Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Jeg fikk også prøvd den nye vadebuksa inatt da. Deilige Sølvreven blir jeg vel kalt nå :lol:

Følte meg som en intim liten djevel den første timen, litt homseaktig liksom. Men det gikk raskt over.

"Problemet" kan nok være at folk tror at jeg har blitt en fanatisk fluefiskerfreak :)

Even-gutten, jeg skal aldri ikle meg neoprenbukser. Med et lite unntak, tidlig i juni når elva går iskald.

:D Grattis med ny vadebukse.

Et spørsmål; Hvor mange laks kan du ta pr. sesong i Gaula? Er det 1. pr. dag eller er det i tillegg sesongkvote?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går nok på sparemodus nå, tar en tur av og til for å kjenne lukta av elva ;)

Men det er jo en helt annen divisjon nå fremover hva angår spennende fiske, fremfor de første par ukene i juni. Da man aldri vet hva som lurer uti elva. Blir jo selvsagt endel bortskjemt vi som bor i nærheten, så en og annen smålaks eller mellomlaks som går frister ikke så mye lenger ;)

Regner med at det som vanlig blir svært lite fisket i juli, pluss august så lenge elva er "liten".

Må jo pleie kona litt også :lol:

Men jeg følger nå litt med oppi der, mest for å oppleve livet langs elva.

Juli måned er ikke til å kjenne igjen i forhold til hva vi var vant til tidligere, heller ikke de første par ukene i juni !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får kjøre igang en sann historie fra mitt/vårt første år i Gaula (1989), mens vi venter på regnet som ikke kommer.

Er blitt litt snakk om lunefulle Gaula her inne i det siste, og hvor naive og respektløse fiskere kan være ovenfor elva. Vi troppet opp dagen før premieren det første året og plantet det store teltet like ved elvebredden :lol: Var jo fint å se elva fra teltet da, så lenge det varte.

Bra telt var det også, med plastvinduer og gardiner og greier.

En fisker fra Trondheim (eneste mann vi så på valdet før St.Hans) sa når han ankom første dagen:

-"Har æ vært dokker, så ville æ ikke ha plantet teltet så nære elva" !

Herregud da mann, vi ville se elva. Gaula var sikkert ikke mere enn 80-100 kubikk de første ukene det året.

Vi hadde jo parkert 15 meter fra bredden jo ! Men høydeforskjellen var nok godt under meteren :lol:

Det gikk jo smertefritt det i lange 3 uker. Vi var på arbeid, og det høljregnet oppi dalen hele natta og etterfølgende dag :) Kunne jo ikke se det vi, ikke hadde vi internett den gang heller !

Dro opp til elva, i samlet flokk utpå ettermiddagen. Men hvor var teltet ?

Gaula hadde visst steget fra middels til flom. Meget stor flom. Sikkert over 1000kubikk !

Ikke kom vi over bekken med bilen engang, veien var oversvømt og vannet gikk inne i skogen.

Og dengang var det ikke skog ved der vi satte opp teltet, bare småbusker og småvegetasjon som nettopp hadde fått fotfeste. Etter grusutgravingen tidligere. Og vi tittet ned til der vi pleide å ha teltet. Hele landet der nede var oversvømt av en 2 meter flod over bakkenivå der teltet stod tidligere. Gjørme, trær og myttji dritt ! Fikk senere høre at det lå noe oransje og blått tredd rundt det ene brufundamentet nede på Kvål :lol: De var oransje og blå teltene dengang !

Vel, vel, det var århundrets flom (trodde vi) og vi fikk tak i et nytt et. Og da elva ble normalisert igjen slo vi opp et nytt telt. På akkurat samme plass. Kan da ikke skje slikt hvert år, for ikke å snakke om hvert 10ende år. Det gikk kanskje 2-3 uker det, så skjedde akkurat det samme. he he.

På tredje forsøket forstod vi litt mere av Gaula og satte opp telt og vogn oppe på et platå. Der jeg og Mao nå bor, og der er vi trygge på godt over 1000 kubikk :)

Tenker på hvis vi hadde ligget inne i teltet når elva steg, men vi hadde nok reagert når madrassen begynte å røre på seg under oss. det var jo lett å flykte inn på jordene. Ja Gaula er sannelig en interessant elv.

Men det tar noen dager før man skjønner det :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på en flomsmell tidlig nittitallet vi også, som uvitende fjortiser nedenfor Melhus.

Satte opp teltet langt fra bredden, inne i bushen, men høydeforskjellen var ikke stor.

Dette tenkte ikke vi på. Vi var mest opptat av om Banos-pålegget var med og at marken sto i skyggen..

På morran kom vannet sildrende inn i teltet, og Gaula gikk frådende noen meter nedenfor...

Hehe...

Regnet som bare juling oppi dalene kombinert med snøsmelting, og Gaula ble kjempesint kjempefort!

Man skal ikke undervurdere Gaula nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Man skal ikke undervurdere Gaula nei...

Bare for å illustrere hvor fort Gaula går opp og hvor sakte køen på Borten Losen går ...

Når jeg ankom BL på ca 140 så var vi alene på natten og fisket bakpå hølen.

Etterhvert kom det flere og det dannet seg en kø. Når jeg kom bakpå hølen igjen så stakk sekken min halveis opp av vannet. Med kamera, matpakken etc. :blush:

Tror dette var 2. helgen i juni. Steg vel med 200-300 den morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo kjekt å ha tatt en 15-kilos allerede på åpningen :) Hvis det hadde vært en realitet ;)

Jeg får prøve å sende en mail igjen da, til Natursenteret og si at det er feil. Og hva jeg egentlig heter :glare:

Morsomt å se hvor mange versjoner det er av navnet mitt :blush:

Går rykter om at jeg lyver på meg noen kilo på laksen i år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaula har levert nok en gigalaks.........

