Gå til innhold
Fiskersiden

Artstur i vinden


limanda
 Share

Recommended Posts

Med den kraftige vinden som rådde søndag, fant vi ( Ingar og jeg) ut at båtfiske ikke fristet særlig, så vi dro heller på ei flytebrygge nær hytta. Fisket med kroker fra str.1 og ned til 10, for å dekke flest mulig arter, og mange arter ble det; torsk, sei, hvitting, knurr, sandflyndre,ulke, svartkutling, ålekvabbe,skrubbe,fløyfisk og gapeflyndre ( en SØ slapp kroken to meter fra brygga)

Det meste var smått, veldig smått!!!, men to fløyfisk på rundt 130 gr, kvabbe på 288gr og skrubbe på 1005gr reddet dagen. Selv om de to gapeflyndrene som Ingar fikk var små, var det overaskende å få dem på denne plassen, har fisket her hele livet uten å se snurten av dem før, virker som om de sprer seg. Fikk dem på ca 10 meters dyp, noe som er grunt for arten.

På den negative siden; ikke en anstendig matfisk, finnes ikke brukbar torsk, sei, lyr eller hvitting i området lenger. Den nedadgående trenden har vært tydelig i mange år, men så ille som nå har det aldri vært. 4-5 timers fiske med 4 stenger ga ikke en torsk, sei eller hvitting over 100gr. !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den kraftige vinden som rådde søndag, fant vi ( Ingar og jeg) ut at båtfiske ikke fristet særlig, så vi dro heller på ei flytebrygge nær hytta. Fisket med kroker fra str.1 og ned til 10, for å dekke flest mulig arter, og mange arter ble det; torsk, sei, hvitting, knurr, sandflyndre,ulke, svartkutling, ålekvabbe,skrubbe,fløyfisk og gapeflyndre ( en SØ slapp kroken to meter fra brygga)

Det meste var smått, veldig smått!!!, men to fløyfisk på rundt 130 gr, kvabbe på 288gr og skrubbe på 1005gr reddet dagen. Selv om de to gapeflyndrene som Ingar fikk var små, var det overaskende å få dem på denne plassen, har fisket her hele livet uten å se snurten av dem før, virker som om de sprer seg. Fikk dem på ca 10 meters dyp, noe som er grunt for arten.

På den negative siden; ikke en anstendig matfisk, finnes ikke brukbar torsk, sei, lyr eller hvitting i området lenger. Den nedadgående trenden har vært tydelig i mange år, men så ille som nå har det aldri vært. 4-5 timers fiske med 4 stenger ga ikke en torsk, sei eller hvitting over 100gr. !!!

noen brukbare fisk ble det da. Anstendig skrubbe blant annet :D Ellers er det artig med gapeflyndra. Plasser som tidligere år har vært nærmest bankers for arten har ikke levert en eneste en i år, mens den derimot har dukket opp steder jeg aldri før har sett den... Relativt grunt å få dem på 10 meter og ja, de fleste har jeg fått på rundt 30, selv om en plass tidligere har levert gapert på 10 - 15 meters dyp. Brukbar torsk, sei, lyr eller hvitting er det lite av her for tida og, i alle fall innen rekkevidde fra land. Kommer man seg ut i båt er detgode muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrubbe over 1kg er da ikke hverdagskost ;)

Definitivt ikke, har vel totalt bare 5-6 stykker over denne vekta, etter 35 år med kystmeite. Med en maksvekt på over 3kg, så er det rart at det ikke blir tatt flere store. Til sammenlikning har vel sandflyndra maksvekt på ca. 1,3-1,5kg, og her dukker det jo stadig opp kilosfisk.

Relativt grunt å få dem på 10 meter og ja, de fleste har jeg fått på rundt 30

Jeg har fått flest på 40-50 meters dyp, men også mange helt ned til 120 meter.

Endret av limanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40-50 meters dyp ja... Må flytte meg litt lenger ut i bukta ser det ut til. Skal i alle fall letes litt mer etter den.

Her bør jeg vel presisere at mitt målrettede fiske etter gapeflyndre foregår i nord, hvor gapeflyndra når betydelig høyere vekter. Da jeg bodde i nord fikk jeg ofte levert spennede fisk fra lokale yrkesfiskere som kjente til mine "sære" interesser når det gjaldt fisk, og da veide jeg en gang inn to gapeflyndrer på 1200+ gram, tatt på garn på mer enn 150 meters dyp.

Har selv fått dem ned til 120 meter, men det er ikke lett å fiske målrettet på dypet pga, store mengder småbrosme som hekter seg på før noe annet får sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør jeg vel presisere at mitt målrettede fiske etter gapeflyndre foregår i nord, hvor gapeflyndra når betydelig høyere vekter. Da jeg bodde i nord fikk jeg ofte levert spennede fisk fra lokale yrkesfiskere som kjente til mine "sære" interesser når det gjaldt fisk, og da veide jeg en gang inn to gapeflyndrer på 1200+ gram, tatt på garn på mer enn 150 meters dyp.

Har selv fått dem ned til 120 meter, men det er ikke lett å fiske målrettet på dypet pga, store mengder småbrosme som hekter seg på før noe annet får sjansen.

Ja, tenker jeg etter vet jeg vel egentlig at det er i nord du pleier å fiske gapeflyndre. Uansett skader det nok ikke for meg å variere dypde litt, iom at den vanligvis så bankers plassen ikke har levert noenting i år.

1200 gram!!?! Djeez, de skulle jeg likt og sett! Eller fått... Persen, den på bildet over, er på 375 gram, og den var betydelig større enn alle andre jeg har sett. Den er tatt i Bambleskjærgården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200 gram??????

Høres nesten for villt ut, men Geir har vel sett fler gapeflyndrer enn de fleste så artsbestemmelsen må jo være korrekt.

Det var litt av noen flak ja, er også de eneste jeg har sett over kiloen, hadde vært en drøm å få på kroken.

Har nok sett en del av dem, har vel dratt opp 250-300 av dem tipper jeg,pluss at samboeren har tatt en bra haug. Hun har forøvrig familierekorden på 0,899kg , noe jeg har fått høre et par ganger :)

De to på over 1200 ble tatt ved Sveinsgrunn utenfor Senja, for de som vil satse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.