Gå til innhold
Fiskersiden

Vedlikehold av gamle spinnere


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Hver sesong så plukker jeg x antall slukere, spinner osv under fridykking/dykking. I endel tilfeller finner jeg riktig gamle spinnere, hvor selve kroppen fremdeles er like fin men kroken som en gang var der, kun er en klump av rust.

Jeg liker gamle sluker/spinnere og har tenkt å restaurere de litt. Sakens kjerne er at mange spinnere leveres jo med kroken rett på nedre del av spinneren; uten noe form for f.eks. splittring. Så hvis kroken går på en smell så må den rett og slett klippes av hvis den skal byttes.

Det jeg da lurer på, er: Kan man bruke en liten splittring på den nedre delen av spinneren og så krok på denne? Eller ødelegger det gangen fullstendig på spinneren?

Samtlige kroker (eller det som en gang var en krok) må byttes på de jeg har tenkt å pusse litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det mange ganger - satt på en liten splittring for å kunne sette ny (evt sterkere) krok på spinnere.

Jeg ser ingen forskjell når de går i vannet, men synes desverre at det virker som om de fisker dårligere, i hvert fall små Panther Martin spinnere. (Men de fanger fortsatt fisk).

Skal ikke si noe sikkert, og føler meg heller ikke sikker, så det blir spennende å høre andres erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitring og krympeslange, for å "låse" kroken, så slipper du og at den henger seg opp i fjær/hår. Men når en fisk biter på så er det fortsatt fleks i leddet.

Michael

Har jeg skjønt det hvis jeg tolker dit hen at du mener at krympeslange-biten skal føres over splittringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dør av spenning på flere tips her!

God jul :)

Prøv å ikke dø altfor brutalt, det blir så grisete i forumet av slikt.

Ja, fra 'loopen' på spinneren, over splitringen og ender ved der krokøyet ender.

hooksetup.jpg

Michael

Takker!

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Et lite utvalg av spinnere som nå har fått nytt liv:

spin.jpg

Står det noe navn på den øverste i midten?

Den som er til høyre for den røde/oransje vibraxen med svarte og røde prikker på sølvskje.

eller den øverste to hakk til høyre bortenfor her igjen, med skrått stripete skje.

Veldig artig uansett! Har en lignende jobb foran meg, skal bli gøy å få fullført den!

Endret av Mrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

http://www.mustad.no/norge/www/htm/indexkataloger.htm

Last ned ultrapoint katalogen. Se side 7

Glimrende tips, var ikke klar over den typen kroker.

Et annet alternativ jeg har brukt noen ganger på gamle spinnere og sluker som har kroken festet uten splittring er åpne dobbeltkroker. Husker ikke akkurat nå hvem som leverte disse krokene, men husker de satt orginalt på noen skjeløse woblere fra sølvkroken( Hunter og Coast??). De kroker greit og det er vanligvis lettere å få fisken av kroken enn med en vanlig trippelkrok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg forstår deg rett vil du ikke at spinneren skal rotere de første meterene etter at du starter innsveivingen? Forstår ikke helt hvorfor, men du kan jo kansje prøve å knyte tynn hurtigoppløsende PVA rundt spinneren.

Haha, nei... Bladene på spinner'n roterer ikke på de første meterne. Det synes jeg de skal gjøre.

Vanskelig spørsmål sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.