Gå til innhold
Fiskersiden

Gjedde i brakkvann


SMS
 Share

Recommended Posts

I Stockholms skjærgård og ellers i deler av Østersjøen har man verdensberømt gjeddefiske. Er det potensial for bra gjeddefiske i Norge utenfor Glomma, Drammenselva eller andre større elver på Østlandet?

Er brakkvannsgjedde en kuriositet i Norge som det ikke er verdt for en specimenjeger å bruke tid på, eller kan det tenkes at man har et uoppdaget potensial her for stor fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke umiddelbart sammenlikne forholdene i Østersjøen med elvedeltaforhold i Norge. Østersjøen er utrolig "fersk" og det er ingen like tydelig deling mellom salt og ferkst vann slik som det er i norske elvedelta. Har selv bodd i Sverige og fisket i skjærgården sør og nord for Stockholm. Det hele minner mest om en ferkvannssjø bortsett fra at man kan få sild og Torsk på dypt vann. Vannet er ikke så salt at det smaker salt når du prøver. Inne i små bukter og viker er faunaen preget av sørv,suter,brasme, mort og karuss i tillegg til abbor, ål og gjedde.Dette gjelder selv langt ute i skjærgården.Mye av grunnen til den enorme veksten på gjedda i Sverige skyldes nok blant annet tilgang på enorme mengder sik og sild som den kan beite på.Dette må også sees i sammenheng med de enorme leveområdene fisken har i skjærgården. Enkelte steder er levevilkårene ideelle og gjedda vokser raskt. Det er ikke slik at det er mye gjedde over alt der heller.Snarere tvert i mot. At det er mye uutforsket gjeddeterreng i Norge er det dog ingen tvil om. At det lever store gjedder i Nedre Drammenselva og i Nedre Glomma er det heller ingen tvil om. For øvrig så går brakkvannsonen langt opp i Drammenselva. Det er salt vann på bunnen så langt opp som til Mjøndalen og de nedre delene fra campingen og sørover er jo beryktet for å produsere store gjedder. Treffer du rett her er ikke 15 og 16 kilo urealistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått store mengder småsik på høsten i nedre deler av Drammenselva, av samme størrelse som det vrimler av indre Drammensfjorden. Under slik vandring vil jeg tro at både stor torsk og gjedde er på jakt i områdene rundt Holmen (der motorveibrua går).

Har også lurt på potensialet for ferskvannsfisk utenfor renseanlegget på Solumstranda i indre Drammensfjord.

Syver: takk for godt svar, er for så vidt klar over at vannet der er mindre salt, men likende forhold kan vel eksistere i mindre området utenfor f.eks. Glomma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Syver sier her ja, utløpet av glomma er ikke som Østersjøen! Skal faktisk ikke så langt uten for delta(Øra Fr.stad) før vannet blir mere salt. Blir nok tatt gjedder et stykke ned i Fr.stad og utløpet av glomma, men ikke på Hvaler!

På en annen side så vet jeg at man har fått abbor på Nordre Sandøy på Havler og her er vannet ganske salt, mer enn brakkvann. Dette forekommer skjelden!

Når vannet går innover, på fjære, så er vel Visterflo å betrakte som et brakkvanns område med god bestand av gjedde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det først diskuteres brakkvann, salttoleranse osv. er det jo morsomt at det i 2000 - 2001 ble tatt en sik i Årungselva under elfiske (NLH ekskursjon........) Drammenselva er vell nærmeste sted den kan ha kommet fra (selvfølgelig blir oppfølg.spm. om dem kom dit over eller under vann), og da må den jo ha krysset adskillig areal salt vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Ikke for å være pirkete Flemms, men vannet går vel innover på flo og ikke på fjære... [ :o )] Eller...

Nei det gjør det fae.. ikke! Tulling! Hvis jeg sier det går innover på fjære så gjør det det!