20,6 kg tatt på Flue.

Fanget 01.07 på Tranmæl

...på flue av faren til en kompis, som tok en på over 18 kg på samme spot i fjor. Han trodde til å begynne med, som ifjor, at flua satt i bånn..

Så bilde av den forleden, blank og smellfeit. For et dyr! Drømmefisk!

Det er bare å ta av seg hatten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som enda ikke har startet laksefiske, eller de som aldri blir lei av å fiske laks :D

Ny video (klipp fra de siste årene) er laget. Fighten denne gang, og alle klipp er gjort på det såkalte "apeberget", Gaula. Mange bøyde stenger her ja ;)

Let it rock, man !!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som enda ikke har startet laksefiske, eller de som aldri blir lei av å fiske laks ^_^

Ny video (klipp fra de siste årene) er laget. Fighten denne gang, og alle klipp er gjort på det såkalte "apeberget", Gaula. Mange bøyde stenger her ja :huh:

Let it rock, man !!!!!!!!!!

Jag blev ju inte mindre fiskesugen efter att sätt den. Kommer ju inte upp till Gaula i år tyvärr och abstinensen e STOR just nu.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wacko: No må du slutta å terrorisera oss stakkarane som ikkje har nirvana så nært og lett tilgjengeleg som deg, Silver, det er jo heile 11 dager til eg får trøndersk jord under sålane. Men då er jo du i London, mao er reist heim att, det er ingen å leka med lenger... :)

Takk for nok eit bidrag til lengsel og smerte i ei gammal laksefiskarsjel. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) No må du slutta å terrorisera oss stakkarane som ikkje har nirvana så nært og lett tilgjengeleg som deg, Silver, det er jo heile 11 dager til eg får trøndersk jord under sålane. Men då er jo du i London, mao er reist heim att, det er ingen å leka med lenger... :(

Takk for nok eit bidrag til lengsel og smerte i ei gammal laksefiskarsjel. :D

11 dagar....Jag har 355 tills nästa gång jag e på tröndersk mark..suck..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg er på plass på lørdag :)

En kamerat og jeg skal oppover for 10 året på rad. Blir nok mest fiske på

Melhus hvor vi er godt kjent, men vi har også Helgemo - hvor vi skal bo.

Ser at Gaula går på 45 kubikk i dag - håper det ikke faller mye mer nå.

Kjære Gaula, vi ses på lørdag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er ikke så mye kjære Gaula for tiden :blush: Den ser mest ut som den har sitt utspring fra en septiktank for tiden. Nedenfor Saugen, Lundamo. Et evig problem dette for de som fisker nedenfor Saugen hver gang elva synker. Nå har den ikke klarnet heller siden den steg på 120kbm/s siste gang. Så det er dessvere ikke så lystig for eventuelle fiskere i nedre deler må jeg si. Elva er grågrønn av mudder og leirepartikler ! Og selvsagt meget håpløse forhold for alt slags fiske. Så hadde jeg vært deg/dere ville jeg ha sjekket elva før jeg kjøper kort, og heller evt. fisket ovenfor Lundamo en plass. Der er elva som gin som den alltid pleier å være.

Problemet Saugen må tas på alvor nå, det er jo nesten ikke en eneste fisker nedenfor. Og verst er det for dem som allerede har betalt/booket seg inn på dyre vald :)

Det som må til nå er et godt gammeldags sommerregn, og gjerne en liten flom. Så vil det vise seg om det står noe laks ute i sjøen som venter på friskt og kaldt flomvann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info Silver.

Nå er det et år siden vi booket turen, så vi må nok fiske på disse plassene.

Husker at vi hadde det på samme måte i 2007 - skikkelig leire-elv.

Det positive var at det gikk bra med fisk og vi hadde mye kontakt. Fikk med meg 5 fisker den uken.

Vi mistet fisk hver eneste dag, noe jeg tror at den grå elva må ta litt av skylden for.

I fjor var det også en del dager med grå elv, men vi fikk 12 fisker fordelt på to mann.

Som dere så håper jeg nå på et skikkelig regnvær i slutten av uka og krysser fingrene.

Hvis det går noe fisk så skal vi nok få tatt en fisk eller to - (fosøk på å holde humøret oppe) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Master og kompisen skulle sjekke laksen i Bua igår kveld/natt. Så kom vannet buldrende som en vegg nedover dalen. Ikke noe rart dere måtte flykte opp i skråningen Master, når jeg ser dette. Vanvittig lokalt regnskyll vil jeg si :) Har ikke vært så stor Bua i år ! Laksen oppi der måtte vel få sjokk !

http://www2.nve.no/h/hd/plotreal/Q/0122.00014.000/uke.gif

Og Gaula steg fra 45kbm til 130kbm på noen minutter i natt !!!

Og nesten like kjapt ned :angry:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvordan elva ser ut nå som den har gått ned igjen?

Kun to døgn igjen til vi er på plass - så nå kribler det skikkelig. Utstyret er sjekket og pakket - alt er klart.

Kunne tenke meg å holde dere oppdatert om det skjer noe i løpet av uka, men jeg har bare med meg mobilen.

Finnes det noen jeg kan sende en sms eller e-post til som kan legge dette ut på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.