Gå til innhold
Fiskersiden

Meiningslaust fiske


hjelmelandsbu
 Share

Recommended Posts

Eg har ikkje heilt tida til dette no i dag. Men eg må seie litt før eg fer ut for å grave makk. I kveld skal det bli fisk,... og den skal på panna, og er det meir enn eg kan ete i kveld,.. så lyt den i frysaren.

Eg ser denne diskusjonen gjeng mellom nokre som kallar eller reknar seg som meir moderne enn andre, og nokre som synast alt anna enn det dei gjer er gale. Så no er det helgivis ikke berre eg som er å sjå på som galen. Det er fleire enn meg.

Men det galnaste eg las i stad var ynskje om å sette ut karpefisk. Har vi ikkje nok med utanlandsk røy som tek seg til rette i fjellvatn, for ikkje å gløyme ørretkyta. Lat naturen bestemme kva artar som høyrer til. Lat aurevatn vere aurevatn. Set gjerne ut fisk, men ikkje framande artar, det kan gjeng fullstendig gale. Å sette ut karpefiskar for å berre fiske og sete ut igjen virkar fullstendigt bak mål. Grav dykk ein dam utanføre huset eller få dykk eit stort akvarium, og respekter det naturlege artsmangfoldet!

Snakkast seinare

Det er i hvert fall noen lysår mellom din planet og min. Det er helt sikkert, og det er noe i hvertfall jeg føler meg rimelig komfortabel med. Trist med all utenlandsk røy, ørretkyte (sic!) og karpefisk i aurevatna dine. Skitt fiske på turen i kveld, og ikke glem å rydde litt plass i frysern. Sikkert noe gammal fisk der du kan kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 224
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hahaha, nå mangler det bare at Piscator kommer og prater om hyklere igjen, så er vi der vi pleier. Jeg gjentar meg selv like gjerne jeg altså. Det er selvfølgelig helt greit å bruke fiskespising som grunn til å fiske. Det er derimot litt mer tvilsomt å bruke den som unnskyldning for å drepe all fisk du har fisket bare for moro skyld, og denne forskjellen er ikke helt uvesentlig.

Jeg har etterhvert lært meg å akseptere at andre har et annet syn på fiske enn meg, og det er kun mitt fiske er enn så lenge jeg herre over. Jeg fisker fordi det er gøy, men fisker ikke hvis jeg ikke har som hensikt å spise deler av fangsten. Jeg fisker allikevel kun for å ha det moro, ellers hadde jeg seffern bare spist vegetarmat eller handla fisk andre har plaga og drept i butikken eller noe. For meg så har mat noe med rettferdiggjøringen av fiske å gjøre men først og fremst er det en del av den totalopplevelsen jeg søker når jeg fisker og jeg har ingen problemer med å se at det ikke er slik for alle. Det er mange nyanseforskjeller som alle har sitt utgangspunkt og sin begrunnelse.

For de som synes C&R er så forbanna ille kan de jo bare late som alle som driver C/R øver på å jakte til den dagen de plutselig må til skogen for å hente mat under tredje verdenskrig (kan fort komme tilbake til steinalderen da :D ).

Det viktigste her blir for min del å merke seg at fullblods C&K er det eneste som virkelig kan skade naturen på sikt, og det er i stor grad det som er hovedgrunnen til at de sørover i Europa har snudd fiske (for norske kulturfolk) på hodet og idag har et helt annet syn på ting. De har i enda større grad enn oss opplevd at fisken har blitt helt borte både fra vann og hav. Full C&R skader naturen svært lite/ingenting, og ansvarlig blanding av de to likeså.

Jo, det er helt greit å bruke fiskespising som grunn til å fiske, men det er ikke helt greit å bruke det som en rettferdiggjøring eller unnskyldning. Det er ikke helt greit å opphøye et fiske hvor all fisk drepes og spises til noe moralsk høyverdig, og på samme måte leve i den overbevisning at C&R-fiske er uetisk og forkastelig. Jeg synes ikke det er greit når Hjelmelandsbu mener min måte å fiske på er meningsløs, fordi jeg ofte foretrekker å sette ut igjen fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fisker kun for å ha det morro, men du fisker ikke hvis du ikke har til hensikt å spise deler av maten.

