Gå til innhold
Fiskersiden

Kveite i Dalsfjorden ??


Reinhard
 Share

Recommended Posts

Gratulerer så masse! 150cm er ei stor kveite, 50kg? Artig at du får ei slik ei inne i fjorden. Har fiska mye kveite i hjørundfjorden (fra land), men dette er småfisk som regel på noen få kilo og med 12kg som beste notering.

Går ut fra at du fikk med deg "låvedøra" i gloppen her om dagen, og i tilegg var det ei lik ei tatt innst i sognefjorden (vik).

Vi får håpe det er ting på gang, og at fremgangen i kveitebestanden i nord, fører til at fisk nordfra vandrer sør over og inn i fjordene. Hvem veit...... :)

Den siste setningen din... Håper virkelig SÅ mye at dine antakelser er rett! :) Tanken har streifet meg... Det er tatt usedvanlig mange store Kveiter langt sør den siste tiden, mer enn noen gang så vidt jeg vet... Dessuten er det jo tatt en god del mindre også selvfølgelig. I fjor så jeg en kveite som svømte nær land i overflaten forbi der jeg og Malg sto og drev med Surf midt på natten, så vi fulgte den med hodelyktene våre så langt vi klarte... TØFT! Og til info: Dette var laaangt inne i et fjordsystem i Hordaland, milevis fra kysten. Dette er eneste Kveiten jeg har sett i vill tilstand "dessverre", men ja jeg vet nå at de er i området, og har egentlig overrasket meg stort!

Grattis med flott fangst av Kveite, og den Lysingen litt tilbake der når jeg fikk lest litt mer, var også veldig pen!

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse! 150cm er ei stor kveite, 50kg? Artig at du får ei slik ei inne i fjorden. Har fiska mye kveite i hjørundfjorden (fra land), men dette er småfisk som regel på noen få kilo og med 12kg som beste notering.

Går ut fra at du fikk med deg "låvedøra" i gloppen her om dagen, og i tilegg var det ei lik ei tatt innst i sognefjorden (vik).

Vi får håpe det er ting på gang, og at fremgangen i kveitebestanden i nord, fører til at fisk nordfra vandrer sør over og inn i fjordene. Hvem veit...... :)

Helt enig med deg, Maritim!! Eg true at det er virkleg er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fisk! Men til C&R kan det være en ide og ikke taile fisken, ryggraden tåler utrolig lite vekt utenfor vannet. Ser den blør fra halepartiet også.

En annen ting, fra sida di: http://www.dalsfjord.info/80055159 : Dette er spisskate Dipturus oxyrinchus, og ikke storskate Dipturus batis.

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med etterlengtet kveite, Reinhard! Virkelig drøyt imponerende fangster av etter hvert mange arter du har gjort nå, har du en liste over rekordene dine fra området?

Er ellers enig med Triturus, skal man taile fisk er nok gummitau langt bedre for skinnet, gikk forhåpentligvis bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett burde man overhodet ikke bruke t®ailer

Kun på torsk. Ellers, det sikreste for kveita er bruk av kveitkrok og krybbe. Dog viser nyere forsking at kveita kanskje er mer hardfør en tidligere antatt?

Edit : Glemte å gratulere med flott kveite! :)

Endret av onkelkim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.