Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Hello! It's good to read that finnish wobblers are making come trough in Norway. Well i can read few words of norway and rest is just quess. I'm maker of Turdus wobblers. Next summer is coming "Norway series". 10 colors of normal T1 model and T1 deep diver as in a same colors. Per's photos have few colors of that series. I allso make smaller T2 55 mm model and i belive that same 10 colors come to that small one. Something new is allso coming. That big one T4 130 mm got little "brother" 110 mm version. It swimms hard and kicks like a hell. Well as more to Per, he had few of that 130 mm version. That "Norway series" comes to my homepages so you can see colors there. Just click english flag. I star to make them in autumm. If some one likes to order them, just send me e-mail in english.

Tide lines

Turdus

www.turdusvaappu.com

turdus@luukku.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello! It's good to read that finnish wobblers are making come trough in Norway. Well i can read few words of norway and rest is just quess. I'm maker of Turdus wobblers. Next summer is coming "Norway series". 10 colors of normal T1 model and T1 deep diver as in a same colors. Per's photos have few colors of that series. I allso make smaller T2 55 mm model and i belive that same 10 colors come to that small one. Something new is allso coming. That big one T4 130 mm got little "brother" 110 mm version. It swimms hard and kicks like a hell. Well as more to Per, he had few of that 130 mm version. That "Norway series" comes to my homepages so you can see colors there. Just click english flag. I star to make them in autumm. If some one likes to order them, just send me e-mail in english.

Tide lines

Turdus

www.turdusvaappu.com

turdus@luukku.com

Hi Hannu!

There you was, did not expect to see you in a norwegian forum. Now all "lohi-maniacs" in here can write you and order good stuff directly from you. I have posted your web-link in here before and bragged about your wobblers, so I hope some of the guys have written you already?

Good that the 110 mm little brother of T4 is on it's way. I think that model will be a hit here for the larger lohi in early season, especially if it swims a bit like its "big brother".

Please post some pictures of your creatures in here, maybe some of your "old-style" stuff too - they deserve to be looked at!

Selvom den ikke synes dyptgående (som jeg egentlig ønsket)...

"Standard Turdus T1 70 mm, tredje øverste" frister mest. :)

Den er grei - den skal du få! Den går faktisk brukbart dypt og sparker som f... :)

Synes det var for lite for en JAN. Velg deg en dypdykkende også, så får du testet den. Som sagt, jeg har tatt laks på øverste og nederste av de tre på bildet, mens den i midten er ny. Hvilken vil du ha? Eller vil du ha noen av de andre? Feel free! :)

Nå som Hannu (Turdus) er inne på forumet, kan ikke dere andre poste bilder av favorittfargene deres så vi kan hjelpe ham med en "Norway-series"? Tipper NM skal ha noe oransje med striper, i alle fall...

Kan vi flytte denne til mer passende sted nå? Hvor ønsker debattantene tråden flyttet? Kan man foreslå til Laksefiske all den tid dette vel i hovedsak dreier seg om redskap for laks?

Vet ikke helt Espen, det byttes, kjøpes og selges stadig saker og ting her. Passer den da ikke best i "Forbrukerforumet"? Tequila startet jo tråden, så han får avgjøre!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad denne tråden kom istand - jeg har prøvde engang tidligere å få folks øyne rettet mot disse smykkene av noen wobblere, som ikke bare er flotte men fisker godt også.

Min kunnskap om disse wobblerene må jeg medgi kommer fra en finne jeg kjenner godt - en sportsfisker som er bosatt i Norge. Dette er en fordel fordi han følger godt med i markedet i Finland - også via magasiner.

I tillegg inviterte vi en av produsentene hit (smart) og han lærte oss i praksis og øvinger å justere wobblerene etter temperatur. Wobblerene skal ikke alltid søke like mye på forskjellige temperaturer. :)

Jeg vil mer enn gjerne komme tilbake til farger jeg kunne tenke meg - i og med han som produserer wobblerene mine foreløpig har lagt produksjonen sin litt på is, husbygging og oppstart av egen firma krever mer oppmerksomhet om dagen :blush:

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Laksefiskern!

Hannu (Turdus) trenger tips til en kolleksjon for Norge. Han tenker 10 farger. Her har vi svært så forskjellige elver, glassklare, cognac, rene humuselver og breelver. Disse krever litt forskjellige farger, sånn litt avhengig av elvas dagsform. I tillegg til dette kommer selvsagt lysforhold ellers, værlag og om elva går stor eller lita. Dessuten kan nygått laks kreve litt andre farger enn standfisk.