Så hvis du ikke hadde tålt å spise fisk, pga allergi eller noe, så måtte du ha sluttet med fisking? For da ville du jo ikke kunne spist noe av fangsten.

Synd å ikke kunne bedrevet med noe du syns er morro da.

Det er VELDIG MYE jeg ikke bedriver selv om jeg synes det er moro. Jeg håper det er det for de fleste. Jeg tipper jeg synes det er dritkult å kjøre i 140 på motorveien i hasjrus, men dropper det allikevel :D

Per i dag så hadde det jo vært synd, om jeg skulle slutta å fiske. Det gjør jo allerede at det er mange steder jeg ikke fisker og enkelte arter jeg ikke fisker etter.

Det viktigste er vel allikevel at det blir løsninga, og ikke at jeg dreper all fisken jeg får fordi jeg liker å fiske den og graver den ned bak låven i steden.

Jeg skal allikevel være så ærlig å si at ingen, da heller ikke jeg, vet om de vil slutte med noe de liker før de må. Interressen min for sportsfiske har økt de siste par årene, og har fokuset flyttet seg mer vekk fra matsiden av det, og hvis jeg fisker i ti år til før plutselig alt matauk blir ødelagt av forurensing får du heller spørre meg igjen ;), for jeg har ingen problemer med å skjønne gleden i et fiske som er mer eller mindre 100% C/R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adam raised a cain osv.........

Herregud hvor mange dusteholdninger det er her!!!!!

Sette ut karpefisk sinnsykt

abboren er liten fordi den ikke blir større her jeg bor, det er ikke gjedde her

gidder ikke å argumentere mer, det blir for dumt

Tror nok karpene klarer seg....

Sørven er sluppet ut i flere vann i mitt område og de er et stort problem

tøyseforum av og til

Du som gjerne vil avle opp karpeyngel og sluppet ut. :D;):o:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje heilt tida til dette no i dag. Men eg må seie litt før eg fer ut for å grave makk. I kveld skal det bli fisk,... og den skal på panna, og er det meir enn eg kan ete i kveld,.. så lyt den i frysaren.

Eg ser denne diskusjonen gjeng mellom nokre som kallar eller reknar seg som meir moderne enn andre, og nokre som synast alt anna enn det dei gjer er gale. Så no er det helgivis ikke berre eg som er å sjå på som galen. Det er fleire enn meg.

Men det galnaste eg las i stad var ynskje om å sette ut karpefisk. Har vi ikkje nok med utanlandsk røy som tek seg til rette i fjellvatn, for ikkje å gløyme ørretkyta. Lat naturen bestemme kva artar som høyrer til. Lat aurevatn vere aurevatn. Set gjerne ut fisk, men ikkje framande artar, det kan gjeng fullstendig gale. Å sette ut karpefiskar for å berre fiske og sete ut igjen virkar fullstendigt bak mål. Grav dykk ein dam utanføre huset eller få dykk eit stort akvarium, og respekter det naturlege artsmangfoldet!

Snakkast seinare

Hvis jeg ikke tar feil snakket du om at du satte ut ørret i flere vann og allikevel nevner du respekt for det naturlige artsmangfoldet?

Nå gjør det sikkert ikke noe voldsomt stor skade å sette ut ørret i et egnet ,fisketomt vann,men men.. :D

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er helt greit å bruke fiskespising som grunn til å fiske, men det er ikke helt greit å bruke det som en rettferdiggjøring eller unnskyldning.

Den greia fra grunn til rettferdiggjøring til unnskylding ser jeg ikke helt, for dette er flere ord med ca. samme betydning. Men jeg tror dette kun er et tillfelle av skyttergravsfot.

Det er ikke helt greit å opphøye et fiske hvor all fisk drepes og spises til noe moralsk høyverdig, og på samme måte leve i den overbevisning at C&R-fiske er uetisk og forkastelig. Jeg synes ikke det er greit når Hjelmelandsbu mener min måte å fiske på er meningsløs, fordi jeg ofte foretrekker å sette ut igjen fisk.

Dette er selvfølgelig helt riktig. Du kan nemlig slippe ut all fisken du får og så kan du grave etter mat bak låven til Hjelmelandsbua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den greia fra grunn til rettferdiggjøring til unnskylding ser jeg ikke helt, for dette er flere ord med ca. samme betydning. Men jeg tror dette kun er et tillfelle av skyttergravsfot.

