Gå til innhold
Fiskersiden

H1rik er tilbake i salen igjen


h1rik
 Share

Recommended Posts

Da er ventetiden over :rolleyes: Jeg hadde en teasertur i Bjøra, som i fjor, men det ble ikke fangst ( det var likevel verdt hvert sekund å få riste av seg vinteren..). Nå skulle det riktige fisket begynne :dribble:

Vi var fem mann som var så heldig å få tilpasset en del av Gaula, slik at det passet med vår måte å fiske på :innocent:

Det er en del av Kåsen (på laksebørsen Kåsen Nordflå)og dette er for gutta som liker heavy metal (hvertfall på åpninga) og marsk.

Kort fortalt hadde jeg mitt livs åpning og hadde det ikke vært for kvoter vet jeg da søttan hvordan dette kunne ha gått. 2 laks på to dager (og i tillegg et par sø her og andre ørreter der...).

Av oss 5 ble det kjørt på 16fisk og 8 ble berget. Da det å lagre bilder enda ikke er ordnet (sportsfiske, gratis lagring av bilder osv..) må dette vente. Som vanlig for Nidelvfiskere ble fisken fordelt på etter nøkkelen - du får det du fortjener! Så han som ertet de andre med teorier om hvorfor de pisset på skotuppene sine - fikk ikkeno`. Golfspilleren med gullhår fikk to ok fisker, den ivrige (meg :whistle: )fikk en ok og en litt mer ok, forskeren fikk som fortjent - to pene - etter å ha holdt ut.. og mannen med lykkecapsen måtte selvsagt stikke avgårde med de to meget pene.

Må i tillegg til å være positiv til fisk, petri brødre og valdet også løfte hatten for grunneieren. Makan til trivelig kar skal en lete lenge etter langs elva - Hatten av for Einar!!!!34nlhjn.jpg

28clt3b.jpg

Ps.1 - Er dette symptomatisk for denne sesongen, har jeg meget å glede meg til :thumbsu:

Ps.2 - Jeg har fremdeles noe usnakket med Gaula, så kanskje får jeg en sjangse til :dribble:

Ps.3 - Nå blir det litt kosefiske i Nidelva, før hælv@$+ er laus oppe i Namsin og er jeg veldig heldig får jeg tøffet rundt på Dramselva før vinterstormene setter inn........The future`s so bright you got to wear shades :angel:

Ps.4 - Av fire pc`er jeg disp. er det bare en jeg får til å logge meg inn på. De jævla reklamene svømmer rundt i bildet og forhindrer meg å logge inn :unsure: så det kan bli lenge mellom hver oppdatering.......uten at mange mister nattesøvnen av den grunn :D

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis, h1rik. Olav Moberg og jeg var vel oppe på kvelden etter at du var dratt, så vi fikk ikke hilst på. Tok jo også en stund før vi ble klar over hvem som var på andre sida, dessverre. Vi var bare innom en snartur på Nedre Kåsen for å overnatte før vi hentet klekkerismolt fra Nidelva som skal gå i forsøk her nede i Bergen. Pussig å sitte i bil med sø skvalpende bak i hele bagasjerommet...

Einar er vel strengt tatt ikke grunneier på den sida, han bare administrerer fisket. Vi har begge sidene uke 24 og 25, så da skal nybåten få kjørt seg og valdet skal harles for første gang på mange, mange år. Erik, Stig og Ole har jo rodd i mer enn 14 dager oppe i Bjøra/Namsen, så de burde være godt trente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra h1rik :rolleyes: Endelig var det din tur, og det er så fortjent !

Man glemmer alle netter med krum rygg og lidelser på jakt etter feitmarsk når man får en slik fin start :D

Nå er du i siget, og jeg er sikker på at du fortsetter i samme stil. Det er når man får roa at man fisker best. Og ikke blir oppjaget og frustrert og begynner å eksprementere seg alldeles bort.

Og nå slipper jeg vel å gi deg min stakkars enslige laks, for du har jo sikret deg røykalaksen allerede. Jeg og h1rik har nemlig inngått en deal. Jeg fikk noen supre wooblere av ham før sesongtstart som skal brukes ved en perfekt anledning. Og han kunne tenke seg en storlaks som skulle røykes til et visst bryllup utpå sommeren. Så hvis han ikke fikk noe røykalaks i juni (meget defensiv tankegang etter min mening hehe) så måtte jeg trå til. Men vi får ordne opp på en annen måte for wooblerene h1rik :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

:thumbsup: Da er årets første på wobbler et faktum. En fin liten Nidelvlaks på en stor Murto-NRS :thumbsup:

Måtte bare...en liten tur i Nidelva og der satt først en på marken som jeg mistet da tjuvfiskerne ikke ville hjelpe med håving og rett etterpå en på 6kg. Jeg er straks tilbake skal bare.......ofxeoj.jpg

Nå er det alvor!! Namsin, om timer er jeg på vei :thumbsup:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsup: Da er årets første på wobbler et faktum. En fin liten Nidelvlaks på en stor Murto-NRS :thumbsup:

Måtte bare...en liten tur i Nidelva og der satt først en på marken som jeg mistet da tjuvfiskerne ikke ville hjelpe med håving og rett etterpå en på 6kg. Jeg er straks tilbake skal bare.......

