Gå til innhold
Fiskersiden

Useriøse trollere!!!!


Team Kaos
 Share

Recommended Posts

Om dere har tatt ett produkt som eksisterer , har laget eget basert på denne, kun forbedret... er deres produkt kvalifisert til å bli kalt etterlikning. Det hjelper ikke til deres forsvar å si at det er en liten bedrift som produserer disse og hvor mange timer dere har brukt for å forbedre originalen.

Derfor : Stein i glasshus

Hvis det stemmer så gjelder jo det da stort sett alle produkter som kommer ut. Selv om noen produserer sin egen pilk fra bunn, er det fremdeles en kopi av den opprinnelige pilken. Kanskje forbedret ved form eller farge, men like fullt bare en pilk. Selv mange av dine egne produkter vil stille i samme klasse. En selvlysende slange er bare en lysende slange, selv om det er laget av et bedre materiale...

Selvfølgelig, åpenbare, skamløse etterligninger som feks svenskepilken har fått er jo en ting, men om noen forbedrer og utvikler sin egen versjon av et produkt vil jeg ikke si det nødvendigvis er en kopi på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det stemmer så gjelder jo det da stort sett alle produkter som kommer ut. Selv om noen produserer sin egen pilk fra bunn, er det fremdeles en kopi av den opprinnelige pilken. Kanskje forbedret ved form eller farge, men like fullt bare en pilk. Selv mange av dine egne produkter vil stille i samme klasse. En selvlysende slange er bare en lysende slange, selv om det er laget av et bedre materiale...

Selvfølgelig, åpenbare, skamløse etterligninger som feks svenskepilken har fått er jo en ting, men om noen forbedrer og utvikler sin egen versjon av et produkt vil jeg ikke si det nødvendigvis er en kopi på samme måte.

Dette er helt riktig etter min oppfatning er produktet ikke genial og nytenkende slik at den kan patenteres er det "bare" en pilk eller paravan eller eller ... og en kopi av noe som er produsert før meeeen ikke helt lik.

"same same but different" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt riktig etter min oppfatning er produktet ikke genial og nytenkende slik at den kan patenteres er det "bare" en pilk eller paravan eller eller ... og en kopi av noe som er produsert før meeeen ikke helt lik.

"same same but different" :)

Jeg er litt usikker på hva du mener her. Prøv med stor bokstav og punktum for litt bedre flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke så mange måter og lage en sånn på så da må det vell nødvendigvis bli en viss likhet uten att det bør være en direkte kopi.. Hvor mange spader er det laget av forskjellige produsenter men likevell er en spade en spade og de fleste er da nogenlunde like med kun små forskjeller. Så om noen lager noe for og bruke selv tror jeg nok det kun er noe dere bare må regne med..

Endret av Team Roksvoll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til du legger fram dokumentasjon som viser at deres paravan var først ute med den type design dere har i dag er det all grunn til å anta at deres paravan er en ren kopi av andre, i beste tilfelle det som kalles en variant. Jeg vet ikke hvem av de andre som var først men Kalalegenda er sikkert en god kandidat.

Hvis dere var først hvorfor har dere da ikke reagert på komersielle aktører som selger Kalalegenda og de paravanene som Wildwater solgte fram til og med i fjor. Etter det jeg har hørt skal de som du går ut mot ha laget 4 paravaner til eget bruk og lagt ut bilder av dem på en blogg. Han som laget paravanene du reagerer på skal vistnok ha tatt utgangspunkt i Kalalegenda og ikke deres, men det er sikkert ikke lett for deg å se så like som de er.

I stedet for å poste slike usaklige og usammenhengende poster på flere forum hadde det kanskje vært bedre om du hadde brukt energien din på å forbedre produktet deres. Jeg jobber profesjonelt med produktutvikling og min påstand er at det dere selger kan best beskrevet som en tidlig prototype som produseres i småvolum. Jeg har totalt kjøpt 6 av paravanene deres over flere år uten å merke noen forbedring. Produktene har svært dårlig synlighet i vannet, for den som brukerer paravanen hjelper det ikke at dere har satt på en refleks på utsiden. Paravanen har skarpe grader etter maskineringen som i værste fall kan kutte snøret, der var faktisk de første jeg kjøpte bedre. Staget som paravanen taues i er for dårlig festet og må stadig etterstarmmes. De jeg kjøpte i fjor hadde heller ikke Scotty utløsere, men noen som ikke fungerte noe særlig slik at de måtte byttes ut. Alt er selvasgt ikke negativt, paravanen går svært bra i vannet når en får juster dem inn, men det jeg skriver over illustrerer potensialet dere har for forbedringer.

