Gå til innhold
Fiskersiden

Ego (non) salmo capere


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Pip pip pip……….,klokken er 0400 og jeg våkner og husker siste dagers drømmererier og fantasier. Etter noe søk på nettet og litt PM og telefon med Gabrielsen skal eg til Døviksfossen i Drammenselva. Her er det lov å fiske helt til 31.okt. Litt rart egentlig, dra på laksetur sent i oktober,men evig optimist som eg er kan eg jo ikkje la sjansen gå fra meg.

For sikkerhets skyld har jeg satt mobilen på ringing også, kan ikke ta noen sjanser, ikke denne gangen. Fruen kommer også opp en tur for å si hadet, og legger samtidig til Du er gal du.

På veien oppover har jeg 10 mil og tenke på, husker godt hvor vanskelig det var å sovne i går kveld og den stiile bønnen jeg ba om at jeg måtte få som fortjent, uansett hva nå det måtte være. At jeg måtte få ro til å behandle eventuell fangst med respekt, ikke la lykkerusen ta overhånd, men ha ro til å gjøre tingene riktig så langt jeg hadde kunnskap til det.

På radioen spilles det Alle mine tankar med Silje, hvem husker ikke den og sånn er det i hodet mitt også, skal dette være gangen. Når Jerry Lee Louis rett etterpå kommer med Great ball of fire tar jeg det som et godt tegn. I dag, ja i dag er det min tur.

Ankommer elva kl 0630 etter å ha ordent med fiskekort og desinfeksjonsutstyr, veldig mørkt ennå, kronglete og ukjent sti frem til fiskeplassen. Kommer etter hvert i prat med flere fiskere og kan jo ikke annet en å fortelle hvor lenge jegg har jaktet etter laksen. Får selvfølgeilig sympati, sammmen med en mine som jeg tolker som kan det virkelig være sant? Ja det er det 29 års jakt, tro det eller ei.

Mest prater jeg med Gunnar, en hyggelig fyr fra Asker. Vi fisker og vi prater, fisker og prater. Det er surt og kaldt synes jeg, selv om det egentlig er en fin dag. Noe senere på dagen kommer en kompis av Gunnar og vi er tre stykker som står på samme plassen. Etter en stund bestemmer jeg meg for å gå litt lenger ned i elva og hva skjer da ? Jo Gunnar har laks på kroken og lander en pen hannlaks på 9,2kg og klokken er ca 1700.

92073_s.jpg

Ja ja tenker jeg, historien gjentar seg, der han nå sto, sto jeg for 5 min siden. I sympati byr han meg å låne samme sluk som han fikk laks på, Wick tror jeg den heter. Jeg takker pent ja og starter med ny opptimisme, men jeg fisker med lånt sluk og finner ikke helt roen. Bestemmer meg derfor for å levere den tilbake , takker pent og binder så på en messing/rød møresild. Nå er alt mitt igjen og ny ro senker seg i kroppen. Skumringen har begynt å vise seg, det samme har noen få laks. Det har vært en rolig dag på elva, stort sett stilleflytende uten mye avbrudd på vannspeilet fra fisk som viser seg.

Plutselig så skjer det, en brøkdel av et skund tror jeg at jeg bare var borti bunnen. JEG HAR FISK, fy flate, Gunnar og kompisen kommer med håven, jeg gir fra meg kameraet mitt og kjører fisken som best jeg kan. Hvor stor er den? Mister jeg den? Kjører jeg den riktig? Tusen spørsmål renner gjennom mitt hode, men i alt dette tenker jeg Nå har du i hvert fall fått føle hva det vil si og ha laks på kroken Er det kanskje ikke en laks, det er jo sjanse for gjedde her også. Nei det kjennes absolutt ikke slik ut, gjedde har jeg fått mange ganger før, dette er det definitivt ikke. Der jeg står i et av mitt livs øyeblikk føler jeg at jeg har kontroll, selv om det er fisken som har det. Satser på å være rolig, suge øyeblikket i meg, dette må jeg aldri glemme.

Og ja, det er laks, hunnlaks. Denne må settes tilbake så noe veiing får vi ikke gjort men den anslås til 7kg, 7kg jomfrulaks på meg JIPPI! Og tenk, selv om C&R er obligatorisk på hunnlaksen føler jeg litt av en stolthet over at min første laks får friheten tilbake.

Kampen i gang.

92074_s.jpg

Stolt og glad ?, bare fornavnet

92075_s.jpg

Friheten tilbake

92076_s.jpg

Kl. er 1815 og jeg må hjem, og nå ljuger jeg ikke, jeg sang høyt med på alle sangen på radioen på hjemturen selv om jeg nesten ikke kunne noen av dem!

Takk til Gunnar og kompis, og sist men ikke minst Gabrielsen.

