Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbit


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Hei!

Skal prøve meg etter steinbiten, har lest litt på forumet, men har ikke fått svara jeg kikker etter.

Har lest litt ang. dunke fisket med pilk, hvordan oppsett bruker man da (kroks str., agn osv.) andre tips motas med takk.

Det stedet jeg skal fiske er en fjell vegg som du kommer ned til 20m.

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var yrkesfisker fisket vi med line etter vandrende flekksteinbit på Tromsøflaket (stubblinefiske). Gutta hadde gjort dette siden 60-tallet og prøvd ut alt mulig av agn. Til flekksteinbit var ubløgget, rund småsei ("grønnspor") det suverent beste. Spesielt hodene var gode, da den liker noe å gange/tygge på, dessuten er det mye blod i hjelle/hjerteregion som lukter godt.

Har senere prøvd dette i mer sportslige former under driftfiske med egnet pilk over legg med rugl-bunn, altså småsei egnet på pilk der agnkroken var montert ca 10-15 cm bak pilken. Fikk stadig steinbit på dette, men det er sikkert andre som kan tipse om ennå bedre metoder?

Men lokalkunnskap er viktig. På leirbunn er de jo av og til, men spør heller fiskere eller andre lokalkjente etter fastbunn med mye rugl, stein, skjell og slikt. Det er de beste plassene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Hvilken kroksize trenger man på steinbit da? Er det nok med feks. 3/0 pennel med en liten sei? For meg virker det som at 5/0 blir litt i største laget, da den ikke er så enorm i kjeften. Og kanskje en fordel med J-krok?

mvh

Carl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter over 40 steinbit på 2 dager vil jeg si kroktype har lite å si. Vi kroket og bomkroket på alle typer krok. Var ingenting som tydet på at noe var bedre enn noe annet. Vi testet det meste av J-krok, semisirkler og sirkelkrok. Om jeg skulle si noe negativt om krok er det at man med trygghet kan la være å bruke trippelkroker. Kompis fik vel knukket et par-tre stykker hvor steinbiten rett og slett smadret krokene og knakk eller klemte dem sammen. Om agnet var småseibiter, peruørret, hyse eller annet så også ut til å ha liten innvirkning selv om båskjellpølser i kombi med fiskeagn nok hadde vært førstevalget, men den var såpass på hugget at vi ikke brukte noe tid på blåskjellalternativet. Vi fikk også flere på shadjigg. Endog to-tre stykker som IKKE var kroket, men som rett og slett nektet å slippe tak i shadjiggen.

Nevner metode og takkel også selv om det kanskje ikke er direkte overførbart til kystmeite. Det klart suverene var pilk, octopusjigg eller "flygende øye" med en ca 30 cm fortom pyntet med slange, lyskapsel og blekksprut. Knallgule/chartreuse blekkspruter så ut til å fungere best. De jeg har tatt fra land under kystmeite har tatt på pulleytakkel med tilsvarende fortom. Det ble stort sett fisket tett på bunn og ikke utført dunking i bunn av særlig annen grad enn det naturlig bunntreffet når man slipper ned for å kontrollere at man ikke fisker for høyt i vannet...

http://www.facebook.com/photo.php?pid=2244...50&id=534735193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Selv om jeg viste om fangsten så grattis med ett utrolig Steinbit fiske. Og Flott at dere satte ut mange når dere fikk mer enn nok.

Irriterende at en ikke fikk tatt en tur :D

;) Men nå er det snart på tid eå bestille fly til høga nord for juli og de store prikkede fisker med fettfinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man fisker som regel på plasser det tettheten ikke tilsvarer 40 steinbit på 2 dager, og da kan det jo tenkes at det ligger litt mer i detaljene. Tenker mest på agnvalg, men hva vet jeg. Skal slutte å mene noe om dette, vente til jeg har fått 1, da kan jeg synse i vilden sky.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i det, Trit - og hadde planen vært gutsing etter steinbit hadde spesielt agnvalget vært et annet. Men angående kroker så tror jeg vi gjorde oss en brukbar erfaring med tanke på at det meste fungerte - det er uansett viktig å huske hva man har på i enden og ikke smelle til for konge og fedreland i tilslaget om man f.eks har sirkelkrok i den andre enden.... Og sirkelkrok kan være fordelaktig av andre grunner enn krokingsegenskapene når man fisker langs bunn - den setter seg sjeldnere fast enn f.eks en standard J-krok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.