Gå til innhold
Fiskersiden

Meiningslaust fiske


hjelmelandsbu
 Share

Recommended Posts

Der sørven har tatt over i nedre del av mandalselva er det blitt helt gjenngrodd og ørreten skyr stedet.

Tror nok at så lenge ingen gjør noe for å stoppe garnfisket med eller uten kniv så er det å gjenskape/forbedre gyteplasser/oppvekstmiljø det beste tiltaket for å ivareta en stamme sjøørret som er sterk nok til å beskatte.

Ørret er båret til vann for å ha matauk, karper syntes jeg skal forbeholdes de stedene den er nå. Det er et fåtall som driver med karpefisking, og der den ikke finnes tror jeg nok folk kan leve med å ha laksefisker i tillegg til noen abbor eller gjeddevann.

Men vil også si at der det er karper "fra før"så skal de også taes vare på....

God sommer til alle sammen, en av de artigste trådene på lenge.

Klarte ikke å tenke på så mye annet når jeg var ute med hunden.....

Så ingen laks, hjalp en hollender som med å velge sluk.

Det er en enorm kilde til informasjon her på FS og det er bra, ville vært kjedeligere uten.

Men det er vanskelig å bli forstått av og til..........

Hvis noen vil ha stor sørv så tror jeg det er mulighet i mandalselva, de ser ut som de er rundt 500-600g flere av de. Det er også en 700-800 grams "gullfisk" som svømmer rundt. Hvis jeg fanger den så skal jeg legge ut bilde, og for å ikke lage noe nummer av og fordi den er litt søt........så vil jeg ikke drepe den. Jeg er ikke ironisk.

Har faktisk hatt meg noen turer etter den store Sørven i Mandalselva, men har tilgode å se en eneste på de turene jeg har tatt!!!! (vært oppover på vestsiden, mulig jeg er på feil plass?)

i kvisla er det jo millioner av dem, men ingen over 500 gram vil jeg tro :lol: i hovedelva har jeg ikke sett noen.

Om du vil sende meg en Pm om hvor hadde det vært gøy, samt eventuelle Karpelokasjoner. :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis jeg ikke tar feil snakket du om at du satte ut ørret i flere vann og allikevel nevner du respekt for det naturlige artsmangfoldet?

Nå gjør det sikkert ikke noe voldsomt stor skade å sette ut ørret i et egnet ,fisketomt vann,men men.. :)

Dette gjør dessverre voldsomt stor skade på andre dyrearter (ja det finnes annet i vann enn fisk), og utsettinger av fremmede arter er uforsvarlig lek med økosystemene uansett.

Helt enig, idioti og dustete er utrykk som drar ned en debatt.

At Hjelmelandsbu finner noe meningsløst synes jeg vi andre får godta. Verden er nå en gang slik at vi har ulike syn,... og slik skal det være.

Men når Hjelmelandsbu blir skutt på for å være mot spredning av karpefisk, må jeg gi ham all min sympati. I vassdrag hvor det allerede er en etablert stamme med karpefisk ser jeg ikke noe problem i at stammen røktes, og det innebærer forsterkes der det trengs.

Nå er det slik at i mine trakter er det funnet beinrester fra ørret som er 8000 år gamle. Så har klimatiske endringer siden den gang endret utbredelsesgrenser for ulike fiskeslag. I en del hundre år har mennesker båret fisk fra vann til vann, som en del av matauk. Med unntak av noen munker som har vist stor interesse for karperarter, har det i liten grad blitt spredd karpe i Norge utenfor deler av Østlandet og Sørlandet. På Vestlandet har vi noen små innførte kuriøse bestander med karpefisk her og der.

At noen finner det spennende å se på en dupp mens de venter på karpe, mens andre kaster med ulike redskaper etter ørret, er bare slik det er. Beklageligvis kan utsett av nye arter være svært så skadelig for eksisterende fiskestammer. I tillegg er det nok slik at ørret og laks er naturlige fiskearter i hele Norge. Karpefisk er og forblir fremmede eksotiske arter. De er sikkert morsomme å fiske for den minoritet av norske sportsfiskere som bedriver meitefiske etter disse artene. De er ikke like morsomme for det store flertall som nok foretrekker salmonider, helst ørret.

