Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det hadde jo vært heilt topp... [ :) ]

Har sikkert 1000-ting å lære på den fronten. Ellers så skal vi lengre opp i elva fk torsdag, nærmerer bestemt Hein/Geitsjø området (Vidda/Seterdalen, overnfor Ossjøen), for å teste ørreten. Var der helgen i uke 32 også... Mye smått men moro med første ørreten på tørrflua.[ :D ]. Største på 300g. [ :( ]. For oss er det mest turen da...

Fine områder der oppe. Se på webben vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker meg innimellom her som ny og ukjent på forumet.

Har fiska noe i Numedalslågen, i Holmfoss og i det andre løpet den gang da de leide ut dette valdet(Husker i farta ikke hva det hette)Veldig greit å ligge på campingplassen ved Holmfoss med gangavstand til valdet.

Til neste år blir det tur/er bortover, men kunne tenke meg andre vald der jeg kan fiske både med flue og sluk.

Forslag mottaes med stor takk.[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Rien 21-22-23 august

2 stk laks på 4kg tatt på brekket ved Naugfoss

1 stk laks på 4,6kg tatt i Engelskmannshølen

Fiskene var utrolig blanke til årtiden å være.

Ellers så vi lite fisk. Kom endel kilo`s fisker, men disse lot seg ikke lure! Vannføring 80 m3 16C.

Ser frem til neste tur 12 og 13 september.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på Holmfoss.no at de pr. 17.08 hadde tatt 320 laks. Den 09.07

hadde de tatt 100. Dvs. at siden den 09.07 har de fått 7 laks HVER DAG!!! Dette stemmer dårlig med de fangstrapportene jeg har fått derfra. 3-4 fisk om dagen har jeg fått høre. Noen som kan oppklare dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er utsolgt med kort på Rien (Hvarnes) kan man også kjøpe kort på statoil i Svarstad sentrum. De selger uavhenta kort og ikke solgte kort fra kl. 1200. Så selv om det kan se ut som alt er opptatt på nettet er det verdt å prøve der. Kjempefin plass også for nybegynnere[ :( ]Skal fiske i morra[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake etter noen dagers fiske helt på tampen av sesongen. Fikk en liten en på 2,3 og mistet to fine. Alt på flue. Synd å si at det går mye laks, det er meeeget langt mellom dem. Derimot er de laksene som er tatt hos oss den siste uken veldig fine. Blank laks alt sammen. Var på nettsidene til Brufoss og så bilder av de store hannlaksene som blir tatt på Føssa, det er et begredelig syn. Burde rett og slett vært innført fiskestopp i dette området så lenge folk ikke har vett på å sette slike fisker tilbake. Dette er storlakser som gikk veldig tidlig i sesongen, som vi ikke fikk fisket på grunnet for høyt vann.

Leser ellers at Ingar Aasestad er skeptisk til oppkjøp av kvotene til

sjølaksefiskerene! Ja, det kunne jo hende at det kom mere laks opp i elva! Og det vil vi vel ikke ha noe av?? Mener Ingar da at "stammen" nå er på et akseptabelt nivå?? Vi hadde vår dårligste sesong i fjor, hittil så ser det ut til at årets sesong blir enda verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser på www.numedalslagen.no om prøvefiske i Hvarnesområdet etter lakseyngel. Litt skremmende å se det antallet med Sandkrypere som ble fisket opp. Er ikke umulig at denne Sandkryperen er blitt en hard konkurrent for Lakseyngelen i matfatet. Leser forøvrig også om en undersøkelse der rundt Elvemuslingen. Den er som kjent ekstremt nøye med vannkvaliteten for å trives. Derfor var det gledelig lesning at store mengder yngre musling ble funnet i undersøkelsesområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere som har brukt denne tråden kan lage en liten oppsummering for sesongen 2005.

Der dere skriver om fangsten og litt om hvilket inntrykk dere sitter igjen med etter sesongen 2005 i Numedalslågen[ :( ][ :) ]

En meget bra tråd forestten [ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Numedalågens vedkommende er en oppsummering fort gjort: 2 laks 6,6 og 8,0 kg. Bare r...!

Men jeg kommer helt sikkert igjen neste år, slik jeg har gjort de siste 14 årene.

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Håper dere som har brukt denne tråden kan lage en liten oppsummering for sesongen 2005.

Der dere skriver om fangsten og litt om hvilket inntrykk dere sitter igjen med etter sesongen 2005 i Numedalslågen[ :( ][ :) ]

En meget bra tråd forestten [ :D ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende 5 lakser. 6,1 5,9 5,6 2,3 og 2 blank. Junior fikk to smålakser på flue. Akkurat det er bra med tanke på at han er helt nybegynner.

