Gå til innhold
Fiskersiden

Jaktsesongen 2008


aej
 Share

Recommended Posts

I morgen pakkes bilen for rypejakt i det gylne triangel. ( Dalbygda, nord-østerdal)

Jeg og en kamerat skal ligge på setra hans, like ved jaktterrenget. døgnkort ligger på 350 kr. --> Ikke så verst sammenlignet med hvor attraktivt dette området er den første uka i jakta. - Det er plass til flere, hvis noen føler kallet!

Dalsbygda? Hvordan har du fått det til? Det er jo rypejaktens Mekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fredag i neste uke pakkes sakene sammen for 2 ukers elgjakt i telemark! gleder meg noe sinnsykt. håper på reprise fra 2006 sesongen.

Blir Lørdag, Søndag i øyfjell, der jeg også har mulighet for rådyrjakt på på ettermidagen/kveldstid

Mandag, Tirsdag, Onsdag, Torsdag, Fredag i Tokke/Byrte

Lørdag, Søndag, i Øyfjell.

Mandag, Tirsdag, Onsdag, Torsdag, Fredag i Tokke/Byrte

evt en helg til i øyfjell om jeg ikke finner ut at fylla på stord hadde past bra siste helgen i høstferien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå alledeles for gæli at slike fine tråder skal under testforum :ph34r: Lell om dette er ei fiskeside.

Jakt interesser vel også de fleste som fisker vil jeg tro, ihvertfall dette med natur og dyreliv etc.

Skulle vært en egen tråd om jakt, så det ikke "kommer bort" under testforum.

Flotte bilder og flott natur, jeg kjenner suget etter høstfjellet til de grader :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå alledeles for gæli at slike fine tråder skal under testforum :ph34r: Lell om dette er ei fiskeside.

Jakt interesser vel også de fleste som fisker vil jeg tro, ihvertfall dette med natur og dyreliv etc.

Skulle vært en egen tråd om jakt, så det ikke "kommer bort" under testforum.

Flotte bilder og flott natur, jeg kjenner suget etter høstfjellet til de grader :blush:

Det har vært ytret ønske om det flere ganger uten at de som både fisker og jakter har fått gehør for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med en fin 2,5 års bukk Hunter! Jeg savner hjortejakta...

Men nå drar det seg til her med jakt for alvor! I morgen formiddag så kan det observeres en sølvgrå stasjonsvogn med takboks, 2 elgbikjer og 3 jegere inni og en båthenger med båt og Mercurymotor på slep i fint driv retning Hedmark. Det er endelig avreise for å jakte elg. ;)

Og i går så fikk jeg den endelige invitasjonen til jakt i Tyskland! Først så blir det 4 dager med hjort, villsvin og rådyrjakt ca 10 mil syd for Hamburg og 4 mil øst for Hannover i månedskifte oktober/november og så blir det en uke med samme type jakt i starten på desember i omtrent samme område. Og dette koster meg ikke mer en hva reisen koster! Greit å ha gode venner... Og snill kjærring! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ganske godt ut og smaker sikkert det samme! Om jeg tar en flaske roed vin med meg, blir jeg invitert?? :P

ja det er greit det, men da må det bli av elg B)

Milde Moses, ikke legg ut slike bilder, fikk så mye vann i munnen at jeg holdt på å bli kvalt :)

Lykke til Deer Hunter !

det var ikke meningen, sorry sølvreven du må ikke bli kvalt :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var første jaktøkta etter elgen over. Det har vært en fin jakt med mange opplevelser. Jeg tror jeg får ta fortellingen kronologisk...

Husker dere denne karen?

65718_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25912/65718.jpg

Elghundvalpen Fritjof fra Ytre Enebakk...

Og nå var det hans første jakt som elghund på "årntlig". Jeg hadde forhåpninger til denne ullhaugen da vi hadde hatt en del fine loser under treningen sist vinter og i høst. Han hadde også begynt å få et søk som jeg kunne være fornøyd med.

Vi ankom jaktterrenget 24.september med båt i et fantastisk høstvær.

Vi stillte med 2 båter da vi må bruke båt både for å komme til setra vi bor på under jakta og for å komme oss på jakt. Vi håpet at det skulle bli litt dårligere vær da slikt nydelig høstvær ikke er det beste jaktværet. 25.sept og starten på jakta begynte med dette været...

65713_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25912/65713.jpg

Blikk stille og frostrøyk fra vannet! Jeg hadde ikke de største forhåpningene til at vi skulle få noe elg for hundene i dette været, men vi må jo forsøke. Begge elghundene skulle få prøve seg første dagen.

65715_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25912/65715.jpg

Her sitter en jaktkompis sammen med Fritjof og Petra og værer utover vannet mens vi kjører for å starte jakta. De andre jegerne har et par kilometer å gå for å komme på post. Vi kommer oss på land og fordeler terrenget mellom oss og etter litt radiokommunikasjon så starter vi.