Men om noen får lov av myndighetene til å sette ut karpefisk, ... så vil ikke jeg protestere. Jeg antar at det er utredet.

Når Hjelmelandsbu skytes på for å bære ørret til tomme vann, så faller nok det på sin egen urimelighet. De aller fleste av oss nyter godt av det arbeid som gjennom flere hundre år er gjort for å få på plass ørret i fjellvann. Dette er en fiskeart som naturlig forekommer i disse områdene. Karpefisk gjør det ikke. Å hevde det blir å kverulere.

Jeg husker for ikke mange år siden hvor vanskelig det var å få lov til å fiske i deler av Ryfylkeheiene. De som eide heiene ville ha fisken for seg selv. Nå har de åpnet opp for fiske. Det er for mye fisk. Og da hjelper det lite med C&R. Det duger faktisk mye bedre med fiske for matauk.

Ellers får jeg gratulere forumets mest utskjelte deltaker med å ha vekket søvnige meitefiskere og andre fiskere til liv. Ellers er det interessant at svenskene kaller noe fisk for edelfisk. Er det noen som kan fortelle karpejegerne hva edelfisk er, og hva som ligger i navnet.

Så du tror at ørret finnes naturlig i alle fiskevann i Norge? Selv på Hardangervidda? Selv om ørret har blitt båret opp til høyereliggende fjellvann i kanskje så mye som 1000 år, er ørret per definisjon en like unaturlig art som en hvilkensomhelst annen fiskeart akkurat der. Laksefisk finnes naturlig kun i vann som ligger under den marine grense og/eller som har forbindelse med et hinderfritt vassdrag. De aller fleste karpefiskene i Norge er like naturlige som laksefisk. Mort, sørv, gullbust, laue, flire, brasme, asp, ørekyte, stam, vederbuk og karuss finnes i Norge naturlig, og vandret inn i landet etter siste istid fra Østeuropa. Da lå havet lavere og isavsmeltingen gjorde at hele Østersjøen var brakt, og disse artene spredte seg til Østlandet på den måten. Så har vi suter og karpe som er blitt satt ut for noen hundre år siden. Det å si at karpefisk ikke hører naturlig til på Vestlandet er helt korrekt, men er også korrekt å si at ørret heller ikke hører hjemme i fjellvann. Grunnen til at de finnes der er at mennesker har flyttet dem.

Alle her inne skjønner hva dere mener med edelfisk, det er fisk med fettfinne. Men hvorfor i pokker skal den være så inmari edel da? Ørret og laks er drit kjedelige arter og finnes ikke edle i det hele tatt, gjør seg best som agn...

Edelfisk ja, er det mulig altså. Blir som om du skal fortelle meg hvilke band som lager best musikk. Du kan fortelle meg din mening, men å tro at du sitter på fasiten blir jo noen mil bak mål.

Denne debatten er langt i fra morsom, den er pokker så skummel. Det er så skummelt at det finnes folk der ute med slike holdninger. Det er helt ok å ha andre holdninger enn flertallet, men å for enhver pris skulle tre de over hodene på andre og prate nedlatende om andre synspunkt enn sitt eget, får det til å koke over her.

Måtte fang-og-drep-fanatikerne falle ned i sin egen fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her inne skjønner hva dere mener med edelfisk, det er fisk med fettfinne. Men hvorfor i pokker skal den være så inmari edel da? Ørret og laks er drit kjedelige arter og finnes ikke edle i det hele tatt, gjør seg best som agn...

Edelfisk ja, er det mulig altså. Blir som om du skal fortelle meg hvilke band som lager best musikk. Du kan fortelle meg din mening, men å tro at du sitter på fasiten blir jo noen mil bak mål.