Ikke spesielt plaget med skyttergravsfot, bare generelt irritert når folk sier at det jeg driver med er meningsløst. Og det er forskjell. Som i: "I dag har jeg lyst på torsk til middag, jeg stikker ned til sjøen og fisker meg en torsk." Her er grunnen til at jeg fisker at jeg vil ha mat. Ikke noe galt i det.

Med rettferdiggjøring mener jeg "Det er ikke uetisk av meg å plage fisken, fordi jeg spiser den etterpå og da kommer den til nytte".

Vesensforskjell.

Dette er selvfølgelig helt riktig. Du kan nemlig slippe ut all fisken du får og så kan du grave etter mat bak låven til Hjelmelandsbua.

Jeg har mark i blomsterbedet. Ganske masse faktisk, så jeg slipper heldigvis dra til Hjelmeland for å grave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette ut karpefisk sinnsykt

Du som gjerne vil avle opp karpeyngel og sluppet ut. :o:o:o:o

Tja, vi har jo satt ut ørret i ca 1000 vann som ikke har huset ørret naturlig her i landet. Sannsynligvis med svette konskvenser for de ulike lokalmiljøene. At det kan gjøres kontrollerte forsøk med andre arter er ikke så mye værre :D, problemet er jo når folk gjør det på privaten.

Ikke spesielt plaget med skyttergravsfot, bare generelt irritert når folk sier at det jeg driver med er meningsløst. Og det er forskjell. Som i: "I dag har jeg lyst på torsk til middag, jeg stikker ned til sjøen og fisker meg en torsk." Her er grunnen til at jeg fisker at jeg vil ha mat. Ikke noe galt i det.

Med rettferdiggjøring mener jeg "Det er ikke uetisk av meg å plage fisken, fordi jeg spiser den etterpå og da kommer den til nytte".

Vesensforskjell.

Jeg har mark i blomsterbedet. Ganske masse faktisk, så jeg slipper heldigvis dra til Hjelmeland for å grave.

Ikke mark, men mat. Mye god gjedde bak den låven vettu. Ellers så skjønner jeg at det proveserer at noen synes det du driver med er meningsløst, men alt vi gjør er jo uansett det bortsett fra forplantning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mark, men mat. Mye god gjedde bak den låven vettu. Ellers så skjønner jeg at det proveserer at noen synes det du driver med er meningsløst, men alt vi gjør er jo uansett det bortsett fra forplantning ;)

Aaah... Her går det fort i svingene... Nei, mat har jeg i fryseren. Selvfisket fisk også, faktisk. Har kjørt kniven gjennom skallen på både lange, torsk, lomre og hvitting i det siste :D Gjedde liker jeg ikke. I alle fall ikke gjeddekaker. fiskekaker generelt, egentlig. Ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nevne ørretvann på fjellet og oppfordre til å bevare det naturlige artsmangfoldet i samme setning eller avsnitt gjør at jeg ikke ta deg det minste seriøst, hjelmelandsbu.

Mennesket er en del av naturen, mennesket tilpasser den etter eget ønske (kultivering) og mennesker har spredd ørret pga artens matverdi, uten å bry seg det minste om at andre naturlig forekommende arter (ikke nødvendigvis fisk) har blitt utkonkurrert av utsatt ørret.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se hvor mange som faktisk blir OMVENDT og skifter mening etter å ha fått kyndig forklaring på hvorfor de tar feil. Mistet raskt tellinga p.g.a. det svimlende antallet.

Mye rart å se, men enkelte gullkorn også. Må bl.a. innrømme at Dr Fish kom med et par poenger for c&r som jeg ikke hadde tenkt på.

Beviser vel bare at innen de fleste familier - også fiskerfamilien - så krangles det så busta fyker. Må vel avvente en "ytre fare" for å se tråder som samler troppene.

I mellomtiden får vi kose oss med at det som oftest er uniformt positiv respons til poster om "Truls og hans 250 grams bergnebb".

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å se hvor mange som faktisk blir OMVENDT og skifter mening etter å ha fått kyndig forklaring på hvorfor de tar feil. Mistet raskt tellinga p.g.a. det svimlende antallet.