[ :P ][ :D ][ B) ]

Kødda, du har selvfølgelig helt rett Perca, fatter ikke hva jeg tenkte på[:I]

Men på en annen side så kan man oppleve rare tidevannsforhold på Vister. Iallefall lenger opp mot Nylende og Solli. Man har jo utløp både i vester-elva og øster-elva og ved Solli splittes disse to. Noen ganger renner vannet ene veien andre ganger den motsatte[ :D ], Så langt forstår vi, men utover det er dette et vanskelig vann system som ikke akkuratt følger normal flo og fjære! Tenker spess. på kanalen ned til skinnerflo, her er det mye uregelmessigheter tor jeg!

Noen som har noe forklaring på når vannet renner hvor her(opp ned "skinnerflo kanalen")? Håvard?

Jeg har iallefall ikke fått dette til å stemme i forhold til flo og fjære. Har bassert meg på "trikset" dregg opp på fiskeplassen og vent og se når vannet snur![ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av StigH

Når det først diskuteres brakkvann, salttoleranse osv. er det jo morsomt at det i 2000 - 2001 ble tatt en sik i Årungselva under elfiske (NLH ekskursjon........) Drammenselva er vell nærmeste sted den kan ha kommet fra (selvfølgelig blir oppfølg.spm. om dem kom dit over eller under vann), og da må den jo ha krysset adskillig areal salt vann!

Akerselva er nok nærmeste sted den kan ha kommet fra, men er likevel en drøy tur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket masse i Glomma/Fredrikstad(Ca 20 år)Fått ei Gjedde på ca 1,0 kg..

Har sett noen Gjedder inne i vikene tidlig på sommeren,bare smått.

Men som jeg har skrevet tidligere så var der noen som dorget Gjedde utenfor Selbak,tror dem fikk 4-5 pene Gjedder,skal finne den artikkelen så kjapt som mulig. Tydelig at det er potensiale her nede,sikkert ar det går noen SVÆRE beist her.. Har bunnmeitet en del med Laue/Mort,men bare fått Abbor,Gjørs og Ål..Så hvorfor ikke Gjedde?

Mulige steder som jeg tror er lovende er: Isengran,Ombergfjellet,Selbak og nede ved Unger Fabrikker.

Kommer til å satse litt i sommer,kanskje det blir napp?

Gjedda har ihvertfall ett digert matfat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Noen som har noe forklaring på når vannet renner hvor her(opp ned "skinnerflo kanalen")? Håvard?

Har fordelen av hjemmebane her, ja! Riktig som du sier at Smalelva renner begge veier! Dette avhenger av hvor høyt havet går på flo sjø samt vannstanden i Ågårdselva. Slippes det mye vann gjennom Sølvstufoss og floa ikke er spesielt høy vil elva renne "den riktige veien" hele tida. Samme fenomen ser man jo i Visterflo. Enkelte ganger kan det danne seg rene malstrømmene tvers overfor Nylendebanen der hvor elva vider seg ut. Får et markert skille der elv møter flo. Dette skillet kan man følge opp og ned ettersom det flør eller fjærer. Ganske tøft igrunn...

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SMS

I Stockholms skjærgård og ellers i deler av Østersjøen har man verdensberømt gjeddefiske. Er det potensial for bra gjeddefiske i Norge utenfor Glomma, Drammenselva eller andre større elver på Østlandet?

Er brakkvannsgjedde en kuriositet i Norge som det ikke er verdt for en specimenjeger å bruke tid på, eller kan det tenkes at man har et uoppdaget potensial her for stor fisk?

Hej SMS!

Gränsen för var man får gädda i marin(salt) miljö i Sverige verkar vara Lommabukten. Lund. Malmö. Miljön med bräckt vatten verkar selektera fram STOR gädda. Se Rugen området, Blekinge skärgård samt hela Stockholms skärgård. Att osmos påverkar mindre på en stor vuxen kropp än på en liten. Samt att fördelarna med att kliva ut i saltsjön och få ett smörgåsbord gynnar tillväxten. Men bara så länge inte salthalten blir letal!

Tippar att det blir svårt att hitta dessa förhållande i Norge.

MVH scanner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:På en annen side så vet jeg at man har fått abbor på Nordre Sandøy på Havler og her er vannet ganske salt, mer enn brakkvann. Dette forekommer skjelden!

