Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Har lest at man i Tanaelven bruker Davvi wobblere. Er det noen som har kjennskap til disse? Er det noen som vet hvor man kan få tak i slike?

Fannt dette, forsøk å søk opp dette navnet og ta det derfra.. -------Davvi Wobblerene, Arild Masø, Tana

Fantastisk. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok min første wobbler-laks i dag på ett finskt smykke kjøpt fra PerH

89588_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35770/89588.jpg

O-laks 3.1kg

Gratulerer så meget..!

Send fangstbilde til produsenten Pekka og hils fra meg - e-post er: pekka@beggar.fi

Skriv på svensk, det språket kan du jo godt, og forklar at du har tatt en laks med vekt så og så på en Beggar 55P. Da blir du med i trekningen av 5 splitter nye wobblere. Vinner du, bestemmer du farger og modeller selv. Hvordan jeg vet det? Vel, jeg var en av flere vinnere i fjor...

Har lest at man i Tanaelven bruker Davvi wobblere. Er det noen som har kjennskap til disse? Er det noen som vet hvor man kan få tak i slike?

89255_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35677/89255.jpg

Så veeeeldig ut som en reinhekla Emma-kopi det der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har med stor glede lest de fleste innleggene mer enn 1 gang. Fisker med Namsenlaks hver gang Namsen åpner i Juni og trodde at han var wobblergal, det finnes faktisk folk som er "verre". Uansett har jeg hatt stor glede av tråden og har skaffet meg betydelig flere tre-spikkete ting enn jag hadde før . Både JAMO, LEM og Vaarala har havnet i boksen min. Stor variasjon på finish, men stort sett greit. I elva går det bra, men har ikke noen referanser til hva som er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

har med stor glede lest de fleste innleggene mer enn 1 gang. Fisker med Namsenlaks hver gang Namsen åpner i Juni og trodde at han var wobblergal, det finnes faktisk folk som er "verre". Uansett har jeg hatt stor glede av tråden og har skaffet meg betydelig flere tre-spikkete ting enn jag hadde før . Både JAMO, LEM og Vaarala har havnet i boksen min. Stor variasjon på finish, men stort sett greit. I elva går det bra, men har ikke noen referanser til hva som er veldig bra.

Heh, heh - med snart 75.000 treff er vel ikke du den eneste som titter inn her. Har vært flere finlendere også, tråden er linket opp på flere fora der...

Wobblere er gøy det - men det er lett å bli bitt av basillen..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobblere er gøy det - men det er lett å bli bitt av basillen..!

Hmm, kan ikke huske at noen advarte meg, eller kanskje jeg bare overså det ;)

..men nå har jeg nesten slutta å kjøpe...inntil jeg finner noe..og så er det på`n igjen.

Etter min første sesong hvor jeg seriøst forsøkte å supplere fisket med bruk av wobblere må jeg si, det ga mersmak.

Det var ekstremt spennende å sitte å se på stangtuppen, å se hvordan de ulike beveget seg i strømmen for så å se stanga flate ut (og en gang måtte jeg også springe etter ei løpsk stang :) ....veldig veldig spennende.

At jeg fikk noen små og fikk kjenne på noen riktig voksne hjalp på, så neste år - kanskje en riktig voksen en kommer på land også :)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan ikke huske at noen advarte meg, eller kanskje jeg bare overså det :)

..men nå har jeg nesten slutta å kjøpe...inntil jeg finner noe..og så er det på`n igjen.

Etter min første sesong hvor jeg seriøst forsøkte å supplere fisket med bruk av wobblere må jeg si, det ga mersmak.

Det var ekstremt spennende å sitte å se på stangtuppen, å se hvordan de ulike beveget seg i strømmen for så å se stanga flate ut (og en gang måtte jeg også springe etter ei løpsk stang :angry: ....veldig veldig spennende.

At jeg fikk noen små og fikk kjenne på noen riktig voksne hjalp på, så neste år - kanskje en riktig voksen en kommer på land også :)

Jeg syns og det var gøy, men Buch Special gav mye mer. På toppen lastet jeg med en Flax i kobber, resultat 0, kompisen pelma en Salmo plastikk uti, bang 1-0.

