Gå til innhold
Fiskersiden

Fish of the Year!


 Share

Recommended Posts

Hva med å ha en intern "Fish of the year"-kåring?

Jeg nominerer (med begrunnelse):

1. Håkjerring - fordi det har blitt tatt endel av denne arten i sommer (jeg fikk 3 stk og badet med en :))

2. Leirkutling - kutlingen som ikke finnes (annet enn mikrovika til Elin)

3. Hvitfinnet steinulke - master of disguise - dukker opp i et vassdrag denne uka, men har vært der siden steinaldern.

Her er det bare å nominere i hytt og gevær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, en kveld i februar kom Øystein(Davidsen) på besøk og vi snakket selvsagt mye om fiske.

Dagen etterpå skulle vi på moljå sammen med KIS og ArlidH for å prøve på congeren.

På "kveldsmøtet" sammen med Øystein ble jeg enig med meg selv at jeg heller ville gutse på paddetorsk.

Dagen/kvelden kom og jeg la ut to stenger agnet med reke, gikk bort til Arild og så tilbake og dro opp historiens første Paddetorsk, etter 10-15 minutter.

Dermed blir "Fish of the year"

1.Paddetorsk

2.Suter (ny art av året)

3.Conger (skal ha den før nyttår)

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vel ikke om personlige fisker,men den arten som fortjener å få litt ekstra oppmerksomhet i Norge pga et eller annet :)

Det må settes opp ei liste med norges fisker da, både fersk og saltvannsfisker.

Deretter må det stemmes en gang pr. medlem.

Personlige fisker eller ei, jeg har ikke noe forhold til håkjerring, derfor paddetorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må settes opp ei liste med norges fisker da, både fersk og saltvannsfisker.

Deretter må det stemmes en gang pr. medlem.

Personlige fisker eller ei, jeg har ikke noe forhold til håkjerring, derfor paddetorsk.

Hvorfor det? De som vil, nominerer de artene de føler fortjener og nomineres, deretter stemmer man på de nominerte ved årsslutt. Ikke så vanskelig det vel? :D

*kremt*

Ok, to da. Glemte at den ene var feilkroka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? De som vil, nominerer de artene de føler fortjener og nomineres, deretter stemmer man på de nominerte ved årsslutt. Ikke så vanskelig det vel? :D

Ikke vanskelig det nei, men hvorfor ikke legge ut ei liste over alle fiskene da,....de fiskene DU mener bør med er også på den lista... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bifaller med stemme til en av trådstarters nominerte.

Hvitfinnet steinulke

Begrunnelse. Et funn som forteller oss mye:

1) Mens floristikken har hatt rimelig gode vilkår her i landet er faunistikken stemoderlig behandlet. Og verre kan det bli. I en tid da moderne forskningsmetoder er et must for å få forskningspenger er "forskning av typen "la oss lete og se hva vi finner" lite påaktet. Og jo mer anonyme og små organismene er desto mer ukjent er de. (forsåvidt ingen overraskelse)

2) Alt vi ikke har sett har en tendens til å bli kalt nytt, når det egentlig skyldes at vi ikke har brydd oss om å lete tidligere

Må komme en liten avsporing her: Sammen med et par veterinærstudenter hadde jeg for endel år siden et prosjekt der vi undersøkte ørret og laks i Akerselva for parasitter. En av de absolutt vanligste parasittene hos laks var en liten nematode (rundmark) i tarmen. Det viste seg etterhvert at dette var første gang denne arten var rapportert fra Norge og første gang fra laks i Europa. Nå er kanskje ikke lakseparasitter verdens mest sexy tema, men vi snakker tross alt om atlantisk laks i et land som huser et av verdens beste eksempler på katastrofal import av en fiskeparasitt - og funnet ble altså gjort midt i Oslo sentrum - noen steinkast fra universitetet og zoologisk museum. Skal vi da konkludere med at arten er ny eller er det rimelig å anta at ingen har vært nysgjerrige nok til å lete tidligere? Er det forøvrig noen som tør gjette hvilken gyroart som var den første som ble oppdaget på ferskvannsfisk i Norge - jo G. salaris. Det har jo i ettertiod vist seg at vi har haugevis av arter. er disse også importert? who knows.

3) mens politikere og bevilgende myndigheter er svært opptatt av både biologisk mangfold og ikke minst faren for å innføre nye arter til vår natur, er de imponerende lite opptatt av å kartlegge hva vi allerede har. Det jo engang det som til syvende og sist kan vise hva vi står i fare for å miste eller hva vi har importert

Mener funnet av hvitfinnet steinulke illustrerer alt dette. Og takken er?

en boks rotenon!

jo takke meg til!

Flere måneder igjen av året men inntil videre helt klart årets fisk - ingen over - ingen ved siden!

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.