Sik (nebbsik) er ikke alt for uvanlig garnfangst på Hvaler. Har selv sett noen eksemplarer på 1-1,5kg. Onkelen min fikk også engang en hel stim med abbor rundt halvkilon - kilon i garnet ved Asmaløy.. Ellers er det om sommern mye vederbuk overalt på Hvaler selv på steder der det er helt saltvann (men disse tåler vel rimelig høyt saltnivå?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Matthew

sitat:På en annen side så vet jeg at man har fått abbor på Nordre Sandøy på Havler og her er vannet ganske salt, mer enn brakkvann. Dette forekommer skjelden!

Sik (nebbsik) er ikke alt for uvanlig garnfangst på Hvaler. Har selv sett noen eksemplarer på 1-1,5kg. Onkelen min fikk også engang en hel stim med abbor rundt halvkilon - kilon i garnet ved Asmaløy.. Ellers er det om sommern mye vederbuk overalt på Hvaler selv på steder der det er helt saltvann (men disse tåler vel rimelig høyt saltnivå?)

"Ikke alt for uvanlig er vel en understatement". Det kryr av sik (nebbsik) i dette området. Spesiellt fra Titan fabrikken og langt utover til de ytterste valerøyene. Har vel hatt 50-100 sik her på èn dag... snittvekt rundt 500 gram, men har selv sett på nær 3 kilo bli tatt på hekle...[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Professor Bacon

Har du fisket målrettet etter gjedde i munningen evt rett ovenfor?

ja delvis,men jeg har mest fisket laks,jeg har fått laks ,sjø-ørret,torsk,sei,makerell.flyndre,abbor,hvitting på wobbler og sluk,fisket i overflaten og langs bånn,så hadde det vært noe gjedde av betydening der så hadde jeg fått det,pleier jo ikke være noe problem å få gjedde,den får du jo alltid spesielt når du ikke fisker etter den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Robert M

sitat:Opprinnelig postet av Professor Bacon

Har du fisket målrettet etter gjedde i munningen evt rett ovenfor?

ja delvis,men jeg har mest fisket laks,jeg har fått laks ,sjø-ørret,torsk,sei,makerell.flyndre,abbor,hvitting på wobbler og sluk,fisket i overflaten og langs bånn,så hadde det vært noe gjedde av betydening der så hadde jeg fått det,pleier jo ikke være noe problem å få gjedde,den får du jo alltid spesielt når du ikke fisker etter den.

Har du fått gjedde på nedsiden av pølsesvingen?Størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Professor Bacon

sitat:Opprinnelig postet av Robert M

sitat:Opprinnelig postet av Professor Bacon

Har du fisket målrettet etter gjedde i munningen evt rett ovenfor?

ja delvis,men jeg har mest fisket laks,jeg har fått laks ,sjø-ørret,torsk,sei,makerell.flyndre,abbor,hvitting på wobbler og sluk,fisket i overflaten og langs bånn,så hadde det vært noe gjedde av betydening der så hadde jeg fått det,pleier jo ikke være noe problem å få gjedde,den får du jo alltid spesielt når du ikke fisker etter den.

Har du fått gjedde på nedsiden av pølsesvingen?Størrelse?

ja men ikke mange størelse 1-5kg ingen store,da har jeg fisket fra landfalløya å oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Gjest sjefsfeskern

Har prøvd å ismeite etter gjedda i Seutelva, nedenfor gressvikbrua ved marinaen der noen ganger, men det har ikke vært tegn til liv. Under sikfiske/abborfiske på isen har jeg heller aldri hørt om noen som har fått gjedde som bifangst, men torsk er det ikke uvanlig å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å ismeite etter gjedda i Seutelva, nedenfor gressvikbrua ved marinaen der noen ganger, men det har ikke vært tegn til liv. Under sikfiske/abborfiske på isen har jeg heller aldri hørt om noen som har fått gjedde som bifangst, men torsk er det ikke uvanlig å få.

Vet folk har tatt endel Gjedde på isen der men aldri de helt store,

5kg var det vel snakk om en gang.

Hadde nok heller satsa i andre enden av Seutelva[ :o ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.