Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken Baitrunner?


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

Elbes nye katalog er jo kommet og jeg skal handle..... men hvilken baitrunner? E rjo 3 varianter og 3 prisklasser... ettersom jeg skal handle 2-3 stk lurer jeg litt på om det er "nødvendig" å gå for AERO`n?

Alternativet er DL RA og det blir litt prisforskjell når man handler 2-3 stk... snellene skal brukes både i salvann (typisk flyndremeite etc) og ferskvann (karpe).

Noen med erfaringer/meninger til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv sett etter nye baitrunner Men skal man ha de store spoler blir det veldig dyre, selv har jeg sett lidt på Okuma Spector ST- 65 http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=43345

og Shimano Aerlex 8000 XS http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdi...aspx?plid=40756

Riktig nokk ikke baitrunner men et bra alternativ med en bra spole til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kommer ikke utenom 3 stk aeroer, 8000 , alt annet blir patetisk i det selskapet du skal til danmark med... :-)

Ellers så går kanskje de største karpene i norge her vest så du bør satse på bunnsolid kvalitet, jeg har både aero og epix pro, epixen er grei, men ikke mer, litt kranglete baitrunner til tider, samt plastik følelse, aeroene oser kvalitet hele veien hjem, men det veit du jo....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) trur ikkje c utgaven hadde vore noko bedre å køyra laks på etter et par år med hardkjør hos Even... Hehe

Det er vel snaut et kulelager og fargen som er endra fra b utgaven, så at kvaliteten skal vera så mykje bedre tvilar eg på

trur ikkje c utgaven hadde vore noko bedre å køyra laks på etter et par år med hardkjør hos Even... Hehe

Det er vel snaut et kulelager og fargen som er endra fra b utgaven, så at kvaliteten skal vera så mykje bedre tvilar eg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) trur ikkje c utgaven hadde vore noko bedre å køyra laks på etter et par år med hardkjør hos Even... Hehe

Det er vel snaut et kulelager og fargen som er endra fra b utgaven, så at kvaliteten skal vera så mykje bedre tvilar eg på

trur ikkje c utgaven hadde vore noko bedre å køyra laks på etter et par år med hardkjør hos Even... Hehe

Det er vel snaut et kulelager og fargen som er endra fra b utgaven, så at kvaliteten skal vera så mykje bedre tvilar eg på

:o No har eg fiska ein b-utgåve sønder og sammen, reklamerte og fekk c-utgåven som erstatning. B-en sendte eg til Kenneth-snelledoktor for å sjå om den kunne verta ei grei flyndresnelle att, den kom attende etter å ha fått ny innmat og fungerer sånn nokonlunde ok.

C-en fekk debuten med ein villaks på 6kg, bremsen var mykje jamnare enn på b-utgåva og har fortsatt å vera topp i mange fighter etter det. Dei to utgåvene er i to forskjellige divisjoner, så om eit kulelager og fargebytte gjorde utslaget veit eg ikkje, men det er heller kvaliteten på lagera som er endra.

Eg er veldig fornøgd med c-utgåva og den har vorte hardt fiska over ein lengre periode. (ca.50 turer-laks/kystmeite :):) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano 8000 bør være valget ditt, selv om jeg er partisk og ville kjørt den nye MAD-snella :-) Bedre Big Pit finner du ikke.

Har bare brukt snellene jeg handlet hos deg 3ganger,men det er som å komme til en ny værden i forhold til de gamle snellene jeg hadde.

Så jeg blir nok "partisk" også. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke er avhengig av kastelengde og skal fiske norske karper og flatfisk så duger de sikkert, men Big Pit er generelt sett bedre sneller å kjøre stor fisk på og man kaster deffinitivt lenger med de en hva man gjør med "vanlige" baitrunnere.

Bruker selv Power Aero og dam SLR 560 på mine karpestenger og er veldig godt fornøyd med det.

Den nye MAD snella hverken ser eller kjennes feil ut, men har ikke fått testet den enda.

Har aldri vurdert 6-8-10.000 Baitrunnere til karpestengene. Det er rett og slett for mange bakdeler med de kontra ei big pit snelle.

Ikke meningen å slakte snellene, har et par 5000 GTB som passer knall til heavy feeder og specimen stengene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke er avhengig av kastelengde og skal fiske norske karper og flatfisk så duger de sikkert, men Big Pit er generelt sett bedre sneller å kjøre stor fisk på og man kaster deffinitivt lenger med de en hva man gjør med "vanlige" baitrunnere.

Bruker selv Power Aero og dam SLR 560 på mine karpestenger og er veldig godt fornøyd med det.

Den nye MAD snella hverken ser eller kjennes feil ut, men har ikke fått testet den enda.

Har aldri vurdert 6-8-10.000 Baitrunnere til karpestengene. Det er rett og slett for mange bakdeler med de kontra ei big pit snelle.

Ikke meningen å slakte snellene, har et par 5000 GTB som passer knall til heavy feeder og specimen stengene mine :)

Jeg kan vel si meg enig her, har altid hatt og har fremdeles Shimano baitrunnere 3 sett av 4 stk :lol: men også det siste alt for mye tull og trøbbel med Shimano baitrunnere. Skulle bare ønske der kunne være mere sene på de nye fra MAD. Jeg kjøpte en VIVA 10000 den er jeg lidt spendt på ser jo bra utt, den type i 7000-8000 til karpe ville sikkert være noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vurdert 6-8-10.000 Baitrunnere til karpestengene. Det er rett og slett for mange bakdeler med de kontra ei big pit snelle.

Tja, naturligvis er det bedre spole på big pit snellene med tanke på lange kast, men jeg mener Shimanos toppserie av "vanlige" baitrunnersneller (er det XTA den heter?), og da spesielt den største serien 10000 på mange måter er bedre sneller, ihvertfall når det gjelder kvalitet på drev etc. Slurebremsen på Big pit snellene mine tålte ihvertfall ikke maller særlig godt, men det blir kanskje en urettferdig sammenlikning?

Generelt er jo Shimano bra, men jeg er heller ikke helt overbevist over den kvalitetsutviklingen disse snellene har hatt de senere årene. Har ikke prøvd konkurrentenes saker, men det er sikkert mye bra. Og for øvrig er vel toppsneller av type Ultegra og liknende med baitrunnerspole kanskje vel så egnet til kystmeite som de tradisjonelle baitrunnersnellene? SÅ var det dette med prisen da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.