Gå til innhold
Fiskersiden

Ego (non) salmo capere


KjellArne
 Share

Recommended Posts

10 sesonger uten laks før det løsna her... Kun 2-3 døgn per sesong riktignok, men mange timer ble det.

Så løsnet det med laks på nesten hvert døgn i 2 sesonger, mens jeg nå har mistet gnisten etter 0 fisk i fjor og milevis fra fisk i år.. Faktisk så ille at jeg ikke gidder dra til Gaula\Orkla i morgen selv om penger og ferie er på plass :lol:

Man må ha tålmodighet som et tre og hukommelse som en mygg for å drive med galskapen....

Vel, at det kan ta litt tid mellom hver laks er vel noe alle har erfart. Selv har jeg aldri pleid å få mer enn et par store i året, men heldigvis kan det vel fylles på med litt smålaks og sjøørret innimellom også :D

Men en ting jeg alltid har følt var viktig for et bra(og koselig) laksefiske, er å finne seg ei elv, og bruke tid her.

Fristelsen ved å reise fra den ene gode elva til den andre for å prøve å finne laksen er stor, men fører ofte at man bruker uforholdsmessig mye tid på å lære nye steder. Hvis dette skjer samtidig som man i tillegg skal prøve å lære seg laksefiske, kan frustrasjonene stå i kø.

Nei, hvis det er mulig, finn ei elv i nærheten, bruk mye av tiden her. Bli kjent med valdet/valdene du har tilgang på, og du vil se at litt etter litt er det nettopp du som begynner å få fisk her. Her vil du litt etter litt møte de gamle ringrevene i elva, og etterhvert som du blir kjent med dem, kommer de gode tipsene.

Lokalkjennskap er noe av det viktigste, og gleden ved å vite hva som virker på den og den vannstanden, til den tiden på sesongen osv, gjør laksefisket så mye mer moro enn å satse på flaks hver gang man er i ei ny elv. Selvfølgelig er det moro å prøve nye elver innimellom, men i det lange løp er det det regelmessige fisket i elver man kjenner godt som gir mest, både i opplevelser og fangst.

Jeg har svimt mye rundt i mange elver opp igjennom årene, men når jeg ser tilbake på den tiden ser jeg at mesteparten av fangstene mine er i noen relativt få elver, som jeg jo etterhvert kjenner godt :D

Mange dager har vært brukt på kjempefine vald i kjempefine elver uten at fangstene har blitt allverdens.

Det kan fremdeles ta tid før den første er på land, men når den er det har man ikke bare fått litt erfaring med laksefiske, men man har erfaring fra en spesiell plass. Dette vil bygge seg opp, og før du vet ordet av det ser du oppover elva, ser på alle plassene du vet er gode på forskjellige forhold, og da begynner effektiviteten å sette inn.

Og ikke minst, det er nye medlemmer av "Ego non salmo capere" som kommer luskende rundt og byr på en øl i bytte for gode tips :D

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det tok 4år og evig mange fisketimer før min første låg på land... den var skarve 850gram, men god i panna var no den uansett...

Sesongen starta knallbra med laks på 5,6kg på åpninga.

For nøyaktig 3timer siden hadde jeg egentlig lyst å knuse stanga hardt og brutalt ned i en kvistkvern.. Ja, jeg mista fisk.. ikke bare en laks, men to.. Forb...amann..it! Den ene hadde nok knust min personlige rekord med det dobbelte. Nei, jeg kødder desverre ikke.. hadde på selveste bamsefar... Vannspruten sto en og en halv meter opp i lufta bakpå brekket når den tok løst, fisken sto dypt i elva og jeg såg den såvidt. Stanga knaka når jeg sto der og tviholdt for at den ikke skulle reise nedover brekket og ut i stryket. fortvilt ...