Denne debatten er langt i fra morsom, den er pokker så skummel. Det er så skummelt at det finnes folk der ute med slike holdninger. Det er helt ok å ha andre holdninger enn flertallet, men å for enhver pris skulle tre de over hodene på andre og prate nedlatende om andre synspunkt enn sitt eget, får det til å koke over her.

Måtte fang-og-drep-fanatikerne falle ned i sin egen fryser.

Dette var skummelt temperament det.... veldig skummelt. Jeg velger å ikke kommentere innholdet i det du sier Triturus. Jeg vil bare si stakkars godlynte karper som står overfor en slik fisker.....skikkelig skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var skummelt temperament det.... veldig skummelt. Jeg velger å ikke kommentere innholdet i det du sier Triturus. Jeg vil bare si stakkars godlynte karper som står overfor en slik fisker.....skikkelig skummelt!

Du skal vel egentlig være glad til, at du klarte å grave frem en unnskyldning for å slippe å kommentere det han har å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte fang-og-drep-fanatikerne falle ned i sin egen fryser.

No koker det snart over for deg igjen. Det er på tide nokon heller litt iskaldt vatn på fleire her inne. Det må da gå an å diskutere utan å komme med slikt oppgulp. :)

Før nokon skjeller og smeller her vil eg påpeike at eg personlig ikkje tilhøyrer nokon av ytterpunkta her. Eg liker godt å ete fisk og tar med meg god matfisk heim, samtidig ser eg ingen grunn til å slå ihjel fisk som ikkje skal brukast til mat eller agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No koker det snart over for deg igjen. Det er på tide nokon heller litt iskaldt vatn på fleire her inne. Det må da gå an å diskutere utan å komme med slikt oppgulp. :)

Før nokon skjeller og smeller her vil eg påpeike at eg personlig ikkje tilhøyrer nokon av ytterpunkta her. Eg liker godt å ete fisk og tar med meg god matfisk heim, samtidig ser eg ingen grunn til å slå ihjel fisk som ikkje skal brukast til mat eller agn.

Trur det Helge her skriv, gjelder 99% av alle som frekventerer forumet her inne B)

Godt formulert :)

Er og enig i at det har begynt å komma eindel "oppgulp" og duste/idioti fraser som ikkje høyrer heime her...

Ellers så ønskes alle ein god kveld med kjeks ,dip, fiskestang osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det var en del folk som misforsto historien min helt når jeg fortalte om mitt beste fiskeminne. jeg sa aldri at seien kom tilbake for og takke, den bare gjorde det av seg selv, uvisst av hvilken grunn (mulig det var en "tenårings-sei" som hadde røykt noe dårlig tang). Og jeg vil helst ha meg frabedt kommentarer om sportsfiskeejakulasjon når det gjelder mine fiskeminner, noe som absolutt ikke hører hjemme i denne diskusjonen om c&r.

Er sant som nevnt tidligere at mesteparten av fiskearter som er introdusert inn i norge og norske vann er gjort for en større mulighet av matauke. jeg for min del er selvsagt for utsetning av fisk, men ikke så lenge det går ut over andre ømfintlige fiskearter som finnes i vannene fra før. er min personlige mening og den står jeg med.

Synes også at denne tråden muligens begynner og gå langt utenfor det som var start-tema for diskusjonen, særlig når det begynner og skrives ord som nevnt tidligere, "dustete" eller "idioti", det gjør at denne debatten ikke virker veldig saklig for meg lengre.

Alle vet vel at det mellom sportsfiskere er ca 5 ganger så mange forskjellige meninger som det finnes sportsfiskere, og alle ikke er enige og kommer aldri til og bli det.

Skjønte selvfølgelig at du ikke trodde at den lille søte seien kom tilbake for å klemme og kose med deg i ren takknemlighet :)

Ellers synes jeg det er en del temmelig uryddige sammenligninger her når det gjelder c&r og måkefiske,gladvold og lignende,men jeg er kanskje ikke så mye bedre selv.

