Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Ser at laksefiskerne begynner å våkne litt og tenker sommer igjen :) Begynner så smått å foreberede laksesesongen 2010 selv, og det som er nytt av året for min del er devon-spinnere. Som jeg fikk av Gamlingen.

Har laget streng, og satt på litt uvanlig store kroker for disse kanskje, Ownerkroker. Men det duger, gaper laksen over disse sitter de som regel :) Mulig jeg binder på noe hot oransje hår på krokene som ekstra attraktor. Selve spinneren skal enten pusses blanke og lakkeres. Eller de blir sprøytet med noen hotte farger. Litt hemmelig skal det være, he he.

Har stor tro på dette på tidlig og blank elv. Og spesielt på kald elv og halvtreg laks, i og med at disse går dønn rolig (som en tube), de vingler ikke. Og de er massive og går ned. Og spinner noe vannvittig :P

Må nok teste disse i strøm utpå våren, det skal bli spennende. Har nesten lyst til å fortelle historien nå, om storlaksen som tok devon-spinneren langt ute på et visst brekk den andre uka i juni, 2010. Fighten er gjennomgått forlengst :)

1701201007352b61d8e4be1241d4a4.jpg?57

Hei!

Beklager min sen inntreden, men jee har hatt saa mye aa gjoere i det siste at jeg har ikke faatt tid til og foelge med! Disse ser ganske bra ut, Silver, akkurat som "oppskriften". Ser at Du har tenkt aa male de, men om jeg var Deg, hadde jeg i hvertfall beholdt en eller to i naturlig bronze farge. Disse var ganske doedlige i Vosso elva for meg foer i tiden, og jeg er ganske sikker paa at de vil virke fint i Gaula!

Gleder meg aa foelge med i begynnelsen av Juni!

mvh

Gamlingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ja jeg tror de er home made in France. Har ikke sett slike massive devonsinnere selv. Men "tunge devon finnes på nett ser jeg, og kan bestilles. Opp til 30 gram er brukt der ser jeg.

Veldig sjelden jeg ser slike i lakseelva.

Totendevonen ble produsert i ulike vekter i samme lengde, ulik tykkelse på røret.

Det finnes sikkert et lager av tunge slike et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du klar til sesongen, og hva sier kula deg om denne sesongen :D

blir det noen stor fisk på deg eller meg ;)

Helt klar er jeg vel ikke før den siste uka i mai. Det er gjerne da alt finnes fram fra glemselen igjen. Stengene sjekkes, snellene med nytt snøre er smurt forlengst. Og fluene er i boks. Og gjerne noen kilo feitmark på vent, sånn passe temperert nedi kjelleren :)

Kula er diffus, vet ikke helt hvilket år det blir i år. Kan jo risikere et dårlig storlaksår, det har skjedd før. Og da kan det bli temmelig tynt når det er så lite smålaks. Det ble jo en merkbar nedgang ifjor, og det ble ganske så tynt allerede etter den 3dje uka. Men vi får ta det som det kommer.

Jeg vil sikkert få en laks eller to over 20 kg. (igjen) regner jeg med. Og du vil helt sikkert også ta en akseptabel laks. Men da må du være der, og ikke sitte hjemme eller oppe i Trysil og dulledulle med kjerringa :)

Det er jäg og du Alfred :) Livet er å gå ute på elveøra natters tid som en elvezoombie, med ei lerke på innerlomma. Og ha selskap med Mao. Det er livet !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Gjør nok det - Sølvreven har jo fremdeles ikke Gigalaks.... :thumbsup: - og det som er såååå enkelt :)

I år blir nok Silver farlig skummel mht gigalaksen.....de siste observasjoner fra pålitelige forbipasserende går ut på at store deler av møblementet der oppe på Lundåsen er flyttet ut i hagen hans nå for å få plass til all marken som han har plukket :rolleyes: Slipp nå forbi en og annen laks til oss stakkarer som fisker ovenfor deg også nå da, Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at noen rasket frem denne tråden igjen. Så jeg husker å dra til Gaula i sommer :rolleyes: Man blir jo så glemsk på gammeldagan.