Jeg har tenkt flere ganger at jeg burde lage mine egne for å fikse svakhetene. Etter posten din gikk jeg inn på Wildwater sine sider for å se på deres variant over samme tema, men fant der en forbedret utgave så nå slipper jeg forhåpentligvis å lage mine egne.

Wildwater Wild Side paravan

Dette ser for meg ut til å være en modell som kombinerer designdetaljer fra Wildwater's tidligere modell og Great White.

Dette er den type produktutvikling som gjør at verden går framover. Tar utgangspunkt i et kjent produkt, enten eget eller konkurentenes som oftest kombinerer designdetaljer fra flere produkter, analyserer svakhetene og kommer med forbedringer.

Uten denne metodikken hadde vi alle i dag kjørt rundt i en litt forbedret versjon av Gottlieb Daimlers første prototype. Egentlig tvilsomt om vi hadde kjørt i det hele tatt siden han jo bygde på mange tidligere design når det gjelder fobrenningsmotoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vell vært mer seriøst av produsentene og kontaktet den de "tror" har tatt og kopiert produktet personlig enn og slenge inn en haug med innlegg på forumer om hvor "useriøse trollere" det er. Er litt useriøst og gå frem på denne måten også syntes jeg... :)

Sier det ikke alt om hvor useriøse trollere er da ?? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN - det er ikke ulovlig å kopiere ett eksisterende produkt til eget bruk ?

Det stemmer Thor, det er det ikke. Jeg inrømmer selv at jeg startet min karriere med å lage avstøp av blandt annet Spesial og Salamander sluker. Vi var en liten gjeng unge og ivrige sportsfiskere som hadde lyst til å eksperimentere . Innlegget til ABBOR har også noe for seg, det er takk være de som prøver å forbedre eksisterende produkter at vi blant annet kan sitte her og skrive disse innleggene.

Det er også lov å la seg inspirere- det går an å kontakte evt. leverandører av eksisterende varer for å påpekker evt. forbedringer. Som regel blir slike forslag dårlig mottat.....men, varer som eksisterer, markedsføres og selges bør man holde seg unna.Hvorfor? : respekt for andres innsats, så enkelt og så vanskelig.

Egentlig for vår kjære fagets beste.Og apropo paravaner og oter tør jeg faktisk å legge frem 8 år gamle håndtegninger fra sønnen min av en type vi har brukt i mange år og som virker. Nå er det selvfølgelig kraftig oppdatert.

Oter-Paravan.jpg

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at denne bl.a er myntet på meg...

Da jeg var på Bornholm i 2007 var jeg meget misfornøyd med paravanene vi hadde med nedover.

Type Kalagenda, disse løste seg ut alt for ofte, selv om det ikke var veldig til sjø og dette var et

irritasjonsmoment, de tålte heller ikke at vi kjørte med noe særlig med bly bak, og armen som klypa er festet i stadig måtte etterstrammes. Jeg og en kompis ble derfor i høst enige om å prøve å få noe bedre ut av kalagendaen,

annen type flytestoff, mere flytestoff, annen farge og skikkelige klyper.

4 paravaner er produsert og alle ligger i min båt for disse skal jeg kjøre en del med og på sikt skal

svakhetene vekk og en skal ha en paravan som tåler både sjø, fart og en del bly uten at den skal dykke eller løse seg ut.

Den er av farge lakkert oransje da den skal ses. Du går ganske kraftig ut og hevder det er din paravan som er kopiert, vel din paravan er ikke en gang vært med i betraktningen da det var kalagenda som ble brukt som inspirasjon.

Du går ut og skriker om useriøse trollingfiskere, men er det DU som står bak produksjon av Kalagenda?

Og hvis så, hvorfor selges denne for 900kr pr par, mens de som er på fullpott sine sider selges for 650?

