Gå til innhold
Fiskersiden

H1rik er tilbake i salen igjen


h1rik
 Share

Recommended Posts

Moro!

hurtig fiske på litt varmere elv med gruntgående wobblere senere på sommeren kan resultere i slike vanvittige tak, men da helst på smålaksen. Aldri sett storlaks gjøre noe slikt, så vær glad du fikk oppleve det. Scenen vil sitte spikret i minnet i mange år fremover..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 358
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva med to kroker bak og en på midten......

Det finnes Owner kroker for det også ;)

Søren å, selvsagt kan jeg gjøre det :) jeg sitter jo på hele sortimentet til Owner (har enkroks "stinger"lookalike for sluk) så det er lett tilgjengelig :) Det blir gjort i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøfft H1rik!

Og midt på mørke vinteren huskes nok slike øyeblikk vel så godt som de laksene som faktisk kom på land.

:)

Jepp har enda våte drømmer om den laksen som hoppet tvers over strømmen og voldtok Sunrayen min. Det er den episoden jeg husker best fra ifjor, ikke de som ble landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etpar sånne til nå H1rik, så får du bli i den anerkjente "Mist-A-Lot"-Klubben som jeg er formann i.

;) Kva, har du ikkje brytt forbannelsen enno, Morten? Eg venter spendt på fyste fangstrapporten din frå Nidelva, vert det ikkje resultat for club Renna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Kva, har du ikkje brytt forbannelsen enno, Morten? Eg venter spendt på fyste fangstrapporten din frå Nidelva, vert det ikkje resultat for club Renna?

;)

Tiden strekker ikke til i juni ser det ut til..du må ha enten ha usannsynlig flaks i Renna i starten av juni for å få tak i laksen på isfloden, alternativt ha tid til å stå døgnet rundt for å treffe på når fisken går eller elva senkes litt av TEV. Dette skjer gjerne om natta, når jeg har skjønnhetssøvnen min..:D

Jeg har foreløpigi hverken tid eller flaks....

Tiden kommer ;) , og det håper jeg inderlig (f)laksen gjør også:) ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etpar sånne til nå H1rik, så får du bli i den anerkjente "Mist-A-Lot"-Klubben som jeg er formann i.

Ja jeg må innrømme at jeg er nær medlemskap nå, samtidig er det morsomt å kjenne den å da..

Ps. var på Renna i dag og bidro med litt håving, en kjenning av deg og en sint mellomlaks - så det går an...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er ståa i elva om dagen :blush:

Det arbeides endel for tiden :lol: Men jeg er da en og annen tur i elva (nesten hver dag)noen timer. Det er godt å fiske, men jeg er ikke no særlig i "døtten" og der jeg fisker føler jeg vi er litt i mellom perioder (for kald og stor-Nidelva og i Gaula raser de bare forbi nå..)...men jeg koser meg, har trua :D og føler det er like før nå..

I går så jeg foresten sky på himmelen som så ut som en gigalaks - kanskje det er et omen om ting som skal følge ;)

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så jeg foresten sky på himmelen som så ut som en gigalaks - kanskje det er et omen om ting som skal følge :lol:

Det er et tegn fra oven. Eller som mentor i lakse fiske sier til meg

GUD LØNNER SINE TROFASTE :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja tiden går og...jeg koser meg for det meste i elva og ute i friluft, så det blir magert med "nettarbeid" nå..

En og annen spol blir det, har 5, men ingen spesielle fisker enda med hensyn til vekt (10-9,2-5-4,5-2,5).

To fisker fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.

Den på 2,5 var min første på wobbler i år. Jeg var i Nidelva og badet mark/prøvekjørte kastewobblere. Det var imidlertid som vanlig tidlig og laks flest var vel ute i sjøen enda.