Mye rart å se, men enkelte gullkorn også. Må bl.a. innrømme at Dr Fish kom med et par poenger for c&r som jeg ikke hadde tenkt på.

Beviser vel bare at innen de fleste familier - også fiskerfamilien - så krangles det så busta fyker. Må vel avvente en "ytre fare" for å se tråder som samler troppene.

I mellomtiden får vi kose oss med at det som oftest er uniformt positiv respons til poster om "Truls og hans 250 grams bergnebb".

:D

En bergnebb på 250 gram ville jo vært sensasjon! omtrent dobling av gjeldende norgesrekord! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adam raised a cain osv.........

Herregud hvor mange dusteholdninger det er her!!!!!

Sette ut karpefisk sinnsykt

abboren er liten fordi den ikke blir større her jeg bor, det er ikke gjedde her

gidder ikke å argumentere mer, det blir for dumt

Tror nok karpene klarer seg....

Sørven er sluppet ut i flere vann i mitt område og de er et stort problem

tøyseforum av og til

Du som gjerne vil avle opp karpeyngel og sluppet ut. :o:o:o:o

Høres ut som dere har store prblemer med overbefolkede karpevann deer nede, send meg en PM asap!, skal til Mandal 3 uker i sommer:) ......

Sørv vannene kan du ha for deg sjøl :o

Ingen Meitere setter ut sørv, det er det mataukfiskere med agnfisk som gjør.

Fikk høre om et Karpevann i Mandal ifjor, og satte optimistisk kursen mot vannet, ¨som kokte av Sørv.......... =Karpe :D

Ikke rart det er mange misforståelser når det gjelder Karpe her i landet.

At du mener folk har dustete meninger fordi de ikke er "enige" med deg synes jeg er litt trangsynt.

Ellers skal du og kammeratene dine ha all ære for restaureringen av bekkene der nede, men en tur med båt og kniv på kveldstid i april/mai hadde nok gjort vel så mye for Sjøørreten der nede........ :o

Ellers så er dette årets tråd, alle skyter på alle.... BRING IT ON!!!!! ;):o:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det galnaste eg las i stad var ynskje om å sette ut karpefisk. Har vi ikkje nok med utanlandsk røy som tek seg til rette i fjellvatn, for ikkje å gløyme ørretkyta. Lat naturen bestemme kva artar som høyrer til. Lat aurevatn vere aurevatn. Set gjerne ut fisk, men ikkje framande artar, det kan gjeng fullstendig gale. Å sette ut karpefiskar for å berre fiske og sete ut igjen virkar fullstendigt bak mål. Grav dykk ein dam utanføre huset eller få dykk eit stort akvarium, og respekter det naturlege artsmangfoldet!

Snakkast seinare

Adam raised a cain osv.........

Herregud hvor mange dusteholdninger det er her!!!!!

Sette ut karpefisk sinnsykt

abboren er liten fordi den ikke blir større her jeg bor, det er ikke gjedde her

gidder ikke å argumentere mer, det blir for dumt

Tror nok karpene klarer seg....

Sørven er sluppet ut i flere vann i mitt område og de er et stort problem

tøyseforum av og til

Du som gjerne vil avle opp karpeyngel og sluppet ut. :D;):o:o

Til deres orientering skal Norge ha hatt bestander av karpe i ca 500 år, og bestander av suter i ca 170-200 år. (Pethon) Derfor kan det vel kanskje hevdes at dette er (forholdsvis) norske arter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, nå mangler det bare at Piscator kommer og prater om hyklere igjen, så er vi der vi pleier. Jeg gjentar meg selv like gjerne jeg altså. Det er selvfølgelig helt greit å bruke fiskespising som grunn til å fiske. Det er derimot litt mer tvilsomt å bruke den som unnskyldning for å drepe all fisk du har fisket bare for moro skyld, og denne forskjellen er ikke helt uvesentlig.

he he, her er jeg, litt forsinket! :D Skal ikke gjenta meg selv for mye her, men for dere som ikke har sett mine tanker og argumentasjon om denne saken, så er den helt i tråd med hva SMS, Oz med flere skriver, og disse tankene kan også ses i siste nummer av Jakt og Fiske.

