Gå til innhold
Fiskersiden

Numedalslågen


Roar Larsen
 Share

Recommended Posts

I følge radiomerkingsforsøket som har vært i elva, så stod hver laks 29 dager i ro når den ankom Holmfoss. Deretter beveget den seg videre oppover elva med en gjennomsnittshastighet på 4,7 km pr. dag.

Tar vi utgangspunkt her så kan nok dette være forklaringen på at vi enda ikke har sett stort til laksen høyere opp i elva. Hos oss begynner det aldri med et godt fiske før ca. 15 juni, med en topp i sankthansuka. Unntak finnes alltid, og det er de vi hittil har sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1,2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gjest Brage

Var på dorgetur i oset til Lågen igår. På morgenen var det endel aktivitet i overflaten, men utover dagen ble det steindødt. Satset etterhvert på sjøøretten i lengre ut i skjærgården, men uten noe nevneverdig fangst der heller.

Fant disse linkene på nettet. Sikkert gammelt nytt for mange av dere, men legger det ut allikevel;

http://www.numedalslagen.no/Nyheter/835web.pdf

Det er mange godbiter på referanselisten også. Feks:

Torstad, E.B & Heggeberget, T.G 1997. Oppvandring hos radiomerket laks og sjøørett i Mandalsvassdraget i forhold til minstevannsføring, terskler og kalking. - NINA Oppdragsmelding 470: 1-41.

[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer ikke helt Roar. Petter tok en på søndag. vekt 11,2 kg!

sitat:Opprinnelig postet av Deetuben

Nok en resultatløs helg i Lågen. Fortsatt for tidlig. Virker som om laksen har stoppet opp på flatlågen et sted, hvis det da er riktig at det har passert en del laks gjennom holmfoss. Hos oss har det nå blitt fisket jevnt gjennom hele uken. På fredag ble det observert EN laks........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiktene er ikke så gale for et godt fiske på tirsdag. Jeg ringte og sjekket vannføring i dag kl. 07.30: 314,4 kubikk/sek. Ringte igjen kl. 09.10 da hadde elva sunket til 311,2 kubikk/sek. det er en

nedgang på 3,2 i løpet av vel halvannen time og 12,1 kubikk/sek. siden i går kveld. Også jeg drar nedover på tirsdag, men jeg fisker lenger nede i elva. Du kan alltid ringe NVE sin målestasjon på Holmfoss :33 11 20 90. Muligens viser målingen på Holmfoss noe høyere vannføring enn det som er høyere oppe i elva grunnet noe tillrenning under veis. Skitt fiske!

Ny måling kl. 14.50: 296,5 kubikk/sek.

Rogna

sitat:Opprinnelig postet av crom

Og jeg skal en tur til Stubben på tirsdag, kan jo håpe på 120m3 [?][8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott laks. Er litt nyskjerrig på hvordan dere fisker med mark i denne fossen. Vet at det er et tungt fiske, men hvordan takler dere opp?? Bruker dere otersvirvler, glidende svirvler eller?? Hvor tungt bly?? Hva slags stenger?? Hvor tjukk sene?? Problemer med tvinn i det turbulente vannet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Michael Rasmussen

Ca 5m. 0.50 sene[?]

Hvordan er det å kjøre laks med et søkke på 200 g. som ligger å slenger foran fisken, fører ikke det til volsomm belastning på fortom og krokhold[:0]

Det menes ca 5meters stang med 0,50mm sene på snella [ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har aldri hvert på laksefiske før, helt jomfru:-)Er det noen som kunne tenke seg å dele med meg litt kunnskap og erfaring om fiske i Numedalslågen?Har lest bøker og magasiner, men ingen ting er bedre enn å lære fra dere som har hvert der år etter år langs bredden. Hvilke sluker, vekter, farger? Hvilke vannstand

-strøm er det beste å fiske i? Hvor finner jeg slik informasjon? Hvilke plasser er lett tilgjengelig og fine, for en nybegynner i f.eks. Holmfoss? Har nødt til å komme meg i Lågen til helgen, har akkurat fått av madamen ny stang og snelle som bare venter på å kjenne laks i enden.

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å svare på alt dette, selv har jeg konsentrert fisket rundt stubben og kjærra de siste årene og da mest med mark. Kortene her er ikke lett tilgjengelig, nesten tomt tror jeg, men bensinstasjonen i Svarstad selger kort på Kjærra, og turistinfo i Skien selger for stubben. Brufoss er et godt alterntiv, men her er det litt tidlig.

Kobber og rødt er av mange favoritt-farge, men selv er jeg tynn her.

www.brufoss.no er en nettside med noe info ellers er det jeg vet om holmsfoss at det stort sett er mark og reke både fra båtog land. Fins sikkert mange fine plasser jeg ikke vet om, så alle dere andre [?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler at du prøver deg på Hvarnes området og det selges kort på Rien bensinstasjon. Det er alltids kort å få der. Det har forresten blitt tatt laks i området.

sitat:Opprinnelig postet av KaiZilla

Hei,

Jeg har aldri hvert på laksefiske før, helt jomfru:-)Er det noen som kunne tenke seg å dele med meg litt kunnskap og erfaring om fiske i Numedalslågen?Har lest bøker og magasiner, men ingen ting er bedre enn å lære fra dere som har hvert der år etter år langs bredden. Hvilke sluker, vekter, farger? Hvilke vannstand

-strøm er det beste å fiske i? Hvor finner jeg slik informasjon? Hvilke plasser er lett tilgjengelig og fine, for en nybegynner i f.eks. Holmfoss? Har nødt til å komme meg i Lågen til helgen, har akkurat fått av madamen ny stang og snelle som bare venter på å kjenne laks i enden.

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.