Men, hvorfor var jeg borti to fisk? Hadde dette vært tidlig i sesongen i fjor/forfjor hadde jeg nok dratt hjem uten napp engang. Har nå fiska på de samme to sonene hver sesong de siste åra, kjennskapen til elva øker og merkelig nok øker fangstene også. Dette er de sonene der få folk fisker, og det viser seg at fisken faktisk står der også :o

Mine råd (som mange andre i tråden her også har gitt) : snakk med lokale gamlinger som er kjent i elva, bruk utstyr som holder fisk opptil den størrelse som antatt står i elva, bruk de sluker/fluer/agn som det fiskes bra på ellers i andre soner, får man smolt eller småørret bytt plass, fisk gjerne over med sluk/wobbler først og makk/flue rett etter sluk økta, og ikke minst hold dere til et fåtall av soner og bli godt kjent. God kjennskap til elva gir som regel resultat etterhvert :)

Bruk minst 0.45mm monofilament til laksefiske, snurrebly og gulp duggmark, møresild kobber/rød, rapala sinking i ørretimitasjon, mørke sluker når det er skymt. osv, osv... Det er dette jeg fisker best på hvertfall, men dette kan variere mellom elver og fiskere... Fisk i bunnen av dype høler, strømkanter og på brekket. Mine erfaringer er at fisken står dypt langt framme i høler (heilt framm i skummet) eller strømkanten på dagen og bakpå brekket på natta. Men fisken kan stå overalt egentlig, og da er det kjekt å kjenne elva..

Når jeg kaster med sluk går jeg noen meter nedfor hvor jeg ellers ville stått med makkestang, kaster opp i hølen og fisker med strømmen så sluken går i ei fin bue langs strømkanten og bak til brekket.

Ellers så er det bare å være sinnsykt tålmodig.. Den som venter, venter ei forgjeves (sies det)...

Lykke til! jeg går nå en relativt søvnløs natt i møte hvor jeg skal tenke nøye over hva jeg kunne gjort annerledes med fiskene som glapp... :)

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det hjelper da:P

Imorra skal jeg inn og hente bamsefar, valldalselva skjelve... Laksen kan kjenne det rykker i papillen, og nei det er ikke fiskekroken min, den føler at jeg sitter og snurrer fingrer og gleder meg...

Nok en søvnløs natt imøte hvor jeg skal tenke ut hvordan jeg skal lure f..nskapet. Ja, det er det laksen er. F..NSKAP. (Men til tider verdens beste f..nskap, må sies) Alle fiskeløse timer fra fjordårssesongen er glemt, nå er det ny sesong og nye muligheter. Får man ikke fisk møter man opp neste dag med tidenes presenilitet. Er det bortkastet å stå i elva i så mange timer for en skarve blank fisk? Får man fast fisk er livet er herlig, når den slipper, stubber eller på en eller annen måte mistes (ja, der er mange syke måter å miste en laks på) kan livet falle i grus og ingenting kan føles bra ut på lang laaang tid.. Ingenting annet betyr noe og forholdet til fisket, timene på elvebredden og spenningen, man må tilbake... Det finnes ikke ord som kan beskrive det. Man blir som en flue på en kuskit.

Men det er det laksefiske er for mange, livet. Og livet består jo av oppturer og nedturer, føler det er på tide å kreve litt opptur nå etter forrige ukes nedtur;)

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da er en ny sommer over og jeg er fremdeles medlem. Ego non salmo capere har få medlemmer, men det gjør den vel bare mer eksklusiv eller ........? :lol:

Så til alle som i løpet av sesongen har hatt lykken på sin side, gratulerer så mye. Jeg skal bruke vinteren på fremdeles å drømme om hvordan det er. Jomfruelig.

Nye medlemmer er alltid velkommen, å få laks er sikkert oppskrytt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så til alle som i løpet av sesongen har hatt lykken på sin side, gratulerer så mye. Jeg skal bruke vinteren på fremdeles å drømme om hvordan det er. Jomfruelig.