Tok da frem en liten JaLi på omkring 2,5 cm, satte på ca fire meter med fortom og en glidende bomber-dupp. Da ble det plutselig leven i andre enden. Jeg kastet på tvers av strømmen og lot den lille hissige saken fiske seg selv inn til stilla. Den kvelden var åpenbart småørreter veldig ivrige og jeg hadde mange slag og fikk flere rundt halvkiloen (som ble satt tilbake). Etter å ha holdt på å more meg slik en stund, dro det til skikkelig. På den 17fot myke stanga ble jeg litt bekymret for hva det var, da jeg ikke hadde kontroll - snøret var i en bukt, wobbleren langt ute. Etterhvert fikk jeg tatt inn løsbukt og fikk oppleve noen små utras før jeg fikk landet en feit liten smålaks. Midtkroken satt i munnen og bakkroken satt fast på utsiden av kjeften, så aldri om den hadde løsnet. Jeg håper på litt oppgang av små og mellomlaks nå for dette vil jeg gjerne oppleve igjen :wacko:

Den andre fisken på 9,2 var også en morsom sak.

Her står en kar(foresten en meget sympatisk fisker) og forer en fisk han hevder er en "Selbygg", dvs en brunørret. Vi snakker litt om den og han forteller at den har vært bortpå kroken hans ca. 15 ganger og renset kroken for mark. Etter å ha forsøkt med småkroker osv. skjer imidlertid det som må skje - også sympatiske fiskere, la oss kalle ham Per Emil, må ha mat.

Han drar for å fylle på blodsukkeret, men varsler at han kommer tilbake etterpå.

Det er noe spesielt med slike lure fisker og det er jo veldig motiverende å kjenne at det napper, når det ellers ikke ser ut til å være noe liv, så jeg fortsetter jakten på "Selbyggen".

Jeg setter på en litt lettere krok (Gamakatsu G-point)fire skikkelige feitmark som spreller en 7-8 cm i alle retninger og kaster 4meter, lar den rakle nedover i strømkanten til der hvor "selbyggen" skulle være, lot den ligge i ro og forsøkte på nytt.

Da fikk jeg selskap av en annen trivelig kar (det var flere trivelige karer enn laks denne dagen) som var på besøk på gamle trakter og han spurte om det var noe å kjenne.

Jeg la ansiktet i alvorlige folder og svarte som sant var, at det bare var småørreter å kjenne - og da trakk det forsiktig i andre enden (jeg bruker glidesøkke så jeg kjenner om en laks raper - flere meter unna agnet).

Jeg slapp etter en meter og løftet bestemt opp stanga og der responderte "Selbyggen" med litt motstand.

Jeg ba "trivelig kar 2" om han kunne bistå med litt håving og han spurte om det var en bra fisk. Jeg ristet benektende på hode og sa den er trolig bare et par kilo....hvorpå "Selbyggen" raste ut en 10-15meter så snøret sprutet i vannskorpa..

Døh, den er nok litt større sa "trivelig kar 2" (noe en ikke måtte være rakettforsker for å forstå).

Det ble litt close-combat" med kjøring bare en 10-15meter foran skotuppen, før den ved håvingsforsøk 3 endelig lå i nettet.

Det var først da det gikk opp for meg hvor stor den egentlig var.. Der lå "stuttkjukken", en ekte Nidelvlaks av den gamle gode sorten (slik jeg innbiller meg den skal være) kort, sid i buk og bred over ryggen... Hadde det vært en Gaulalaks hadde jeg gjettet på 7kg. mht. lengden.

Den var ikke nygått(ingen lus), men var blank og hadde det lilla skjæret, så trolig hadde den vært i elva bare noen uker. Det var godt å få kjenne litt på sorten og få bekreftet at det går da an enda...og snart (håper og tror jeg) så starter den skikkelige oppgangen i Nidelva også :)

Skitt fiske alle som holder på for tiden - Vi er bare halvveis i sesongen, så fremdeles er det mulig å få "perset" og jeg er overbevist om at jeg får en riktig stor wobblerlaks snart :rolleyes:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med storlaks fra byelva !

Herregud, du har så mye gullhår asså.......... :wacko: Hvorfor ikke prøve samme teknikk oppi Gaula. Dupp og små wobblere, tror jaggu det vil funke på grønnelva inne på grunnere vann :rolleyes: Wobbler funker jo på grumsete flomvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Kva sa den fyrste trivelege fiskaren då han kom attende etter matpausen? :) Grattis med flott fangst, Henrik, keep them comming!!

