Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken dybde?


Mrot
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har etter et par turer vært i kontakt med null abbor.

Dette syns jeg er litt rart, for vanligvis er det litt å få selv om fisket kan være litt tregere sånn generelt i januar enn i februar og mars.

Fisker i Vansjø hvor største dyp er 42 meter.

Hittil har jeg prøvd meg ned til 12 meters dyb, har brukt ekkolodd noe, men kan ikke svare på om det er abbor jeg har sett. Har noen erfaringer med at abboren går dypere enn dette tidlig i sesongen?

Ellers tips til plasser i storefjorden?

Det er sikkert noen her inne som har vært en tur eller to på Vansjø?:)

Endret av Mrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, stor eller liten abbor :)

Finner vel de små ofte inne ved sivkanten og på grunner, men på grunner ved større dyp finner du og de store. Noe særlig mer enn 10meters dyp har jeg ikke hatt suksess med når det gjelder stor abbor. Det spørs også hvor den står iforhold til hvor den beiter og hva den beiter på. Pelagisk, rett under isen eller kanskje i midtre vannlaget? Kom med litt mer mat så skal jeg gi deg et mer matnyttig svar også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreløpig prøvd følgende:

-Et par hull rundt nedfalne trær på ca 2 meters dybde.

-Grunne områder 3-5 meter

-Dybere områder, 5-12 meter

I første omgang er abbor interessant, i annen rekke stor abbor :(

Har sett litt fisk midt i vannlaget på ekkoloddet, men å avfiske dette området og treffe fisken virker ikke så lett.

Er jo litt verrre på isen når det gjelder kartlegging av stimer på ekkoloddet.

Èn fisk kommer jo gjerne opp en del ganger om den står rolig! hehe

Har flere interessante steder å prøve. Det kan være at den ikke biter på hva som helst i denne perioden også.

Har fisket med balansepilk på 5cm og med agnfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Vannsjø forrige helg. Fikk mikro-abbor ved land, på mormyshka. Prøvde etter mort eller laue for å bruke de som agn.

Fikk null fisk utover mikro-agnfiskene. Fisket med balanse, agnfisk, pimpel, men helt dødt. Fisket fra 3-6 meter, ved Huggeneset.

Har vel stort sett aldri fått abbor dypere enn 10-12 meter bortsett fra på Mjøsa. Stor abbor kan noen ganger treffes høyt over bunnen.

Interesant at du så fisk på ekkoloddet. Kan det ha vært gjørs? Jeg er spesielt interesert i gjørs på isen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur på Vannsjø forrige helg. Fikk mikro-abbor ved land, på mormyshka. Prøvde etter mort eller laue for å bruke de som agn.

Fikk null fisk utover mikro-agnfiskene. Fisket med balanse, agnfisk, pimpel, men helt dødt. Fisket fra 3-6 meter, ved Huggeneset.

Har vel stort sett aldri fått abbor dypere enn 10-12 meter bortsett fra på Mjøsa. Stor abbor kan noen ganger treffes høyt over bunnen.

Interesant at du så fisk på ekkoloddet. Kan det ha vært gjørs? Jeg er spesielt interesert i gjørs på isen...

Takk for interessant melding!

Vanskelig å si om det kan ha vært gjørs gitt.. det var flere steder det var fisk midt i vannlaget.

Både på 5 og 12 meters dyp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har etter et par turer vært i kontakt med null abbor.

Dette syns jeg er litt rart, for vanligvis er det litt å få selv om fisket kan være litt tregere sånn generelt i januar enn i februar og mars.

Fisker i Vansjø hvor største dyp er 42 meter.

Hittil har jeg prøvd meg ned til 12 meters dyb, har brukt ekkolodd noe, men kan ikke svare på om det er abbor jeg har sett. Har noen erfaringer med at abboren går dypere enn dette tidlig i sesongen?

Ellers tips til plasser i storefjorden?

Det er sikkert noen her inne som har vært en tur eller to på Vansjø?:)

Hei!

