Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger litt starthjelp..


Stavanger_
 Share

Recommended Posts

har kjøpt meg ei greys prodigy 2.75lbs stang, og trenger nå resten av det som behøves for å komme i gang med "skikkelig" kystmeite, og har noen spørsmål i forbindelse med det.

Så vidt jeg har skjønt så skal ei 2.75 stang egne seg for opptil 110grams søkker(?), hvor tykk sjokkfortom/rigbody trenger jeg til slike søkker?

Er mustad super deluxe tripoden brukbar?(Har lest noen kommentarer her om at man må "ut med noen lapper" for en ok tripod..)

noen som har noen mening om en 6000 eller 8000 aero baitrunner passer best til dette?holder vel med 6000?

Endret av Stavanger_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur du har forstått det rett med kastevekta. Men eg ville nok ikkje hatt så mykje meir. Du kjem til å kjenne kor mykje stanga toler. Eg brukar 0,70 til sjokkfortom, og ofte dette til rig body og. Men du kan sikkert gå ned til 0,50 utan problem. Det spørs kor og kva du fiskar etter.

Eg har tripoden du nemner. Men du klarer deg lenge med modellen under, dvs eg har aldri hatt behov for å forlenge poden.

6000 og 8000-snellene er vel like, det er berre spolen som er djupare på 8000. Eg ville hatt 8000, for då har du litt å gå på. Snøret blir fort kort under kystmeite på djupe plasser. Lykke til!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg hatt mine første turer med karpestang, og lurer på enda flere ting. Hvilke kasteteknikker egner seg for en karpestang? Klarte aldri å få "spent opp" stanga og endte bare opp med å lobbe søkket litt avgårde. Noen som har tips til dette også? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens brukte du for tungt søkke?

Prøvde med litt forskjellig, fra 75g til 90g. Har bare "kystmeitet" med en 20-50grams stang før og stort sett 30g vekter på den, og følte jeg fikk brukt stanga godt i kastene der, men det funket ikke spes. godt med samme teknikk nå..

Bruker dere omtrent samme teknikker som ved vanlig haspelfiske med sluk til dette?

Endret av Stavanger_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke akkurat hokus pokus å kaste litt lengre enn lobbing med en karpestang. Tror rett og slett du må ta i mer, dersom presisjonen sitter sånn tålelig da selvsagt. Med 80-grams søkker trenger du ikke være redd for om stanga holder. Bare pass på at knuten mellom multien og sjokkfortommen ikke bremser i kastet, ellers blir det dyrt med sjokkfortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel kanskje bare å bli vant til det som virker som et kosteskaft og en murstein, foreløpig :D kjenner jo at det er litt skummelt å dra på, ser for meg at 80gram bly kommer i retur og møter det som var et middels vakkert ansikt fram til det..

men da får det vel bare bli flere turer og mer øving framover..takker for svar og finfin link :D

prøvde forresten multi som sjokkfortom etter 5 kast med mono, så knute som bremser er null problem, tror det kommer til å bli multi framover og :)

Endret av Stavanger_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde forresten multi som sjokkfortom etter 5 kast med mono, så knute som bremser er null problem, tror det kommer til å bli multi framover og :)

etter hva jeg har skjønt om multisene så er det ikke så bra slitestyrke mot skarpe steiner og slikt. da er vel ikke det lureste å ha multi de nederste meterne mot kroken. midt råd er at du heller prøver å finne en knute som ikke bygger så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mono er å foretrekke så lenge det er litt stygg bunn. Fisker du hovedsakelig på strender og andre steder med veldig fin bunn så går det fint med multi.

Her er en link med en god forklaring skrevet av Vilhelm i post nr 4

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...38537&hl=fortom

Karpestenger tåler generelt bra med belastning så ikke vær redd for å ta i med stanga. Og søkket kommer ikke tilbake og treffer deg i ansiktet, tilskuerne derimot :D

Har øvd på div pendelkast som lader stengene langt mer en hva man er i nærheten av ved et vanlig overhodekast og Chub outcast (billig variant av greys prodigy) og det er til tider overraskende hvor mye belastning disse stengene tåler. Så som sagt, ikke vær redd for å ta i.

Men tren på teknikken først siden det er det viktigste, kraften kan du legge til etter hvert som teknikken sitter.

Ps: legg merke til slipp punktet (og hvor du skal se under kastet) som er nevnt i klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte modifisert allbright, eller hva den heter, når jeg prøvde noen kast med mono, og det gikk egentlig veldig fint. Hadde bare latt det være igjen en litt stor tapp av det som stikker "framover" på knuten så den hykka med seg litt sen fra lenger innpå spolen og laget masse kos for meg :D prøvd litt på den knuten som villhelm forklarte i den posten og men syns den ser mye større ut enn allbrighten? så har den jo ikke den lille tappen som tar med seg sen heller forresten..jeje

var mye som kan virke nyttig i de klippa ja, aldri tenkt på dette med å holde armen noenlunde rett under kastet i alle fall, skulle tro det kan hjelpe på litt ;)

blir nok litt å ta tak i neste gang det blir fiskevær igjen :D

er det noen mulighet for at stangringene ryker hvis sjokkfortommen hekter seg fast i noen av dem forresten?eller er det sjokkfortommen som går først??..litt nervøs med å dra på av den grunn og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.