Gå til innhold
Fiskersiden

Vassild i bøtter og spann


affi
 Share

Recommended Posts

Jeg og Skeie måtte bare ha oss en tur på sjøen i dag. Etter en prat på tlf i går kveld bestemte vi oss for en tur til Bømlafjorden. 2 andre klubbmedlemmer hadde også lyst på en luftetur så vi fordelte oss i 2 båter.

Vi dregget opp på en av våre vanlige plasser på rundt 160 meters dyp og satset på at storlanga var hjemme i dag. Det var ikke mye liv de første timene, kun et par smålanger og 2-3 seier.

Jeg bestemte meg da for å gå over til 3 småkroker og lettere utstyr og satse på at vassilda var kommet.

Og det var den, i løpet av 2-3 timer hadde jeg sikkert 20 vassilder, og den aller siste jeg fikk var det virkelig fin størrelse på. Veide den ombord til 1520gr ;) Den ble veid 7 timer senere til 1495gr. Perset meg da med drøyt 20gr !! Ny klubbrekord og en forbedring av NR. veide kun de største og 4 av dem var over 1200gr. De flese var rundt 1000-1100gr. Om bord hos Skeie og dem fikk de også ei vassild på 1420gr.

Det er ikke i tvil om at bømlafjorden huser mye stor Vassild :)

Det var ikke mye annet å rapportere om. 2-3 smålanger og 4-5 seier samt en haug med hå :-( ble fangsten.

319_5_800x601.jpg

320_5_800x600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er meget interessant! Jeg gikk akkurat glipp av vassildfisket i Drøbaksundet, litt for ung til å ha vært med på det da det var på topp. Har arten fra før, men ingen gode bilder. Kanskje jeg må ta turen til Bjørnefjorden igjen... Spennende rapport, veldig inspirerende, jeg har alltid hatt sansen for disse pelagiske spesialistene - stilig art.

Og grattis med flotte fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med digre vassild. :blush:

Hva brukte du som agn og brukte du noe dims på tacklene (for eksempel selvlysende)?

brukte et oppheng med 3 små 3/0 sirkelkroker med en liten orange blekksprut over. Agnet med et par råreker og en liten makrellbit! Tror du hadde fått de uansett hva du brukte bare krokene ikke var for store.

Endret av affi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vassild er god mat. Typisk storkjøkken/kantinefisk. Tipper mange har spiste den uten å være klar over det. Årsaken er er at den "selvfølgelig" ikke selges under artsnavnet. Alt med "sild" i seg er nok et dårlig salgsnavn. Hva gjør man da? Jo man bytter til navnet kvitlaks. Under dette navnet figurerer også arten i offisielle fangststatistikker etc.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt rått! Mangler også vassilda selv, for ung jeg også til å rekke å få den i Drøbaksundet. Hvem bryr seg vel om den er spiselig når de er så digre? (Ok da, mat er jo forsåvidt en hyggelig bieffekt. :blush: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.