Bortsett fra at jeg har rett B) som vanlig,og at hjelmelandsbu desverre representerer en god del norske fiskere som ikke ser ne verdi i tøyseting som rekreasjon og moro.og ikke minst i urbane strøk fulle av tåpelige folk med nye sportsklær som kaster ut mat og slipper ut igjen fisken de får(folk der har jo ihvertfall ikke peiling på noe som helst,ihvertfall ikke garnfiske og matauk,men der ta du feil,Hjelmelandsbu, vi kan fiske med garn,vi kan spikke opp hver minste ørretflis fra vannene din,og ja jeg så kartet ditt)

Men siden jeg er en slik grei og framsynt kar tar jeg med meg fiskestang istedet for garn når jeg skal opp til vannet ditt,Hjelmelandsbu..

Når jeg kommer frem vipper jeg opp et par ørret til kvelds,avslutter fisket tar en titt utover vannet mens jeg drikker litt niste og tenker:fy pokker her er det fint!Håper det fortsatt er like idyllisk om 100 år ;)

Hvis jeg får noen fisker til slipper jeg de ut igjen.Er du ikke glad for at det er jeg som skal på tur opp til vannene dine,Hjelmelandsbu?

Edit:skummel forvirrings edit som forandrer meningsinnholdet i hele denne posten på et nanosekund

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full storm om ikke i et vannglass, så i hvertfall i et tjern. Og mangel på toleranse, spesielt blant en del av dere som fisker karpe og slik fisk. Hjelmelandsbu har ihvertfall ryggrad og klare standpunkter. Han har ikke karakterisert noen personlig så langt jeg kan se. Slikt bør respekteres.

Håper ikke det blir valgt inn for mange fiskere på tinget. Da blir harde ord og lite gjort! Spesielt hvis fang og slipp skulle havne på dagsorden. Triturus og Oz burde heve sin argumentasjon noen hakk opp... dette er og blir lavmål i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full storm om ikke i et vannglass, så i hvertfall i et tjern. Og mangel på toleranse, spesielt blant en del av dere som fisker karpe og slik fisk. Hjelmelandsbu har ihvertfall ryggrad og klare standpunkter. Han har ikke karakterisert noen personlig så langt jeg kan se. Slikt bør respekteres.

Håper ikke det blir valgt inn for mange fiskere på tinget. Da blir harde ord og lite gjort! Spesielt hvis fang og slipp skulle havne på dagsorden. Triturus og Oz burde heve sin argumentasjon noen hakk opp... dette er og blir lavmål i mine øyne.

Da kan du kanskje hjelpe til da? Hva nøyaktig bør forandres? Hvis du gidder lese ser ddu klart at jeg ikke har noe som helst problem med folk som kakker fisk, jeg sliter med folk som mener det er meningsløst og uetisk å fiske uten å spise fangsten. Når de samtidig mener det er meningsfylt og etisk å fiske så lenge man spiser fangsten henger jeg rett og slett ikke med mer. Forklar gjerne hva som er lavmål. Det kan være nyttig for meg å vite. Å kun få høre at det er lavmål hjelper lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som enkelte har funnet skyttergravene, ja.

Deler ikke Triturus betraktning om at dette er en skummel tråd - til det er det for mange indikasjoner på at dialog, utveksling av synspunkter og informasjon er det som bringer oss framover til en mer fredelig sameksistens. Prosessen underveis kan imidlertid være smertefull da man faktisk må høre på andre sine meninger, også de man er sterkt uenige i. Dette fordrer evnen til å beholde sitt gode skinn på.

Har ingen problemer med å tro at hensikten bak de stramme innleggene er velment - mye tyder på stort engasjement og et hjerte som banker for til dels ukjente og eksotiske vannlevende skapninger. Dersom man skal få folk med på tankegangen anbefaler jeg imidlertid å lese følgende link, da den allerede forsøkte metoden aldri vil gi den ønskede hensikt - men ofte den motsatte.

http://www.ling.hf.ntnu.no/nos/kilde.html

Kom over en perle fra barndommen forleden. Ikke helt relevant, kanskje, men muligens en trøst til de som kunne ønske at naturen tok igjen mot de som er dumme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel egentlig være glad til, at du klarte å grave frem en unnskyldning for å slippe å kommentere det han har å si...

