Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Har sesongkort i en lokal elv med varierende stryk, kulper og tildels dype høler. Elven er ikke stor på normalvannstand og jeg har fundert litt på mulig wobblertaktikk for de striere partiene hvor det står laks både på tenkelige og utenkelig steder. Tenkte å bruke min 19 fots haspelstang og fiske wobbleren målbevisst med nærmest striping rett under overflaten bak og rundt steiner, hvitstryk osv. På grunn av steiner bør snøret ikke være for tynt. Noen som har erfaring med tilsvarende "lurefiske"?? Egnede wobblere??

Beggar 55 er den ultimate wobbleren for slikt fiske. Den holder seg under selv på de hardeste blanknakkene og kan lirkes og lures til styrtdykking, rolig wobblende oppstigning og en lang rekke andre hoggutløsende manøvre. Forsyn den gjerne med et knallfarget spot på hodet, så ser du hele tiden hvor du har den i elva. Stort morsomere enn slikt lurefiske på små hotspots blir ikke wobblerfisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beggar 55 er den ultimate wobbleren for slikt fiske. Den holder seg under selv på de hardeste blanknakkene og kan lirkes og lures til styrtdykking, rolig wobblende oppstigning og en lang rekke andre hoggutløsende manøvre. Forsyn den gjerne med et knallfarget spot på hodet, så ser du hele tiden hvor du har den i elva. Stort morsomere enn slikt lurefiske på små hotspots blir ikke wobblerfisket.

Måtte eventuelt vært om en også hadde: 4cm Habanero, 3cm.JaLi, 2,5cm Lady-lord eller 2cm Papana, i skrinet da :wub:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips, også fra Tequila på PM. Har noe av det som det refereres til, bl.a. Beggar, Lord og Habanero på vei inn, men ikke de minste knøttene som h1rik nevner. Jeg får litt nerver ved å tenke på å miste disse i "steinrøysa" eller å knekke lepper etc., men noe risiko må man ta! Jeg har og flere av 50mm LEM som kanskje er brukbare og som ikke koster en formue å erstatte. Skal prøves........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal legge ut noen bilder av de finske smykkene som leverte laks i sommer, bare tiden strekker til............

Flott om andre også gjør det samme.

Snart gått en mnd siden denne posten nå. Det er vel på tide at jeg følger min egen oppfordring.................... :)

Her er de wobblerne som ga laks i sommer:

91513_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36502/91513.jpg

Venstre rekke ovenfra og nedover:

LEM, Vaarala, Wayla, Turdus baby T1

Høyre rekke ovenfra og nedover:

Lulladhen luukko, Vinha, HoPe og Leppard.

Under:

Joonas

En knallhard selvjustis på det å legge bort wobblere som allerede har tatt fisk, førte til at kun to av disse tok mer enn en laks, nemlig LEM og Lulladhen luukko.

Her er en som dessverre ikke klarte å levere laks på land, men den avstedekom to tapte storlakser:

91519_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36502/91519.jpg

Tane-Lord.

Den satt ikke mange minuttene på enden av snøret i sommer, men trigget som sagt to store lakser til hogg. Regelen med kun en treble gjør nok kanskje landing av laks på denne lange rariteten vanskelig, men den skal prøves igjen til neste år.

Har dessverre ikke laksebilder av alle wobblerne, men her er iallefall noen:

91514_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36502/91514.jpg

Vinha

91515_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36502/91515.jpg

Turdus

91516_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36502/91516.jpg

LEM

91517_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36502/91517.jpg

Leppard

91518_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36502/91518.jpg

Wayla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips, også fra Tequila på PM.

Skal se om det kommer litt til etterhvert, uten så mange skrivefeil - har vært litt travel om dagen i svarene............

Var vel en sånn som forsvant i posten på vei til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nederste er jo "vår" laks jo...

Når jeg kjøpte de der Waylaene og tok med oppover til Gaula, så bare visste jeg at du ville velge ut og legge beslag på akkurat den der for ever and ever!

Det var nok ikke mye tvil om at den skulle bli igjen i trøndelagen nei. Tar jeg ikke mye feil så gikk det vel ikke stort over to timer fra den wobbleren ble lesset av expressbussen fra Bergen, til den satt i snasken på Gaulalaksen..........

Var vel en sånn som forsvant i posten på vei til meg ^_^

Har klart å orge et par stykker til av denne, så du får følge med i postkassa framover.......... :)

Vi skulle vel egentlig ikke legge ut bilder av den Vinhaen, det var jo så vidt han ville lage den. Tror bare han gjorde seg litt kostbar..?

