Gå til innhold
Fiskersiden

Gulp


Dammed
 Share

Recommended Posts

har et par spm om Gulp, har nettopp sett en dvd som heter "Bli en bedre sportsfisker", der lærte jeg mye intr da jeg så og si ikke vet noe om meiting, og føler meg en del smartere nå. Virker ut som gulp er ganske bra å bruke det sammen med fersk agn.

Men det var spm'ene da

1. Hvor mange av dere bruker gulp?

2. Hvor mange ganger/timer/dager kan man bruke en gulp?

3. Er det vanlig å betale 100kr for en pakke gulp?

4. er det noen gulp som er bedre enn andre?

5. Har pakkene en best føre dato FØR de blir åpnet?

Grunnen til at jeg spør om pris er at på ebay får man lett tak i gulp som koster 1-3$ for 5 pakker!

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt gulp duggmark etter laks en god del men kan egentlig ikke kommer til den konklusjonen at den er bedre enn narturlig agn. Eg har fått laks på gulp uten noe annet i tilegg men har som oftest brukt den i kombinasjon med levende mark eller reke. En ting er sikkert og det er jo at det kanskje er bedre å bruke gulp duggmark som atraktor enn rød ulltråd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt gulp til kystmeite og båtfiske, og aldri fått en eneste fisk på det. Har i samme periode fått masser av fisk på naturlig agn på samme tackelet, så jeg har gitt opp gulp. Kastet faktisk 4-5 uåpnede pakker i dag som jeg hadde igjen fra et testprosjekt i fjor sommer. Sats på naturlig agn i stedet, det er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt gulp børstemark endel, og må si at den kan snu en dårlig dag til en knalldag på sjøen eller langs kysten.

både i kombinasjon med andre agn, og til og med alene på et slep. men så er det igjen de dagene der gulp ikke gir noe som helst.

vil understreke at gulp for meg fiskes best aktivt/ semiaktivt, men det gjør vanlige agn og

:blush::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen Gulp børstemark og blåskjell/reke har gitt meg bra uttelling i vårsesongen etter flyndrer av ymse slag.. Aktivt fiska børstemark på en liten fluekrok har og gitt meg endel riktig pen SØ..

duggmarken til Gulp derimot har vært håpløst.. Stiv og kunstig i bevegelsene, kan ikkje sammenliknes med naturlig vare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har brukt gulp mye, og bruker det fortsatt. Som Kim Andre nevnte så kan det være den lille forskjellen på trege dager. Har fått rødspette på pasivt meite med børstemarken, men det som har fungert desidert best er aktivt meite med dei små børstemarkene. Enten alene, eller i kombinasjon med andre agn. Eg har endt opp med 2 typer børstiser som eg alltid har med meg.

Har også kjøpt noen av tobisene som skal testes ut snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en er livredd for å bruke litt penger på en fisketur, så holder en seg vekke fra gulp ja. Antageligvis er det tryggeste da å fiske med agn en finner i fjæra. Alternativet er å fylle opp fiskeskrinet med 10-krones sildesluker ;)

Det er umuig å anslå hvor lenge en gulp varer. Stort sett så går den i stykker etter en fisk eller to. Varierer jo selvsagt fra fisk til fisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså litt forksjell på møra sild og gulp da, 6 gummi greier som blir ødelagt fort for 100kr, mens en møra sild sluk kan holde i flere måneder for 40kr.

syns det er litt vanvittig dyrt for gulp i Norge ja. Derfor ebay. ;) 1 dollar for 5 pakker er ganske greit og 12 dollar for frakt av 15 pakker. :blush:

Endret av Dammed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop kjøpt en pakke med Gulp, røde børstemark. Jeg har aldri prøvd dette før, men er villig til å prøve alt. Tenkte å kombinere børstemark med blåskjell. Eller bruke dem alene.

Til de som har prøvd børstemark på havfiske, er det stor forskjell på bruken og bunn? Hvilke fiskesorter vil bite på disse, og evt. på hvilken dybde? Jeg har fremdeles ikke fått opp verken Lange eller Brosme i år....noe som jeg SKAL få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kjøpte for litt sidan ei boks med raude Gulp duggmark 15 cm. Har berre prøvd det ein gong, og då prøvde eg meg på kveite. Dei fungerte veldig godt til å sikre makrelfileten på kroken, og såg sprelske og livlege ut i tillegg. Eg fekk ingen ting, og måtte avbryte fisket fordi vinden tok seg opp. Rakk å egne opp kroken to gongar. Fyrste gongen vart heile fileten og gulp-markane sugd av kroken i eit enkelt napp... Kva som nappa veit eg ikkje, men eg likar å tru det var ei kveite. :D Einaste som var igjen på 10/0 kroken var ein bit gulp på ca. 1 cm :) Andre gongen fekk eg også kun EITT napp...og då for fisken like godt med heile kroken i tillegg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettop kjøpt en pakke med Gulp, røde børstemark. Jeg har aldri prøvd dette før, men er villig til å prøve alt. Tenkte å kombinere børstemark med blåskjell. Eller bruke dem alene.

Til de som har prøvd børstemark på havfiske, er det stor forskjell på bruken og bunn? Hvilke fiskesorter vil bite på disse, og evt. på hvilken dybde? Jeg har fremdeles ikke fått opp verken Lange eller Brosme i år....noe som jeg SKAL få til.

Har ikke brukt børstemark til havfiske (heller kystmeite og dupp), men i mine øyne kan du finne på å få absolutt alt av norske arter på det. Jeg ser på børstemark som det beste allroundagnet hva kystmeite angår hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

har et par spm om Gulp, har nettopp sett en dvd som heter "Bli en bedre sportsfisker", der lærte jeg mye intr da jeg så og si ikke vet noe om meiting, og føler meg en del smartere nå. Virker ut som gulp er ganske bra å bruke det sammen med fersk agn.

Men det var spm'ene da

1. Hvor mange av dere bruker gulp?

2. Hvor mange ganger/timer/dager kan man bruke en gulp?

3. Er det vanlig å betale 100kr for en pakke gulp?

4. er det noen gulp som er bedre enn andre?

5. Har pakkene en best føre dato FØR de blir åpnet?

Grunnen til at jeg spør om pris er at på ebay får man lett tak i gulp som koster 1-3$ for 5 pakker!

I all hovedsak så syntes jeg at dette produktet er kraftig over priset er ikke helt fornøyd, men prøv Gulp og en liten Makrell strimmel på samme krok det er bedre. Jeg har vært borti at G-sport har solgt de ut for 50kr. men de tjener penger på dette produktet uannsett men på Ebay så det ut som en god pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet det blå/sølv saltvannsagnet fra GULP i går, det som er en tykk strimmel. Syns det luktet så godt som kliss likt de "meitemarkene" fra GULP. Det var ikke noe respons på agnet i går, men da det ble agnet med blodfersk makrell i tillegg så var sjøørreten der ikke så lenge etterpå.

Det kan selvsagt ha vært en tilfeldighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.