Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp jobbintervju! :ninja:


oracel
 Share

Recommended Posts

For noen dager siden søkte jeg på en jobb hos et konsulentselskap i Trondheim, og nå vil de snakke med meg snarest -- de foreslo møte i morgen! :) Jeg har bare vært på jobbintervju én gang før, og det gikk jo fint -- men det var for en lusen deltidsjobb hos Mimer Internett/BKK.

Så, angst! Jeg anser dette selskapet for å være "kremen" av konsulentselskaper, og jeg kommer sikkert til å bli driiitnervøs, for jeg vil virkelig ha akkurat den jobben.

Vet ikke helt hvordan en tråd her kan være til nytte dog, det er mest for egen terapi (jeg håper dere sier ting som "du får sikkert jobben" og "det går helt fint, slapp av"). Kanskje dere har noen supre tips for hvordan man kan unngå å drite seg ut på intervju?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vær deg selv og tenk gjennom på forhånd hva du vil si osv. Forberdd deg best mulig på at de kommer til å stille spørsmål om hvorfor du har gjort valgene du har gjort ifht utdanning, veivalg og at de spør deg om hvilke styrker g svakheter du mener du har osv. Blir du tatt "på sengen" med disse spørsmålene er det fort gjort å begynne å nøle.

Ellers er et godt tips å ikke ta med mamma. (3 stk som gjorde det i de 13 årene jeg var i gamlejobben - ingen av de fikk jobb for å si det sånn....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremen av konsulentselskaper? Hæ? :) Er vel ikke akkurat konsulentselskaper jeg forbinder meg krem, bortsett fra brylkrem og brunkrem på guttene. Hva slags kjeltringer er det du vil jobbe for, McK & Co, BCG?

EDIT: Lykke til med "case'ne"... 49_4.gif

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* vær deg selv og slapp av.

* ikke virk for ivrig, men vis interesse.

* ikke forsøk å bløffe på deg mer enn du kan stå inne for.

* vær ikke redd for å si fra om ting du kan, og egenskaper hos deg du mener faktisk er viktige for jobben. Husk at et intervju er en anledning for å selge seg selv, der utfordringen er å overbevise intervjuerne at DU er den rette for jobben.

* generelt er det ofte bedre å si LITT for lite enn for mye, men det fins unntak. La intervjuerne stille spørsmål. Selv om det noen ganger er greit å si ting uoppfordret for å fylle ut det bildet som allerede er gitt, bør man ikke overdrive.

* ha godt humør uten å overdrive.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Særlig fort å nøle litt når spørsmål som "Nevn 5 positive ting ved deg" + "Har du 5 negative sider og?" blir stilt. :lol:

Det er jo ganske vanskelig å finne noe direkte negativt, særlig hvis attester osv bare har lovord.

Ut ifra det inntrykket jeg har av deg her på FS så er du både skarp i skallen og dyktig med diverse. Så det går sikkert veldig bra det intervjuet. Det er lov å være nervøs, de vet jo det de som skal snakke med deg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du veldig nervøs er det en sikker vinner å senke ei halvflaske brunt brennevin, for deretter å spy under intervjuet, begynne å synge fotballsanger, klå på eventuelle kvinner i rommet samt endelig å sovne over bordet, evt under.

Neida, tror det beste er å være godt forberedt. Har du noen som kan stille deg endel relevante spørsmål på forhånd er ikke det noen dårlig oppvarming. Vær dessuten uthvilt og opplagt. Fast øyekontakt sies også å være viktig.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på en skokk med jobbintervjuer siste par åra, både som medintervjuer men mest som tillitsvalgt. Jeg er overraska over hvor mange som kommer inn og ser ned med slappe håndtrykk. Begge kjønn og alle aldre. Hvis du i tillegg ikke sier et ord når din mulige framtidige sjef (eller sekretæren hennes)følger deg fra resepsjon og to etasjer opp til intervjurommet så kan du nesten bare snu i døra.

Ellers er høydepunktet jeg har hørt om hittil var når mobilen ringte mitt i intervjuet, og vedkommende tar telefonen og begynner å prate.

