Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

:)

Trøster meg med at jeg fikk en del fisketurer i år og når jeg er 60 så er den siste av ungene myndig så da får jeg mye tid til meg selv :)

Dream on!

Før den tid er du bestefar (om du er heldig..som meg.. ble bestefar noen og 40 år gammel) og da er det på`n igjen :P ...

Nei, løsningen er insomnia eller 26timers døgn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dream on!

Før den tid er du bestefar (om du er heldig..som meg.. ble bestefar noen og 40 år gammel) og da er det på`n igjen :) ...

Nei, løsningen er insomnia eller 26timers døgn!

De begynner tidlig i Trøndelag, grisgluntan... :)

Løsningen er å dyrke frem dine feminine trekk og multitaske, altså gjøre som kvinnene: alt mulig på en gang og masse rot til slutt...

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterer ofte hva som er bra wobblere, og hva som ikke er fullt så bra. Noen av de finske fiskerne er hemmelighetsfulle og kunne aldri tenke seg å røpe hva de fisker med. For andre er ikke dette så nøye, de sier gjerne fra. Så bare som et apropos - Her er TOP 8 fra Torne-/Muonioelvene:

Wobbler Antall laks Plassering

Poppeli 332 1

Wäylä 173 2

Joonas 132 3

Hirvas 125 4

Lilli 110 5

JAN 96 6

Kirakka 95 7

Muuras 67 8

Det er imponerende at produsenter som Hirvas når så høyt, siden han har annen jobb ved siden av og ikke har laget wobblere i så mange år. Med jobb og familie blir det ikke laget så mange per år. Ennå mer imponerende er det at Muuras kommer så høyt, for denne karen lager ikke mange per år. Poppeli er det ikke noe å gjøre med, den inntar toppen foran Wäylä hvert eneste år. Det finnes vel heller ingen andre wobblere som presterer så godt i strømsvake elver som disse to.

Har fisket med forskjellige modeller fra alle disse 8 produsentene de senere år og kan underskrive på at det er meget gode ting som gir laks. De har det til felles at de er meget lettjusterte og du har mulighet for en rekke svømmestiler i hver enkelt wobbler. Men jeg har også mange andre favoritter som jeg synes passer mye bedre i enkelte elver enn disse på Top 8. Disse finske elvene har selvsagt sine stryk og tunge partier, men ulikt norske elver er de temmelig rolige og "daue" over svært lange strekk der det fiskes fra båt. Da er det disse over som vil dominere, siden du kan justere dem til å leve i null strømdrag. På raskere vald duger de ikke så godt, da er det andre wobblere som er bedre egnet. Ting som Joonas (Jermu) takler det aller meste, men den er også blant de "tammeste" når det gjelder søk/utslag på roligere strekk av de på topp 8.

Lista viser altså en rekke knallgode wobblere, men la deg ikke blende av den - det finnes minst like verdifullt gull blant hobbyprodusentene rundt om! :P

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kas av de kommersielle wobblere som er tilgjengelige uten at det koster flesk eller krever finsk språk kunnskap presterer bra i elv? Har selv gått fra rapala (type jointed) til ugly duckling og nå har eg "oppdaget" nils master sin invicible. Sistnevnte har gitt meg mer laks enn alle andre wobblere tilsammen men føler forsatt for å utforske mer. Frister med finske hjemmelagede men blir fort dyrt og stress å skaffe seg disse tenker eg. ;)

Endret av FishingBUDDY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Master Invincible er vel den "komersielle" wobbleren som har gitt meg mest laks. Problemet med den er at den har sine klare begrensninger. Den har sin trauste måte å svømme på uansett. På det riktige strømdraget og rett dybde er den utvilsomt en killer, men under andre forhold er den totalt ubrukelig..........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kas av de kommersielle wobblere som er tilgjengelige uten at det koster flesk eller krever finsk språk kunnskap presterer bra i elv? Har selv gått fra rapala (type jointed) til ugly duckling og nå har eg "oppdaget" nils master sin invicible. Sistnevnte har gitt meg mer laks enn alle andre wobblere tilsammen men føler forsatt for å utforske mer. Frister med finske hjemmelagede men blir fort dyrt og stress å skaffe seg disse tenker eg. ;)

Tror jeg nok en gang må si alle - eller ingen!

