Gå til innhold
Fiskersiden

Wobblere


Tequila
 Share

Recommended Posts

Under stamfiske i Nidelva i år er det ikke tvil om va som har fanget mest laks. Peson... Om det skyldes at den altid står på en av stengern eller om dens gange er "lokkende" det skal ikke jeg si noe om.

Helt garantert begge deler. Dessuten - den som får mest fisketid står ofte på "beste sida" også...

wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft..!

Ser at dere har hatt det storveies, men det er ikke alle forunt å være så eksklusiv i sine wobblervalg hvis disse stammer fra "Grand old man Jouku". Brukte JAN kun en eneste dag i hele sommer, noe som resulterte i et hugg og en mistet. Tok imidlertid dagskvota på en annen wobbler den dagen, en gull/sølvfarget Joonas Jermu. Joonas statistikken den dagen var et hugg - en storlaks landet, så da var det bare å tvinne tomler til neste dag da andre wobblere (RR og KAP) skulle i ilden. Men JAN duger, ingen tvil om det!

Liker imidlertid den litt mindre, tjukkere versjonen av JAN bedre, den søker, ruller og sidene "glimter" mer enn den større som dere har brukt.

Vi er så heldige at vi har både fra "Grand old man Jouku" og av de nye. De nye har litt bredere leppe en de gamle og er faktisk nesten bedre svømmere enn de gamle, men det er bestandig artig og henge på en av de gode gamle. Jeg var faktisk så heldig at jeg fikk en av de gode gamle nå fra Jouku som ble lakkert i en helt egen farve til meg. Ser veldig frem til og få prøvd i rennende vann til sommeren :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så heldige at vi har både fra "Grand old man Jouku" og av de nye. De nye har litt bredere leppe en de gamle og er faktisk nesten bedre svømmere enn de gamle, men det er bestandig artig og henge på en av de gode gamle. Jeg var faktisk så heldig at jeg fikk en av de gode gamle nå fra Jouku som ble lakkert i en helt egen farve til meg. Ser veldig frem til og få prøvd i rennende vann til sommeren :(

Huffda, det vil vi hvertfall ikke ha :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha studert hundrevis av finske sider som jeg forstår lite av, skjønner jeg hvilken jobb PerH, H1rik, Nils Master, Laksefiskeren og andre har gjort for å fremme forståelsen for de edle varer og den edle kunsten!!!

Tusen takk, jeg har nå brukt ca 14000 kr som kunne gått til vinterklær til datteren, brensel til huset eller mat som er mer spennende enn Bjellands fiskeboller. I morgen gjør jeg et forsøk på å lage bio-diesel av hageavfallet fra høsten! Dette for å kunne kjøre til sosialkontoret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har nok brukt litt tid, men når det er morro, så er det ikke arbeid

Her er noen morrosaker som ramlet ned i dag: En spennende ung mann i Finland har laget dette - Al-Tarppi

92383_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36820/92383.jpg

92384_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36820/92384.jpg

92385_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36821/92385.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har nok brukt litt tid, men når det er morro, så er det ikke arbeid

Her er noen morrosaker som ramlet ned i dag: En spennende ung mann i Finland har laget dette - Al-Tarppi

Steike! De derre kommer til å gjøre susen i Trøndelagselvene neste år!

Selv lurer jeg på om jeg skal unne meg en Tiura og en WPS? Eller kanskje begge? Skulle kulle jeg også hatt en Kosto! Hm.. Dette blir ikke lett!

Tiura "Kojamo"

92393_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36825/92393.jpg

WPS

92394_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36825/92394.jpg

Kosto "Wamppi"

92395_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36826/92395.jpg

Endret av Laksefiskeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har nok brukt litt tid, men når det er morro, så er det ikke arbeid

Her er noen morrosaker som ramlet ned i dag: En spennende ung mann i Finland har laget dette - Al-Tarppi

92383_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.n...36820/92383.jpg

Ung - og ikke så dreven med strengingen ennå, etter bildene å dømme. Men akkurat disse to er jo ekstremt like Graavi-vaappu som lages av Arto Puolakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike! De derre kommer til å gjøre susen i Trøndelagselvene neste år!

