Gå til innhold
Fiskersiden

H1rik er tilbake i salen igjen


h1rik
 Share

Recommended Posts

Gratulerer H1Rik, du begynner å få dreisen på det. :D

E det itj læææænt !

Men bare stå på dere der nede, jeg finner en og annen bamse som slipper gjennom nåløyet deres, så ingen fare enda med Silver ;)

"Lurte" forøvrig en hel bataljon på toppen igår :D

De hadde stått og fisket hele dagen, uten en eneste laks (kun tatt en tidlig på morran).

Jeg stilte meg bakerst i køen ved 19-tiden, og etter 10 min. sa det PANG ! :wub:

Ja det er viktig å "se" laksen der nede i gropa, og "se" markopphenget spasere inn i gapet på laksen.

Ellers tar den ikke ;)

Telapatisk overføring mellom menneske og laks, det er moro ^_^

Men ikke for laksen :-(

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Da er tiden inne for å oppsumere....

Det ble en spennende sesong, på nye jaktmarker (og noen gamle) for meg.

Det er ikke så mye mer å si men som en ser av øyeblikkene som ble fanget - det er en rar, men blid kar som går ventetiden i møte.

63354_s.jpg

63356_s.jpg

..og til neste år har jeg en klar fornemmelse av at jeg skal få kjørt meg :)

(jippi nå fikk jeg til å legge ut bildene direkte, og fikk redigert bort det blodige bildet :P )

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du lyktes, og igjen grattis med fine fangster.

Neste år vasker du kanskje laksen også før du tar bilder, eller kanskje det skulle være litt makabert :rolleyes:

En ekte laksefisker går i vadebuksa natt og dag, også hjemme. Da holder kona seg på avstand :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Endelig igang.

Det har vært lenge siden forrige sesong. Forventningene til 2009 er nok store, men av erfaring vet jeg at sesongen vil være krydret med nærpsykotiske opplevelse, depresjoner, fortvilelse og hyggelige folk, gode opplevelser.

Jeg har vært så heldig å få kort både i Nidelva og i Gaula, så det skal vel egentlig godt gjøres å unngå å få en spol i løpet av sesongen. Jeg har jobbet knallhardt siden siste sesong og til og med min bedre halvdel mener at 2009, da skal Henrik fiske!

Med fiske mener jeg i utgangspunktet fiske med mark, dette er en lidenskap så sterk at jeg ikke kan forestille meg et liv uten -_- ..Mark blir pleiet og dullet med slik at alle 2000 skal være klar når laksen er på vei. I løpet av vinteren har jeg imidlertid blitt i overkant ivrig mht. wobblere fra Finland.. Jeg synes det er noe helt spesielt sjarmerende med alle disse ulike små kunstverkene, som har svært forskjellige egenskaper. I jakten på de ulike har jeg også blitt kjennt med mange trivelige mennesker og.. det er utrolig hvor hjelpsomme de fleste har vært.. Betyr det at jeg ikke skal fiske med mark -nei erru gærn - men et supplement i redskapsboksen vil det være.

Sesongen 2009 begynte slik forrige, det varte og rakk før det ble noe fart. Etter noen timer rekker en sannelig å tenke mye rart...det meste gikk slik : når jeg bare er 1/3 så flink til å fiske sammenlignet med Sølvreven må jeg kompensere -å kompensere betyr at jeg dermed minst må fiske 3 ganger så mye - Stå på!!, eller -er marken for stor, for liten, liker ikke laks lukt av kaffegrut osv......

Men så på dag tre, skikkelig drag og jeg har nærkontakt med en voksen fiske. Den reiser sin vei, men med et var alt satt på plass igjen.

Jeg koser meg!

Går litt rundt med wobblere og tenker at det er skikkelig liv i disse og når elva faller litt får jeg min sjanse med alle disse raringene..inntil da er det skikkelig bly og mark jeg vil bruke mest tid med.