Du vet ikke en gang hvordan paravanene ser ut, du har hørt dette fra en kompis.Her får du et bilde av formen... noget likt kalagenda enig i det, men du er ingen representant for de så derfor synes jeg du burde holde munn og heller få frem en paravan som er bedre en prototypen jeg har i båten, eller de som selges under navnet Kalagenda. Det kan jo se ut som du tar noe til inntekt som slettes ikke er ditt.

Jeg har i allefall ingen steder å produsere eller selge paravaner fra, ikke har jeg tid til dette heller, men siden din reaksjon må tyde på et voldsomt potensiale for profitt i paravanproduksjon så kanskje det blir laget noen flere og da med tanke på salg. Slik at jeg får råd til å bruke båten min som er i mange hundretusenkroners klassen.

Jeg er i allefall godt fornøyd med trekkevnen på de paravanene som var med til Bornholm, men det er fortsatt en del jobb med å få de helt supre.

image-upload-159-754904.jpg

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Thor, det er det ikke. Jeg inrømmer selv at jeg startet min karriere med å lage avstøp av blandt annet Spesial og Salamander sluker. Vi var en liten gjeng unge og ivrige sportsfiskere som hadde lyst til å eksperimentere . Innlegget til ABBOR har også noe for seg, det er takk være de som prøver å forbedre eksisterende produkter at vi blant annet kan sitte her og skrive disse innleggene.

Det er også lov å la seg inspirere- det går an å kontakte evt. leverandører av eksisterende varer for å påpekker evt. forbedringer. Som regel blir slike forslag dårlig mottat.....men, varer som eksisterer, markedsføres og selges bør man holde seg unna.Hvorfor? : respekt for andres innsats, så enkelt og så vanskelig.

Egentlig for vår kjære fagets beste.Og apropo paravaner og oter tør jeg faktisk å legge frem 8 år gamle håndtegninger fra sønnen min av en type vi har brukt i mange år og som virker. Nå er det selvfølgelig kraftig oppdatert.

Oter-Paravan.jpg

Jeg er tildels enig i det du sier, selv om dette er litt vrient... Hvor går grensen mellom å kopiere og forbedre? Hvor mye må et produkt forbedres for at det ikke skal være en kopi lenger? Hvis det er slik at man skal holde seg unna varer som eksisterer, markedsføres og selges blir det jo veldig vanskelig å forbedre et produkt man synes har mangler. Som sagt, en ting er rene, dårlige kopier av feks svenskepilken (blant annet Mustad sin kopi er jo reint skrot), en annen ting er å lage en ny og bedre pilk med en allerede eksisterende som grunnlag... Nesten alt av fiskeutstyr som selges nå er kopier med forbedringer av tidligere utstyr, og dette går jo i stor grad på tvers av produsentene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg også OZ. Materiall og produksjons teknologi har utviklet seg utrolig i de siste årene. Det er ikke noe grunn til å fortsette å bruke bambus til fiskestengene eller treverk fra truede regnskoger til wobler når det finne materialler idag som har overlegen bedre egenskaper.

Alle som har fisket på isen og som har besteforeldre som gjorde det samme kan ha sett de flotte pinner man snekret selv og tvinnet sene på. I dag produseres det varpestikker i kullfiber som er overlegen bedre ,og... metoden er den samme , man tvinner sena mellom 2 pinner. Disse nye stikker og stengene er klare forbedringer og ikke kopier. Selv om oter fjøl har vært brukt i mange år og i mange land ( asia også)er konstruksjonen på disse fjøler så å si like uavhenged av hverandre. Om man ikke skal kaste agnet ut med vekt, er slike konstruksjoner de mest fornuftige.

Vi er og er blitt flere og flere mennesker på Jorden og om behovet for noe er tilstedet , er sjansene for at flere finner på samme konstruskjon eller metode uten å ha sett på andres produkt( ilden ble oppdaget flere steder på jorden). En av mine 1. woblere , Skarven, og som jeg solgte en god del av til dorgere og gjedde trollere i Norge ( ble laget også til fluefiske) og Sverige og Zalt er også ett eksempel på konstruksjoner som er ble lik hverandre , med flere års mellomrom og uten at vi kjente hverandres produkt. Husker veldig godt når jeg som unggutt med dårlig norsk presenterte konseptet til Sølvkroken og jeg fikk klar melding at de ikke hadde trua på konseptet. Gjett om jeg smilte når Zalt , som kom flere år etterpå , ble sukse .

