Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Hei

tenkte å prøve wobler i drammenselva. den som fisker så bra i Gaula er den blyet såpass at den er mulig å kaste 10 meter med 0,50 og amb. likte de fargene orange kobber rygg med sorte striper.

Skal fiske neste helg

:lol:

Tror du vil bli nokså plaget med å få ut akkurat den wobbleren på såpass grovt utstyr, til og med kun 10 meter!

Hvis du skal ha slike som Nils Master har brukt må de bestilles, spikkes, limes, pusses, lakkes, coates og tørke innimellom slagene, i tillegg til noen dagers postgang, så neste helg vil nok holde hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Själv har jag en Gaylures, http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic....2346&highlight=

varje färg specialbeställs och görs i ett exemplar.

Jepp, Jesse är en gädd- och göswobbler, Finska gösrekordet är tagen på den, har en i papegoja, borde funka på lax.

Förresten nån annan som provat Ugly Duckling, dom har några fina beten i plast, har bara dom i balsaträ,

fina abborrwobbler. Håller betydligt bättre än Emmawobbler´n för gäddor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere woobler spesialister.

Hvilke wooblere er det jeg skal ha?

Jeg fisker Laks fra land, ingen muligheter for båt/dorge.

Så trenger en kaste- wobbler i fin lakse størrelse og lakse farger.

Blir brukt i Orkla. Valdet har både fine stryk med god fart og helt rolige Høler.

På forhånd takker jeg for all hjelp jeg kan få

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere woobler spesialister.

Hvilke wooblere er det jeg skal ha?

Jeg fisker Laks fra land, ingen muligheter for båt/dorge.

Så trenger en kaste- wobbler i fin lakse størrelse og lakse farger.

Blir brukt i Orkla. Valdet har både fine stryk med god fart og helt rolige Høler.

På forhånd takker jeg for all hjelp jeg kan få

:)

Finnene lager stort sett lette båtwobblere. Fortynger du dem mye mister de lett gangen, så jeg kjenner ingen rene, håndlagede landwobblere designet for bruk i så stor elv. Kanskje med et unntak; Turdus modell T6, se her. Den er 9 cm og veier 14 gram. Den er en rendyrket kastewobbler som går godt i elva, men jeg er redd for at produsenten fisker laks selv for tiden...

Skal du bestille håndlaget fra Finland i sesongen tar det gjerne litt tid, dessuten har mange av produsentene trukket ned i elvene selv nå, så det spørs hvor lett det er å skaffe noe nå. Prøv linkene lenger opp i tråden, så kanskje du får svar.

MEN - har du strømkanter eller renner på valdet som du lett når fra land eller ved vading er saken annerledes. Da kan løsningen være å kjøpe noen leddete Rapala i 9 eller 11 cm, de er ikke så ille å kaste. Fargen kalt GFR har en haug med laks på samvittigheten, jeg har brukt dem selv i et lass år og det hender de knytes på fremdeles i ren nostalgi. Det er jo stort sett den "alle" wobblerfreakene begynte med, og den fønker fremdeles meget bra. Så får du heller satse på mer spesielle ting til fiskeskrinet neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnene lager stort sett lette båtwobblere. Fortynger du dem mye mister de lett gangen, så jeg kjenner ingen rene, håndlagede landwobblere designet for bruk i så stor elv. Kanskje med et unntak; Turdus modell T6, se her. Den er 9 cm og veier 14 gram. Den er en rendyrket kastewobbler som går godt i elva, men jeg er redd for at produsenten fisker laks selv for tiden...

Skal du bestille håndlaget fra Finland i sesongen tar det gjerne litt tid, dessuten har mange av produsentene trukket ned i elvene selv nå, så det spørs hvor lett det er å skaffe noe nå. Prøv linkene lenger opp i tråden, så kanskje du får svar.

MEN - har du strømkanter eller renner på valdet som du lett når fra land eller ved vading er saken annerledes. Da kan løsningen være å kjøpe noen leddete Rapala i 9 eller 11 cm, de er ikke så ille å kaste. Fargen kalt GFR har en haug med laks på samvittigheten, jeg har brukt dem selv i et lass år og det hender de knytes på fremdeles i ren nostalgi. Det er jo stort sett den "alle" wobblerfreakene begynte med, og den fønker fremdeles meget bra. Så får du heller satse på mer spesielle ting til fiskeskrinet neste år!

