrukt Poppeli fra en av de andre virkelig "grand old men" i Finland, som faktisk spikket wobblere før Mr Rapala.

61964_s.jpg

En del av Antti's småfrekke kreasjoner (han jeg fisket med i Målselv, se under tråden derfra under Laksefiske på FS). Litt varierende lengde og kroppsform, siden alt spikkes for hånd og hver eneste en blir unik, men stort sett 60 mm'ere. Alle på bildet er nye. Vanskelige å få tak i, han produserer ikke mange i året. Godt justerte, men svømmeleppa er ikke steinhard og kan bøyes en tanke opp hvis man vil ha dem til å "ture" mer. Gode fiskefangere alle sammen, de er laget i abachi med supersterke strenger og tåler mange laks. Har en spesiell wobbler fra Antti's hånd som jeg i fjor og i år til sammen har tatt hele 15 laks på, som fremdeles fungerer helt utmerket og kun har krevd litt småflikking av riper i coatingen etter all mørbanken. Rene tanksen den der..!

61965_s.jpg

Nå kan du velge hva du vil ha i retur i bytte for JAN, kjære Laksefiskern. Alt over er gode greier og svømmer meget bra, de er ikke satt som aktuelle byttobjekt fordi jeg vil bli kvitt dem! At noen er i kategorien ubrukte ennå er bare fordi jeg enten har flere av dem eller rett og slett ikke har hatt tid til å forsøke å fiske med dem ennå. Deep diverne til Turdus og noen andre i buketten over er spesiallagede Customs og derfor one-off produkter du ikke får kjøpt i Finland en gang.

Kanskje det ble bittelitt vanskelig å velge nå, Laksefiskern..? :):lol:

Til Nils Master og Tequila vil jeg bare si; don't drool! B):D

Noe som fristet?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.