Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretbombe


JIH
 Share

Recommended Posts

Stadig flere legger merke til fordeler ved dette fisket, men likevel er det nytt for mange. Fordelene er mange. Den aller største er muligheten til å blande flere sjangere av sportsfiske. Andre fordeler er enkelhet, muligheten til å presentere svært lette agn på lengre distanser (over 50 meter) etc.

Ensidighet gir heller ikke fisk, så ulemper må også nevnes. I sterk motvind kan det lett bli oppheng i hovedsnøret, eller vindknuter om lette fluer svirrer rundt når bomba er i lufta. Det finnes metoder for å begrense sannsynligheten for oppheng. En annen ulempe er at det for noen blir knotete å lande fisk om takkelet er veldig langt.

Utstyr

Hva trenger man for å komme i gang? Det hele er veldig enkelt. Her er en oversikt over hva du trenger for fiske lett/middels med ørretbombe:

Stang - ML 5-20g. Minimum 9 fot. Helst av den spenstige typen.

Snelle - 2500-4000 størrelse. Gjerne av god kvalitet med godt nok snøreopplegg for braid

Sene - 0,12-0,15 mulitfilament hovedsene. Dette for å få direkte kontakt med ørretbomba.

Fortom - ca 2 meter 0.25 mono

Ørretbomber - "The original is best". Kjøp forskjellige grader av Milo. Det leveres alt fra flyt, intermediate til hurtigsynkende

Svirvel - Smak og behag. Jeg selv benytter trippel.

Duppstoppere av gummi

Takkel

Tre hovedsena gjennom bomba, antenna først. Deretter gjennom en gummistopper. Sena knytes deretter til den ene enden av en svirvel.

Fortommen bør være ca 2 meter lang. Knyt den ene enden til svirvelen med f.eks en uni-knute. Tips: en opphengerflue kan knytes til løstampen etter knuta.

Agnet kan være alt fra små sluker og spinnere til fluer eller naturlige agn.

......

Diskuter gjerne deres erfaringer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin oppsummering det der, men er det noen grunn til at du kjører 2m fortom?

Sjøl fisker jeg kun bomberen i kombinasjon med flue, og varierer lengden på fortommen først og fremst etter stanglengden, dernest vindforholda. Ved bruk av kort stang eller ved mye vind kan fortommen være snaue meteren lang uten at jeg synes det går utover fangstene. Har også sett ved flere anledninger at SØ har angrepet eller fulgt bomberen, så man trenger ikke tenke på at den evt skal skremme fisk.

Forøvrig har jeg på fjellfiske i MYE vind takklet opp med dobba i bånn og fluene i opphengsknuter, dette har også fungert bra. Da har jeg brukt 0.30-0.35 fortom.

Ellers er jo flue og dobbe effektivt og enkelt, og man kan jo fiske over grunnere områder enn med sluk, i hvertfall kan man i større grad variere tempoet i innsveivinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt bomber i mange år, både til sjøaure, regnbue og laks.

Når eg bruker floge så bruker eg minst en 11fots stang, og lang fortom. Gjerne helt opp mot 3-4 meter.

Bruker også ofte 2 fluer, som er svært effektivt. Bruker eg agn, så går eg ned til 2-3 meter fortom.

Har i høst hatt sukses med å dorge fra kajakk. Brukte sakte synk Milobomber, 2 meter fortom og monterte et spinnerblad på fortommen sammen med noen perler og rød plastslange.

Dette fungerte svært bra, og oppsettet såg slikt ut:

65545_s.jpg

Endags fangst var dette:

65630_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også fisket mye med flue og dobbe, men jeg bruker ofte lengre fortom enn 2 meter, bruker ofte opp mot 4 meter :lol: Bruker ofte flue og dobb når det er for mye vind for fluekasting.

Også er ikke jeg like glad i kjappe stenger sånn som du skriver, liker bedre helaksjon til dette fisket! :lol: Lettere og unngå surr på fortomen da føler jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg fiskar med bombardadupp og flue bruker eg gjerne fortom opp til 5-6 meter. Flua ligg da i vatnet når eg kastar og da er det ingen problem å kaste med lang fortom. Å lande fisk med lang fortom kan derimot være et problem. Enten må ein landdra fisken eller ha ein som kan hjelpe til med håv el.

Når eg fiskar med bombarda og agn bruker eg fortomslengde etter kor djupt eg vil fiske når eg brukar flytedupp som ligg i ro. Vanligvis fra 0,5-2 meter. Ved aktivt fiske brukar eg ca 2 meter fortom.

Eg foretrekker stenger på 10 til 13 fot med halv til heilaksjon til dette fisket. Ei stang med rask toppaksjon vil nok kaste lengre men med mindre kontroll og fortommen henger seg også lettare. Det er også lettare å kaste av agnet med raske stenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at dere fisker med så lang fortom når dere fisker med flue og dobbe?

Det lengste jeg strekker meg er ca 2,5, men som regel har jeg 1,5-2m og som nevnt; noen ganger ned rundt 1m.