Men noen ting er det man aldri glemmer (hehe). Så for å dempe (æ veit da farsken æ om det demper så mye egentlig) absistensen litt, så må jeg bare få ut ett par traumatiske opplevelser fra ifjor. Så nå er reven igang igjen. Ikke vet jeg om dette var en Gigalaks, men det var bættre ikke langt unna iallefall :thumbsup:

Heldigvis er Gigalaksen ennå ikke tatt, man må jo ha noen hårete mål i år også :)

Del 1 (som vanlig)

Vet du står der:

Laksen er egentlig en meget interessant skapning. Jeg vet den står der nede i hølen. Selvsagt står den der !

Må jo det, hvor ellers skal den stå ? Beste tomta på valdet, stoppeplass nr. 1. Ja kanskje den beste stoppeplassen på mange kilometer elvestrekning. Vi har en slags kommunikasjon, jeg og laksen.

I går kveld var han her igjen, plageånden ! Reven i muren, en forbaska plageånd. Med sine store ormer som ble manøvrert rett mot gapet på laksen. Der reveslusken trodde laksen stod. Og hver gang rørte bamsen ørlite på spolen, og vèk unna. Reveslusken hadde aldri sett laksen komme oppi overflata. De gjør det svært sjeldent, disse hannlaksene som har stilt seg til på godplassene godt utpå sommeren. Men den måtte bare være der. Av og til ble revesluksen litt i tvil. I år hadde han ikke kjent ett eneste hogg akkurat på denne plassen. Men tvilen er en laksefiskers verste fiende. Mister man trua, da blir det ikke morsomt lenger. Man går over til å bli en såkalt elvezoombie !

En skitten og ihjelsulta og sliten zoombie som går og virrer frem og tilbake langs elveørene natters tid. Med skjeggstubber som skulle vært fjernet forlengst. En illeluktende fant som har gått seg vill, og som mere eller mindre er kommet i koma. Tusenvis av kast, helt målløst og uten mening. For å si det enkelt, man fisker ikke ordentlig når man ikke har trua. Det eneste man ser er bare det blanke speilet i overflata på elva. Ikke en eneste laksespole på dagesvis er å se. Laksen har fått overtaket.

Laksefiskeren har nærmest gitt opp. Laksebamsen som ganske så sikkert står der like utenfor den spesielle markerte steinen med måseskit har nok sett det meste som er å oppdrive av sluker, mark og fluer. Tempen er en smule for høy, men det er bare halve sannheten. Når en slik bamse har bestemt seg, så er det finito. Men bare nesten. Og den har like sikkert vært bortpå redskap og kjent fiskerens kvasse kroker tildigere på sommeren.

Nei nei, du lurer ikke meg ! Jeg vet du er der, din forbaska smarting !

For andre fiskere har nemlig sett deg, særlig når det ble fisket steinhardt på plassen i mange timer. Der sluker, wooblere, fluer og mark plaget deg til vannvidd. Og du kom opp i overflata med en helsikkes illsint plask. Og det ble ikke bedre av det. Fiskerne ble enda villere, og trodde du bet på. Men neida, du beholdt roen, og stod stand by. Like arrogant som før. Ifølge haleroret ditt «sa» du til fiskerne at du var godt voksen. Bortimot 16 kilo minst. Kanskje 18, 20 ? Du var fryktinngytende, ifølge sikre vitner !

Men du gjorde nok en liten tabbe da du kom opp 2-3 ganger denne uken og røpet deg. Reveslusken ble overbevist, du var der i år også.