Verden er urettferdig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kan ikke huske at noen advarte meg, eller kanskje jeg bare overså det :D

..men nå har jeg nesten slutta å kjøpe...inntil jeg finner noe..og så er det på`n igjen.

Etter min første sesong hvor jeg seriøst forsøkte å supplere fisket med bruk av wobblere må jeg si, det ga mersmak.

Det var ekstremt spennende å sitte å se på stangtuppen, å se hvordan de ulike beveget seg i strømmen for så å se stanga flate ut (og en gang måtte jeg også springe etter ei løpsk stang :rolleyes: ....veldig veldig spennende.

At jeg fikk noen små og fikk kjenne på noen riktig voksne hjalp på, så neste år - kanskje en riktig voksen en kommer på land også :)

Jepp, neste år!

Som med alt annet fiske, når erfaringen med teknikkene er erhvervet og sitter i fingerspissene, så kommer også fiskene på land..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal legge ut noen bilder av de finske smykkene som leverte laks i sommer, bare tiden strekker til............

Flott om andre også gjør det samme.

Skulle gjort det, men kan ikke. 3 ble tatt på plastikk og de andre ble tatt på et smykke som jeg ikke har lov til å vise frem.................

får vel skambank hvis jeg gjør det :rolleyes::D

Men det har gått mye i sølv/svart og med litt lilla - i år :)

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns og det var gøy, men Buch Special gav mye mer. På toppen lastet jeg med en Flax i kobber, resultat 0, kompisen pelma en Salmo plastikk uti, bang 1-0.

Verden er urettferdig!!!!

Ja, laksen er fuldstændig ligeglad med om det er en gammel finne, der har snittet en træwobbler - eller det er en underbetalt mexicaner, der har stanset en plastickrop ud af støbeformen!. :-)

Men det er fantastisk sjovt tidsfordriv i "salonstolen" - at afprøve og tune den ultimative vaaput!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gjennom sommerens bilder, men ikke alle bilder fra elvekanten viste både wobbler og laks samtidig. For det er vel poenget? Blir jo helst bilder av en glisende kar som holder opp fisken etter avkroking og avliving, uten noen wobbler i kjeften på laksen.

Fant da noe, først ute en mellomlaks tatt på Turdus Baby T1;

89898_s.jpg

Så en grom storlaks fra Bjøra på gul/orange/grønn Wäylä WSOP;

89890_s.jpg

Storlaks på Beggar 55P, under testing av de nye modellene (kul farge; Kurtisaani);

89891_s.jpg

Storlaks på Joonas Jermu, dog skimtes ikke mye av wobbleren…

89892_s.jpg

Nydelig, sølvblank luselaks på RR modell Paksu Kalu

89893_s.jpg

En produsent jeg har god kontakt med sendte en ny modell som ble testfisket med hell. Hvis den lanseres blir det tidligst i 2010, men siden fisket i nord Finland (Tana m. fl.) var rævva fikk den ikke så mange lakser der, så kanskje må den testes ytterligere og da kommer den ikke på markedet før 2011…

89896_s.jpg

En augustlaks på ZeiZei Pieni. Tok også laks på KAP og LJ den helga, men har ingen bilder som viser både wobbler og fisk. Den største fra Bjøra ble for øvrig tatt på en større ZeiZei i samme farge, men ingen bilder av både wobbler og fisk der heller, dessverre.

89897_s.jpg

En av mange laks tatt på Anttis Røde Djevel. Denne wobbleren tyr jeg ofte til når annet ikke duger, dvs. når nye wobblere har stått på en tid uten fangst. Når det har vært stille en stund uten hogg og lakselysta melder seg er det tilbake til gamle wobbler-kjenninger igjen og brått slutt på eksperimentene…

89894_s.jpg

Sikker på at jeg kunne fisket de fleste elver bare med denne, men man har jo til stadighet så mye nytt som skal testes. Selv om det kanskje virker fornuftsstridig for de fleste her inne er Den Røde Djevelen aldri førstevalget lenger, men den berger stadig stumpene av fiskedagene. Katti også, men ingen bilder av wobbler og laks her heller. Disse er altså på benken stadig vekk, men når de settes innpå er de et Dream Team - selveste Super-reservene...!

