Gå til innhold
Fiskersiden

Flue og dupp


 Share

Recommended Posts

Hei, alle SØ-entusiaster! Jeg har veldig lyst til å perse på sjøørreten i år!(tror ikke det blir så vanskelig når persen er på 500g. :lol: ) Har lest litt rundt omkring og har skjønt at flue og dupp skal være veldig effektivt.

Har lyst til å satse litt på dette i 09, men da trenger jeg noen tips...

-Hvilke dupper bør jeg bruke?

-Hvilke fluer?

-Lengde, dim. på fortom?

-Hvilken kastevekt og lengde bør stanga ha?

:D

Trenger noen svar her... B)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen bør være lang, og ha en rolig aksjon.

Dupper av bombertypen er godt egnet til sjøørret. Velg en saktesynkende type.

Fortomen mellom dupp og flue må være så lang som du kan håntere.

Takk for svar :(

Hvilken kastevek bør stanga ha? Hvor mye veier en slik dupp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse duppene får du i flere vekter.

Her er ei knall stang til slikt fiske:

http://www.steggen.no/nettbutikk/fiskeutst...aspel-13_-4-24g

Har akkurat kjøpt ny snelle og noe gitarutstyr, så jeg kan ikke kjøpe noe nytt nå.

Har en beastmaster 9' 3-15g, og en berkely select 11' 15-60g. Kan jeg bruke en av disse?

Jeg kan jo kanskje bruke beastmasteren med en 15 grams bombe...? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse duppene får du i flere vekter.

Her er ei knall stang til slikt fiske:

http://www.steggen.no/nettbutikk/fiskeutst...aspel-13_-4-24g

Denne stanga gikk for 499,- på høstsalget til www.skittfiske.no i fjor. Sikra meg et eksemplar da.

Er forøvrig januarsalg på skittfiske.no nå og denne bør passe fint: http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfov...aspx?plid=41091

Endret av S.Eie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmastern går sikkert greit den, iallefall om du vader. Ved landfiske kan den kanskje bli litt kort til å håndtere lange fortommer.

Glemte å nevne fluer. Rosa reke og Mickey Finn er alround sikkerstikk. Ellers finnes det utrolig mye flotte softbaits som egner seg ypperlig til duppfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Her er en link med mye nyttig info.

https://www.fiskersiden.no/content/view/243/127/lang,no/

Beastmasteren du har går greit å starte med. Du vil kunne bruke lengre frotom med en lengre stang, men burde fint klare rundt to meter fortom med 9 fotern. Brukte selv samme stang i begynnelsen til samme fiske, men økte til en 13 fot etter hvert.

Edit: Her er også en veldig bra stang for dette fisket til en overkommelig pris.

http://www.komplettfritid.no/product.php?m...699053&ps=17559

Endret av arne mo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne stanga gikk for 499,- på høstsalget til www.skittfiske.no i fjor. Sikra meg et eksemplar da.

Da gjorde du et kupp! Morsomere stang å kjøre fisk på skal man lete lenge etter. Jeg brukte denne under sjøørretfiske med fluedupp i Nidelva i sommer. Skal si det ble action da en 5-6kgs mellomlaks slurpa i seg flua. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmastern går sikkert greit den, iallefall om du vader. Ved landfiske kan den kanskje bli litt kort til å håndtere lange fortommer.

Glemte å nevne fluer. Rosa reke og Mickey Finn er alround sikkerstikk. Ellers finnes det utrolig mye flotte softbaits som egner seg ypperlig til duppfiske.

Har en rapala orginal 5cm. med holografisk søvfarge (ute av produksjon). kan den være noe å ha i enden av fortommen? Evt. me en oppenger? :)

Hei.

Her er en link med mye nyttig info.

https://www.fiskersiden.no/content/view/243/127/lang,no/

Beastmasteren du har går greit å starte med. Du vil kunne bruke lengre frotom med en lengre stang, men burde fint klare rundt to meter fortom med 9 fotern. Brukte selv samme stang i begynnelsen til samme fiske, men økte til en 13 fot etter hvert.

Edit: Her er også en veldig bra stang for dette fisket til en overkommelig pris.

http://www.komplettfritid.no/product.php?m...699053&ps=17559

Står bye bra der, men ikke noe serlig om vekter og sånn... :(

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike små flytewobblere som du nevner burde funke veldig bra sammen med bomberduppen. siden duppen er kastevekta kan du bruke de minste wobblerne. det kan gi resultat når Søen er småspist. en skarp j-krok med en lang tynn fiskestrimmel, gulp børstemark eller ekte børstemark er andre ting du kan fiske etter duppen med stor suksess. husk at det er viktig å bremse kastet litt rett før duppen tar vannet sånn at den lange fortommen strekker seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slike små flytewobblere som du nevner burde funke veldig bra sammen med bomberduppen. siden duppen er kastevekta kan du bruke de minste wobblerne. det kan gi resultat når Søen er småspist. en skarp j-krok med en lang tynn fiskestrimmel, gulp børstemark eller ekte børstemark er andre ting du kan fiske etter duppen med stor suksess. husk at det er viktig å bremse kastet litt rett før duppen tar vannet sånn at den lange fortommen strekker seg ut.