Har jeg oversett noe som gjør at jeg burde hatt den lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når me fiskar etter SØ på klare dagar får me heilt klart meir fisk når me brukar lang fortom.

God nok grunn det! Har jo ikke prøvd så lang, så kan jo ikke si imot, men da skal det jaffal prøves ut.

Nå foregår mesteparten av SØ-fisket mitt i litt dårligere vær og i skumringa og der synes jeg hvertfall at det er like greit å holde den litt kortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lykkes med clouser-flue fisket med små, korte rykk. I tillegg har 5cm rapala original med blå rygg levert på saktesynk Milo. Flytende mini-wobblere kaster som kjent ikke herifra til månen akkurat.

Til våren vil jeg prøve ut gulp børstemarker på penneltakkel. Noen som har lykkes med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd gulpmarkene når børstemarken svermet og sø gassa seg på disse, fungerte brillefint :glare: Brukte en saktesynkende bombe og ganske kort fortom mener jeg og huske. Det som er litt artig med dette fisket, er at sjøørreten hogger ikke, den suger bare inn marken, så ha litt tolmodighet før du gir tilslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å handle inn utstyr til denne type fiske, og er jo da selvsagt svært usikker på valg av stang og snelle. En ting er at jeg ikke skjønner halvparten av uttrykka som det refereres til her inne, det andre er at jeg ikke vet hva som er bra og dårlig av slikt utstyr.

Ser det er salg hos skittfiske, og lurer på om noen kunne ta seg bryderiet med å se gjennom der for meg, om det finnes noe utstyr som vil fungere greit, uten at man blir helt flådd ?

Stang, haspel-snelle og sene, hadde det vært fint å få noen tips om.

Link til skittfiske salget http://www.skittfiske.no/aspx/produkter.aspx?list=spes

Har forøvrig klippet ut anbefalingen av utstyr til trådstarter nedenfor her, og skulle gjerne ha forklart det som står markert med rødt, fordi jeg ikke forstår dem :)

Stang - ML 5-20g. Minimum 9 fot. Helst av den spenstige typen.

Snelle - 2500-4000 størrelse. Gjerne av god kvalitet med godt nok snøreopplegg for braid

Sene - 0,12-0,15 mulitfilament hovedsene. Dette for å få direkte kontakt med ørretbomba.

Fortom - ca 2 meter 0.25 mono

Ørretbomber - "The original is best". Kjøp forskjellige grader av Milo. Det leveres alt fra flyt, intermediate til hurtigsynkende

Svirvel - Smak og behag. Jeg selv benytter trippel.

Duppstoppere av gummi

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å handle inn utstyr til denne type fiske, og er jo da selvsagt svært usikker på valg av stang og snelle. En ting er at jeg ikke skjønner halvparten av uttrykka som det refereres til her inne, det andre er at jeg ikke vet hva som er bra og dårlig av slikt utstyr.

Ser det er salg hos skittfiske, og lurer på om noen kunne ta seg bryderiet med å se gjennom der for meg, om det finnes noe utstyr som vil fungere greit, uten at man blir helt flådd ?

Stang, haspel-snelle og sene, hadde det vært fint å få noen tips om.

Har forøvrig klippet ut anbefalingen av utstyr til trådstarter nedenfor her, og skulle gjerne ha forklart det som står markert med rødt, fordi jeg ikke forstår dem :)

Stang - ML 5-20g. Minimum 9 fot. Helst av den spenstige typen.

Snelle - 2500-4000 størrelse. Gjerne av god kvalitet med godt nok snøreopplegg for braid

Sene - 0,12-0,15 mulitfilament hovedsene. Dette for å få direkte kontakt med ørretbomba.

Fortom - ca 2 meter 0.25 mono

Ørretbomber - "The original is best". Kjøp forskjellige grader av Milo. Det leveres alt fra flyt, intermediate til hurtigsynkende

Svirvel - Smak og behag. Jeg selv benytter trippel.

Duppstoppere av gummi

"ML" står for medium light, "braid" er multifilament, Milo er en fiskeutstyrsprodusent som stod for originalen av bombardaduppene og trippel i denne sammenhengen er mest sannsynligvis tre sammenhengende svivler som skal redusere tvinn bedre, samt være en slags avviser for fortommen bak duppen.

Korriger meg gjerne, JIH. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å handle inn utstyr til denne type fiske, og er jo da selvsagt svært usikker på valg av stang og snelle. En ting er at jeg ikke skjønner halvparten av uttrykka som det refereres til her inne, det andre er at jeg ikke vet hva som er bra og dårlig av slikt utstyr.

Ser det er salg hos skittfiske, og lurer på om noen kunne ta seg bryderiet med å se gjennom der for meg, om det finnes noe utstyr som vil fungere greit, uten at man blir helt flådd ?

Stang, haspel-snelle og sene, hadde det vært fint å få noen tips om.