For hvis ikke kuruketerje hadde hatt den unnskyldningen, hadde han ikke giddi å kommentere posten i det hele tatt. Det virker som enkelte av dere enten ikke kan lese eller konsekvent lar være å lese det vi skriver.

Full storm om ikke i et vannglass, så i hvertfall i et tjern. Og mangel på toleranse, spesielt blant en del av dere som fisker karpe og slik fisk. Hjelmelandsbu har ihvertfall ryggrad og klare standpunkter. Han har ikke karakterisert noen personlig så langt jeg kan se. Slikt bør respekteres.

Håper ikke det blir valgt inn for mange fiskere på tinget. Da blir harde ord og lite gjort! Spesielt hvis fang og slipp skulle havne på dagsorden. Triturus og Oz burde heve sin argumentasjon noen hakk opp... dette er og blir lavmål i mine øyne.

Hva i argumentasjonen min bør jeg heve opp noen hakk? Kommenter gjerne det konkret. Om du refererer til punktet der jeg ønsker fang-og-drep-fanatikerne faller oppi fryserne sine, så vil jeg vel påstå at det er en mild og uskyldig ordlegging i dette selskapet. Og at du unnlater å kommentere de 400 andre orda jeg skriver (eller noe av det andre fornuftige som blir argumentert med i denne debatten) sier vel bare at skylappene er godt stroppet på, fk-capsen godt dradd nedover panna og de mosegrodde meningene rusta fast til hjernebarken.

Fang og kakkerne:

- Dreper all fisk de får

- Unnlater å fiske dersom ikke fisken kan spises/kan drepes/fryserne er fulle

- Fisking er ikke en hobby, men er matauk og en stolt kulturarv.

Fang og slipp-erne

- Spiser gjerne fisk, men fisker for hobbyens skyld og slipper uti det en ikke trenger/ikke har lyst på/som tilhører en sårbar fiskestamme

... vurder selv hvilket av synene som er mest reflektert...

Det utkrystallerer seg to leire her, og en kan jo spørre seg om det er noen som driver gjøn med fiskersiden. Tenk litt på den mods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hvis ikke kuruketerje hadde hatt den unnskyldningen, hadde han ikke giddi å kommentere posten i det hele tatt. Det virker som enkelte av dere enten ikke kan lese eller konsekvent lar være å lese det vi skriver.

Hva i argumentasjonen min bør jeg heve opp noen hakk? Kommenter gjerne det konkret. Om du refererer til punktet der jeg ønsker fang-og-drep-fanatikerne faller oppi fryserne sine, så vil jeg vel påstå at det er en mild og uskyldig ordlegging i dette selskapet. Og at du unnlater å kommentere de 400 andre orda jeg skriver (eller noe av det andre fornuftige som blir argumentert med i denne debatten) sier vel bare at skylappene er godt stroppet på, fk-capsen godt dradd nedover panna og de mosegrodde meningene rusta fast til hjernebarken.

Fang og kakkerne:

- Dreper all fisk de får

- Unnlater å fiske dersom ikke fisken kan spises/kan drepes/fryserne er fulle

- Fisking er ikke en hobby, men er matauk og en stolt kulturarv.

Fang og slipp-erne

- Spiser gjerne fisk, men fisker for hobbyens skyld og slipper uti det en ikke trenger/ikke har lyst på/som tilhører en sårbar fiskestamme

... vurder selv hvilket av synene som er mest reflektert...

Det utkrystallerer seg to leire her, og en kan jo spørre seg om det er noen som driver gjøn med fiskersiden. Tenk litt på den mods.