For øvrig; å gjøre C&R debatten til et by/land problem er i beste fall kunnskapsløst. Nå er det nok visse forskjeller mellom by og land i forhold til synet på C&R i Norge, men internasjonalt fins ingen slik forskjell. Til og med fattige afrikanere fra landsbygda, som lever på sultegrensa, og som definitivt kunne hatt stor nytte av fisken som mat, har lært seg å innse at fisken er mer verdifull levende enn død, og at det er som å pisse i buksa for å holde seg varm (eller å sage av greina man sitter på om man vil) å ta livet av en fisk fra en bestand som ikke tåler særlig beskatning.

Å sammenlikne sportsfiske kun for fornøyelsens skyld med sadistisk lek med liv er også misforstått. Selv om man gjør noe "bare" for fornøyelsens skyld og der dyr er involvert betyr ikke dette automatisk at det er moralsk forkastelig eller dyreplageri. Og som gjentatt hundrevis av ganger; hvis sportsfiske er dyreplageri så berører jo ikke dette C&R fiske alene. Nei, i så fall angår jo dette sportsfisket totalt sett. Og hvorfor skulle det være moralsk forkastelig å gjøre noe bare for fornøyelsens skyld? Jeg forela dette synet for en kollega, og hans første kommentar da var at det da måtte være umoralsk å ha sex annet enn når målet var reproduksjon...! ;)

Og aporops synet på utsetting av fisk, og der man i størst mulig grad bør la naturen ordne opp selv. Kanskje greit det, men da burde man være litt mer konsekvent. Sannsynligvis er også den forgjettede ørreten som de ønsker å beskytte mot nykommere også et resultat av menneskeslig utsetting en gang i tiden. Det er ihvertfall slik de fleste steder. Så hvis man er konsekvent her og ønsker at naturen ordner opp selv, burde man også være i mot at det er ørret i disse vannene... Som et apropos var jeg på fjellet i helgen og fisket i et vann som det alltid bare har vært røye, og flott fisk. Til vår skrekk fikk vi et par små ørreter i helgen. Tydelig noen som har satt ut slik fisk, med en hvis risiko for å ødelegge den fine røyebestanden. Poenget er ikke å være for eller i mot utsetting, men at man er klar og konsekvent i sin argumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forela dette synet for en kollega, og hans første kommentar da var at det da måtte være umoralsk å ha sex annet enn når målet var reproduksjon...! :lol:

Ha sex for forlystelsens skyld, dummeste jeg har hørt. Det er kun overlevelse som teller, og det er viktig å ha sex (kun for reproduksjon) mens du fisker og spiser rå fisk rett fra vannet av frykt for å dø av matmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skulle det være moralsk forkastelig å gjøre noe bare for fornøyelsens skyld? Jeg forela dette synet for en kollega, og hans første kommentar da var at det da måtte være umoralsk å ha sex annet enn når målet var reproduksjon...! :)

Ha sex for forlystelsens skyld, dummeste jeg har hørt. Det er kun overlevelse som teller, og det er viktig å ha sex (kun for reproduksjon) mens du fisker og spiser rå fisk rett fra vannet av frykt for å dø av matmangel.

Eeeehhhhhhhhhhhh.................... Sterilisert jeg... Betyr det at........... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beviser vel bare at innen de fleste familier - også fiskerfamilien - så krangles det så busta fyker. Må vel avvente en "ytre fare" for å se tråder som samler troppene.

Har hørt rykter om at det innen rosedyrkingen avr en opprivende strid for litt tilbake som førte til splittelse i miljøet. Og jeg kødder ikke. Da er det ikke rart at noe så viktig som sportsfiske engasjerer :lol:

Til alle:

Vennligst avstå fra uttrykk som "dustete" eller "idioti" og lignende, det bare drar ned debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, idioti og dustete er utrykk som drar ned en debatt.

At Hjelmelandsbu finner noe meningsløst synes jeg vi andre får godta. Verden er nå en gang slik at vi har ulike syn,... og slik skal det være.

Men når Hjelmelandsbu blir skutt på for å være mot spredning av karpefisk, må jeg gi ham all min sympati. I vassdrag hvor det allerede er en etablert stamme med karpefisk ser jeg ikke noe problem i at stammen røktes, og det innebærer forsterkes der det trengs.