Noen som har greidd å spore opp originalen til disse?

Jeg tror originalen er en totalt ukjennt wobbler, produsert av en kompis av Vinhagutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle vel egentlig ikke legge ut bilder av den Vinhaen, det var jo så vidt han ville lage den. Tror bare han gjorde seg litt kostbar..?

Noen som har greidd å spore opp originalen til disse?

Her holder jeg meg og så renner siden over av bilder og navn.........det er jo snart ikke hemmeligheter igjen, forresten, et par kanskje :)

"Var vel en sånn som forsvant i posten på vei til meg "

-smittsomme greier dette, jeg ventet også en som bare gikk opp i luft..men heldigvis klarte jeg å skaffe meg noen senere da :lol:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her holder jeg meg og så renner siden over av bilder og navn.........det er jo snart ikke hemmeligheter igjen, forresten, et par kanskje B)

"Var vel en sånn som forsvant i posten på vei til meg "

-smittsomme greier dette, jeg ventet også en som bare gikk opp i luft..men heldigvis klarte jeg å skaffe meg noen senere da :angry:

Henrik - det var ikke hint om at jeg ville ha en. Lars sendte en pakke til meg i vår som faktisk forsvant i posten.

Jeg trenger ikke den Vinhaen (tror jeg..........) har ikke fått prøvd alt jeg har kjøpt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henrik - det var ikke hint om at jeg ville ha en. Lars sendte en pakke til meg i vår som faktisk forsvant i posten.

Jeg trenger ikke den Vinhaen (tror jeg..........) har ikke fått prøvd alt jeg har kjøpt enda.

;) rolig, ingen baktanker med denne meldinga...men det forsvant som du vet, også noe fra meg i posten....

Jo, jeg tror Vihna`en er grei å ha i skrinet for noen og enhver..for en vil nok kunne oppleve forhold hvor nettopp denne vil kunne gjøre vei i vellinga.... og ja, det er mye jeg ikke har fått prøvd enda.

Men, så er jo jeg( som nybegynner og sær landfisker) i en posisjon hvor jeg fremdeles forsøker å forstå/gjette hvor og når de ulike svømmetypene, formene mv. vil være optimale...spennede greier!

Det ramler ned et og annet for tiden, men det mest interessante for meg nå, er vel kontakt med noen italienere mht. dupper til bruk med småttiser....Italienerne har sannelig mye rart og spennende - og neste år skal jeg forsøke å få noen større (største i år, laks 2,5 kg.) på dupp og micro-wobbler..

I tillegg er det også interessant å få mer kunnskap om de ulike kroktypene som kan være aktuelle for wobblere...både stingere med to kroker og trebles med annen vinkel (passer bedre under buk på wobbler) osv... Det er sannelig mye spennende rundt omkring :D

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Bannan" ja, hadde en morgen i sommer der denne ga mange laks og flere hugg, da alt annet ikke funket. Skule fåt i noen av denne.... Yo-Zuri sier du, noen nettbutikker som selger den eller er den ikke og få i lenger kansje?

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om "Bananen" produseres lenger. Yo Zuri Crystal Minnow finnes vel?

Men dette er jo masseprodusert plast. I løpet av vinteren skal nye prototyper på hurtigdykkende, relativt tunge kastewobblere være her. Mulig pris antas på ca 15-16 euro. Hvis han får dem til å svømme skikkelig da - for jeg er ikke imponert over rekken av håndlagede kasteversjoner jeg har testet til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av wobbler expertene som kan finne ut va denne heter og hvor man kan få kjøpt den? Det er ikke biltema wobbler selv om det kan se slik ut...

91749_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36590/91749.jpg

Klassiker i Nidelva den der. Egil, er det ikke det? på Trekanten har eventyrlige fangster på den der. Yo-Zuri crystal minnow er ganske riktig. Grunnen til at den er så populær på trekanten er , bortsett fra at den fisker godt, at man slipper å ta den inn for å plukke av gress hele tiden. Den fisker så høyt i vannet at den går over "muren" uten å ta med seg elvegress. Stabil i strømmen er den også. Den fisker faktisk helt ned på nakken på Vanvikhølen uten å komme opp.

Masseprodusert plastikk? Ja dessverre, men knallgod wobbler uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig sluttet det å regne i Bergen. Da var det tid for testing av wobblere i Nesttunelven!

Prøvde ganske mye! Av favoritter kan nevnes Den nye Vaarala, HooGee, Kalossi og LA!

På bildet ser man HooGee nederst til venstre. Kalossi øverst til venstre og Kirikka øvers til høyre!

91760_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36593/91760.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.