Uansett - etter min erfaring er rødt eller oransje aldri dumt, gjerne i kombinasjon med kobber og brunt/sort. Det fønker uansett, men når laksen er mer kresen, blir valget litt vanskeligere.

Så karer - legg ut noen bilder av favorittfargene deres. Hvis dere vil kan dere jo si litt om hvilken type elv de fønker best i..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til Turus Ukko.

Ser at larvik Fiskesport selger disse. De ser jo unektelig meget fine ut.

Er vel mer til dorging/fiske i vann. larvik Fiskesport har også Lappia Kiutai og Pikku Kiutai. Begge går ok, men er laget i balsa og spekker for ingen ting, enten de nå bare blir utsatt for vann for lenge, eller om de brekkes på av stor laks under kjøring. Prisen er også høy her til lands. Ville heller bestilt direkte fra http://www.lappia.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Svenna og jeg har kjempegode erfaringer med Lappia - men gangen på Lappia er typisk "sjøørretgange" og funker best til sjøørret, havabbor og andre typiske sildejagende saltvannsarter. Kunne ikke tenke meg å bruke Lappia etter laksen.

Både Svenna og jeg har kjempegode erfaringer med Lappia - men gangen på Lappia er typisk "sjøørretgange" og funker best til sjøørret, havabbor og andre typiske sildejagende saltvannsarter. Kunne ikke tenke meg å bruke Lappia etter laksen.

Lappia er også noe dyperegående og skjea er et svakt punkt - har måttet sette på nye skjeer mer enn en gang.. :o

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel antagelig prøvd disse med rund, skjeformet svømmeleppe? De lukter mer ørret ja!

De små Lappiaene (Kiuta eller Kiutai som modellnavn?) er ca 6 og 7,5 cm og laget for elvefiske. Når det er sagt vet jeg at det er tatt gampelaks på Lappias dorgewobblere med rund skje på kald elv under tidligfisket i mai/juni. da ror man jo ofte saaaakkktte...

Dog er jeg enig, det finnes langt bedre alternativer! <_<

Postet forresten wobblerne dine i kveld, Laksefiskern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de runde og og nedoverbøyde skjeene ja.

På kald elv bør jo ikke wobblerene søke så mye mht laks, så jeg kan forstå at Lappia med bare vrikkene bevegelser kan fungere da. De store Lappiaene brukes jo også i Vänern på kaldt vann.

Jeg sendte deg for øvrig Jan i en postpakke "dør-til-dør" i ettermiddag - så enten får du pakka på døra i morgen eller lørdag. Eg vonar du vert nøgd.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er de runde og og nedoverbøyde skjeene ja.

På kald elv bør jo ikke wobblerene søke så mye mht laks, så jeg kan forstå at Lappia med bare vrikkene bevegelser kan fungere da. De store Lappiaene brukes jo også i Vänern på kaldt vann.

Jeg sendte deg for øvrig Jan i en postpakke "dør-til-dør" i ettermiddag - så enten får du pakka på døra i morgen eller lørdag. Eg vonar du vert nøgd.. :lol:

Jepp, skjønte nesten det var de der du mente, ja! Duger som bare f... i sjøen, men jeg har ikke hatt problemer med at leppa løsner?

Dør til dør? Vel er det på hell med sesongen, men makan til service - tusen takk! Dine gikk bare med vanlig post... <_<

NM - det kommer et par "prøve-Beggar" i posten. Håper du får den minste 55 mm'eren før dere prøver ut neste smålakselv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hadde JAN wobbleren ankommet og det ble høytidsstemning i huset. For en vakker skapning! :)

Takker så meget, Laksefiskern!

Har du fått dine?

Jada - de lå her i postkassa da jeg kom hjem på søndag. Fine og morsomme - og fisker de bra også er det jo bare et pluss! Takk skal du ha! :)

P.s: eposten fra deg må jeg få litt bedre tid til å besvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H:

Takker for mange og lange mailer. Jeg begynner smått om senn å sette meg inn i den vidunderlige verden av vaaput!

Takker også for wobblerne (Og de som er på vei...) Jeg har ikke all verden å sende tilbake for øyeblikket, men vinteren er lang.........

Synes iallefall at du skal velge deg ut en av disse i tillegg til den andre saken jeg lovet å sende deg:

62649_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/24745/62649.jpg

Dette er Vaarala customs, spesialbygd for meg. Samme modell som "liket" du fikk fisk på i Loen.

Rund leppe, vinger og litt vektbelastet. Plukk deg ut en , så slenger jeg den med i pakken.

Denne skiller jeg meg derimot ikke av med:

62650_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/24745/62650.jpg

Den feite stebroren til "liket"

Dette er en prototype jeg fikk fra Vaaralagubben for testing. Den ser ikke akkurat elegant ut, men har en flott gange, dessuten er den faktisk ok å kaste med. Har brukt den en gang, tok laks på 7,5 etter ca 10 kast.

