Gå til innhold
Fiskersiden

H1rik er tilbake i salen igjen


h1rik
 Share

Recommended Posts

Ja i natt var det like før sjampisen ble spretta og Coronaèn fyrt opp.

Slapp en liten gullfarvet Habanero ned i strømmen og fikk sjokk. Et fryktelig monster tok så hardt at jeg fikk ondt helt nede i hælan.

Den roet seg etterhvert noe (etter litt kjøring) og jeg begynnte å spasere den opp til litt bedre landingsforhold.

Samtidig begynte jeg å arbeide med seierstalen. "Jeg vil med dette benytte anledningen...nei..Når vi nå er samlet her for å beundre denne vakre skapning..." så ble det plutselig stille.. Den var jo på i minst 5-10min og skulle da ikke bare bli borte... Jeg ble skikkelig kvalm og uvel og var på nippet til rope og kaste ting rundt meg, men jeg var for matt.. -----satte meg bare rett ned og så på vannet. Forsøkte å gjennoppta fisket men, var egentlig ikke i form og etterhvert hjem. Dette var nok en av mine liv fisker og nå velger jeg å tro at jeg er et knepp nærmere å få landet en riktig fin en...men jeg er kvalm enda - for dette var en fryktelig påkjenning.

Dagens positive greie var likevel å få levert noen fisker til feskmainnen min - Nå er en varmrøykt med pepper, en vanlig røykalaks og en hvitløksmarinert gravlaks på vei - og det skal bli nydelig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den følelsen der, den kjenner jeg ;) Fra himmel til helvete ! Ja man blir helt matt når slike løsner, bare står der og mumler og ser betuttet uti elva. Ikke lett og heller ikke interessant å fiske etterpå nei.

Husker enda siste dag i juni 1997 på Evjen-valdet, da monsteret sleit av 0.60-lina mi på noen forbaska steiner når den drog på et panserløp over ei grunne med store rullesteiner på :) Og sluken satt sikkert klistra i kjeften på laksen. Kjente det på det seige og herlige hugget :D

Men, men, vi har det enda til gode, en gang..............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wobbler og fireline a la Rigor eller ? :P

Noe i den duren ja.

Har forresten tatt over rollen som Grandmaster i Mist-a-lot-klubben fra Rigor.

Var i Gaula i dag (koste meg værre ;) ). Så fikk jeg en flott laks, ca 4 meter fra land. Jeg ventet og kjørte den relativt forsiktig mens håven ble hentet. Da den skulle håves (tredje forsøk..)fant den det rimelig å stikke sin vei. Har aldri opplevd makan -kroken 3/0 brakk (rett under mothaken)..Nå er jeg lei nå !

Størrelse - han som håvet (ja det finnes omkring 5 vitner til dette fryktelige opptrinn)skulle sikkert være snill(trøste...trøste) og anslo den til 7-8kg !...Ikke svarte om den var mindre enn 10, det føler jeg langt inn i ryggraden..

Neste skal på land om jeg så skal agere oter og hente den ute i strømmen med tenna!!!!!!!!!!!!I morgen kanskje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe i den duren ja.

Har forresten tatt over rollen som Grandmaster i Mist-a-lot-klubben fra Rigor.

Var i Gaula i dag (koste meg værre :wub: ). Så fikk jeg en flott laks, ca 4 meter fra land. Jeg ventet og kjørte den relativt forsiktig mens håven ble hentet. Da den skulle håves (tredje forsøk..)fant den det rimelig å stikke sin vei. Har aldri opplevd makan -kroken 3/0 brakk (rett under mothaken)..Nå er jeg lei nå !

Størrelse - han som håvet (ja det finnes omkring 5 vitner til dette fryktelige opptrinn)skulle sikkert være snill(trøste...trøste) og anslo den til 7-8kg !...Ikke svarte om den var mindre enn 10, det føler jeg langt inn i ryggraden..

Neste skal på land om jeg så skal agere oter og hente den ute i strømmen med tenna!!!!!!!!!!!!I morgen kanskje :)

Mine dypeste medfølelser! Slikt er ubeskrivelig ergelig...i laaaaange tider etterpå. Kjørte selv på min livs laks en stund i går, men jeg kan fortelle at han viste meg hvem som var sjefen da den satte i et emormt utras rett på stryket og sena røk tvers av. Som om det var noen trøst for deg!