Takk! Presist svar! :)

Takk! Presist svar! :)

Noen som kan si noe om hvilken dimensjon fortommen bør ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha flua bak dobben! Så langt det lar seg gjøre i forhold til å kaste greit..

:)

Er enig med deg. Fisken tar jo flua bakfra eller inn fra siden som regel, og hvis en stor stygg dupp kommer seilende to-tre meter etter flua, tipper jeg den fisken er over alle hauger før man hvet ordet av det... :)

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Kristiansand. Er et par dager på Flekkerøy hver sommer. Hvet du om noen bra SØ-plasser der?

Er det foresten noen bra dorgestripeer på flekkerøya?

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du bor i Kristiansand. Er et par dager på Flekkerøy hver sommer. Hvet du om noen bra SØ-plasser der?

Er det foresten noen bra dorgestripeer på flekkerøya?

Har bare vært der en gang, uten fisk, men på flyfoto ser jo hele øya ut som et eldorado spør du meg. Så et generelt tips er vel at fisker du, får du nok fisk. Har en kamerat som har dorga endel med wobbler der ute og han har fått endel. Akkurat hvor veit jeg desverre ikke, men som sagt; det er nok godt fiske overalt.

Forøvrig kan du jo ta et søk på Flekkerøya, evt lese deg bakover på fangstrapporter Sørlandet, så kan det jo dukke opp noe. (Jeg er akkurat sløv nok til å ikke gidde det for deg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vært der en gang, uten fisk, men på flyfoto ser jo hele øya ut som et eldorado spør du meg. Så et generelt tips er vel at fisker du, får du nok fisk. Har en kamerat som har dorga endel med wobbler der ute og han har fått endel. Akkurat hvor veit jeg desverre ikke, men som sagt; det er nok godt fiske overalt.

Forøvrig kan du jo ta et søk på Flekkerøya, evt lese deg bakover på fangstrapporter Sørlandet, så kan det jo dukke opp noe. (Jeg er akkurat sløv nok til å ikke gidde det for deg...)

Ok. Dorga noen timer der i fjor. Fikk mye småsei makrell og horngjell. men bare to SØ, og de var ca. 150g. :o

Men har bare hatt en 4-hester tilgjengelig, så jeg har ikke dorga på forskjellige plasser

slike små flytewobblere som du nevner burde funke veldig bra sammen med bomberduppen. siden duppen er kastevekta kan du bruke de minste wobblerne. det kan gi resultat når Søen er småspist. en skarp j-krok med en lang tynn fiskestrimmel, gulp børstemark eller ekte børstemark er andre ting du kan fiske etter duppen med stor suksess. husk at det er viktig å bremse kastet litt rett før duppen tar vannet sånn at den lange fortommen strekker seg ut.

Prøvde metoden ved Skiphelle helga som var. Sportshuset og XXL var utsolgt for 15.grams bombarda dupper, så jeg kjøpte 10 grams. Kasta blei korte, spesielt hvis man hadde en liten wobbler bak (litt rart :):) ) Det som var lettest å kaste langt med var med bare flue bak duppen. Kjente ikke noe ørret, men jeg tok et par kast med stanga til fattern, og da tok jeg turens egene fisk; en torsk på 1,5 kg :blush: ( da hadde jeg gitt op sjøørreten)

Jeg vil prøve igjen med 20 grams bombe.

Endret av Edvard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

moro og høre at du prøver metoden. mulig det hørtes ut som jeg har fiska mye med fluedupp. har ikke ikke fiska med det før i fjor, da det ble en del forsøk. ikke fått noe ørret kun masse makrell og horngjel. til de artene funka det best med fiskestrimmel bak duppen. har lest mye om metoden og har planer om å bruke den mye utover våren og sommern i år.

grunnen til at det kasta dårligere med wobblern på slep enn flue kan nok komme av luftmotstand.

lykke til med videre dupp-pælming :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

moro og høre at du prøver metoden. mulig det hørtes ut som jeg har fiska mye med fluedupp. har ikke ikke fiska med det før i fjor, da det ble en del forsøk. ikke fått noe ørret kun masse makrell og horngjel. til de artene funka det best med fiskestrimmel bak duppen. har lest mye om metoden og har planer om å bruke den mye utover våren og sommern i år.

grunnen til at det kasta dårligere med wobblern på slep enn flue kan nok komme av luftmotstand.

lykke til med videre dupp-pælming :)

takk, kommer med rapporter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.