Siden har den ikke vært i elva.....

Denne kasta jeg faktisk 20-30m med ambassadeur og 0,46.

Holder som sagt på å fordype meg i vaaputverdenen. Skal sende deg noen godsaker etterhvert som det dukker opp i postkassa utover vinteren. Hva er dine farger, foruten rødt/gult/orange?

Papegøyefarger?

Jeg kommer til å gå for ukjennte og "sære" merker og modeller. Artig med wobblere som skiller seg ut synes jeg. Beggar og Tane-Lord er jo utmerkede eksempler på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - så der er den nye kastewobbleren! Synes den minte litt om noen andre Vaarala som også går fint, nemlig disse "fat mamas":

62652_s.jpg

Men hvis du kaster den protoen så langt med multi og tjukk sene, så må den jo være temmelig tung?

Vi får komme tilbake til bytter, Lars, men takk for tilbudet! Sendte 10 wobblere til Stavanger i dag (nei, ikke til Tequila), for ikke lenge siden gikk det 15 nordover. Du har vel fått 8 (?) i år, i tillegg til alle fiskekompisene hist og her som hver og en har fått noe snop i ny og ne. I tillegg har jeg faktisk slitt en del wobblere, særlig i Loen der jeg ikke var kjent, dog ingen på fisk, heldigvis. Det merkes i wobblerskrinet etter hvert, selv om det langt i fra er krise ennå. :blush: Men nå må jeg ha en kraftig vareopptelling for å se hva jeg skal satse på av erstatninger, har mistet oversikten over hva som er gitt & sendt nå.

Når det gjelder farger har det gått hardest ut over klarelvsfargene, men har en del igjen med hovedfarge rødt og oransje, samt noen papegøyer. Sistnevnte er etter min erfaring meget gode, kanskje aller best på nystegen laks? Hvilke erfaringer har dere andre med dette?

De Kari Hasa sakene må du i alle fall følge opp, farge nr 1 og 35 hadde vært kult. Vært artig å sett dem svømme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant akkurat ut at ved å gå inn på de finske wobblersidene via Google.fi, så kan man få en form for oversettelse av sidene. Ikke alt som gir like mye mening i en digital ord-for-ord oversettelse, men man blir litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerH: Jeg snakket akkurat med Laksefiskern, jeg skal hilse så mye fra ham og på nytt takke for wobblerne :o

Han hadde nettopp landet en fisk i 9-11 kilos klassen på den custom-malte (ikke-dyptgående) wobbleren han fikk av deg..

Han hørtes veldig fornøyd ut :)

Stor gratulasjon til Laksefiskern!

Alltid moro når folk får fisk. Copper Killer har vi kalt Turdus-fargen, dyp rød med kobber sider, brungyllen rygg og grønne kinn. Den er effektiv! Når folk får stor fisk og det som her attpåtil kan sies at jeg er delvis medskyldig, ja da er det rett og slett kjempemoro! :)

I hvilken elv ble laksen tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får komme tilbake til bytter, Lars, men takk for tilbudet! Sendte 10 wobblere til Stavanger i dag (nei, ikke til Tequila), for ikke lenge siden gikk det 15 nordover.

:o

Alltid moro når folk får fisk. Copper Killer har vi kalt Turdus-fargen, dyp rød med kobber sider, brungyllen rygg og grønne kinn. Den er effektiv! Når folk får stor fisk og det som her attpåtil kan sies at jeg er delvis medskyldig, ja da er det rett og slett kjempemoro! :)

Har du lyst til å være skyldig i noen flere laksedrap så kan du ordne ett par av disse til meg også :)

Er litt til og fra om dagen, men håper ikke jeg faller ut av wobbler-loopen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Har du lyst til å være skyldig i noen flere laksedrap så kan du ordne ett par av disse til meg også :)

Er litt til og fra om dagen, men håper ikke jeg faller ut av wobbler-loopen :)

Hadde ikke du Turdus? Synes du snakka om å handle innnoen. Hvis du ikke har kan jeg sende noen nedover ASAP så du endelig får sove om natten! :)

Ute av "wobbler-loopen"? Sjekk jobbmailen din og se om ikke der er noe fristende, du også Nils Master, for jeg legger inn bestilling hos produsenten på noen få wobblere nå for å se om dette er brukbare greier. Da kan dere bare slenge dere på. Har aldri hørt om de wobblerne før, så det er en sjanse å ta, men her må man bare kjøpe i vei og teste til man finner gullkorna..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.