Så fisken på samme plassen som den tok ca 20 min etterpå, så det ser ut som at fisken klarte seg bedre enn meg.

Men i dag skal det en på land igjen ja, for nå er godplassen min fiskbar igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe i den duren ja.

Har forresten tatt over rollen som Grandmaster i Mist-a-lot-klubben fra Rigor.

Det er bittert når man mister flere store fisker etter hvernadre, og det føles etterhvert meningsløst, men sånn er laksefisket til tider.

Du er herved med i

MisterMestStore-Klubben. :wub:

MEN, hvis du tror det er depressivt, så må du tro om igjen. Jeg rev av den andre akillesen på fotballtrening i går, snaue 7-8 mnd etter at den forrige røk, og har dermed operasjon og etpar måneder med krykker foran meg.

DET ER DEPRESSIVT DET...fra himmel til helvete. Enesete pluss er at man blir frisk av det.

Lakseseongen er ferdig og jeg er fullstendig indisponert for omtrent alt av vanlige gjøremål, både hjemme og på jobb.

Nå er jeg Høvdingen i Foreningen for Dobbel Akillesruptur, og den klubben er det ikke mange som er medlem av..

Det er til å grine av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir depressiv av å lese denne tråden, hulk, hulk :)

Hva farsken er det du gjør da h1rik ? Køyr på med 5.0 beak, da pumper du djævelskapen ut av storlaksen, og de sitter :) Ingen nåde, slipp etter og røsk 5.0 angelen så laksen "kleppes" der og da, og kjør den steinhardt. Da går alt så mye likar :wub: Og på slik elv går fortommen som regel gjennom hele mageregionen til laksen, så angelen kommer ut gattåpningen ! Men du har min største sympati, neste gang sitter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, hvis du tror det er depressivt, så må du tro om igjen. Jeg rev av den andre akillesen på fotballtrening i går, snaue 7-8 mnd etter at den forrige røk, og har dermed operasjon og etpar måneder med krykker foran meg.

DET ER DEPRESSIVT DET...fra himmel til helvete. Enesete pluss er at man blir frisk av det.

Lakseseongen er ferdig og jeg er fullstendig indisponert for omtrent alt av vanlige gjøremål, både hjemme og på jobb.

Aj aj aj.....fireline og kunstgress, 2 "oppfinnelser" som har sørget for mange sørgelig opplevelser :wub:

Men på den annen side: Denne laksesesongen går nok ikke over i historien som en av de store, så det er ikke sikkert du går glipp av så mye, Rigor. God bedring uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring ja Morta, dette var ikke bra i det hele tatt. Men kanskje bra for bestanden av stor s-ø i Nidelva :blush:

Kanskje du kan bruke sofaen som står ved Nidelvas bredder ? Ser jo ikke akkurat ut som dere trenger å bevege dere nedover når dere fisker :) Men du er en ung mann, og mange lakser venter i 2010, 2011, 2012........................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synde det, men hvis det er noen trøst så kan du få eksakt vekt på den i kveld får da er den oppe hos meg :blush: og du rigor du rigor har du ikke hørt at idrett er farlig du da. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

æhhhhh, da ble plutselig mistet fisk litt lite å sutre over.

Å parkere stanga nå - rett før storoppgang av laks virker "relativt" dramatisk. Jeg skal dedikere den neste laksen jeg får på land, til deg :blush: (håper det blir i år............)

God bedring!

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må no gå en god del smålaks både i Gaula og Nidelva for tiden - jeg har tatt flere den siste uka og alle har vært lusete (m eggstrenger, så de kommer vel rett fra sjøen).

Det er morro med wobblerlakser, selv om størrelsen ikke er imponerende. Disse småttisene er ikke sjenerte :D og tar større wobblere enn det jeg trodde de ville..

87482_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35008/87482.jpg

Ehh....PerH - Takk for Turdusen!

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro:) Tror smålaksen kommer for fullt nå, ser på børsen i Stj. elva at det er rapportert inn mere smålaks siste uka. Var selv en snartur i Homla på søndag, så mye laks og mista 4 på to timer. Skitt feske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro:) Tror smålaksen kommer for fullt nå, ser på børsen i Stj. elva at det er rapportert inn mere smålaks siste uka. Var selv en snartur i Homla på søndag, så mye laks og mista 4 på to timer. Skitt feske!