Nå er det slik at i mine trakter er det funnet beinrester fra ørret som er 8000 år gamle. Så har klimatiske endringer siden den gang endret utbredelsesgrenser for ulike fiskeslag. I en del hundre år har mennesker båret fisk fra vann til vann, som en del av matauk. Med unntak av noen munker som har vist stor interesse for karperarter, har det i liten grad blitt spredd karpe i Norge utenfor deler av Østlandet og Sørlandet. På Vestlandet har vi noen små innførte kuriøse bestander med karpefisk her og der.

At noen finner det spennende å se på en dupp mens de venter på karpe, mens andre kaster med ulike redskaper etter ørret, er bare slik det er. Beklageligvis kan utsett av nye arter være svært så skadelig for eksisterende fiskestammer. I tillegg er det nok slik at ørret og laks er naturlige fiskearter i hele Norge. Karpefisk er og forblir fremmede eksotiske arter. De er sikkert morsomme å fiske for den minoritet av norske sportsfiskere som bedriver meitefiske etter disse artene. De er ikke like morsomme for det store flertall som nok foretrekker salmonider, helst ørret.

Men om noen får lov av myndighetene til å sette ut karpefisk, ... så vil ikke jeg protestere. Jeg antar at det er utredet.

Når Hjelmelandsbu skytes på for å bære ørret til tomme vann, så faller nok det på sin egen urimelighet. De aller fleste av oss nyter godt av det arbeid som gjennom flere hundre år er gjort for å få på plass ørret i fjellvann. Dette er en fiskeart som naturlig forekommer i disse områdene. Karpefisk gjør det ikke. Å hevde det blir å kverulere.

Jeg husker for ikke mange år siden hvor vanskelig det var å få lov til å fiske i deler av Ryfylkeheiene. De som eide heiene ville ha fisken for seg selv. Nå har de åpnet opp for fiske. Det er for mye fisk. Og da hjelper det lite med C&R. Det duger faktisk mye bedre med fiske for matauk.

Ellers får jeg gratulere forumets mest utskjelte deltaker med å ha vekket søvnige meitefiskere og andre fiskere til liv. Ellers er det interessant at svenskene kaller noe fisk for edelfisk. Er det noen som kan fortelle karpejegerne hva edelfisk er, og hva som ligger i navnet.

Endret av ryfylketerje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser det var en del folk som misforsto historien min helt når jeg fortalte om mitt beste fiskeminne. jeg sa aldri at seien kom tilbake for og takke, den bare gjorde det av seg selv, uvisst av hvilken grunn (mulig det var en "tenårings-sei" som hadde røykt noe dårlig tang). Og jeg vil helst ha meg frabedt kommentarer om sportsfiskeejakulasjon når det gjelder mine fiskeminner, noe som absolutt ikke hører hjemme i denne diskusjonen om c&r.

Er sant som nevnt tidligere at mesteparten av fiskearter som er introdusert inn i norge og norske vann er gjort for en større mulighet av matauke. jeg for min del er selvsagt for utsetning av fisk, men ikke så lenge det går ut over andre ømfintlige fiskearter som finnes i vannene fra før. er min personlige mening og den står jeg med.

Synes også at denne tråden muligens begynner og gå langt utenfor det som var start-tema for diskusjonen, særlig når det begynner og skrives ord som nevnt tidligere, "dustete" eller "idioti", det gjør at denne debatten ikke virker veldig saklig for meg lengre.

Alle vet vel at det mellom sportsfiskere er ca 5 ganger så mange forskjellige meninger som det finnes sportsfiskere, og alle ikke er enige og kommer aldri til og bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig Proggie, og slik skal det være:

"Alle vet vel at det mellom sportsfiskere er ca 5 ganger så mange forskjellige meninger som det finnes sportsfiskere, og alle ikke er enige og kommer aldri til og bli det."