65714_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25912/65714.jpg

Fritjof tar først et lite søk på et par hundre meter og så finner han et spor. Ca 500 meter syd for der jeg står så får han stålos! Og dæven som han øser på! I det været som vi har så er det utrolig lytt og losen hans kan nok høres over halve Engerdal! Jeg må være ytterst forsiktig når jeg smyger meg på losen og det er sørenimeg ikke enkelt. Jeg er innpå losen på snaue 100 meters hold gang på gang uten å få konstantert hva slags elg hen loser på. Etter en drøy time så får jeg se noen lyse elgbein mellom bjørketrærne, men jeg klarer ikke å få sett om det er et skytbart dyr. Men etter ytterligere en halvtime så kommer jeg på hold og får se at det er ei elgku med kalv og kalv har vi på kvoten! Kalven står klistra inntil kua og det er ikke mulig å få et reint skudd på den. Jeg venter bare på at kua skal gjøre et utfall mot Fritjof slik at jeg får kalven fri, men i stedet så snur både kua og kalven rompa til meg og jogger avgårde... Etter 3-400 meter så blir det på nytt stålos og jeg får lurt meg innpå og får se dyra igjen. Denne gangen så går det som planlagt. Kua forsøker å tråkke Fritjof ned i torva, men han er som en sprettball og hopper unna. Kalven raser etter kua, men da er jeg klar og skuddet går. Kalven faller om i skuddet og Fritjof hiver seg over den stakkars kalven som ligger og kaver. Kua tverrvender og galloperer tilbake for å forsvare kalven sin og Fritjof klarer med et kjempehopp å komme seg unna den illsinte kua. Men så får kua øye på meg..! Hun kommer i gallop mot meg med flate ører og ståpels over ryggen. Vi har ikke ku på kvoten så jeg ville helst ikke skyte henne. 5 meter fra meg bråstopper hun og brøler det styggeste brøl jeg noengang har hørt fra en elg. Hun står stille og stirrer på meg mens jeg står og sikter på henne. Jeg kan love at sikringen var av og at jeg hadde trykkpunktet på avtrekkeren, men heldigvis så snudde elgkua og ruslet sakte avgårde inn i skogen.

65716_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25912/65716.jpg

Og her sitter vi, han Fritjof og jeg med Fritjofs første elg. Jeg behøver kanskje ikke å si at vi begge to var i perlehumør. Endelig fikk han vist at han er en elghund.

Dagen etter så fant Fritjof elg igjen! Denne gangen ble det ikke stålos, men han fikk ei diger elgku og en 1 1/2 årig okse fram på post. Og ungdyr har vi fellingstillatelse på og da smalt det...

65717_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/25912/65717.jpg

Fritjof`s andre elg, en ung okse, falt for et velrettet skudd av en som aldri hadde skutt elg før og Fritjof ble overøst med klapp og godord. Jeg var ikke akkurat sur jeg heller... Men det var et slit å få fram denne elgoksen. Vi måtte først dra den ca 100 høydemeter opp før vi nådde toppen og så måtte vi dra den videre ned til setra. Fra skuddplassen og til setra var det i følge gps`en 2,48 km i luftlinje...

Tredje dagen fant Fritjof også elg, men den forsvant mellom postene våre og inn til nabojaktlaget og det var alt som skjedde denne dagen.

Fjerde og siste dagen så fant Fritjof og Petra hver sine elger og dro avgårde inn til naboene som jaktet i andre enden av terrenget sitt og ikke fikk noe glede av de elgene som vi serverte dem. Men så støkket en av gutta ut ei ku med kalv. En av postene fikk besøk av disse to elgene og skøyt på kalven. Han meldte fra over jakaktradioen at han hadde skutt og at han hadde en dårlig følelse med dette skuddet. Jeg forsøkte å få fatt på Petra for å gå ettersøk, men hun hadde egne planer for hva som skulle skje... Hun dreit i meg og fant sporet av elgene som hun fulgte på egenhånd. 450 meter fra meg så så jeg på peileren at hun stoppet opp. Jeg meldte fra til postene at hun mest sannsynlig hadde funnet elgkalven, men ba de vente slik at jeg kunne gjøre en grundig skuddplassundersøkelse. Før jeg kommer fram til skuddplasssen så har Petra vært framme hos skytteren og forsøkt å få han til å følge seg, men det gjorde ikke skytteren. Og enda en gang så kom Petra fram og ville fortelle skytteren at han skulle bli med henne inn i skogen uten at han fulgte etter. Da jeg kom på skuddplassen så kom Petra for tredje gang og jeg fulgte etter henne og det hun ville vise var den døde elgkalven som lå ca 150 meter lenger inn i skogen! Dette var første gang at jeg opplevde en elghund som rapporter! Hun fikk masse skryt og snadder fra elgkalven for den jobben hun hadde gjort. Det var et fint lungeskudd i denne kalven og mye bedre enn det skytteren trodde.

3 elg på 4 dager var vi kjempefornøyd med og det beste av alt var at hundene fungerte. Og nå er det bare å vente noen dager så begynner elgjakta i Østmarka og i Nordmarka, men nå går dagene forferdelig smått... Klokka står nesten helt stille! Ja, sånn føles det i hvertfall...

Jeg skal forsøke å oppdatere dere utover høsten om det blir noe mer på oss... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeartig at Fritjof fikk jobba seg til fall. :)

I overkant spennende når kua komme mot en. Opplevd det jeg oxo.

Det sies at alle hunder raporterer i starten. Problemet er for mange å skjønne det. Petra er jo ingen unghund, men det var kanskje med en skytter som hun kjente godt, eller hun merket at han var oppspilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.