Hva skal nå skje? Tror jeg får tenke litt over det, men mitt forhold til EGO NON SALMO CAPERE er forandret for alltid. 29 års jakt er slutt :), det har jo vært artig da.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drammenselva er gyro-infisert, så all laksen stammer fra kultivering er jeg fortalt. Så lenge det er åpent for fiske og jeg vet at jeg på ingen som helst måte ødelegger for stammen er er jeg ikke det minste skamfull.

Finnmark naturopplevelser fikk ikke noen ny kunde i meg ihvertfall.

Takk til dere som har gratulert og gleder seg med meg.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har gratulert og gleder seg med meg.

Takk til DEG, som på en fin måte har vist frem noe av det mange sliter med - når ingenting vil seg - og som viser at "herren lønner de som står på" (fritt etter Silver..).

Av hele mitt hjerte, Grattis!

Måtte du få gjennoppleve følelsen mange ganger fremover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var hyggelig å lese! Utrolig moro at det gikk så bra. Gratulerer så mye!

Artig at det var selveste Drammenselva som brøt din lakse-forbannelse.

Vil ikke kommentere de to fra Alta nå. Nå er det gleden over du har fått din første laks som bør være i fokus.

Artig rapport var det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer - så kjekt!

Og så kjekt at du fikk lov til å sette ut igjen den første, som ga deg den flotte opplevelsen. Helt sikker på at du ser tilbake på det som en god opplevelse.

Jeg fikk ikke gjort det med min første, men skulle gjøre det på den første jeg tok på flua (som en gest for at den ga meg den flotte opplevelsen) - dessverre så satt den slik at det ikke var mulig - "plager" meg litt den dag i dag.

Endret av Tequila
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med den første :) Får nesten tåra i øgonen av slike historier :lol: Håper ikke det tar like mange år til neste laks !

Kanskje litt vemodig å bli sparket ut av den fine klubben da :P

Takk alle sammen, svært hyggelig å få slike tilbakemeldinger.

Noe som fremkalte en tåre i øyekroken min, ved siden av gledestårene i går, er følelsen som kom når jeg i dag tok meg tid til å lese gjennom hele denne tråden på nytt. Mange gamle og nyere minner dukket frem. Et kapittel er avsluttet og det fremkaller både vemodighet og faktisk også litt tomhet. Jeg er litt overasket over at denne opplevelsen også skulle bringe med seg noe slikt, hva nå? Jeg skal jo innrømme at jeg virkelig har kost meg i denne klubben, plaget dere med hobbydikting og litt småerting til medlemer av andre klubber. Selvfølgelig bare ment i en humoristisk tone. Nå er identiteten min forandret, jeg skal nok takle det bra selv om det også er vemodig, trist og kjempeartig på en og samme gang.

Veien er målet sies det og det har det sannelig hvert for meg, alle opplevelsene og de hyggelige menneskene jeg har truffet på min vei. Denne klubben har jo liksom vært barnet mitt det da, og nå er det blitt voksent og flyttet hjemmefra. Jeg håper så inderlig at noen kan overta "faderskapet", selv om det for alltid for meg vil være mitt barn.

Rapporten fra i går skulle vel strengt tatt stått i en annen tråd, men jeg følte så sterkt at det var her den hørte hjemme. En del av det hele er å få avsluttet medlemsskapet på en riktig måte. Full av skrivefeil er den også og jeg lurte en stund på om jeg skulle rette på det men fant ut at det fikk stå som et eksempel på hva som skjer når man poster i lykkerus. Autokorrekturen sto på nynorsk og jeg var kommet et stykke på vei før jeg oppdaget det :) , sammen med hurtige fingre over tastaturet og en hjerne som nesten boblet over.

I ettertid, om flere år, når jeg forhåpentligvis kan lese den igjen, vil den minne meg på denne dagen som jeg aldri vil glemme.

Og all fisk blir jo større etterhvert som årene går, litt for litt hvert år. Om ti år er den sikkert 17kg, og da søker jeg kanskje, men bare kanskje, medlemskap i en annen klubb ;)

Takk igjen, hilsen eks Ego non salmo capere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ta deg en tur nordover til sommeren, nærmere bestemt i sumpeområdene i nedre Gaula, i første halvdel av juni. Så skal jeg love at du får hakaslepp :wacko:

Jeg tar gjerne guiderollen, hvis du ikke er redd bartefolket og andre rariteter da :wub: Regner med en god pers, så tenk på det i vinter. Man skal slå til når man er på glid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de mest velfortjente laksene jeg vet om - gratulerer inderligst!

Neste gang vi er i båt sammen skal du se de sitter i stedet for å bare "skalle" i wobblerne. For som vise Remy sier, når byllen først sprekker så kommer det gjerne mer med i dragsuget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.