Gå til innhold
Fiskersiden

Jaktsesongen 2008


aej
 Share

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Drar på rypejakt i morgen tidlig. Storlidalen i Trollheimen. Bare to dager i første omgang dessverre, men drar nok tilbake neste helg.

Her er et lite stemmningsbilde fra jakta i samme område for tre år siden:

64015_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25221/64015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde årets første tur etter skogsfuglen i dag. Kom hjem uten fugl i sekken, men hadde en fin tur. Så i alt 3 orrfugl, 7 storfugl (muligens samme fugl 2 ganger, men minst 5 ulike), og 8-9 jerper. Virker som det er ok med fugl her! Og ei røy skal være svært glad for at Hurdal jff har freda hofugl. Satt helt åpent i lyngen på under 20m!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det felt mye rart, gitt - gratulerer til alle!

Er på Kvaløya i Troms for å jakte liryper. Noen få, store kull har vi sett, men det er et dårlig rypeår totalt sett. Har faktisk ikke sett så lite fugl siden tidlig på 90-tallet. Onsdag skjøt vi en del, men torsdag så vi kun 6 voksne ryper og skjøt to av dem. Helt elendige vitringsforhold, knusk tørt og null vind. Mye ur og knultrete, bratt terreng gjør det ikke lettere å finne "strålen" fra fuglen. Ligger nok mer fugl her enn det hundene finner!

Her er resultatet av første stand - en double! Det er det man kaller pangstart...

64158_s.jpg

Siden ble det en del bomskudd også, så det med antall skudd pr fugl jevner seg ut over tid... :P

Uansett deilig å komme seg ut i "hjemmefjellene" igjen. Får legge ut litt bilder når jeg ikke lenger trenger å surfe på treg mobil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

64386_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25373/64386.jpg

Her er et bilde av årets første bukk som jeg skøyt skutt tidlig om morgenen 10.august.

Ellers så har det blitt en del trening av hundene mine. Her er noen bilder fra i går, lørdag.

64387_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25374/64387.jpg

Her Fritjof innom og sjekker at jeg er til stede. Bildet er fra Nordmarka og det er vannet Storflåtan i bakgrunnen. Like etter at jeg tok dette bildet så fant han en elg...

64388_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25375/64388.jpg

Og nå er det slutt på å lure hvor elgen og bikja tar veien! Den er helt rå den nye GPS peileren fra Garmin!

64389_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25376/64389.jpg

Her er Fritjof 835 meter fra det punktet hvor jeg befinner meg...

Og mens Fritjof forfulgte elgen så tok jeg et par bilder av høsten.

64390_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25377/64390.jpg

64391_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25378/64391.jpg

Etter en stund så måtte jeg følge etter Fritjof for å se om jeg kunne komme innpå losen, men det gikk ikke. Elgen langet ut og forsvant over mot Bleiksjøflaka og Fritjof la heldigvis av og kom tilbake til meg.

Jeg fant forresten en plass hvor en rovfugl hadde tatt en orrhøne.

64392_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25379/64392.jpg

En flott dag i skogen hadde vi. Vi sto opp kl 05.00 og var ikke hjemme igjen før kl 18.45 om kvelden. Gjett om vi gleder oss til den "årntlige" jakta begynner... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig GPS-opplegg det der. Du er ikkje redd for at jakta skal bli for enkel på den måten, eller er det mest i "nødens stund" det kjem til å bli bruk

Jeg er nøden støtt..! :D Neida, bare kødder jeg. Men at jakta blir for enkel med en slik peiler skjønner jeg ikke helt. Jeg sammenligner denne GPS-peileren med det å bruke ekkolodd på havfiske. Selvfølgelig kan vi klare oss uten begge deler, men duverden hvilken hjelp det er i å ha slike hjelpemidler. Uansett så må du kunne jegermessig oppførsel for å komme på hold og for å få felt viltet uansett peiler eller ikke.

Jeg kjenner igjen argumentet ditt fra den tiden jegerne begynnte å bruke Walkie Talkie! Det var mange av "gamlekara" som mente at dette var en styggedom og ville gjøre jakta alt for enkel. :) Kjenner du noen jaktlag hvor det ikke benyttes trådløs kommunikasjon nå..? Neppe!

For meg så har denne GPS-peileren vært helt fantastisk! Jeg er nemlig døv på ene øret og har derfor store vanskeligheter med å høre retning på losen. Du skulle bare vite hvor mange ganger jeg har gått i stikk motsatt retning enn det jeg skulle da bikja har hatt stålos! Selvfølgelig så finner jeg ut av det etter en stund, men du blir ganske frustrert av et slikt handicap.