Hmm, synes både Kosto og Tiura ser tøffe ut da... :hailfs:

...og det gjør jo disse også...Silli

92397_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36828/92397.jpg

NJ

92398_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36828/92398.jpg

.. og den nye Riko modellen..men det bildet må tas siden da jeg ikke fikk frem bildet............

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosto så bare helrå ut! Men jeg hadde nok ikke sagt nei til de andre heller :hailfs:

Robert og Kjell kommer til å leie alle båtene på Krukårn hele den første måneden bare for å få væte på ryggen til ca. halvparten av wobblerne :)

Blir mer og mer imponert over stå på viljen til Per, Robert, Lars og Henrik. Finner en del jeg også, men det er jo bare et musepiss i havet mot hva disse gutta finner.

Men jeg har fremdeles større laks på wobbler enn de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ja og spesielt Den(filmklippet..av den store) er jeg imponert over :hailfs:

Men en gang, kan noe i nærheten kanskje bli meg til del..og da vil det høres :rolleyes: Det er åpenbart at det ikke er størrelsen på skrinet som teller....

For å si det enkelt - vi hadde MANGE wobblere før denne tråden her tok av også.

Men det var mye Bomber, Vaaksi, Emma, EP m.m. og ikke av de vi får tak i nå - men vi fikk fisk da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kanskje, jeg hadde 20-30 Vaaski/EP/Flax og hadde ikke peiling på at wobblere fantes utenom disse og Rapala/Bomber. Før første tur fikk jeg rådet fra min venn som hadde fisket mange år i Namsen og det var var, kjøp Papala og Bomber, Orange/Gull/orange/Grønn.

Det var referanser for oss som aldri hadde hatt en føling med wobblerfisket. Vi kom på Adventure Campingen og fikk ta del i en verden vi ikke kjente fra før; Vaaksi og Flax + noen Timos. Vi var helt henført av disse spesielle trebitene. Dette har utviklet seg over tid, men det er ennå mange som ror Namsen som har et for snevert syn til nye ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kanskje, jeg hadde 20-30 Vaaski/EP/Flax og hadde ikke peiling på at wobblere fantes utenom disse og Rapala/Bomber. Før første tur fikk jeg rådet fra min venn som hadde fisket mange år i Namsen og det var var, kjøp Papala og Bomber, Orange/Gull/orange/Grønn.

Det var referanser for oss som aldri hadde hatt en føling med wobblerfisket. Vi kom på Adventure Campingen og fikk ta del i en verden vi ikke kjente fra før; Vaaksi og Flax + noen Timos. Vi var helt henført av disse spesielle trebitene. Dette har utviklet seg over tid, men det er ennå mange som ror Namsen som har et for snevert syn til nye ting.

Noen få finner har fisket Namsen - og lagt igjen sine wobblere. De har blitt brukt og omsatt, sammen med Bomber, fanget fisk - og så er det liksom julekveld og alle bruker dem. Da tas selvfølgelig mange laks på dem også. Det hele utvikler seg til en slags selvbekreftende myte, en slags dille blant laksefiskere.

Ting som er råpopulære i Namsen har finske laksefiskere omtrent ikke hørt om, da med unntak av Vaaksi som var blant de første laksewobblerne og derfor har masse år på baken og en fangsthistorikk der borte. Men ingen bruker dem i dag fordi det er så mange andre, langt bedre alternativ. Studerer du finske fangststatistikker havner Vaaksi/Flax alltid i kategorien "andre" - dvs ting som knappest har fanget laks. Timos hadde jeg aldri sett nevnt noe sted før Namsenlaks sendte meg en!