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare henge meg på! Laks og wobbler! Uslåelig kombinasjon. Effekten: Bedre bilder og forventninger om at neste år kanskje blir like bra!

Varrala (8kg laks -Namsen)

89906_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35874/89906.jpg

Enda en Vaarala. (Namsenlaks 10,2 kg)

89907_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35875/89907.jpg

Timos ( Laks 9 kg)

89908_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35876/89908.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ekspertene si meg hva de anbefaler av wobbler på storlaks i juni. :) For jeg har tenkt alvorlig på å bruke dette, sammen med devon mere neste sommer, og nå er det ikke bare med snakket lenger. Jeg skal kaste fra land, balsabiten må være såpass tung at den kan kastes et godt stykke uti elva. Laksetakene (på sluk) jeg er kjent med på mitt vald er riktignok ofte innmari langt ut, bortimot 40 meter der redskapen helst må kastes lenger ut for å få den i rolig bue forbi laksene. Men klarer jeg å få kastet wobbleren 20-30 meter er jeg mere enn fornøyd. For som sagt, jeg vil bruke den på stor og kald junielv (over 100 kubikk) da laksen går nærmere land. Så kan laksene som står langt ut når elva synker fiskes over med devon/sluk. Kan godt være litt størrelse på wobbleren, og jeg liker hotte farger. Stort og hot, det funker bra til gaulalaksen tidlig :o

Jeg har hørt om prosjekt X, Y, Z og hva det måtte være, men hva er det ypperste man kan servere en nygått gaulalaks, fisket fra land ?

Hvis det er litt secret så tar jeg den gjerne på PM :D Jeg så et muskedunder av en wobbler av NM i vår, tror det var prosjekt X, he he. Den var gild, men husker ikke hva den het :P Hot gul og oransje hadde jo vært perfekt ! Atomsilda i balsa altså :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ekspertene si meg hva de anbefaler av wobbler på storlaks i juni. :) For jeg har tenkt alvorlig på å bruke dette, sammen med devon mere neste sommer, og nå er det ikke bare med snakket lenger. Jeg skal kaste fra land, balsabiten må være såpass tung at den kan kastes et godt stykke uti elva. Laksetakene (på sluk) jeg er kjent med på mitt vald er riktignok ofte innmari langt ut, bortimot 40 meter der redskapen helst må kastes lenger ut for å få den i rolig bue forbi laksene. Men klarer jeg å få kastet wobbleren 20-30 meter er jeg mere enn fornøyd. For som sagt, jeg vil bruke den på stor og kald junielv (over 100 kubikk) da laksen går nærmere land. Så kan laksene som står langt ut når elva synker fiskes over med devon/sluk. Kan godt være litt størrelse på wobbleren, og jeg liker hotte farger. Stort og hot, det funker bra til gaulalaksen tidlig :)

Jeg har hørt om prosjekt X, Y, Z og hva det måtte være, men hva er det ypperste man kan servere en nygått gaulalaks, fisket fra land ?

Hvis det er litt secret så tar jeg den gjerne på PM :D Jeg så et muskedunder av en wobbler av NM i vår, tror det var prosjekt X, he he. Den var gild, men husker ikke hva den het :P Hot gul og oransje hadde jo vært perfekt ! Atomsilda i balsa altså :D

:glare: Er det mulig,så nå er det ut med doggisene NÅ DA :o

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ekspertene si meg hva de anbefaler av wobbler på storlaks i juni. :glare: For jeg har tenkt alvorlig på å bruke dette, sammen med devon mere neste sommer, og nå er det ikke bare med snakket lenger. Jeg skal kaste fra land, balsabiten må være såpass tung at den kan kastes et godt stykke uti elva. Laksetakene (på sluk) jeg er kjent med på mitt vald er riktignok ofte innmari langt ut, bortimot 40 meter der redskapen helst må kastes lenger ut for å få den i rolig bue forbi laksene. Men klarer jeg å få kastet wobbleren 20-30 meter er jeg mere enn fornøyd. For som sagt, jeg vil bruke den på stor og kald junielv (over 100 kubikk) da laksen går nærmere land. Så kan laksene som står langt ut når elva synker fiskes over med devon/sluk. Kan godt være litt størrelse på wobbleren, og jeg liker hotte farger. Stort og hot, det funker bra til gaulalaksen tidlig :)

Jeg har hørt om prosjekt X, Y, Z og hva det måtte være, men hva er det ypperste man kan servere en nygått gaulalaks, fisket fra land ?