Takk for nytt navn! Igjen er viser du tegn på å være så reflektert at jeg rett og slett ikke ser grunn til å bruke noen minutter på å diskutere med deg. Det finnes så mange andre her som er mer opptatt av å argumentere for sine syn enn av å gi karakteristikker!

Endret av ryfylketerje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nytt navn! Igjen er viser du tegn på å være så reflektert at jeg rett og slett ikke ser grunn til å bruke noen minutter på å diskutere med deg. Det finnes så mange andre her som er mer opptatt av å argumentere for sine syn enn av å gi karakteristikker!

Da venter jeg på fornuftige argumenter for hvorfor "fang og drep" er det eneste rette... Og jeg kan godt gjenta Triturus jeg. Å si at ørret er en art som hører hjemme i fjellet er i beste fall kunnskapsløst, da den kun finnes naturlig i vann som ligger under den marine grense og/eller som har forbindelse med et hinderfritt vassdrag. De aller fleste karpefiskene i Norge er like naturlige som laksefisk. Mort, sørv, gullbust, laue, flire, brasme, asp, ørekyte, stam, vederbuk og karuss finnes i Norge naturlig, og vandret inn i landet etter siste istid fra Østeuropa. Da lå havet lavere og isavsmeltingen gjorde at hele Østersjøen var brakt, og disse artene spredte seg til Østlandet på den måten. Så har vi suter og karpe som er blitt satt ut for noen hundre år siden. Det å si at karpefisk ikke hører naturlig til på Vestlandet er helt korrekt, men er også korrekt å si at ørret heller ikke hører hjemme i fjellvann. Grunnen til at de finnes der er at mennesker har flyttet dem.

Dette er essensen, du må da klare å se innholdet, ikke kun formen. Ok, Triturus kan være litt frisk, men med litt anstrengelse bør det være mulig å klare å kommentere det vesentlige, ikke bare finne unnskyldninger for å slippe å forholde seg til fakta.

Jeg har fått flere kommentarer på argumentasjonen min, men lite meningsfylte svar på hva som er galt eller hvorfor det jeg mener ikke stemmer. Det er lett å angripe retorikken når man ikke klarer å finne på noe fornuftig å si om innholdet. Jeg begynner å lure på om vi rett og slett snakker om helt forskjellige ting...

Forøvrig finner jeg det tildels underlig at ikke flere har slengt seg med i debatten... Men de fleste begynner vel å bli så pass drittlei av å diskutere dette uten å komme noen vei at de ikke finner det hensiktsmessig å bruke tid på det. Godt jeg har ferie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser at det vert brukt denne forkortinga C&R. Eg vel å tru at meninga er fang og slepp. Hva vet du om C/R? Ser du som heiter David meiner at stor fisk bør sleppast. David og mange andre. Kvifor du ikkje berre fiska småfisk då. Forsøk på humor er bra :D Stor aure skal røykast med brake, og etast med glede, spør du meg. Man kan også gi den til katta :D

Det er vel og reise pininga å fiska for å sleppe atte. Får fisken først vondt etter at kroken er løsnet? Blir som å gå rundt å banke folk, men berre så de er sånn halvt daue, før ein let dei springe sin veg. Du foretrekker å ta de av dage ;) Det kan vel ikke gje noko stor glede. Men det er jo mange som praktiserer dette med stor glede! ;)

Kva om me gjorde det same med rein og elg. Berre skadeskaut dei sånn passe? Hvor ofte har ikke du mistet stor fisk? Var du bekymret for fiskens ve og vel da?

Eg trur det mest er ein måte å seie "eg likar ikkje å ete fisk". Men då let du heller fisken vare i fred. Men hvor har du det i fra at folk som bedriver C/R ikke spiser fisk? De bestemmer selv hvor mye fisk de trenger, ikke du!