Allikevel er dette den nest dårligste sesongen for mitt vedkommende, og eneste årsak til at jeg fikk litt mer enn ifjor er at jeg i år hadde noen døgn flere i elva.

Snakket med de som fisker Hannevoldlågen på vestsiden (Fra Naugfossen og nedover). De hadde fisket ca. halvparten av et "normalår". Dårligste sesongen de har hatt noensinne.

Altså, dårlig over hele fjæla!! Allikevel skal det ikke forundre meg

om årets totalfangst ender opp på omtrent det samme som i fjor. Bare vent og se....

Vi som fisker på vår rett, meg selv Rogna og Cascapedia, har ihvertfall ikke unngått å legge merke til flere "unormale" ting i elva.

Hos oss er det omtrent ikke tatt sterkt farget fisk, noe som er helt mot normalen. Min teori på det er at det har vært bra med "ledige" standplasser høyere opp i elva, slik at lite fisk har sluppet seg nedover. Jeg tror nemlig det er det som skjer på slutten av sesongen, når det plutselig dukker opp flere fargede lakser både her og der. Konkurransen oppover vassdraget på standplasser gjør at noe av fisken trekker nedover igjen. Slik fordeler den seg også ganske jevnt utover elva. På våre "bankersplasser for brun fisk" har det omtrent vært tomt i år.

Vi har et par store høler som pleier å fylles med fisk, de har vært tomme i år. Den fisken vi har fått i hølene har vært fisk på vandring.

Alt dette indikerer at den totale mengden laks på elva er lav. Det er sikkert nok til at det blir foretatt en vellykket gyting, men det lover ikke godt for de neste to sesongene. Når vi også vet at smolten har, og har hatt problemer, med å komme seg velberget ut til havs så er det nok en faktor som gjør at jeg ikke ser lyst på de kommende år.

Samtidig så virker det ikke som elveeierlaget akter å gjøre stort for å bedre situasjonen. De er mere opptatt av å kjempe med nebb og klør for å fortsatt opprettholde sitt "kulturfiske"...

100 000 utsatte plommesekkyngel gir ikke en tilbakekomst på 2% slik elveeierlaget hevder. Skulle det vært en realitet så ville en tredjedel av elvestammen komme fra utsettinger.

Strakstiltak som burde vært gjort er følgende: Få munningsområdet i orden slik at smolten kommer seg velberget ut.

Øk kapasiteten på yngelproduksjon, å vurder gjerne også og kanskje sette noe fisk rett i elva. Revurder "kulturfisket", ikke minst med tanke på den verdien vi som fisker med stang tilfører distriktet. Det er ikke bare slik at vår utgift er til fiskekortet. Vi som bruker elva mye legger igjen flere tusen i distriktet hvert år. Jeg selv legger igjen så mye at jeg kunne fått et par bra sydenferier for summen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av crom

Ble bare 1 på meg(4,9kg)[ :( ], men i motsetning til andre her så er jeg ikke bedre vant til stort bedre. Allikevel : 5 turer, 1 laks + at det var lite fisk å se i år, jeg var heller ikke borti flere. Så inntrykket er at det var en dårlig sesong [:0]

Blir litt annerledes med oss som bruker fiskeretten vår som feriested. Målt i antall timer i elva så har antagelig du bedre uttelling enn mange av oss.!!!!

Leste forresten på Holmfoss sin nettside at de nå hadde passert 400 laks!!!!

Med en snittvekt på rundt 5 kg, så vil det si at de har fisket bedre enn de foregående årene??? Forstå det den som kan.............

Stemmer ihvertfall ikke med de kontaktene jeg har som fisker i Holmfoss!!! I følge de så er det den dårligste sesongen i manns minne........... Hvem bløffer her???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets sesong Numedalslågen:

6 laks, alle mellom 5 og 7 kg. Disse er fordelt på 2 kjerrakort og 3 dager på stubben. Må nevne at jeg mistet sikkert 8 stk i kjerrafossen og et par på stubben. Opptur i forhold til i fjor, men jeg som flere mener det er mistenkelig lite fisk i perioder. Selv på Stubben og evja stod det ikke gytefisk. Tidligere kunne evja på slutten av sesongen være svart av brun fisk som viste seg. Noen som hevder flommen i 2001? tok hardt for seg av yngelen og dermed de dårlige påfølgende åra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.