Var på Vansjø 2. februar og fikk noen fine abbor på 350-550 ca 200 m fra saga (fisket hele grunna mellom fjellene, 50-60 hull) Største på 1kg+(?) nektet å komme gjennom hullet etter to forsøk. Slo seg vrang og fikk vridd seg rundt 180 grader og pimpel`n slapp taket. Kom på i samme sekund at jeg hadde kjøpt en klepp lørdagen i forkant. Alle ble tatt på 1,5m - 3,5m.

Dagen før, søndag 1 feb, var jeg tilstede under vansjøkongen hvor fangsten ble skarve 350g. Da fisket jeg primært inne i den første vika på høyre hånd for den første øya man møter på ved utgang fra saga. Der var det microfiske på alle dybder, unntatt en stk borre på 220 midt i vika (3m dybde).

Grunnen til retur påfølgende mandag var to feite borrer mistet ved nevnte grunne innledningsvis og registrering av andre fiskeres hyppige fangster siste timen.

Vurderer en tur tilbake på fredag igjen...

Ellers....Isfiskekonkurranse i Seklesjøen (Rakkestad) førstkommende søndag. En venn tok seg dit samme helg jeg var i Vansjø og han rapporterer om 10-30 fisk per hull med en snitt på 170g. Da var isen blank med frostrim på og luften bydde på flau vind og 10 blå.

Lykke til...

NAPP eller NIPS - en GRATIS informasjonskilde med-av fiskerelatert innhold (på godt og ondt)

v/ RUNO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kart Potemkin, kjenner til dette, og det er mange spennende områder!

Det var ikke dypt med 1,5-3 meter. Målte sikt sist og med lyse balanser så jeg omtrent 1.20 m ned i hullet.

Bor du der nede vil jeg tro man fint ser 1,5-2 meter.

Skal prøve flere grunner til helga, takk for tipset:)

Endret av Mrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett fått fisk temmelig grunt på Vansjø, men det kan vært et vrient vann. Visse dager er det full fart og fisk overalt, andre dager er det dødt som i dass. Fargesterke balansepilker på rundt 7 cm leverer, gjerne servert et stykke over bånn. Let opp grunner, grunnerygger, sund etc. Tipper det blir langt mer fart på fisken utover våren, så ha is i magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett fått fisk temmelig grunt på Vansjø, men det kan vært et vrient vann. Visse dager er det full fart og fisk overalt, andre dager er det dødt som i dass. Fargesterke balansepilker på rundt 7 cm leverer, gjerne servert et stykke over bånn. Let opp grunner, grunnerygger, sund etc. Tipper det blir langt mer fart på fisken utover våren, så ha is i magen!

Har samme erfaring som deg der.. det er liksom enten eller!

Utover våren pleier det å være langt mer fisk ja, stemmer godt det!

Men har fått fine fangster i Januar også..

Takk for tipset cb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største på 1kg+(?) nektet å komme gjennom hullet etter to forsøk. Slo seg vrang og fikk vridd seg rundt 180 grader og pimpel`n slapp taket. Kom på i samme sekund at jeg hadde kjøpt en klepp lørdagen i forkant. Alle ble tatt på 1,5m - 3,5m.

kjip å miste stor fisk ved hull sånn. men du trenger ikke klepp til abbor. er bare å håndlande den ved å stikke tommelen i munnen og gripe om underkjeven. det er mye mer skånsomt om du vil sette ut fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig dybde anser jeg som uviktig. Topografien derimot kan avsløre frittliggende grunner eller rygger som stikker langt ut.

Så store sjøer som Vansjø kartlegger man best sammens med flere personer som gir tilbakemeldinger om forandringer kontinuerlig. Etter en stund burde man ha dannet seg et bilde av bunnforhold.

Da er et slikt kart en god start for hvor man velger å legge turen.