Tequila - var det Vaarala de stoppet? Vel, du er ikke alene. Fikk 13 fabrikknye Joonas til 17,50 euro stykket for et par dager siden, pluss 10 euro i "shipment costs". Når man så plusser på litt over 600 til Tulletaten blir det temmelig dyre wobblere til slutt... sad.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått Vaarala i det siste, men Beggar, Mattilan og Lord(den minste tror jeg uansett at tollerne ikke hadde sett!!!!) har gått som bare det rett i postkassen. Vaarala for en stund tilbake fikk en lei ekstrakost. Har endel på vent som er avsendt og får da vel en lapp i posten, puhhhhhh :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få finner har fisket Namsen - og lagt igjen sine wobblere. De har blitt brukt og omsatt, sammen med Bomber, fanget fisk - og så er det liksom julekveld og alle bruker dem. Da tas selvfølgelig mange laks på dem også. Det hele utvikler seg til en slags selvbekreftende myte, en slags dille blant laksefiskere.

Ting som er råpopulære i Namsen har finske laksefiskere omtrent ikke hørt om, da med unntak av Vaaksi som var blant de første laksewobblerne og derfor har masse år på baken og en fangsthistorikk der borte. Men ingen bruker dem i dag fordi det er så mange andre, langt bedre alternativ. Studerer du finske fangststatistikker havner Vaaksi/Flax alltid i kategorien "andre" - dvs ting som knappest har fanget laks. Timos hadde jeg aldri sett nevnt noe sted før Namsenlaks sendte meg en!

Tequila - var det Vaarala de stoppet? Vel, du er ikke alene. Fikk 13 fabrikknye Joonas til 17,50 euro stykket for et par dager siden, pluss 10 euro i "shipment costs". Når man så plusser på litt over 600 til Tulletaten blir det temmelig dyre wobblere til slutt... sad.gif

Det er jo med laksefiskere, som med andre grupper af mennesker, med en hobby. Hvad der fanger laks - er man nødt til at få fat i - og det hører man fra andre - og begynder at fiske med de samme agn, som de fleste andre gør. Helt naturligt, for målet er i første omgang, at fange en laks!.

Hvis hobbyen holder ved og man fisker videre i mange år, vælger nogen at køre med det sikre, hvad de har fanget på hidtil, og så bare nyde turen!. Erfaring og en afslappet holdning til fiskeriet, fisker med garanti lige så godt som alverdens superagn!.

Andre får det som sidehobby, at eksperimentere og afprøve nye agn og metoder - og det er vældig spændende og særdeles lærerigt!. Men det kan være sin sag at fiske, måske kun en uge, med to stænger, med nogle agn man aldrig har prøvet eller set før!.

Her er det en fordel at være fast roer, så kan man altid få mulighed for at eksperimentere omkostningsfrit! :-)

Man kan jo diskutere om finnerne fanger flere laks i Namsen end fastroere og lokale.

Jeg vil vove den påstand, at laksen kun i meget få tilfælde lader sig friste mere af en håndlavet end en plastic wobbler!. Det handler i første omgang om, at den rammer rigtigt, altså serveret i rigtig dybde - fart - og farve!. Men jeg er enig i, at det mere tilfredsstillende, at fange laks på en wobbler, man selv har eksperimenteret sig frem til.

For nogle år siden fiskede nogle tyskere på Melhus. De var der i 2000 og et par år frem - de fangede sindsygt mange laks - tjek på laksebørsen - Seilen / Leschke. Kjell var nede og prøve at lure dem, men det lykkedes vist ikke!.

Det giver mig dog anledning til at framhæve Kjells Peson wobbler. Det er jo en lokal wobbler, som efter min mening skiller sig ud - den går fantastisk - og jeg tror den kommer til at fange mange laks i Namsen!!.

Og Per - jeg synes du dømmer Jurmu for hårdt når du kalder den masseproduceret. Den kan justeres som alle andre og den har fisket godt i Namsen for hotellets gæster. Der var jo også lige den i år på 24,7 kg!. Den tog en Tiikeri.

Men jeg er også ramt af wobblerdillen - så jeg har lige købt en stak af dem her:

http://www.mattilanpatakka.com/kartta.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er stor forskjell på hva en krever i post...og hvordan forsendelsen går...noen blir pga dette veldig dyre...Det er to-tre produsenter som gjør at deres wobblere alltid blir svært dyre til slutt....