Wobblerne har som NM sier sine begrensninger, i alle fall Invincible og Jointed. Disse er jo laget for å passe alt, men er egentlig ikke gode på noe. Blant håndlagede er det gjerne slik at noen kreasjoner passer her, andre passer der. Få av wobblerne i Topp 8 listen passer egentlig i f. eks. Målselv, mens mange av dem er vidunderlig å se svømme iltert i f. eks. Bjøra.

Er det Oselvo du skal ha dem til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterer ofte hva som er bra wobblere, og hva som ikke er fullt så bra. Noen av de finske fiskerne er hemmelighetsfulle og kunne aldri tenke seg å røpe hva de fisker med. For andre er ikke dette så nøye, de sier gjerne fra. Så bare som et apropos - Her er TOP 8 fra Torne-/Muonioelvene:

Wobbler Antall laks Plassering

Poppeli 332 1

Wäylä 173 2

Joonas 132 3

Hirvas 125 4

Lilli 110 5

JAN 96 6

Kirakka 95 7

Muuras 67 8

Så gjennom boksene i dag. Har en del av disse, selv om flere av dem er notorisk vanskelig å få tak i. Tror jeg tar en Topp 8 auksjon, med en representant for hver av de beste wobblerne nevnt over. En "Crem de la creme" auksjon, altså.

PS: Glemte å si at nr. 9 var Perhot (= flue) og så kom Peltti (= skjesluk). Derfor er ikke disse tatt med her siden vi bryr oss om wobblere!

Noen som vil være interesserte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er jo endel her som jeg etter å ha trålet diverse finske tråder skjønner at ikke er lett tilgjengelig. Har fått tak i mye pent og er litt i bytting med Namsenlaks så samlingen tar seg opp. Satser på noen dager i Bjøra før det braker løs på Ristad, Sælleg og Krukårn. Trenger litt mer variasjon i utvalget. Har kjøpt endel JAMO etter anbefalinger her og de virker meget lovende. Sendte en til Namsenlaks som også ble begeistret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt litt kjøpestopp nå, mest på grunn av et sinnsykt tidspress (skjønner ikke hvordan dere andre får tid til alt - jeg har ikke tid til noe ting) og fordi fjorårets innkjøp ikke ga de resultatene jeg håpet på, med unntak av en produsent som ga god uttelling her i Rogaland. Namsen vil jeg ikke tenke eller nevne på mer..........

Også var kjøpestoppet over :angry:

Bekreftelsen på 10 nye wobblere dumpet ned i e-postkassa i dag......

Pluss at jeg sikler på minst en i auksjonen til Per.

Men etter det blir det ikke mer, det lover jeg kors på halsen...... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også var kjøpestoppet over :angry:

Pluss at jeg sikler på minst en i auksjonen til Per.

Velkommen i klubben!

Snakka med Lars i går. I likhet med meg skal han bare satse på ting han vet fønker i år, vi har vel begge alt for mange forskjellige. Mange av fjorårets nyervervelser er jo ennå ikke prøvd, så de står på lista for fisket neste år. Men det kommer en del custombygg også, så det blir ikke bare kjedelig heller.

Auksjonen inneholder bare topp ting, er jo en slags kremausjon, så bare sikle du. Forresten litt vondt å kvitte seg med Lilli og Kirakka, for de er sannelig vrange å finne. Men vinteren er lang, så jeg ser ikke bort fra at det løser seg også med erstattere for disse to. Får se om vi kjører noen auksjoner senere. Greitt for folk å få kjøpt en i slengen for testing, så de vet hva de skal satse på senere. Vi kjøper jo gjerne mange på en gang, fordi en ordre på en eneste wobbler sjelden blir ekspedert. Da blir det gjerne litt til overs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sesongkort i en lokal elv med varierende stryk, kulper og tildels dype høler. Elven er ikke stor på normalvannstand og jeg har fundert litt på mulig wobblertaktikk for de striere partiene hvor det står laks både på tenkelige og utenkelig steder. Tenkte å bruke min 19 fots haspelstang og fiske wobbleren målbevisst med nærmest striping rett under overflaten bak og rundt steiner, hvitstryk osv. På grunn av steiner bør snøret ikke være for tynt. Noen som har erfaring med tilsvarende "lurefiske"?? Egnede wobblere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.