Gå til innhold
Fiskersiden

Ny pers på lomre og rognkall


Hugo
 Share

Recommended Posts

78336_s.jpg

Jeg fikk mulighet til en hel ettermiddag og kveld med fiske i går, og dro da sporenstreks ned til Stavanger sentrum for å fiske etter lomre. Det begynte forholdsvis greit, og første fisk på land er en svær, fin og flat flyndre. Den ser stor ut i håven, på land og på vekta. Målebåndet viser 46 cm og fisken drar vekten ned til 1400 gram.

78333_s.jpg

Jeg tar to lomrer til på ca 800 gram og 1000 gram før krabbene og torsken og skumringen regjerer området. Jeg trekker da inn på 2 meters dyp og kaster knuste blåskjell på grunna. Etter to minutter er den første lomren inne på agnet. Jeg legger agnet en meter unna og begynner å dunke og riste for å lokke til hugg. Den bommer først, men så kommer den fint på kroken og i håven. Tre minutter senere er lomre nummer to på blåskjellene og jeg legger på nytt agnet ned. Den bommer på kroken i første, andre og tredje forsøk, og så klarer jeg å tvinne fortommen rundt søkket og glidebommen. Jeg trekker da agn og søkke opp til overflaten for å fikse det. Lomren svømmer etter å angriper søkket mitt. Når jeg så drar tackel opp av vannet, svømmer lomren i loddrett posisjon, ser litt forbauset ut, og begynner å angripe blåskjellklasene som vokser langs bryggekantet. Jeg retter ut krøllen på sena og legger anget ut igjen. Lomren tar agnet i overflaten og begynner å svømme i sirkler og hopper opp og ned av vannet. Nesten som en liten brunørret.

78334_s.jpg

1050 gram, tatt på tørt :)

Jeg gjør også et nytt forsøk på rognkallen jeg har mislyktes med tidligere, og denne gangen vil den jammen ha agnet.

78337_s.jpg

1450 gram

Etter dette er det bare torsk og trollkrabber å se på grunna, så jeg forflytter meg inn i en av fjordene hvor vinden er ikkeeksisterende og sikten er klar.

78338_s.jpg

Ifølge karleif, burde det være mulig å ta 20-30 skrubber der på en kort tur.

Jeg fikk en.

78339_s.jpg

Ufint øye, kan dette være en parasitt som svarthåen ofte har?

Sum:

5 lomrer:

største på 1400 og 1050.

1 rognkall på 1450

1 skrubbe på ca 500 gram

3 torsk, største på ca 2 kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er i støtet nå, og sesongen har bare såvidt begynt. Fin vekstrate på rognkallen. Den var betydelig mindre når eg fekk den, men så har den jo hatt noen uker å spise seg opp etter gytinga :) Nydelige fisker desse lomrene.

Eg skjønner ikke hva som gikk av skrubbene. Eg var der for ett par dager siden, og fekk store mengder. I begynelsen hadde eg 2-3 følgefisk på kvart kast, og kunne bare øse opp. Mulig dei har blitt skeptiske til reker etter en tur på land? Eller så var vannstanden så lav att dei har trukket litt lenger ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.