Gå til innhold
Fiskersiden

Ny i Bergen


Kveldulv
 Share

Recommended Posts

Som nybakt student har jeg nå migrert til Bergen, der jeg har slått meg til ro i fjellsida bak Bellevue. For mitt vedkommende hadde det vært en stor glede å kunne ta fiskestanga og spasere en liten tur innover, for så å kunne dra opp et par fine ørret i løpet av en times tid. Finnes det vann av denne typen i nærheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er alle vanna på byfjella fiske forbudt!

Skal du etter ørret må du helst ut til Sotra, Øygarden, Radøy etc. Eller sørover mot Nestun og Os. Nestunelva er 15-20min busstur unna sentrum og kan by på fin fisk.. Om du er ute etter spiselig lyr, sei, torsk og lange... Man får de på Bryggen, men bør ikke spise dem...

Ellers har du det berømte Nordåsvannet (brakkvann) der det tas endel SØ av mindre størrelse.

Beste rådet er å henge seg på noen med bil :unsure:

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbudt med fiske i alle vannene på byfjellene?

Så da er langevannet i munkebotten ikke aktuelt? selv om det er merket av fiskeplass på turkartet der oppe?

"Fiske

Fiske i ferskvann og vassdrag inngår ikke i allemannsretten. På byfjellene kan man fiske fritt i vann som ligger på kommunal grunn, men utenfor nedbørfelt for drikkevann."

Fra bergen kommunes hjemmesider.

https://www.bergen.kommune.no/tema/byfjelle...&sectionId=3685

http://www.byfjellskogene.no/tur_og_fritid_info/

alek

Endret av alek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Bergen, en flott by for det aller meste unntatt ferskvannsfiske.

Skaff deg likegodt kystmeiteutstyr med en gang.

Hmm, hva er nå dette for negativ propaganda :)

Se på kartet, eller se på fiskekartet som ligge på BS-sidene:

http://sandbox.idscandinavia.com/public/fiskekart.nsf

Det er alltids muligheter for laks, ørret og sjøørret(og gjedde!! :blush:) i Osvassdraget.

Og så er det jo alltids disse som legger inn frekke meldinger om fine ørreter rundt bergen, men holder stedene hemmelig. Gaupås var det jo snakket om i mange år som fin plass for stor ørret. Samme med Nesstunvassdraget.

Det er steder i massevis, men bil er nok greit å ha, kan jeg tenke meg. Selv pleier jeg å reise ut i Fana for å fiske ørret. Ikke stor fisk, men moro lell :)

Det er fisk overalt hvor det er vann. Og ikke glem Grimenvannet. BS har gratis båt liggende der oppe, og ikke er det fiskekort. Mange store gjedder har dødd her, og du kan i tillegg få ørret, røye og abbor.

Nei, det er ingen grunn til å fortvile :)

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, hva er nå dette for negativ propaganda :-)

Det er fisk overalt hvor det er vann. Og ikke glem Grimenvannet. BS har gratis båt liggende der oppe, og ikke er det fiskekort. Mange store gjedder har dødd her, og du kan i tillegg få ørret, røye og abbor.

Nei, det er ingen grunn til å fortvile :blush:

Olav

Hvor er dette Grimenvannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote:

Mange store gjedder har dødd her, og du kan i tillegg få ørret, røye og abbor.

Ja, det er lurt å slå ihjel de store gjeddene, for det er så mye morsommere å fiske etter 2-3 hektos ørreter :blush:

Hehe, det var igrunnen ikke en oppfording til masseutsletting av de store gjeddene, men mer som tips om at de er her :)

Ellers så er det ganske ok ørret her i vannet også, muligens pga gjeddene. Uansett trenger du ikke bare leite etter storgjeddene. Selv middels gjedder er jo store fisker for oss som er vant til småørret her i området.

Og så er er jo gjedda en god fisk, tross alt :)

Olav

Hvor er dette Grimenvannet?

Grimen er et stort vann, noen kilometer fra nesstun. Du reiser langs Hardangerveien retning Voss, og vips er du der. Innen sykkelavstand, men skulle også være greit innefor fornuftige bussruter

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente ikke jeg å komme med negativ propaganda.

Men hvis man bor i byen og har lyst på en liten kveldstur er det fine muligheter i sjøen. Osvassdraget er ikke en spasertur unna.

Det er sant det.

Bil er absolutt en fordel hvis man ikke vil busse. Dette går jo også selvfølgelig greit med bussen, men med regntøy, sekk og fiskeutstyr og gjerne en fisk på tilbaketuren kan det bli ganske mye styr .

Men poenget mitt er at man skal ikke så langt avgårde, så er det fiskemuligheter i massevis

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimmenvannet huser mange store gjedder nå. Har ikke fisket der i så mange år men aldri har eg fått større gjedder enn eg har fått i år. Prøv ut med en jerkbait og få sjokk! :)

Er det noen som har erfaringer fra Storavannet og Alvøenvannet i Loddefjord? Bor rett ved disse, og det hadde vært artig å prøve de ut. (Hvis jeg skulle finne på å fiske i noe annet enn saltvann)

Bodde i klasatjønn før like ved storavannet og fisket her noen ganger men fikk ikke noe annet en mini røye om vinteren. Var vist store og fine ørreter der før men gyteelven ble ødelagt når de bygget motorveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler langevannet i Munkebotten.

Det er ikke så veldig langt å gå for deg.

Eller du kan ta bussen ut til sandviken sykehus og traske rett opp til vannet.

Har vært der noen ganger i sommer med bikkjen, har sett en del fisk.

Ikke noen store kubber men helt grei størrelse.

alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det noen som har erfaringer fra Storavannet og Alvøenvannet i Loddefjord? Bor rett ved disse, og det hadde vært artig å prøve de ut. (Hvis jeg skulle finne på å fiske i noe annet enn saltvann)

Har prøvd Storavannet en gang. Ble ikke noe fisk, men det blir det uansett aldri på mine turer! Traff på en eldre gubbe på veien, han sa han hadde tatt ørret på mange kilo der og at det nok fortsatt var mulig. Alvøenvannet hadde visst bare ål....

Ellers, til trådstarter, Krohnegården ryktes å ha en del fisk. Ikke vet jeg, som sagt får jeg aldri noe. Men her også har jeg snakket med en som påstår at der er en del rundt 1-1,5 kilo men også en og annen rugg på 2,5-3!! Skal prøve meg litt mere her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.