Gå til innhold
Fiskersiden

Etterbehandling


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Jeg har skyllet av fiskeutstyret en gang... de siste 15 årene. :)

De meste virker ennå, det som ikke tåler slik behandling bli ikke gjenkjøpt. Skimano og Okuma tåler dette relativt godt. Har en Shimano Aero GT 3010 som jeg kjøpte i 1994. Den er silkemyk fortsatt. Har gitt den olje en gang i fjor tror jeg, ellers ikke noe vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke skyller er det nok lurt å ta en overhaling av snellene 1 gang pr år i det minste. greit at snellene er bestandige mot korrosjon osv, men oppbygning av saltkrystaller på mindre heldige steder i snellene vil gjøre dem trege før eller siden dersom det ikke blir fjernet...

Det beste er selvsagt ferskvannsskylling etter hver bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Jeg tar godt vare på fiskeutstyr, så jeg skyller/vasker alt i ferskvann etter bruk. Sluker etc. legger jeg i en skål med ferskvann, før jeg tørker av det med et håndkle og legger det tilbake i skrin.

Jeg vasker også stenger etter bruk ved saltvann; tar en våt fille og gnir av stangelementene og stangringene, lar det lufttørke og så legges det tilbake i stangtube/stangfuteral.

Sneller skyller jeg av under springen (ikke med hardt vanntrykk), men unngår å få særlig med vann inn bak spolen o.l. Deretter lufttørkes de og legges på plass i sekken som brukes på turer.

Vedlikehold med olje og fett gjør jeg en gang om året. Gammelt fett fjernes før nytt påføres.

Tviler på at alle er like nøye, men jeg syns det er litt ålreit å gjøre vedlikehold når det er dager hvor fisking utgår pga. dårlig vær o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.