Det blir jobbet for at gamle fangstredskaper/tradisjoner skal forbys. Dette er folk primært folk i såkalt C/R miljøer. Men hvem er det vi møter i døra da? Joda! Samme personer som er bekymret for at fisken som settes tilbake :) Da er det OK med gjeddesaks og mauser :)

Hvor er det egentlig skoen klemmer når det kommer til C/R?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nytt navn! Igjen er viser du tegn på å være så reflektert at jeg rett og slett ikke ser grunn til å bruke noen minutter på å diskutere med deg. Det finnes så mange andre her som er mer opptatt av å argumentere for sine syn enn av å gi karakteristikker!

Så du mener du står så langt over meg akademisk, sosiologisk og hva-det-måtte-være at du ikke gidder diskutere med meg? Snakk om å gå tom for argumenter...

Det er umulig å argumentere for sine syn i denne debatten, fordi dere angriper retorikken og legger dere i skyttergravene. Den dagen jeg ser en av dere saklig kommentere noe av meningene til de her i denne debatten som fisker for hobbyens skyld, må bli en merkedag i fs's historie. (fs er forkortelse for fiskersiden, for dere som ikke har vært her så lenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Oz, det finnes karpefisk naturlig i deler av Norge. Når det gjelder karuss er forskerne usikre på om den er innført av munker, eller har kommet hit naturlig.

Når det gjelder ørret er utbredelsen i stor grad naturlig. Over aboslutt hele landet. Prikkørret er et interessant eksempel på genetisk utvikling i naturlig stamme høyt til fjells. At den også er spredd til vann den ikke har kommet naturlig er korrekt. Uavhengig av et, er ørret utbredt stort sett over hele landet, i motsetning til de aller fleste karpefisker.

At der er ørret som har blitt spredt skyldes den enkle årsak at den av det store flertall regnes som en bedre matfisk enn karpe.

At karpe lever i noen vann betyr ikke at karpefisk skal spres ukritisk. Det har jeg uttrykt mine synspunkter på tidligere. Ellers var vel dette en tråd om C&R??

Når det gjelder Triturus så er det bare å fastslå at hans nivå ligger langt under det som ellers er standard her på forumet. At han gir meg tilnavnet kuruketerje er et diskusjonsnivå som sier sitt, og flere kommentarer burde ikke være nødvendig. Om han tror jeg hever meg over han, er han fri til å tro som jeg er fri til å velge hvem jeg bruker tid på å diskutere med.

Jeg diskuterer gjerne, og gjør det med mange, forutsatt at diskusjonen har et visst saklighetsnivå. Morsomheter, ironi og satire tåler jeg også. Men noen ganger gidder jeg simpelthen ikke å kaste bort tiden.

Da venter jeg på fornuftige argumenter for hvorfor "fang og drep" er det eneste rette... Og jeg kan godt gjenta Triturus jeg. Å si at ørret er en art som hører hjemme i fjellet er i beste fall kunnskapsløst, da den ikke finnes naturlig i vann som ligger under den marine grense og/eller som har forbindelse med et hinderfritt vassdrag. De aller fleste karpefiskene i Norge er like naturlige som laksefisk. Mort, sørv, gullbust, laue, flire, brasme, asp, ørekyte, stam, vederbuk og karuss finnes i Norge naturlig, og vandret inn i landet etter siste istid fra Østeuropa. Da lå havet lavere og isavsmeltingen gjorde at hele Østersjøen var brakt, og disse artene spredte seg til Østlandet på den måten. Så har vi suter og karpe som er blitt satt ut for noen hundre år siden. Det å si at karpefisk ikke hører naturlig til på Vestlandet er helt korrekt, men er også korrekt å si at ørret heller ikke hører hjemme i fjellvann. Grunnen til at de finnes der er at mennesker har flyttet dem.

Dette er essensen, du må da klare å se innholdet, ikke kun formen. Ok, Triturus kan være litt frisk, men med litt anstrengelse bør det være mulig å klare å kommentere det vesentlige, ikke bare finne unnskyldninger for å slippe å forholde seg til fakta.