Ja, det er morro med alle de nygåtte (alle har lus med eggstreng..) smålaksene for tiden..problemet er imidlertid å slutte når en får en liten (og det er åpenbart at nå er det fisk på gang) -det gjør så ondt å stoppe etter å ha fisket så mange timer (tidligere i sesongen ),uten å få noe særlig...

I dag måtte jeg få bistand av de andre på laget for å stoppe etter en fire kilos- jeg var så gira at jeg ikke klarte det selv. Det er godt å ha gode lagkamerater, slik at en får hjelp, når en mister kontrollen og blir grensepsykotisk (jfr. Silvers uttalelser tidligere "rødskutte øyne og fråde rundt munnen").

87664_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/35081/87664.jpg

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et botemiddel for dette. Bare å slippe uti laksen, så er det bare å fiske til margen tar deg :lol:

Da kan du stå på i 24 timer. Og lete etter Mega- og Gigabamsene.

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle synke så lavt, men jeg må nok begynne med C/R..for dette føles jo som et avbrutt saml....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur igår og fuktet mine vakre små kobbertuber og trua på en skikkelig storlaks var som vanlig overhengende stor :)

Kom i rett tid på morran, perfekt vannføring for å føre tubene over den fine og rolige strømmen. Startet med 2-håndsen og gikk over med dupp for å få fisket over nesten hele bredden på elva videre nedover landet. Og 50 meter nedenfor, på en viss plass med enorm fin og jevn strøm kommer det en storlaks opp i vannskorpa og viser seg som en delfin, med snuten pekende på tvers over elva. Typisk stand by-laks som er oppe og leker idet sola kommer opp og speiler seg i overflata. Åj åj, jeg nærmer meg, snart blir det noe tungt som suger seg på der nede langt etter duppen :D Flere 4-kilos og noen pinglelakser viser seg også, så jeg øyner muligheter for noen fighter. Blir nok ikke tatt inn noen lakser før evt. den store sitter uansett. Men den utsøkte lille kobbertuben bare glir over laksene og ikke så mye som et dragsug kjennes der laksen ofte vender like under tuben :) De vil ikke ta i det hele tatt. Tuber ble byttet, først til noe sjokkerende stort og med grelle farger, så små dobbelkrokere, men neida. Laksen var like tverr, jeg så faktisk 2 ganger at laks skjøv kobbertuben opp mot overflata litt senere utpå dagen når jeg fisket med 2-håndsen på en annen plass. Den bare luktet på tuben he he. Det kom et par fiskere når jeg dro hjem og fisket over der jeg så storlaksen, og idet de ankom veltet det seg en godt over 10kg. pluss ett par på 4-5 kilo. Adrealinet ble stort og de spurtet nedover der laksene viste seg, og dro dupp og mark over plassene, men not not not. Laksene var vrang som de pleier å være på denne tiden.

Sikten var som vanlig ikke bra for fluefiske når elva var kommet ned på en viss vannstand, den var litt mudrete med mye partikler i vannet og sikt max. 1 meter. Meget synd, jeg tror også dette ødelegger mye av fluefisket egentlig. Har sett mange ganger at laks rett og slett er meget lite bitevillig på slikt vatn når elva er "brun".

Og det rare er at sjøørreten og brunørreten oppfører seg helt annerledes ! Fikk 3 meget pene og feite s-ø på rundt kiloet som ble sluppet uti selvsagt, pluss en brunørret på nesten 1 kilo (!). Denne agntyven ble med hjem til middag. Joda, det går noen lakser, pluss de som har stått der en god stund, og det er moro å se de og litt mere spennende å fiske over. Men tankene går alltid til en viss høl litt lenger opp i elva der jeg fisket tidligere. Der det i mange år pleier å stå minst det 20-dobbelte i antall laks, pluss at mange av de er meget store ! Og de biter ikke de heller. Så man kommer jo ned på jorda når man tenker over oddsen på de få laksene man ser på sitt eget vald :P En dag kan de plutselig begynne å bite, men når ? Det er kanskje det som holder liv i laksefiskerne :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Men tankene går alltid til en viss høl litt lenger opp i elva der jeg fisket tidligere.