Som kastewobler til laks og for store elver lagde jeg en gang i tiden wobler som jeg fylte med glyserin med spesiel kasteskje og antibrekk feste( eget patent) for å gi kastekraft ( slingre kraft ) Kansje jeg tar opp disse igjen , bare for nostalgiens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag lå disse nydelige eksemplarene fra Vilhelm i postkassa:

58234_s.jpg

Gleder meg til å få testa disse.

Testa den øverste en times tid i dag, fra land.

Nydelig gange. Kunne brukes rett fra eska, ingen trimming nødvendig.

Hadde ett forsiktig hugg på den, men fisken ville ikke sitte. Hadde nok kanskje kroket den med to trippelkroker.

Gleder meg til videre prøving av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par-tre Jan-wobblere - flere vil komme (når jeg bare finner wobbleresken de ligger i)...

2206200821419mAaZfHTrKgf79SQ8F.JPG?39

Bare nevn en pris for denne her :) - eller vil du bytte i annet snacks?

Var å testa/justerte nye wobblere i dag i en småelv utenfor Bergen. Fikk en på 2,5 kg på en liten Tane-Lord og en på 4,3 kg på en Turdus T2 med mye gullflake. Mista en ltt større fisk på samme Turdus modellen, men den tok på en rød/kobber variant. Var spesielt imponert over gangen på Tane-Lorden i lite strøm - rimelig villbasse i stille partier, men tålte ikke for mye strøm. I turbulens og strie partier velta den bare og ble skrudd opp i overflata!

La respektive wobblere på gjellelokkene for å vise hvordan de ser ut:

58500_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med wobblerlakser. Så fine ut de der.

Både laksene og wobblerne altså. :angry:

Har planer om å besøke ei litaelv jeg også. i løpet av de nærmeste dagene. Der er det ikke lov med wobbler. :)

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har planer om å besøke ei litaelv jeg også. i løpet av de nærmeste dagene. Der er det ikke lov med wobbler. :lol:

Hvorfor det? :lol:

Småelver med mikrolaksetak på strykene, lange, myke stenger og sneller ladet med 0,30 mm for å kunne kaste disse knøttete wobblerne; moro i massevis og fundamentalt annerledes enn å fiske de store flodene, selv om snittstørrelsen ikke er rare greiene..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnene lager stort sett lette båtwobblere. Fortynger du dem mye mister de lett gangen, så jeg kjenner ingen rene, håndlagede landwobblere designet for bruk i så stor elv. Kanskje med et unntak; Turdus modell T6, se her. Den er 9 cm og veier 14 gram. Den er en rendyrket kastewobbler som går godt i elva, men jeg er redd for at produsenten fisker laks selv for tiden...

Skal du bestille håndlaget fra Finland i sesongen tar det gjerne litt tid, dessuten har mange av produsentene trukket ned i elvene selv nå, så det spørs hvor lett det er å skaffe noe nå. Prøv linkene lenger opp i tråden, så kanskje du får svar.

MEN - har du strømkanter eller renner på valdet som du lett når fra land eller ved vading er saken annerledes. Da kan løsningen være å kjøpe noen leddete Rapala i 9 eller 11 cm, de er ikke så ille å kaste. Fargen kalt GFR har en haug med laks på samvittigheten, jeg har brukt dem selv i et lass år og det hender de knytes på fremdeles i ren nostalgi. Det er jo stort sett den "alle" wobblerfreakene begynte med, og den fønker fremdeles meget bra. Så får du heller satse på mer spesielle ting til fiskeskrinet neste år!

Nja, Nils Master invincible och Jesse wobbler´n borde gå att fiska ifrån land med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Nils Master invincible och Jesse wobbler´n borde gå att fiska ifrån land med?

For all del - er bare allergisk mot plastikk under laksefiske. Ingen estetikk eller sjel og derfor som regel lite spennende ting. Men de virker sikkert, i alle fall NM'ene...

