Gå til innhold
Fiskersiden

Fanga laks med nevane


 Share

Recommended Posts

:) Sikkert kjekt for gutungane denne opplevinga, men laksen er freda heile året i vassdraget og formannen i grunneigerlaget burde fått poengtert dette i artikkelen. Om laksen hadde greid seg, eller ikkje, er det ikkje opp til verken journalist eller grunneiger å setta seg til dommer over. Etter min meining hadde kanskje støingen greidd å overlevdt og fått ei siste gyting til hausten att dersom den hadde fått klimatisert seg i flomålet ei stund til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod vel noen ord om fredning i artikkelen, men ikke særlig vektlagt.

I Frugardselva er fiske forbode i fleire år frametter etter utsleppet av lut som la elva heilt død i fjor sommar.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod vel noen ord om fredning i artikkelen, men ikke særlig vektlagt.

I Frugardselva er fiske forbode i fleire år frametter etter utsleppet av lut som la elva heilt død i fjor sommar.

Sendte like godt følgende mail til journalisten (og redaksjonen i Avisa Sunnhordland) om akkurat dette;

"Så oppslaget på Bts nettsider. Hvorfor beskriver du ulovlig fiske i et fredet vassdrag som "spennende"? Ikke er det lov å røske opp anadrom fisk med nevene, og enda verre, det ulovlige fisket pågår i et vassdrag som er fredet pga tidligere lututslipp. Uansett hva medlemmet av Ådlandsvatnet Fiskelag som du refererer til måtte mene om denne fiskens bragder i elven som gytefisk, eller om at fisken var på vei "ut av soga", kommer du ikke fra at her rapporterer du om et lovbrudd på en forherligende måte.

Hvor god journalistikk er det?"

Ser frem til svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo bare og ta den laksen man finner... Det kan da ikke gjøre noe, er så mye laks her likevel. Og dessuten, de er bare guttevalper, og de er jo hevet over alle regler.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med formannen i fiskerlaget igår . Han hadde fått en kort henvendelse fra en journalist i avisen. Hadde liten mulighet til å svare skikkelig akkurat da. Ble da også ganske feil referert.

Dette er ikke et ukjent fenomen med denne journalisten som etter min mening er meget forutbestemt.

Formannen i fiskerlaget skriver nå et innlegg til avisen. Han håper å få dette inn.

I avisen Sunnhordland må man treffe på den rette journalisten med sine innlegg og henvendelser.

Var innom guttene som hadde fanget laksen. Tok en tur i går kveld for å ta skjellprøver, fotografere og måle fisken. Laksen var partert opp i skiver og halen var kastet. Fikk derimot med meg et sidestykke som jeg kan ta prøver fra.

Hadde jeg vært 13 år og full av anton så hadde jeg også tatt denne laksen med hendene! Jeg fortalte ungdommen at dette må de ikke gjøre igjen. Det hele i en rolig og avbalansert atmosfære.

Grunnen til at jeg er engasjert i dette er at jeg er med i en nylig opprettet dugnadsgjeng som skal jobbe litt for fisk og fiskere i Vatnaelva/Ådlandsvassdraget. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttene gjorde det alle 13 år gamle gutter hadde gjort- jeg vet jeg hadde gjort det-sikkert når jeg var 15 også

Ja den mengden vinterstøinger som fanges med hendene av smågutter utgjør neppe noen trussel mot laksebestandene i Norge. Kanskje til og med spenningen rundt fangsten gjorde guttene enda mer fiske/naturinteressert og fører til et skikkelig engasjement om noen år. Helt harmløs adferd spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den mengden vinterstøinger som fanges med hendene av smågutter utgjør neppe noen trussel mot laksebestandene i Norge. Kanskje til og med spenningen rundt fangsten gjorde guttene enda mer fiske/naturinteressert og fører til et skikkelig engasjement om noen år. Helt harmløs adferd spør du meg.

Ja, det er viktig å ikke bli hysterisk, og ha et litt fornuftig perspektiv på det hele. Samtidig er det jo en fin anledning at man på en rolig, og positiv måte forteller at man bør la slik fisk være i fred. Da lærer de sikkert mye bedre også! :) Og det er naturligvis å få frem i avisa at dette egentlig er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ja den mengden vinterstøinger som fanges med hendene av smågutter utgjør neppe noen trussel mot laksebestandene i Norge. Kanskje til og med spenningen rundt fangsten gjorde guttene enda mer fiske/naturinteressert og fører til et skikkelig engasjement om noen år. Helt harmløs adferd spør du meg.

Helt enig! Ingenting er bedre enn at gutter og jenter i den alderen har og beholder en interesse for natur og engasjerer seg. Ingen kan forvente at et par gutter på 13 år skal kunne kjenne til regler, laksens varierende kroppslig tilstand osv.. en stor fisk er spennende og tas med hjem for å vises frem.

Så får heller avisen ta kritikken for å ikke ha fremstilt reglene tydelig nok i artikkelen.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.