Hvis det er litt secret så tar jeg den gjerne på PM :P Jeg så et muskedunder av en wobbler av NM i vår, tror det var prosjekt X, he he. Den var gild, men husker ikke hva den het :) Hot gul og oransje hadde jo vært perfekt ! Atomsilda i balsa altså :D

Snakk med Lars, han har vel hurtigdykkende 85 mm'ere opp mot 16 gram (eller er de tyngre?). Prøv dem og se om de passer deg. Hvis ikke de går langt nok, er intermediate/synk ørretbombe med 1,5 meter fortom et alternativ. Mister litt av følelsen med gangen, men laksen tar uansett om du kjenner vibreringene fra gangen eller ikke. Hogget kjenner du i alle fall..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ekspertene si meg hva de anbefaler av wobbler på storlaks i juni. :) For jeg har tenkt alvorlig på å bruke dette, sammen med devon mere neste sommer, og nå er det ikke bare med snakket lenger. Jeg skal kaste fra land, balsabiten må være såpass tung at den kan kastes et godt stykke uti elva. Laksetakene (på sluk) jeg er kjent med på mitt vald er riktignok ofte innmari langt ut, bortimot 40 meter der redskapen helst må kastes lenger ut for å få den i rolig bue forbi laksene. Men klarer jeg å få kastet wobbleren 20-30 meter er jeg mere enn fornøyd. For som sagt, jeg vil bruke den på stor og kald junielv (over 100 kubikk) da laksen går nærmere land. Så kan laksene som står langt ut når elva synker fiskes over med devon/sluk. Kan godt være litt størrelse på wobbleren, og jeg liker hotte farger. Stort og hot, det funker bra til gaulalaksen tidlig :D

Jeg har hørt om prosjekt X, Y, Z og hva det måtte være, men hva er det ypperste man kan servere en nygått gaulalaks, fisket fra land ?

Hvis det er litt secret så tar jeg den gjerne på PM :D Jeg så et muskedunder av en wobbler av NM i vår, tror det var prosjekt X, he he. Den var gild, men husker ikke hva den het :o Hot gul og oransje hadde jo vært perfekt ! Atomsilda i balsa altså :D

Fantastiske bilder, kunne supplert noen selv, men en kobber Buch i kjeften er ikke så spennende. Supplerer nå med My, Lepard og Maarinlakatti og syns det går fint. De fra Jarmo svømte fint + skjente avgård i ulike mønster og antar at det er det som folk her er ute etter. Alt annet (Vaarala/LEM etc) gikk rettlinjet med varierende grad av utslag. Saku Mattila tok kontakt og ville vite hvordan wobblerne skal justeres, en ren fornøyelse, hurtig eller rolig strøm. En ny verden har åpnet seg ift wobblerfiske. Skal prøves i åpningen på Krukårn og Sællegg + det skal kastes adskillig mer fra land neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med bildene, Lars?

Vi tåler noen til...

Augustlaks på LJ modell Tissillinen i farge Hansenissade. For noen vanvittige navn han bruker - holder det ikke med "model A, colour 3"..?

89991_s.jpg

Sjøørret på Turdus i farge "Kultaporkkana"

89990_s.jpg

Ellers har vel flere bilder av wobblerlakser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jep! - her er nogle wobblerlaks fra Namsen!

wobblerlaks-namsen.jpg

wobblerlaks-namsen1.jpg

wobblerlaks-namsen2.jpg

wobblerlaks-namsen3.jpg

wobblerlaks-namsen4.jpg

wobblerlaks-namsen5.jpg

Hva med bildene, Lars?

Vi tåler noen til...

Augustlaks på LJ modell Tissillinen i farge Hansenissade. For noen vanvittige navn han bruker - holder det ikke med "model A, colour 3"..?

89991_s.jpg

Sjøørret på Turdus i farge "Kultaporkkana"

89990_s.jpg

Ellers har vel flere bilder av wobblerlakser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.