Ellers så er det flere argumenter for å bruke denne peileren, men det kan jeg jo komme tilbake til senere.

Jasså Hunter, det har skikkelig løsna for dere nå? Du misunnte meg mine jaktmuligheter, men du har tydeligvis ikke så allerværst jakt selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å komme i gang med å felle kvoten hvis man har mange dyr som skal i bakken og bevares det er spennende på post når det drives, men takke meg til månelyse netter/tidlige morgener i oktober med brøling på bånn gass og smygjakt, DA er det man lever. Eller å finne dyr i kikkerten langt borte for så å bruke taktikk og kløkt for å komme seg i posisjon til skudd der man kun har seg selv og dyra i fokus, hvor man kanskje etter en lang og anstrengende ansmygning feller dyret....finnes ikke bedre opplevelser enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakten er igang alle steder nå ... :) her er en som fikk to dyr .

http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article630893.ece

skal låve deg at det ikke er veldig lett og se forskjell på ei ku og en hjort om forholdene er litt vanskelige... dvs, dis/tåke langs bakken i tilleg til mørket...

dette blandet med litt "kick" fra jegeren sin side er en bra oppskrift på en slik tabbe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal låve deg at det ikke er veldig lett og se forskjell på ei ku og en hjort om forholdene er litt vanskelige... dvs, dis/tåke langs bakken i tilleg til mørket...

dette blandet med litt "kick" fra jegeren sin side er en bra oppskrift på en slik tabbe....

Om en ikke ser hva en skyter på skal en ikke skyte !

Alle kan gjøre feil men ikke med en jaktrifle !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nøden støtt..! :D Neida, bare kødder jeg. Men at jakta blir for enkel med en slik peiler skjønner jeg ikke helt. Jeg sammenligner denne GPS-peileren med det å bruke ekkolodd på havfiske. Selvfølgelig kan vi klare oss uten begge deler, men duverden hvilken hjelp det er i å ha slike hjelpemidler. Uansett så må du kunne jegermessig oppførsel for å komme på hold og for å få felt viltet uansett peiler eller ikke.

Jeg kjenner igjen argumentet ditt fra den tiden jegerne begynnte å bruke Walkie Talkie! Det var mange av "gamlekara" som mente at dette var en styggedom og ville gjøre jakta alt for enkel. ;) Kjenner du noen jaktlag hvor det ikke benyttes trådløs kommunikasjon nå..? Neppe!

For meg så har denne GPS-peileren vært helt fantastisk! Jeg er nemlig døv på ene øret og har derfor store vanskeligheter med å høre retning på losen. Du skulle bare vite hvor mange ganger jeg har gått i stikk motsatt retning enn det jeg skulle da bikja har hatt stålos! Selvfølgelig så finner jeg ut av det etter en stund, men du blir ganske frustrert av et slikt handicap.

Ellers så er det flere argumenter for å bruke denne peileren, men det kan jeg jo komme tilbake til senere.

Jasså Hunter, det har skikkelig løsna for dere nå? Du misunnte meg mine jaktmuligheter, men du har tydeligvis ikke så allerværst jakt selv. :D

Takk for svar. Er vel ingen vits i å gjer det unødvendig tungvint, nei. Er ikkje jeger sjøl (enno iallfall) så eg har ikkje så mykje peiling, men samstundes er eg nokså nysgjerrig :)

Med nødens stund meinte eg forresten i ettersøks-situasjonar, og i slike forstår til og med eg at alle tilgjengelige hjelpemiddel må settast inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ikke ser hva en skyter på skal en ikke skyte !

Alle kan gjøre feil men ikke med en jaktrifle !

jeg personlin hadde ikke skutt om forholdene var så dårlige som de høres ut til og vert i denne situasjonen... men er sykt mangen der ute som ikke tenker på samme måte som meg.

men, hva er sansynligheten for at det kommer en KU ut på jordet midt på svarteste natten ?? den er vertfall 0% der jeg jakter.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg personlin hadde ikke skutt om forholdene var så dårlige som de høres ut til og vert i denne situasjonen... men er sykt mangen der ute som ikke tenker på samme måte som meg.

men, hva er sansynligheten for at det kommer en KU ut på jordet midt på svarteste natten ?? den er vertfall 0% der jeg jakter.. :)

Tja.. At det står kyr innenfor strømgjerdet selv midt på natten er vel ikke helt uvanlig?

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.