Nå er det alvor!! Namsin, om timer er jeg på vei :thumbsup:

Gratulerer med wobblerlaks og lykke til i Namsin. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel tilbake er tiden inne for å fordøye inntrykk....og for noen :rolleyes:

Jeg rodde på meg fine fisker på wobbler (singelharling) og det var morro (understatement). Jeg var sammen med trivelige folk og fikk opplevd Namsin fra sitt beste. Det ble ingen store, men for meg er opp til 10.3 fine fisker... Det finnes bilder og video, kanskje jeg klarer å få det ut en gang. Jeg tror sannelig jeg tar en slik tur neste år også :thumbsup:

dsc02901d.jpg

dsc02904b.jpg

dsc03015k.jpg

dsc03017uv.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us

dsc02920xu.jpg

Mat måtte også til og hver dag var det felles middag, ellers så gjorde en som en ville:

2mxisf8.jpg

feks. fiske enda en :dribble:2hs3cwo.jpg

så nå er er det Nidelva som gjelder og Gaula da (om den holder nok vann til anstendig fiske :closedeyes: )..

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det humper og går (bokstavlig talt, er helt handikappet for tiden - ryggen), men noe fiske blir det da ;)

Hadde litt singel-harling i Nidelva hvor SOS-wobbleren (passende navn :thumbsup: ) vispet opp min første åpenbare fjøslaks -stygg og jævlig, men morro at denne modellen fikk sin første laks likevel.2dtdauw.jpg

I tillegg har Kåsen/Nordflå vært generøs og gitt meg en fin fisk igjen på 7,1..på andre kastet. Det er helt tullete hvor mye fisk som står der nå. 2dvqxxl.jpg

Det var morro at et rehabopphold der (med min personlige pleier og kamerakvinne), var så vellykket og i tillegg er hele seansen på "teip". Det skal jeg kose meg med utover vinteren..sammen med videoen som Drammensgutta skal sette sammen fra Namsen... Åh livet er hærlig :angel:

..Jeg må si at dette med singel-Harling er noe som jeg finner veeeeeeeeeeeeeeldig stimulerende :dribble: I forrige uke ble det fisk - 7kg.på Murto M60 16gmmv9.jpgog en 4.5kg. oppdrett på Habanero. ippkjr.jpg

Nå har jeg blitt velsignet med 11 wobblerlakser på 8 forskjellige merker..(i tillegg til 3 hvor det var to i båten, men de teller jeg ikke som egne..). Kanskje klarer jeg å lure på en drømmefisk på slutten (stor-brun-m/krok ;) ) - da kan vinteren bare komme.

...Så nærmet det seg slutten på skikkelig fiske i Gaula. Før det såkalte "lettfisket" begynte(jommen sier jeg smør når det brukes blyliner ol. som veier mer enn søkkene vi bruker - pføy!). Jeg fikk jeg igjen muligheten på Kåsen og dro 31.07 med gode forhåpninger :rolleyes: Kåsen har vært god mot meg med laks på 6, 7 og 8 kg (ja, alle er meldt inn på børsen!!). Jeg fisket en time uten å kjenne eller se noe.. Likevel sto nervene i helspenn for det var en elektrisk stemning ved elva, til og med fuglene holdt pusten. En ting jeg bet meg merke i umiddelbart var at ingen småfisk var bortpå marken, jeg slang litt sluk og wobbler, heller ikke dette ga noe resultat. Så så jeg fire fem smålaks som kastet seg på brekket en hundre meter nedenfor og da skal jeg si ting skjedde rimelig raskt. Fem seks meter utenfor der jeg sto begynte, jeg tror det var tre store lakser med noe som lignet delfinvaking i en sirkel og etter et par minutter skvatt det smålaks i alle retninger. Jeg kastet marken litt i overkant og fikk tre smålaks mellom 2 og 3 kg. bare på et håndfull kast. For første gang fikk jeg en skikkelig fiskeskjelv i bena og klarte ikke å stå med utstrakte ben. Jeg ristet så voldsomt at jeg tilslutt nesten sto på huk. Jeg så og var veldig sugen på bamsene, spesielt den store mørke hannen, så smålaksene ble surfet opp i en voldsom fart og jaget på elva igjen (EC&R - express catch and release..). Da plutselig sa det bom stopp og jeg kjente to tunge drag. Jeg klinte til alt jeg klarte med gummibena og der satt det noe gromt. Jeg var sikker på at det var den store mørke for dette kjentes ut som en meget autoritær jækel. Den gikk fem meter hit, ti meter dit og så sto den bom fast igjen. Jeg var nå etterhvert både rammet av skjelvende ben og melkesyre i venstre biceps, samtidig som jeg hvinte som en stukket gris (sånnt kan en gjøre når en står alene og kozer seg :thumbsup: ). Jeg kjørte steinhardt da jeg hadde hørt om et par karer som hadde mistet noen bamser nylig :rolleyes: . Etter ca. 5 minutter hadde jeg såpass kontroll at jeg fikk tak i bagen med håv og klepp. En slik fisk turde jeg ikke håve alene og storkleppen ble lagt klar. To ganger klarte jeg å få den inn mot land og så den - den kunne være 15...men det var ikke den mørke store. Etter ca 15.min var den klar og en utsøkt klepping ble gjennomført og et hyl som vekket hele Kvål ble utstøtt. En aldeles nydelig hunn på 12.7 (ny pers) lå der på gresset sammen med meg :thumbsup: Kroken fallt ut når den kom på land, så jeg gjorde nok klokt i å holde hardt press gjennom fighten. Da jeg satt der ble jeg oppmerksom på to sår i munnen på fisken. Et lite i overkjeven/saksa på venstre side som ikke var helt nytt.....Tror det kunne vært etter ei flue - flueduppflue :thumbsup: og et skikkelig der markkroken satt - det så ut som om en treble hadde satt der og faktisk flist opp kjevebeinet - men nå er den min, for all evighet! Takk til Kåsen for i år og neste år skal den store mørke, bettere få seg en omgang! t0m81h.jpg