Nye medlemmer er alltid velkommen, å få laks er sikkert oppskrytt :)

Først takk for det, å det utrolig moro med laks selv om det bare ble 1

:):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er en ny sommer over og jeg er fremdeles medlem. Ego non salmo capere har få medlemmer, men det gjør den vel bare mer eksklusiv eller ........? :D

Så til alle som i løpet av sesongen har hatt lykken på sin side, gratulerer så mye. Jeg skal bruke vinteren på fremdeles å drømme om hvordan det er. Jomfruelig.

Nye medlemmer er alltid velkommen, å få laks er sikkert oppskrytt ;)

Neida - sesongen er langt fra over!

Har fisket en liten flomelv i nærheten av Skien/Porsgrunn sent i september, med blank, nystegen fisk i. Hva den hette har jeg f... meg glemt..? Jesus, nå blir jeg flau - bare 4 tiår på baken og allerede presenil? Nåh, vet i alle fall at det også er fiske i andre sene elver på østlandet i tiden fremover, i alle fall til 15 september.

Så hiv utstyret i bilen - det er ikke for sent ennå! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida - sesongen er langt fra over!

Har fisket en liten flomelv i nærheten av Skien/Porsgrunn sent i september, med blank, nystegen fisk i. Hva den hette har jeg f... meg glemt..? Jesus, nå blir jeg flau - bare 4 tiår på baken og allerede presenil? Nåh, vet i alle fall at det også er fiske i andre sene elver på østlandet i tiden fremover, i alle fall til 15 september.

Så hiv utstyret i bilen - det er ikke for sent ennå! :(

Det må vel være Herre-elva ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Mens jeg venter ........

Du laks , du laks hvor er du hen,

i elva du lurte meg igjen.

Hvor mye skal jeg på deg bruke ?

Ti, tyve, hundre tusen,

nei tror egentlig ikke penger gjør susen.

Marken danser langs bunn og stein,

DER satt den, nei bare en grein.

Du er ikke lett å lure du !

Marken den dauer uansett,

mens deg, har jeg ikke sett.

Så kastes sluken i elva ut,

lander perfekt med en liten sprut.

Skremte den deg vekk ?

Neste kast blir ikke noe tess

sena ser ut som en ball med gress.

Så må vi prøve flue og dupp,

det må da føre til et skikkelig kupp.

Trudde du ja !

Fortom for lang eller fortom for kort,

like fullt den havnet i treets topp.

Nå er jeg lei, ja skikkelig furten,

av deg har jeg ikke kjent snurten.

Din dritt !

Du hopper og viser deg frem med bravur,

bare for å gjøre meg virkelig sur.

En ting er sikkert, jeg kommer igjen,

og da skal DU bli med hjem.

Ha ha !

Er født til en evig optimist,

så får vi se hvem som ler sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ingen har meldt seg ut, men ingen har meldt seg inn heller.

Synes egentlig at posten min i en annen tråd også hører hjemme her men jeg fant ikke noen måte å gjøre det på uten at det genererer et nytt innlegg. Så de som har lest det før får ha meg unnskyldt, utvidet det litte grann da :) , så får jeg bare håpe at det ikke utviklere seg til en eviglang diskusjon som utarter alle veier.

(Lokale utøvere av dialekta får ha meg unnskyldt.)

No ska æ snart til trøndelagen færa

å hold mæ langt bort frå fjæra,

lyr å sei ska bli te lags

no ska det feskes laks.

Remy va snill å ga mæ plass

åvanfor Kvål non stass.

Æ må pass på å ha me mæ hall

for andre står muligens rekorda for fall.

Mange ukjente fjæs æ ska treff

Nils Master e det æ trur e sjæf.

Lure fælt på koss det bli

praten rundt båle den ska nok gli.

Spenning, spenning æ hold ikke ut

mykji vær enn å stå rett for fut.

Håpe reven e snill me mæ

så æ slepp å gjøm haspeln bak et træ.

