Gå til innhold
Fiskersiden

Den store akvariumtråden


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 658
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå nærmer det seg her.....

67721_s.jpg

Blir ganske kult tror jeg :blush: 2.3m akvarie sammenlagt side om side :) Må bare få tak på "parkettmatte" til å legge under helglasskaret. Merket at det var ørlite ujevnhet i kjøkkenplata- eller muligens i pappen som karet er pakket i, det må jeg sjekke nærmere :o uansett burde noen mm med "parkettmatte" (hva heter det egentlig?) holde vil jeg tro.

I ene hylla ser dere bøttefilteret jeg skal ha gående i 240l, mulig jeg bedriver oppdrett i bøtta også, den er stooor ;) kan fint oppgradere akvariet uten å bytte pumpe for å si det sånn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der sier du noe, et underlag på clas/biltema koster vel ikke mange kronene, og det er kanskje hakket tykkere også?

Noen som har prøvd noe sånt kanskje?

EDIT: Kjapp sjekk på biltema avslørte at de har et liggeunderlag som er 1cm tykkt og 190*60, altså mer enn stort nok... og dit skal jeg jo uansett for å kjøpe sanden til karet :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet endel bruker liggeunderlag for å få det litt tykkere... Blir uansett presset litt sammen av vekten. Har isopor under det store, men bruker 2-4 lag av den "parkettmatta" under mindre kar. Men vel bare fordi jeg hadde en rull liggende, blir knotete med flere lag sånn.

Har du sandsnegler å ha oppi den Biltemasanda da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bordet holder- 5 hobbyplater i bordets bredde bør holde- jeg hoppet oppå det uten noen reaksjon under "testing" :lol:

For å sikre stabilitet har vi i tillegg til de 2 langsgående bordene bak skrudd hele greia fast i veggen :o

Nå nærmer det seg her:

Lillekaret på 128l settes opp:

67818_s.jpg

Tanken er liten kulp-søramerikansk. Strømmen har lagt noen steiner i ytterkant øverst i kulpen, det er åpent lenger uti og et tre på bredden sprer røttene sine nedi kulpen...

67819_s.jpg

Tips- universal-kran kobling fra clas-ohlson, prøvde 4 andre før jeg fant denne hehe :lol:

67820_s.jpg

Vannfylling går som en lek, og pga høyden kan jeg tappe andre veien :lol:

67821_s.jpg

Termometeret må flyttes :D uklart vann enda, og etterhvert skal det endel eikeblader oppi for å senke PH bittebittelitt og gi den fine gyllenbrune fargen :lol:

67822_s.jpg

Her skal det ihvertfall en stim corydoras oppi, fiiine fiskene :) USikkert hvilken art, storauksjonen i HAugesund gir kanskje svaret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det er godt og se at det er flere akvarie interiserte fiskere her inne:) Har selv hatt dette som hobby i noen år nå, på det værste 20 kar oppe, og 2 kubikk med vann i stua, men nå har jeg fått meg en såpass liten leielighet at det nå er stopp for en stund, jeg tror jeg skal få inn ett kar etterhvert, men må få plassert ting i leiligheten først. Skal jeg ha igjen blir det en minimum 300 liter med Malawi, har ikke hatt malawi på lenge og savner de, det er flotte fisker, har drevet mye med sør amerikanske fisker det siste året, L-maller, cory, apistogramma og litt div ciklider. Det er jo gøy når man klarer og få drettet litt av hvert:D

Om noen av dere skulle være interiserte selger jeg for tiden en 110 L juwel med bord,utv.filter,varmekolbe og lys for 1200 kr, evt bud. En 105 L aquael med buet front, innv. filter,varmekolbe og heldekkende lys, 800 kr/bud. har åsså en 40 liter komplett for 350 kr og en 63 L akvastabil med 2x15W lysarmatur, ellers ikke noe utstyr, dette karet har å en del riper, 200 kr.

Det er bare og sende meg en PM om du skulle være interisert, holder til i Arendal, men skal til Ikea 15.11 og kan frakte dit (Oslo).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny jobbedag :) Poister her underveis for å motivere meg selv :D

Liggeunderlag handlet inn og skjært til- nå skal akvariet plasseres for "godt" :D

3012098009_f7b7b85f66_o.jpg

Underveis steller jeg likesågodt istand et kar til, en 70l jeg har øremerket sneglehuslekere :)

Biltemasand med litt rådasand under (som vil bli blandet etterhvert ettersom fiskene graver)

3012934116_6f2e898834_o.jpg

Steinene dyttes nedi sanden for å unngå graving under dem

3012933808_f6db6db1fd_o.jpg

Malawi-sneglehus kjøpt på HAK auksjon hadde jeg liggende :)

3012933874_d79079344b_o.jpg

Sånn-da skal det få gå noen uker, jeg skal ha oppi littegranne sjøvann og "ekte"sand fra stranda for å få rette verdiene

3012097857_d0b40f2d6c_o.jpg

Så til det store karet-

20kg 0.1-0.7mm Biltemasand

10kg 3-5mm Engelsk Elvesand

ca 5kg 0.8-1.2mm Rådasand bør gi fin variert grus/bunn som ikek blir for kompakt men som passer for coryer om jeg skulle finne på denslags oppi der :)

3012933754_ab940da69d_o.jpg

Røtter har jeg vært og hentet i sommer- dette er einerrøtter hentet i vannmagsiner, de har vært under/i vann i ørten år så de tør jeg ta oppi..... har også en bøtte elvesteiner :)

3012933986_4ec27b80ca_o.jpg

Mer følger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen var L-maller men jeg har igrunn gått boprt fra det..... rett og slett fordi L-maller trenger litt emr oppfølging enn jeg har tid/motivasjon til å gi i sommerhalvåret :D

Nå vet jeg ikke helt faktisk.... mulig det blir mellomamerikansk, dvs kanskje noen store flotte sverddragere, tetraer, noen enkle maller på bunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er heldigvis forskjell på L-mallene å, man trenger jo ikke trø til med L-46 med det første, men hva med noen L-104 f.eks? eller L-204, de trenger ikke så voldsomt med pleie og vannbytte:) De er forholdsvis enkle og få til og yngle åsså (etter det jeg har hørt da, har ikke drettet disse selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JØSS - T5 og greier... noen har fått lønnsøkning i år :D

Gjør det skikkelig når jeg har fått såpass fint kar i hus ;)

Tror jeg ligger på 5000 nesten snart- og da har jeg fått pumpe+varmekolbe også.... så det koster :)

Problemet med L104 og L204 er at de ganger himla mye tre :o Det gir mye drit-bosktavelig talt, og er ikke helt komaptibelt med tynne einerrøtter som jeg liker å pynte karene med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan filter skal du kjøre på dette karet da KIS?

Ja, de tygger litt røtter, det er sant, en slammsuging må jo til i ny og ne...:D

Gjør einer røttene noe med vannkvaliteten i kara dine? det er jo himmla fine røtter og bruke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enorm bøtte av et eheim-filter som jeg fikk :o Brukt 2 dager så sprang 660l til kompsien lekk...han ble så forbanna at han kasta pumpa og varmekolben etter meg omtrent hehe :D

Pumpa koster ca 3000,- ny.... :)

Det er en Eheim Professional 3e, du ser den under bordet på ene bildet ;)

Tror ikke disse røttene gjør så mye, de er hentet i drikkevann som har vært demmet opp siden 70-talletr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.