Nå har det gått to uker, og du har fått ro i hølen. Ingen plageånder i sikte. Unntatt en reveslusk som hadde gått og virret rundt i nærheten natters tid. På jakt etter noe godt. Du må bare ikke fortelle meg at du har gått videre oppover elva. Går bare ikke an å være så frekk. Du er nok der enda du, likevel om jeg ikke har sett snurten av deg i det hele tatt. Det er bare sånn at på denne plassen står det alltid en bamsemums, uansett hvor kjedelig det ser ut. Eller hvor varm eller liten elva er. Og akkurat idag hadde reveslusken en helt annen plan. Enten lyktes det kolossalt på de første kastene, eller så ble det totalt fiasko. Men reveslusken hadde et meget bra kort i ermet idag. Elva hadde steget 20-30 kubikk dagen før, og nå grytidlig på morran var den superb i fargen. Mørk konjakk, og en smule kaldere. Kanskje rundt 14 grader. Perfekt, ikke for klar elv, men sånn passe farget for å ikke gjøre laksen mistenkelig. Haha, nå kommer jeg og tar deg. Lurer deg trill rundt. Du kan bare ikke dy deg, for dette vil bli ditt livs sjokk !

Jeg rigget opp haspelstanga, og festet på en Tiger på enden. En 18 grams jævel av en woobler i tigerens farger. En dypdykker, som skulle kile bamsen på snuten. Og vrikke og lage virvler rett foran vriompeisen 5 meter ned i det brune dypet. Det måtte være eneste medisin. Siste forsøk, iallefall idag. Det pleier alltid å være sånn, det såkalte siste forsøk sånn innimellom.

Det er på de første 2-3 kastene at laksen tar. Som regel da. Sjokkåpning !

For ørtende gang gikk jeg utpå elveøra, men for første gang hadde jeg rigget på en woobler. Den hadde hengt inne i hytta i snart 7-8 uker. Og jeg hadde stirret på den hver kveld før jeg gikk til sengs.

Jeg mumlet alltid til min venn woobleren som hang der: «Bare vent, en dag».

«En vakker dag så skal du få komme i elva og bade litt. Men jeg er så redd for deg, og vil bruke deg når tiden er inne». En gave fra h1rik. Men jeg torde ikke si det til ham at jeg hadde syndet, og ikke brukt den enda. Men endelig var tiden inne, tiger`n skulle få prøve seg nå akkurat idet det lysnet.

Jeg småskalv av spenning når jeg luntet ut mot elvekanten. Jeg hadde en meget god følelse, og jeg hadde en sterk mistanke om at noe eksplosivt ville skje temmelig snart.

Skjedde det ikke noe akkurat denne morgenen, ville nok jeg ha glemt denne laksen for resten av sesongen. Da var det game over. Og bare prøve å fiske på andre plasser. En bamse som ikke er interessert skal ikke drive meg til vannvidd. Så jeg blir lurt til å fiske bare der hele tiden. Kanskje det er det den vil, redde all laksen på valdet så han får tråle over dem selv når tiden er inne. Det var kun lett fiske også om noen dager. Og akkurat her var det ikke akkurat tradisjon at bamsene tok fluene, klin umulig for å si det mildt. Det var ingen god flueplass.

Jeg gikk 10-15 meter ovenfor der jeg trodde kameraten min stod. Men den stod på andre siden av renna, klin inntil muren. Jeg myste ned mot steinen på land, der måsen likte å sitte og speide etter yngel. Rett på sak, her skulle det ikke finfiskes i mange kast altfor langt ovenfor laksen. Så den ble skitlei når redskapen først var innen rekkevidde. Og heldigvis trengte jeg ikke å liste meg utpå kanten idag. Ingen morgensol bak meg som kastet lang skygge over hele renna. Og ganske så brun elv så laksen var nok skikkelig trygg og hadde roen intakt. Den så meg ikke.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært drabla morro og ta en gigalaks iår ja, før Silver.. Men da blir det sikkert ikke flere Gaulaturer :) hehe

Jo det blir det, akkurat som i fotball det er den neste som teller :D

Kona mener at nå er jeg vel ferdig med laksefiske ettersom.... men nei ALDRI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og der var du igang igjen :D

Hadde vært drabla morro og ta en gigalaks iår ja, før Silver.. Men da blir det sikkert ikke flere Gaulaturer :) hehe

Akkurat de tankene der kan du bare legge bort med en gang :cigar: Husk at du er gratisfisker, og her er det jeg som bestemmer hvem som skal ta ditt og datt !