"Jeg tenkte det, jeg tenkte det kunne kanskje..være en stor en....."og et storsinnet Grattis, trivelig kar sjø! forresten er han noe av det råeste jeg har sett, når det gjelder SØ med fluedupp...men det skulle han ha blitt tvunget til å fortelle om selv (ikke sant Rigor?)

Grattis med storlaks fra byelva !

Herregud, du har så mye gullhår asså.......... :wacko:

-Ja bare mobb du, men en gang sitter alt for meg og da skal du få høre det B)

Hvorfor ikke prøve samme teknikk oppi Gaula. Dupp og små wobblere, tror jaggu det vil funke på grønnelva inne på grunnere vann :rolleyes: Wobbler funker jo på grumsete flomvann.

-Jeg har prøvd litt og vil prøve dette fremover, så jeg krysser alt jeg har og håper å være der når det kommer en spol forbi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...råeste jeg har sett, når det gjelder SØ med fluedupp...men det skulle han ha blitt tvunget til å fortelle om selv (ikke sant Rigor?)

Jeg fikk servert en drøy monoskrytolog om den seansen der når vi var på en fuktig bytur her forleden. Det var nesten så ørene mine datt av. Hehe

Jeg trenger vel forøvrig å ikke nevne hvem som hadde designet og bundet flua han brukte...

Dere traff på en skikklig godkveld det døgnet, og hva dere andre holdt på med som ikke kjente spolen, ja det lurer jeg på.. :)

Nå ble det vanskeligere å lure dem døgnet etter hører jeg, da dyrene var i det vrange hjørnet. Det kom visst som et sjokk, for det var da ikke måte på hvor lett dette skulle være :blush:

edit: ...og gratulerer med ny Nidelvapers??! Bilde?

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk servert en drøy monoskrytolog om den seansen der når vi var på en fuktig bytur her forleden. Det var nesten så ørene mine datt av. Hehe

Jeg trenger vel forøvrig å ikke nevne hvem som hadde designet og bundet flua han brukte...

Dere traff på en skikklig godkveld det døgnet, og hva dere andre holdt på med som ikke kjente spolen, ja det lurer jeg på.. :)

Nå ble det vanskeligere å lure dem døgnet etter hører jeg, da dyrene var i det vrange hjørnet. Det kom visst som et sjokk, for det var da ikke måte på hvor lett dette skulle være :P

edit: ...og gratulerer med ny Nidelvapers??! Bilde?

Ja noe så unseelig som den flua har jeg aldri sett, men effektiv, det er den.

Vi andre fikk lite fordi vi fisket etter Laks, så det så. :)

Jeg var redd det med bilde kom opp. ;) ..som du ser yter ikke bildet hverken meg eller laksen rettferdighet (må huske å fikse på håret og spytte ut snusen fremover - dette må jo skremme potensielle laksefiskere fra å fiske..)..Vi lar det stå til..

Kanskje vi kunne ha startet en egen tråd med konkuranse om det mest uheldige bildet (nei, Silver jeg ser ikke slik ut til vanlig..).

86759_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34762/86759.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er flott jeg h1rik. Og like flott laks :)

Vi skit da vel koss vi sjer ut når vi feske, er jo ikke oppi elva for å flørte med damene.

Og vi har nok svært lite å imponere med der i gården også:

-"Vil du bli med mæ inni hytta mi, og se på marksamlinga mi" ? :)

Fin beltespenne du har forresten !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med første wobblerlaksen, h1rik!

Åsså på de små JaLi-knøttene da, uberkult!

Er i n-norge, men er alene med ungene som til overmål har god, gammaldags magasjau. Vi har fisket i havet - prøvd etter kveita. Kjerringa mista ei fin ei, men jeg er fremdeles like fri. Siden familien krever sitt har det kun blitt to korte ro-økter i Målselva. Har blitt wobblerlakser på 10,5 kg og 8,6 kg foreløpig, men den rapporten kommer senere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.