Si ifra om du vil ha med noen for å leie den plassen, høres ut som et sted for meg :) og det finnes vel alltids noen andre, som også kan ta seg "ei ekstravakt" på vinteren, for å finansiere noe slikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra om du vil ha med noen for å leie den plassen, høres ut som et sted for meg :D og det finnes vel alltids noen andre, som også kan ta seg "ei ekstravakt" på vinteren, for å finansiere noe slikt..

Tror nok ikke det er så enkelt nei h1rik. Rimelig vanskelig å komme seg inn der, kun 30 sesongkailla. Og rimeligvis litt dyrt også. Men på tross av at akkurat den hølen pleier romme mye laks, så er det ikke like enkelt å få den til å bite da. Bare se på Jordmorhølen etc. etc. Så det er nok ikke enklere å ta laksen der enn på en dårlig dag lenger ned i elva. Men jeg har tatt turen til gamle tomter bare for å få opp spiriten litt etter å ha sett på ei total fiskedød elv i august der jeg fisker nå :)

Blir jo litt geara når man ser stor laks er oppe og viser seg hvert minutt B) Så jeg drar paralleller fra slike plasser til der jeg fisker, og skjønner hvor vanskelig det er å få slike lakser som har stått en stund til å bite. Og bra er jo egentlig det, har all laksen tatt like villig som den gjør de første ukene tror jeg det har blitt pent lite laks igjen i elva ;)

Årets forholdsvis dårlige sesong (etter juni) sier jo endel også, denne hølen jeg refererte til (som hvert år rommer mye laks) er nå nærmest fisketom. Ikke en laks viser seg, og det er jo ikke så bra !

Og de som fisker der er ikke akkurat førstereisgutter i elva, det meste er prøvd men uten resultat gjennom årene. Men det kan en sjelden gang bli litt spennende en kort stund når det blir forandring på elva. Hvis langvarig tørke og den stiger litt og blir kaldere. Særlig hvis man fisker like ovenfor slike dype og store høler :D Så vi som fisker lenger nede har nok best tjangs på de laksene som flytter seg oppover elva :blush:

Jeg møter flere laks der jeg fisker nå, og har flere hugg, enn hva jeg hadde på gamlevaldet lenger opp, på tross av at nesten all laksen spurter forbi.

Og det er moro å se fiskere gå fullstendig bananas hver gang redskapen fiskes over plasser der det kan stå mye laks. Ikke en eneste laks tas enkelte ganger, men 10-20 laks kan godt komme opp og vise seg på et lite strekk etter at spesielt sluk er godt over. Den "skremmer" mest og uroer laksen. Etter så mange år i elva kommer adrealinnivået ganske raskt i kjelleren etter at jeg ser slikt, når det skjer i juli eller spesielt i august. En runde, og den ikke tar, bare glem det. Hvis man ikke er særdeles disponert med mye tålmodighet da :lol: Det merkeligste er at det kan komme ganske så mye blank og fin laks i juli også og stille seg på et forholdsvis "lite" område. Elva er klar og knallbra, men ikke en eneste laks er interessert i hverken mark, sluk eller det som serveres av fluer. Storlaks, mellomlaks og smålaks i skjønn forening. En sjelden gang kan en av de bite og helst på ei lita flue. Men i år og ifjor har jeg ikke opplevd slikt, er mindre av den nå i juli og august !

Hva i all verden er det som styrer laksen til hugg ? Og hvorfor er den så innmari vrang i perioder ? Har lurt på det enkelte ganger ja.

Er det noe med trykket ? Noe må det jo være, for vanntemp. og vannføring kan jo være helt perfekt. Og det er jaggu fersk laks på elva også !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets forholdsvis dårlige sesong (etter juni) sier jo endel også, denne hølen jeg refererte til (som hvert år rommer mye laks) er nå nærmest fisketom. Ikke en laks viser seg, og det er jo ikke så bra !

Kikket litt på fangsstatistikken for Juli i Gaula, som jo skal være selve smålaksmåneden fremfor noen.....og tallene viser (ikke overraskende) at årets Juli-fangst er den dårligste i perioden 2000-2009 (offisiell statistikk går ikke lenger tilbake i tid). Laget et kjapt plott som beskriver situasjonen, og dette viser at fangsttall varierer voldsomt fra år til år også.

87716_s.jpg

En kan vel bare håpe på at noe ny fisk kommer i løpet av august.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.