Er omtrent som å be en ihuga fluefisker bruke plastimitasjoner i elva, skjønner? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du har satt 'Omfattende teksteditor' som ditt valg, men browseren støtter det ikke. Standard editor har blitt valgt i stedet." = får ikke sitert med Opera som nettleser.

-Oki, jeg har bare den ene PerH av Jan-wobblere med den fargen. Jeg skal ha deg i "bakhodet" om noe skulle dukke opp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake fra Namsen og det var de gode gamle wobblerne som fisket best....

Hadde mest fisk på en Vaksi med samme farge som en Flaxen du fikk tilsendt Lars. Du må prøve den også Lars!!! Ellers så fikk den andre båten sine to største på en Flax.

Og nå kommer bomba - hadde IKKE laks etter på noen av Vaaralaene. Men fikk 3 små SØ :) Det ble så ille at jeg ikke fikk lov til å prøve de mer :D

Ellers så hadde vi faktisk på den største fisken på den gamle gode grønne bomberen. Den var på 12+ og datt av en meter fra håven........

Peson wobblerne fisket ikke godt for oss nå, men de fisket sinnsykt godt på åpningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått solgt noen wobblere da, Tequila?

Jeg har både fått solgt og skjenket diverse håndlaget snop til flere her inne, samt fått streng beskjed av visse hemmelighetskremmere om å strupe tråden... :)

Tror vi tåler ennå en link til temmelig sære greier for oss mer spesielt interesserte som i alle fall har skaffet meg laks i år (modell M-52), til tross for svært liten prøvetid i elva - Lord-wobblerne...

Oki, jeg har bare den ene PerH av Jan-wobblere med den fargen. Jeg skal ha deg i "bakhodet" om noe skulle dukke opp! ;)

Noen du har to av eller vil kvitte deg med?

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi tåler ennå en link til temmelig sære greier for oss mer spesielt interesserte som i alle fall har skaffet meg laks i år (modell M-52), til tross for svært liten prøvetid i elva - Lord-wobblerne...

Kan man skrive på engelsk til de gutta der?

Ikke det at jeg har tenkt å kjøpe noe da, men......................

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man skrive på engelsk til de gutta der?

Ikke det at jeg har tenkt å kjøpe noe da, men......................

;)

Bare send han mail du. Som regel slik at de fleste produsentene har noen i vennekretsen eller slekta som kan oversette, fra engelsk eller svensk til finsk. Har ikke hatt kontakt med Lord-mannen selv. Fikk tilsendt disse av Gammel-Erik, men siden han hadde fått dem pr post så må da mannen forstå språket!

Disse ligner ikke på noe annet jeg har sett, men lever fint i elva. Smålakskillere! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tane-Lord wobleren ser utrolig spennende ut.

Ja, de går riktig så livlig på middels til svakt strømdrag. "Vugger" eggende og har store utslag! De små leter nokså dypt ned i vannmassene, men det er jo typisk for finske knøtt. Dog måtte jeg skifte krokene, fordi en av dem knakk ved brekktesting. Ikke bra reklame for produsenten, men uansett fort gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en omfattende kjellerydding dukket en glemt bag opp - alle tubefluer, gamle Kuusamo Räsenen- og Kaaprialisluker, og ikke minst gamle Mankala-, MA-, Emma og Jan-wobblere og 10 kg bly... :)

Litt skuffende at det bare var to Emma'r, to MA og 4 Jan-wobblere:

Emma:

080720082002QmAV8ILqDIIHmm83gR.JPG?91

Emma:

080720082017Gks3fUd1uozNFg1CpJ.JPG?33

MA el. AM: ;)

080720082033qWuh81ekHgya9uIJvY.JPG?33

MA el. AM: :)

080720082047sAkZsFpikl9LVnWrlP.JPG?47

JAN:

080720082002U9Zy7UHyF1Ewf1uoPC.JPG?98

JAN:

080720082017b4IvzJerfisN6FFcCq.JPG?38

JAN:

0807200820328OdYg5AY59GuPO92Wd.JPG?39

JAN:

080720082046HJIp9rhx4C41Z8RqtB.JPG?48

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.