:P

Se i øyne, smil, fast håndtrykk og ikke kryss arma foran kroppen i intervjuet. Vær deg selv, og ikke vær redd for en kort tenkepause hvis du får et vanskelig spørsmål. Vær ydmyk i forhold til egen kompetanse, men for all del ikke lek dum. De første 30 sekundene er veldig viktige, selv om det er mulig å prate seg opp fra det meste. Husk også å henvende deg til hele rommet, hvis det er flere der uansett rolle. De er som regel med å diskutere deg etter du har gått.

Jeg tror du kommer til å klare deg fint :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være kjekt å sette seg godt inn i bedriften du skal oppsøke. Jeg var i et intervju engang, og hadde med utskrifter fra nett om firmaet på jobbintervju. Som inneholdt de spesifikke produktene som var aktuelle for jobben. Det viser interesse akkurat for den jobben man søker, og det imponerer :) Men ikke alle jobbene er relatert til tekniske produkter, men likevel, du får sikkert spørsmål om hvorfor du valgte dem når du søkte.

Og ikke skryt uhemmet av deg selv, men vær ærlig og si noen få eksempler på hva du er god til (det er lov). Og du må mene det, ha tru på deg selv, for du er unik !

Slå for all del av mobilen før du går inn og blir "grillet" :lol: Og vær flink og lytt, når du skal lytte !!!

Vis interesse. Attityde og utstråling er faktisk viktig, så ikke sitt og skrev foran intervjuer :P

Tilbakelent og rolig, med full kontroll. Vis dem at du er best :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ansetter ..

Vet selv om mangen "ubrukelige skrytepaver " som har fått jobben forde de har skrytt mer enn de kan stå inne for om seg selv .

Er det lett å bli lurt ? Synes de som er tilbakeholden og ikke verdensmestre ofte er de beste jeg ..

Men hvordan finne de ,ikke vet jeg ?

Ha med noen på intervjuet som kan temaene i detalj (ikke er sjefer, men jobber med tingene til daglig). De vil mye lettere kunne avsløre kunnskapshull, enten i intervjuet, eller kanskje aller helst etter intervjue. Mange sjefer tror de kan mer enn de kan og vil ikke ha "menige" med på intervjuene. Det kan ofte straffe seg. Og husk at papirene snakker mye. Les attester og vitnemål, og spør gjerne søkeren om dem.

Hvis folk er nervøse og tilbakeholdne, så er det lurt å hjelpe de på banen for å se hva de kan. For mange er det å skulle snakke seg igjennom CV, og skolegang en fin måte å bli litt varme på. Greit å huske at for mange er jobbintervjuet det vanskeligste de opplever i en jobb, og ikke jobben de gjør etterpå. For skrytepavene er det kanskje motsatt?

Det var en trend på nittitallet og plage jobbsøkere med masse tester, og ubehaglige spørsmål og forsøke å stresse kandidater mest mulig. Dette er bare tull til de fleste jobber, og oppfører de seg slik enda er som regel arbeidsmiljøet like kjipt. Styr unna.

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid at dress er det riktige.

Genser med fiskemotiv passer godt når det viser seg at sjefen som intervjuer deg er laksefisker (som han ikke sier noe om) og når det eneste du krever er fri St. Hans uka for da skal du på laksefiske.... du kan trygt si at jeg fikk jobben og hadde noen steike flott år der (angrer på at jeg sluttet, men gjort er gjort....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er selvsagt ikke alltid dress er det riktige, men når du har ambisjoner om å bli hvitsnippforbryter bør du kle deg som en på jobbintervjuet også!

Vet ikke hvor relevante alle de velmente rådene her er mtp at det er et konsulentselskap han skal på intervju hos...

Det eneste jeg kan si med full sikkerhet er at han ikke burde tro på et ord av vissvasset jeg skriver - vært på ett jobbintervju, som varte i snaut 45 min, med en professor i naboblokka. Ikke noe jobbintervju til "jobben" jeg har nå, gitt. "Har du lyst til å begynne? Så fint! Bare å sette deg på en av de ledige kontorplassene det."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.