Samtidig må jeg si at jeg begynner å undre meg over hvor dårlig jeg er til fluedupp og slukfiske. 11 på wobbler og 9 på mark, men ikke ei sild engang på hverken sluk eller fluedupp. Farken, jeg må vel krype til korset og be om opplæring av Silver og Rigor.

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Du skjønner, han har vært i Gaula og fått ny pers sjø. På marken sin :rolleyes: Men det spørs om det blir Nidelva bare fremover nå for Hr. h1rik, for det er vel feitmarkfisker han er. Og I Nidelva er det meste tillatt (enda) :blush: Så godeste h1rik er ikke ferdig enda, han har bare varmet opp litt. Kom igjen med bilde nåda h1rik, ikke vær så beskjeden. Kjenner jeg ham rett er han ikke ferdig i august heller hehe.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner, han har vært i Gaula og fått ny pers sjø. På marken sin :rolleyes: Men det spørs om det blir Nidelva bare fremover nå for Hr. h1rik, for det er vel feitmarkfisker han er. Og I Nidelva er det meste tillatt (enda) :D Så godeste h1rik er ikke ferdig enda, han har bare varmet opp litt. Kom igjen med bilde nåda h1rik, ikke vær så beskjeden. Kjenner jeg ham er han ikke ferdig i august heller hehe.

Han har det ja. Grattis :blush: Hva er det som ikke er lov i gaula nå da? Bare mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har det ja. Grattis :D Hva er det som ikke er lov i gaula nå da? Bare mark?

Vet du ikke det ?

Kun lett fiske. Dvs. fluefiske med stang eller dupp. Mark er lov, men uten søkke eller vekt av noe slag.(Flytemark) I Nidelva er det jo lov med mark/søkke enda. Hunnlaksen er heller ikke fredet i Gaula, men i Orkla. Pussig nok. Skjønner nå ikke at det skal være forskjell i de 2 elvene akkurat på det.

Nå var fisken til h1rik ikke så særlig stor da egentlig, men han er jo sikkert fornøyd :blush: Det kan bli noe stort av den karen tror jeg, etter hvert.

Jeg og kjerringen var forresten oppi elva igår. Og plukket bringebær i lange baner ! Silver plukke bringebær !!! Og rullatoren stod nå der enda så jeg, ute på elveøra. :rolleyes:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, tenkte at wobbler var å lov.. Rart at hunnlaksen er fredet i orkla men ikke Gaula ja.. Beingebær er namnam :blush:

Hvor ble det av "amerikaneren", unnskyld h1rik mener jeg. Har du mere feitmarsk igjen ? Holder det til oktober hehe. (Mobbing på lavt plan)

Bringebær er namnam ja Sigve, og det er mye av den i år. Og multer skal det bli i morra. for da fær æ te Femundsmarka og tråler myrene for GULL. Og fisker noen rødsprengte kilosørreter i godtjønnene tenkje je :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fisket så mye på Renna i år, men det blir mer fremover :blush: ..og en tredagers i Namsen for å få rodd litt wobbler - det blir så alt for lite av det i nærområdet. Dessuten har jeg et par wobblere som jeg har stukket unna til seinelv og kroklaks, så jeg må sjekke om det kan gi noe :D Blir det en kroklaks i ordinær sesong så tar jeg ferie, dersom ikke må jeg vel ut å reise i september :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.