Har forøvrig klippet ut anbefalingen av utstyr til trådstarter nedenfor her, og skulle gjerne ha forklart det som står markert med rødt, fordi jeg ikke forstår dem :P

Stang - ML 5-20g. Minimum 9 fot. Helst av den spenstige typen.

Snelle - 2500-4000 størrelse. Gjerne av god kvalitet med godt nok snøreopplegg for braid

Sene - 0,12-0,15 mulitfilament hovedsene. Dette for å få direkte kontakt med ørretbomba.

Fortom - ca 2 meter 0.25 mono

Ørretbomber - "The original is best". Kjøp forskjellige grader av Milo. Det leveres alt fra flyt, intermediate til hurtigsynkende

Svirvel - Smak og behag. Jeg selv benytter trippel.

Duppstoppere av gummi

Stang: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=38095

Snelle: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=40920

Sene: Jeg personlig ville droppa multien og heller gått for en god monosene til dette fisket :)

EDIT: Jeg har en Greys sst seatrot 11 fot selv og den er knallgod til dette fisket, men finner den ikke på skittfiske nå, den har kanskje gått ut? Slike svivler det er snakk om har jeg aldri følt noe behov for, fungerer helt fint med en vanlig tønnesvivel :)

Endret av Matz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, dette ser jo lovende ut. Angående stang og spesifikasjoner, vektspesifikasjon sier 9-21 gram, menes det med dette maks anbefalt totalvekt på krok, agn, takkel og ørretbombe, eller hvordan tolker man dette ?

Angående snelle, hva er forskjell på sneller med bakbrems og frontbrems, og bruksområdene til disse snellene ? Skulle også gjerne visst forskjellen på ei 2500 snelle og en 4000, prisen er jo den samme.

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, dette ser jo lovende ut. Angående stang og spesifikasjoner, vektspesifikasjon sier 9-21 gram, menes det med dette maks anbefalt totalvekt på krok, agn, takkel og ørretbombe, eller hvordan tolker man dette ?

Angående snelle, hva er forskjell på sneller med bakbrems og frontbrems, og bruksområdene til disse snellene ? Skulle også gjerne visst forskjellen på ei 2500 snelle og en 4000, prisen er jo den samme.

Med vektspesifikasjon menes det hvor tung kastevekt man kan bruke på stanga uten at det blir for lett eller for tungt. Stanga kan også være under/overklassifisert, så man må nesten føle seg litt frem til hva man liker best.

Bakbrems vs. frontbrems kan nok andre svare deg bedre på, men ei "2500-snelle" betyr at snella er i størrelse 2500, altså akkurat passe til sjøørretfiske. En "4000-snelle" blir da ei snelle i størrelse 4000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monofilament hovedsene er klart å foretrekke om man fisker på natta. Mindre sannsynlighet for problemer. Jeg har alltid med meg en reservesnelle med mono om jeg skulle være uheldig.

Grunnen til at jeg benytter multifilament er lengre kast, og direkte kontakt med bomba. Dette for å få f.eks fluer til å "hoppe og sprette". Jeg benytter mye "twitching" i mitt fiske.

Likevel, det er viktig å få frem meninger og erfaringer om dette fisket. Det gjelder å finne frem til det som passer den enkelte fisker, og selvfølgelig de som befinner seg under vannflata og biter på det vi sveiver inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir stadig litt klokere her, tror jeg vil prøve meg med monosene, i alle fall til jeg kjenner jeg har full kontroll over utstyret.

Tror jeg går for de produktene som blei anbefalt av Matz her, men har litt problemer med å forstå det her med anbefalt kastevekt på ei slik stang, si jeg skal bruke en ørretbombe og krok med agn, det må da bli mye tyngre enn det som er oppgitt på stanga, bør man ikke da gå for en stang som har oppgitt høyere kastevekt ?

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stang: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=38095

Snelle: http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=40920

Sene: Jeg personlig ville droppa multien og heller gått for en god monosene til dette fisket :)

EDIT: Jeg har en Greys sst seatrot 11 fot selv og den er knallgod til dette fisket, men finner den ikke på skittfiske nå, den har kanskje gått ut? Slike svivler det er snakk om har jeg aldri følt noe behov for, fungerer helt fint med en vanlig tønnesvivel :)

Så, den RT stanga er bra?

Når det gjelder sneller, vil man i praktisk bruk merke forskjell på ei stradic vs twin power? Twin Power 2500 har noe lavere utveksling enn stradicen da. Er det noen som har erfaring med Sustain 2500? Ser den har samme utveksling som Stradic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste stenger er så kraftig underdimisjonert at du fint kan dobble vekten vist du er litt rolig i kastet så går det helt fint...

Dette er da bare tull og vås! En stang som har oppgitt søkkevekt på la oss si f.eks 40 gr, den klarer ikke og bære vekten av et 80 grams søkke under et kast! Selvfølgelig klarer man og lobbe det ut, men og påstå at en slik stang kaster like godt med et så tungt søkke er tull! At noen stenger er såpass underklasifisert kan godt være, men og si at det gjelder de fleste er for drøyt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.