Men litt satire, ironi og morsomheter bør vi også tåle. Ikke minst bør vi kunne se med selvironi over vår egen lille sandkassekrig rundt en meningsytring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref Piscartor: For øvrig; å gjøre C&R debatten til et by/land problem er i beste fall kunnskapsløst. Nå er det nok visse forskjeller mellom by og land i forhold til synet på C&R i Norge, men internasjonalt fins ingen slik forskjell. Til og med fattige afrikanere fra landsbygda, som lever på sultegrensa, og som definitivt kunne hatt stor nytte av fisken som mat, har lært seg å innse at fisken er mer verdifull levende enn død, og at det er som å pisse i buksa for å holde seg varm (eller å sage av greina man sitter på om man vil) å ta livet av en fisk fra en bestand som ikke tåler særlig beskatning.

Synes å ha merket en oppgang i TV-programmer, bl.a. på National Geographic (tror jeg det er), som viser lokale afrikanere som stort sett ikke bedriver annet enn C&R basert fiske. Tror bl.a. valget i Zimbabwe gikk skeis p.g.a. at større deler av befolkningen var på fisketur den dagen, fisket tigerfisk, pansermalle, gnumalle, hyeneasp og flere spennende arter - og satte dem fint ut igjen, selvfølgelig.

BEKLAGER! Kunne bare ikke dy meg...

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sørven har tatt over i nedre del av mandalselva er det blitt helt gjenngrodd og ørreten skyr stedet.

Tror nok at så lenge ingen gjør noe for å stoppe garnfisket med eller uten kniv så er det å gjenskape/forbedre gyteplasser/oppvekstmiljø det beste tiltaket for å ivareta en stamme sjøørret som er sterk nok til å beskatte.

Ørret er båret til vann for å ha matauk, karper syntes jeg skal forbeholdes de stedene den er nå. Det er et fåtall som driver med karpefisking, og der den ikke finnes tror jeg nok folk kan leve med å ha laksefisker i tillegg til noen abbor eller gjeddevann.

Men vil også si at der det er karper "fra før"så skal de også taes vare på....

God sommer til alle sammen, en av de artigste trådene på lenge.

Klarte ikke å tenke på så mye annet når jeg var ute med hunden.....

Så ingen laks, hjalp en hollender som med å velge sluk.

Det er en enorm kilde til informasjon her på FS og det er bra, ville vært kjedeligere uten.

Men det er vanskelig å bli forstått av og til..........

Hvis noen vil ha stor sørv så tror jeg det er mulighet i mandalselva, de ser ut som de er rundt 500-600g flere av de. Det er også en 700-800 grams "gullfisk" som svømmer rundt. Hvis jeg fanger den så skal jeg legge ut bilde, og for å ikke lage noe nummer av og fordi den er litt søt........så vil jeg ikke drepe den. Jeg er ikke ironisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken virkelighet er det vi lever i. En verden slik vi ønsker den skal være.... eller lever vi i en virkelig verden. Det foregår C&R i alle verdensdeler. Men Afrika? Dette blir som å si at det er fare for å treffe på isbjørn i Europa.

Verden er nå en gang slik at i de fattigere og mindre utviklede deler av verden har mennesker ikke råd til å gi avkall på fisk. Problemet i Afrika er generelt kommersielt overfiske i de fleste store innsjøer som for eksempel Victoriasjøen. En sjø som forøvrig er i total ubalanse etter introduksjon av fiskearten Nil-abbor. Og det samme gjelder for kystnære farvann i store deler av Afrika hvor "europeiske" og "asiatiske" trålere forsyner seg med ressurser fullt lovlig ved å putte penger i lommene på korrupte politikere og embedsmenn.

Fordi om ett TV, eller ti, dokumentarprogrammer viser C&R i en verdensdel, kan ikke dette generaliseres. Laget for kort tid siden en reportasje om en landsby i Thailand hvor flertallet av husstandene holder giftige slanger. Men det er ikke en generell form for husdyrhold verken i Thailand eller Asia av den grunn.

C&R er utelukkende lønnsomt for fattige mennesker i den tredje verden hvis de selger fiskerettigheter som kompenserer for tapt tilgang på mat. Det blir verken full mage eller skolegang på ungene av å "være snill" med fisken. Den tiden da C&R vil bli dominerende fiskeform i Afrika er nok fjernere enn på lenge. Det sørger verdens matvarepriser for. Dette er ikke noe angrep på C&R, men en korrigering av en feil virkeligoppfattelse i innlegget ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.