I dag tidlig gikk jeg rett til de stedene hvor jeg hadde tro på at muligheten var til stede.. elva var stor, kald , været forjævlig, men for en deilig farve på elva - marskelv-som Sølvreven sier.

Etter å ha forsøkt fire-fem steder, endte jeg opp der jeg hadde nærkontakt tidligere.

Jeg fisket over et par ganger og smokk der kjente jeg noen gode tunge drag. Nå var imidlertid gode råd rådyre..for hvordan skulle jeg lande den. Bratt var det, stor elv og ingen i nærheten til å bistå. Jeg fikk ærlig talt et alvorlig tilfelle av lakseskjelven. Bena var som gummi og jeg skalv på hendene, helt patetisk, jeg lo av meg selv og forsøkte å samle meg..Sølvreven har tidligere anbefalt å spasere laksen..og i teorien skulle laksen følge lydig med - NOT! Jeg ga opp dette og fant ut at jeg måtte la det stå til og gjøre det sjøl, der, på tross av litt vanskelige omgivelser.

Med gummiknær, full av angst klarte jeg etterhvert å slite laksen ut og ved tredje forsøk fikk jeg bakset den opp i skråninga. Jeg kastet meg over og utstøtte et brøl (som ellers bare høres på fødestuer). Jeg blir like rørt og glad hver gang, trolig fordi jeg vet, hva jeg har lagt i av innsats for å få dem.

Beklager det blodige bildet men det er en glad gutt som poserer med sin første laks i 2009

84455_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/33965/84455.jpg

Rødt kort, men hva gjør vel det når jeg har kort i annen elv 25minutter unna og kan fortsette der :angry: Hadde seriøse planer om å få startet wobblersesongen i Nidelva nå, men også der var elva et monster og tempen - 3,8 sa gradestokken og jeg tror faktisk det stemmer.. Det ble mest å prøve ut wobblere og kose seg. Her er jeg imidlertid skråsikker på at mange av raringene kommer til sin rett, når fisken er på plass (som regel slutten av juni) og elva normaliserer seg noe mht. temp og vannføring.

Ja - Tequila, et av de neste mål er å få laks på wobbler også, men det har jeg fremdeles minst 85dager på å sikre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen næhh.. - der var det eneste riktige gliset på plass igjen!

Gratulerer - det føles så mye bedre å lykkes når det ligger litt arbeid bak!

Da har du røykalaksen. Nå mangler du bare wobblerlaksen, så ligg unna de virvelløse krypa heretter..! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødt kort, men hva gjør vel det når jeg har kort i annen elv 25minutter unna og kan fortsette der :D

Vi er veldig heldige vi som bor i Tr.heim. Vi har RBK og masse store lakseelver i nærheten. Huff jeg er glad jeg ikke bor i Bergen :wacko: . Men forøvrig: Gratulerer :wacko:! Vekta var?

Øyvind

Ja ja, grattis med å ta en stakkars fisk som ønsker å gyte.... Kjempebra :D

Ellers går det bra? Kanskje på tide å gi se nå?

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en amatør, som forsøker å få dreisen på wobblerfiske, ble det endelig litt morro i går kveld.

Tusslet litt rundt med en gul Wilperi-sak, da det skjøt en Polaris rakett opp av vannet, med wobbleren min i kjeften..

Det var bare en 6-7 meter unna og jeg var oppmerksom akkurat da..så jeg fikk festet det hele på netthinna. Den var nok en halvmeter over vannet med wobbleren, filleristet den i lufta og reiste sin vei.. Der og da gannet jeg på alle i Gaula elveeierlag som i sin "visdom" har funnet ut at en wobbler bare skal ha en treblekrok og er hellig overbevist om at jeg ville fått feste om det hadde vært en treble på midten også. Fisken var nok rundt 7-8 kilo og påførte meg enda et tillfelle av gummiben og Parkinsonslignende symptom på hendene.

Morro var det hvertfall og selv om jeg trolig ikke får like mange sjangser fra land, som en gjør fra båt, så er det åpenbart mulig :) og trua vokser..det blir nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.