Konjakk å mat tå finaste slag

det må gjær susen i slekt et lag,

men fesk på fatet mått det da bli

alt for å ha det triveli.

Drømmen må verra å stå på vatnski

rett bak storlaksen som glei forbi,

håper berrre snøre held

i Gaula en fin laurdagskveld.

Mitt medlemsskap i ego non salmo capere

håpe æ ska bli en misære.

Det ska æ tål så inderlig godt,

ja det syns æ vil vær riktig flott.

(Forts..)

Men ka ska æ gjær om æ får en o-laks,

sett'n på artslista ell tilbake på plass?

Mang e diskusjonan her inn

æ e usikker på om dettan e tap ell vinn.

En o-laks vil æ nok kakk ja

catch and release e itj bra.

Utvattning tå stammen den bidreg med

slike tassa burd itj få fred.

Spørsmålet mitt e enkelt å greit.

Det vil jo egentlig værra litt leit,

om en o-laks skoll ødelegge

mitt medlemsskap i ego non salmo capere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke du på treffet i Gaula?

Hvis Nils Master er snill og låner oss båten, skal jeg stille som roeren din. De andre på treffet er vel alle mer garvede mhp laks og trenger nok ikke båt til sitt fiske. Går det laks på elva da, skal du ikke se bort fra at du får fyken ut av denne eksklusive, om enn ufrivillige klubben du er medlem i. Får vi muligheten skal i alle fall jeg gjøre mitt beste for akkurat det..! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke du på treffet i Gaula?

Hvis Nils Master er snill og låner oss båten, skal jeg stille som roeren din. De andre på treffet er vel alle mer garvede mhp laks og trenger nok ikke båt til sitt fiske. Går det laks på elva da, skal du ikke se bort fra at du får fyken ut av denne eksklusive, om enn ufrivillige klubben du er medlem i. Får vi muligheten skal i alle fall jeg gjøre mitt beste for akkurat det..! :)

Skal på treffet ja.

Takker og bukker så mye det går ann, gleder meg. Både til fisket, det sosiale og å treffer dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg kom i å få noe stort på kroken var en død gubbe.

Jeg er rett og slett litt lei av å prøve og prøve uten å se tegn til liv.

Du har jo virkelig kommet langt når det gjelder å "Ikke se noe liv" på dine fisketurer, med andre ord helt dödt...

Men gjelder klubben bare elve laks?

Ellers får dere gjerne kommer nerover til Östersjöen en tur, så kan jeg nesten garantere at du ikke er medlem lengre. Mange fine Salmo salar her.

/kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med gubben er en tragisk historie jeg opplevde i Stjørdalselva for mange år siden, et dårlig minne som

ofte får meg til å tenke på hvor heldig man er så lenge man kan holde på med det man trives best med.

Ellers er vel laks laks for å si det sånn, uansett om man har fått den i elv eller sjø, men hva hvis man får en oppdrettslaks. Kan man da si at man har fått laks, eller teller den liksom ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er vel laks laks for å si det sånn, uansett om man har fått den i elv eller sjø, men hva hvis man får en oppdrettslaks. Kan man da si at man har fått laks, eller teller den liksom ikke?

Strengt tatt samme art, men den første bør jo være en skikkelig villaks som sparker godt i fra..?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man regner laks pr effektive fisketime så tror jeg at jeg kan melde meg inn. Det gikk noen hundretalls timer før den første satt. Men etter det så har det vært bedre. Riktignok ikke de helt store. Noen oppdrettere på 4-5 kg og en vill på 3kg er de største. Men har fått en del vill-tert.

Løsningen for min del var å fiske mye på samme plassene. Jeg har to elver jeg stort sett fisker i, og kjenner standplassene rimelig bra etterhvert. Det gjør saken en del enklere. Å få fisk på første tur i en ny elv føles ganske håpløst om man ikke har med seg en god guide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.