Saumfare gamle hull med balansen eller pimpel kan gi bonus. Fisker da gjerne høyt i vannlaget, men truer ikke lenge uten napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjip å miste stor fisk ved hull sånn. men du trenger ikke klepp til abbor. er bare å håndlande den ved å stikke tommelen i munnen og gripe om underkjeven. det er mye mer skånsomt om du vil sette ut fisken.

Det er kanskje ikke nødvendig med klepp til abbor, menn la oss si at isen er 50 cm tjukk, da...

...da er ikke så digg å stappe hele armen ned i vann som holder et par grader, spesielt ikke hvis kvikksølvet kryper under -5. Da tar det en god stund før den armen er varm igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig mange øyer og skjær i vansjø, og av øyene blir det mange sund.

Skal nok bruke helge på å rote litt rundt på nye plasser!

Bruker man riktig sene, fortom og klarer å lirke litt skal det ikke være nødvendig med klepp, men samtidig ser jeg fordelne. Det fins jo ørsmå klepper til isfiske, vil ikke tro disse skader fisken så mye mer enn treblekroker, men hvert tilfelle er selvfølgelig unikt..og kan du la være er jo det absolutt best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var konkurranse ved karlshusbunn sist helg. Jeg var ikke med, men tok en tur for å se hvordan gutta i Carnivora hadde gjort det. De fleste hadde fått skikkelig dårlig med fisk, og det var få som hadde over en kilo fisk. "Kull" fant seg en skrent og fiska med balansen der og fikk greit med halvstor fisk opptil halvkiloen. Trur han hadde 8 fisk med sammenlagt vekt på 1,96 kg. Det holdt faktisk til en 5. plass. Dag Ronny fikk 1,45 g og kom på en 10. plass eller noe. Ellers så var det en annen som satt i sivkanten og hadde fått over 100 abbor, men de veide ikke stort mer enn en kilo tilsammen, hehe. Det var også noen som totalblanket. Vinneren hadde ca 2,7 kg. Skikkelig rævæ med andre ord. Ellers så reagerte jeg litt på at gjedde gjaldt i konkurransen om største fisk. Største fisk veide litt over 4 kg. Det var 107 oppmøtte, og det er ikke så dårlig da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var konkurranse ved karlshusbunn sist helg. Jeg var ikke med, men tok en tur for å se hvordan gutta i Carnivora hadde gjort det. De fleste hadde fått skikkelig dårlig med fisk, og det var få som hadde over en kilo fisk. "Kull" fant seg en skrent og fiska med balansen der og fikk greit med halvstor fisk opptil halvkiloen. Trur han hadde 8 fisk med sammenlagt vekt på 1,96 kg. Det holdt faktisk til en 5. plass. Dag Ronny fikk 1,45 g og kom på en 10. plass eller noe. Ellers så var det en annen som satt i sivkanten og hadde fått over 100 abbor, men de veide ikke stort mer enn en kilo tilsammen, hehe. Det var også noen som totalblanket. Vinneren hadde ca 2,7 kg. Skikkelig rævæ med andre ord. Ellers så reagerte jeg litt på at gjedde gjaldt i konkurransen om største fisk. Største fisk veide litt over 4 kg. Det var 107 oppmøtte, og det er ikke så dårlig da. :)

Bra oppmøte ja! Det fårn si!

Generelt tamme fangster, gleder meg til våren er litt nærmere og abbor skjøner at den er sulten:D

Hyggelig at Carnivora var på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steng tråden mods, fasiten kom til slutt :blush:

hehe!

Fisking er ikke vitenskap heldigvis, vi kommer aldri til å forstå dem 100% ;)

Syns forresten alltid det er gøy å lese innlegg der det står ting som:

"nei, det er ikke stor mort i dette vannet! Prøv "morterudvannet" isteden"

Hvordan i all verden har man kunnskap (og nerver) til å komme med "fakta"

man bare har 0,5 promille med grunnlag til å kunne uttale seg om?

Teorier blir selvsagt noe annet:)

Og Anders93, jeg er takknemlig for at du svarer!:)

Endret av Mrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.