Som fagkonsulent for Statens veilednningskontor for oppfinnere og i den tid jeg var utviklingsansvarlig for Sølvkroken, traff jeg mange kreative sjel som trodde de hadde funnet på noe bare de hadde funnet på.Så å si alle ble skuffet . Ja, det er sjeldent det kommer noe som er virkelig nytt . Forbedringer-oppdateringer - tilpassninger -trender er det som er mest vannlig per dags dato i bransjen.

For meg er paravanene som nevnes i tråden mer eller mindre forbedrede? av eksisterende konstruksjoner som fortsatt er på markedet og original produsenten burde ha blitt kontaktet for å nevne svakhetene og gi dem en sjanse til oppgradering, før man setter igang produksjon av liknende og forbedret modell til salgs.I en designrettsak hadde disse blitt domfelt for klare etterlikninger.

Når man tar klare og rene konstruksjoner slik som du nevner ,svenske pilken og lage det samme er dette uten tvil en kopi hvis mål er å ta markedet fra eksisterende produkter .I bedrift sammenheng er dette eksempel klar dårlig forretningssjikk og total kreativitets tørke hos gjeldende kopiister. Kopiering er den letteste formen for produktutvikling, ser jeg. Disse som vises her er klare kopier, ifølge kopiisten er disse ikke kopier. Avgjør selv....

Svenkepilk + Jensen

Calamar+Havsilen+Jensen+Svenskepilken+++++ Ren kopibedrift som skor seg på andres insats

I de 2 siste tilfellene trodde jeg det holdt det med diplomatisk korrespondanse for at produktene ble tatt bort fra markedet. Neida, de banket litt her og der og satt på ekstra finer.

Når det gjelder den kjente danske bedriften, lurer jeg på hvordan de hadde reagert om det ble laget former til selvlagging av hans mest populære wobler og jerk som selges i Norge. Jeg vet han frykter kjeller støpere og hjemmemakere. Kanskje jeg skal sette det på prøve :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det jeg ville om denne saken.Fikk en tlf fra en kamerat om at det var noen som hadde "kopiert" paravanene som vi lager.Jeg vet ikke hvem som har laget dem,og vet heller ikke om vedkomende har planer om å setet dem ut i produksjon for salg.Men det må da være lov å si sin mening om saker å ting

Det er helt sikker mulighet for at M-H paravenene kan gjøres om,men da er det jo en fordel at vi som lager dem får svar fra dere som bruker dem.Ikke lett å vite hva dere mener når vi ikke hører noe.

Prisen du nevner legger ikke jeg meg oppi,det er jo fullpott som har satt den prisen ikke vi.

Men det ble i alle fall en diskusjon ut av det jeg skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det jeg ville om denne saken.Fikk en tlf fra en kamerat om at det var noen som hadde "kopiert" paravanene som vi lager.Jeg vet ikke hvem som har laget dem,og vet heller ikke om vedkomende har planer om å setet dem ut i produksjon for salg.Men det må da være lov å si sin mening om saker å ting

Det er helt sikker mulighet for at M-H paravenene kan gjøres om,men da er det jo en fordel at vi som lager dem får svar fra dere som bruker dem.Ikke lett å vite hva dere mener når vi ikke hører noe.

Prisen du nevner legger ikke jeg meg oppi,det er jo fullpott som har satt den prisen ikke vi.

Men det ble i alle fall en diskusjon ut av det jeg skrev.

Det ble nyttig og takk vare tråden din. Det er også lov å tråkke litt feil her i livet , det er det som gir oss erfaring.

Ellers er det også takk vare folk som dere, som funderer og funderer at verden går videre. Stå på og ikke gi opp utvikling av nye produkter. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha fulgt tråden fra vugge til grav er min konklusjon, det gode gamle ordtaket:

"Opp som en Hjort, ned som en lort".....

Da skjønner jeg hvordan du uttaler "hjort"! :)

............................

Ikke myntet til deg:

Ellers er det forskjell, ikke uvesentlig heller, mellom å kopiere og å etterligne. ;)

I sportsfiskebransjen er det noen som er større syndere enn andre - uten at jeg vil nevne noen navn, men vi må nok leve med det, og de lever godt av at vi ikke er lojale med utviklerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.