Jeg har fått flere kommentarer på argumentasjonen min, men lite meningsfylte svar på hva som er galt eller hvorfor det jeg mener ikke stemmer. Det er lett å angripe retorikken når man ikke klarer å finne på noe fornuftig å si om innholdet. Jeg begynner å lure på om vi rett og slett snakker om helt forskjellige ting...

Endret av ryfylketerje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Oz, det finnes karpefisk naturlig i deler av Norge. Når det gjelder karuss er forskerne usikre på om den er innført av munker, eller har kommet hit naturlig.

Når det gjelder ørret er utbredelsen i stor grad naturlig. Over aboslutt hele landet. Prikkørret er et interessant eksempel på genetisk utvikling i naturlig stamme høyt til fjells. At den også er spredd til vann den ikke har kommet naturlig er korrekt. Uavhengig av et, er ørret utbredt stort sett over hele landet, i motsetning til de aller fleste karpefisker.

At der er ørret som har blitt spredt skyldes den enkle årsak at den av det store flertall regnes som en bedre matfisk enn karpe.

At karpe lever i noen vann betyr ikke at karpefisk skal spres ukritisk. Det har jeg uttrykt mine synspunkter på tidligere. Ellers var vel dette en tråd om C&R??

Når det gjelder Triturus så er det bare å fastslå at hans nivå ligger langt under det som ellers er standard her på forumet. At han gir meg tilnavnet krukuketerje er et diskusjonsnivå sier sitt, og flere kommentarer burde ikke være nødvendig.

Jeg diskuterer gjerne, og gjør det med mange, forutsatt at diskusjonen har et visst saklighetsnivå. Morsomheter, ironi og satire tåler jeg også. Men noen ganger gidder jeg simpelthen ikke å kaste bort tiden.

Hvorfor er det bedre å spre ørret enn karpe? Og da snakker jeg om karpe spesielt, ikke karpefisk generelt. Jeg er selvsagt med på at spredning av sørv ikke er veien å gå. Er fiskens smak grunn god nok til å innføre den i ett nytt vann? Hvor mange bestander av salamandre, frosk eller forskjellige insekter har ikke blitt utryddet som følge av vår ukritiske spredning av ørret.

Og nei, ørret hører ikke hjemme på høyfjellet. Den har kommet dit ved hjelp av mennesker, og den har antagelig hatt stor påvirkning på vann som tilsynelatende så døde ut.

Jo, dette var en tråd om C&R, men siden så få er interessert i å kommentere annet enn argumentasjon og retorikk, og ikke det faktiske innholdet kan vi vel bare gi opp det...

Når det gjelder Triturus kan han være litt krass, og kanskje ikke så trent i å pakke ting inn som andre. Men hans nivå ligger temmelig godt over gjennomsnittet her på forumet, og om du klarte å ikke se rødt så fort du fikk et tøysenavn hadde du nok innsett det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Krukuke" er en nedsettende betegnelse for sportsfiskere fra sørlandet som blander kortene,,bruker flere nick i samme diskusjon og i samme slengen er lite ydmyk.At "Krukuken" røper seg som en ihuga ørret og laksefisker med div. sentimentale oppheng ang.høsting av naturens vidunderlige koldtbord er også vanlig.Andre arter eksisterer ikke for "Krukuken".Og hvis han blir gjort oppmerksom på dem, skal de bedømmes og forvaltes utifra samme kriterier som Laks og Ørret.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var en av variantene i Vold sin Kulturuke fra 1969 jeg:

ulturkuke

tulkuruke

ultkuruke

ukturulke

tlukuruke

ukturkule

urtukulke

turlukuke

kulrukute

ultrukuke

kuleturuk

rulekukur

tulekukur

luretukuk

kukutelur

ruktukule

lurekuktu

luekuktur

kuktulure

rukletuku

tuklekuru

urukekult

kuruketul

Men det var det altså ikke. Altså er det et genuint påfunnet tullenavn som gjør narr av et genuint påfunnet tullenavn. :)

Endret av Pingvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.