Den minste mistanke til noe virkelig stort, jeg kapper lina ! Jeg har ikke tenkt å leve i skam resten av livet. Så jeg tenker vi sier at det holder med en evt. 10-kilos eller noen hakk opp i år.

Det holder det, sa reven !

Og kommer det flere småfrekke antydninger og ganninger fremover nå, blir du degradert til dassmort- og kardongfisker i Nidelva for resten av sesongen :cigar:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sikkert gutvotten får lov engang, til å fiske laks oppi Gaula :)

Spør mora di nåda Sigve, så hun ikke får sjokk i juni når du sier at du skal fiske bamser med en gammel rev !

Del 2:

Jeg pælmet trebiten helt over på den andre siden, og den lå og fløt på stilla helt innmed steinene i muren. Iskald beregning. Hadde den gått i steiene og satt seg fast, ville jeg nok fått en kjedelig morgen. Ikke farsken om jeg ville ofre godbiten jeg fikk av h1rik. Bare å legge fra seg stanga og kjøre rundt og til den andre siden og berge godsmykket sitt. Balsaen var 3-4 meter ovenfor der jeg mistenkte at min venn «kroken» stod. Jeg sveivet forsiktig inn noen cm .line på haspelsnella. Slik at balsaen kom såvidt utenfor de svære steinene som stod like under vann oppunder muren. Det var ikke store elva, bare rundt 60 kubikk kanskje. Men perfekt driv for en woobler akkurat her presist nå. Jeg rykket til stanga og spente opp. Og der føyk Tommy Tiger rett ned i vannmassene i 45 grader som en dypdykker. Kjente på stangtuppen de herlige og hissige vibreringene i woobleren at den jobbet iherdig ned mot avgrunnen. Den strøk langs den bratte skrånende muren på motsatt side, noen få meter ovenfor godplassen til bamsen.

Haha, dette hadde ikke kameraten nedi hullet der sett tidligere ! Nå skal han få noe å bryne seg på.

En «drittsekk» som ligger oppi vannflata og plutselig kommer supende rett ned mot laksekjeften i hissige bevegelser. For så og vende og forsvinne vekk fra laksen. Høyst irriterende oppførsel. En inntrenger som bare MÅ fjernes, og sendes til de evige jaktmarker. Men ingen ting skjedde.

Utålmodig som jeg er, begynte jeg å komme halvveis inn i de sløves verden igjen allerede, bare etter ett kast. Egentlig hadde jeg ståltro, jeg må bare ha det hver bidige gang jeg går ut i elva. Men troen går kjapt over i skepsis. Så jeg gir ganske så kjapt opp, utålmodig som bare fy.

Og jeg liker nok heller ikke å stå og denge i ett kvarter og terge laks unødvendig. Kanskje han står 1 meter eller to lenger ned ? Jeg gikk sikkert ett par meter nedover øra, og kastet like nedenfor på den andre siden. Gjorde akkurat det samme. Bremset woobleren i kastet med å knipe igjen på fireline- snøret slik at den landet faretruende nær muren igjen. Lot den seile sakte ned litt, og vippet opp stanga for et nytt stupdykk. Fy flate for en herlig følelse det var i stanga. Strammet opp skikkelig. Og stangtuppen vibrerte som rakkar`n så jeg kjente det helt ned til korkskaftet.

Kanskje litt for voldsomt tenkte jeg.

Husker ikke helt presist, men det måtte være 2. eller 3. kastet. Taktikken hadde lyktes.

Akkurat idet woobleren var på det dypeste og akkurat idet den begynte å svinge i bue over mot min side kom jaggu bunnappet. Jeg kjente egentlig ikke noe napp, bare at det ble ufattelig tungt der nede. Noe seigt og jævlig som stod dønn i ro.

-»Krokodille» !

Steike, æ har på ei krokodille. Nesten for godt til å være sant.