Ellers så fikk jeg gleden av å få testet wobblere i rennende vann i dag...de nye X-60 og X-68 var nydelige og meget agressive i bevegelsene, den slanke Waylaen var forførende og Perza overrasket meget positivt (samme som ligger i auksjonen NB!), RR, Huuskimus, NJ og den nye Riko`en bekreftet antagelsene mine om at dette er bra greier.. ;) 2.......Å herregud det er lenge igjen til åpningen...........

RIKO

92522_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36880/92522.jpg

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre får det som sidehobby, at eksperimentere og afprøve nye agn og metoder - og det er vældig spændende og særdeles lærerigt!

Der har du meg i et nøtteskall. Ting jeg vet fungerer får prøve seg først når nye ting ikke har gitt laks..!

Det giver mig dog anledning til at framhæve Kjells Peson wobbler. Det er jo en lokal wobbler, som efter min mening skiller sig ud - den går fantastisk - og jeg tror den kommer til at fange mange laks i Namsen!!.

Og Per - jeg synes du dømmer Jurmu for hårdt når du kalder den masseproduceret. Den kan justeres som alle andre og den har fisket godt i Namsen for hotellets gæster. Der var jo også lige den i år på 24,7 kg!. Den tog en Tiikeri.

Peson duger - helt enig, men jeg har faktisk ikke fisket med mine ennå!

Har jeg kalt Jurmu masseprodusert? Det er jo ikke en mann som lager dem og gjør alle prosesser selv, men en fabrikk der forskjellige ansatte har sine oppgaver. Men allikevel milevidt fra sjelløs plastikk. Som du sier er Jurmu til en viss grad justerbare, men justeringspotensialet er begrenset i forhold til virkelig gode wobblere.

Vaarala bruker en forsendelsesmetode som gjør at sågodt som alle hans pakker går i tollen.

Ved bestilling av Vaarala er det bare å kalkulere inn tollkostnadene.

Billige wobblere? NOT!

Regna ut hva Joonasene fra siste bestilling kostet - kom på kr 206,36 per stk. Da er vi på "Overhallapriser" rett fra fabrikk!

Ellers så fikk jeg gleden av å få testet wobblere i rennende vann i dag...de nye X-60 og X-68 var nydelige og meget agressive i bevegelsene...

Jepp - tok laks på to av dem i sommer, mens de var på proto-stadiet!

Men den gamle modellen er bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Peson endel i år og jeg har faktisk ikke opplevd maken...

En utrolig gange og masse hugg, sleit litt med å kroke, men det kan skyldes den hissige gangen, pluss at den fremste treblekroken var litt liten, funket å gå opp en størrelse der for å få krokspissene på utsiden av kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Peson endel i år og jeg har faktisk ikke opplevd maken...

En utrolig gange og masse hugg, sleit litt med å kroke, men det kan skyldes den hissige gangen, pluss at den fremste treblekroken var litt liten, funket å gå opp en størrelse der for å få krokspissene på utsiden av kroppen.

Selv tørr jeg ikke bruke den der det er fisk ;) , ...etter at jeg hørte at skruen (?????-hvorfor ikke gjennomgående tråd, hvor en selv kan stille gange???) har falt ut under kjøring av stooor fisk... Er det bare en vandrehistorie eller vet noen om dette er sannt???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt at øyebolten har falt ut.. Men det skal sies at jeg var skeptisk til dette med en øyebolt ja...

Hvor har du hørt dette?

Dette rammlet visstnok ned i postkassen min i går... Godt man har ei kone hjemme som kan sende bilder ut til meg ;)

Kansje Per eller noen andre kan "artsbestemme" disse, jeg har navnene på en del av de...

92542_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/36892/92542.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaarala bruker en forsendelsesmetode som gjør at sågodt som alle hans pakker går i tollen.

Ved bestilling av Vaarala er det bare å kalkulere inn tollkostnadene.

Billige wobblere? NOT!

Ikke billig nei. Du må plusse på minst 40,- pr. wobbler....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.