Men krokodilla mi ville ikke røre på seg, den bare stod der som en påle. Jeg kjente bare noe seigt og hardt i enden, Og jeg gikk litt nedover øra for å få 90 graders press på laksen. Lina skar i 45 grader ned mot laksen. Joda, det var ganske så dypt her, også på denne vannstand. En eneste tanke stod i hodet mitt . Og det var: Ta det piano, ikke stress. Bruk tid, og vent, vent, vent. Noe må skje før eller siden. Jeg kunne godt vente i 2 timer jeg. Tok det lang tid kom jeg til å sette med ned på øra og holde stanga i spenn. For jeg måtte før eller siden ha en røyk, helst akkurat nå.

Men jeg kom ikke så langt. Etter noen få minutter og småhardt sidepress begynte lokomotivet der nede å bli småirritert. Lina begynte å skjære sakte motstrøms. Kjente ikke så mye som et ørlite rykk, bare en tømmerstokk som sèg noe så utrolig rolig oppstrøms. Klin nede ved bunnen. Ikke antydning til å komme opp og plaske i det hele tatt. Jeg fulgte laksen oppover elva med konstant press fra siden og løsnet clutchen. Bedre føre vàr. For jeg ventet på eksplosjonen der laksen tverrvendte og drog i panserløp ned mot Kvål ! Steike, jeg skulle springe til jeg kastet opp blod, før lina ble tømt på snella. Og la den bare holde på.

Men det var dødsens stille nede ved bunnen. Så ble jeg kanskje litt for utålmodig, jeg strammet opp ett par hakk, for å få litt action på laksen. Og stod der bøyd bakover med bøy i stanga helt ned til endebutten.

-»Poff» !

Det ble totalt slakke i enden. I helsikke, hva skjedde ?

Trodde ikke det kunne være mulig, men stanga stod rett opp og det var ikke drag i det hele tatt i woobleren uti elva. Jeg sveivet rolig inn, halvveis i koma. Og der kom svirvelen som festet biten med mono, og ca. 30-40 cm. med mono var alt som var igjen.

Laksen min ! Woobleren min ! Hvor ? Hvor? Hvor ? Uti elva spør du meg.

Jaja, jeg må si at akkurat denne woobleren fikk en knallfin debut. Bare så synd at den måtte bøte med livet så tidlig. Og laksen ? Kanskje går den med woobleren min i kjeften enda ?

Ikke vet jeg hva som skjedde, men jeg hadde ny 0.45 line på enden og den hadde tydeligvis gått rett av. Mistenker noen kvasse steiner som laksen selvsagt stillte seg ved siden av. Og da hjelper det lite med 0.45. Jaja, dett var dett. Jeg fisket ikke mere den dagen. Var rett og slett ikke i form til det. Dette var årets største, kanskje oppunder 20 kilo, hvem vet. Den kjentes ihvertfall ut som en krokodille.

Så det ble en utrolig kort fiskeøkt, men det skjedde da noe ihvertfall.

Og det pussige. Jeg opplevde akkurat det samme senere på sesongen. På akkurat samme plass. Og den kjentes også ut som en virkelig krokodille. Og det samme skjedde, bamsen gikk etter en stund motstrøms og stilte seg nøyaktig på samme plass. Og gnisse, gnisse, gnisse, der gikk lina rett av. Men denne gangen var det med 2-håndsen og en 2 tomms Thunder & Lightning balansetube på enden. Og etter dette gikk jeg vel mere eller mindre i koma resten av sesongen. 2 skikkelige pansertilbud, og det gikk til dundas begge to. Men i år, hehe. Reveslusken kjære bamsevenner, den blir dere aldri kvitt. Håper bestefaren deres kommer i år, jeg har sikkert noe godt å servere ham.

Fortell ham det !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) hmmm så den et par ganger, da den viket og sa i fra at her er min plass. det er 100% sikkert at det er bamse plass nr 1, og det kommer helt sikker en ny i år :D

men i år vil den ha noe snaks fra løten, får det har han aldri sett før helt sikkert..bare vent og se,,, blir det den vann standen jeg ønsker så skal du få se det Sølvreven...

ÅÅÅÅÅÅ nå gleder jeg meg nå..

husker får noen år til bake da min bror sto der og fisket. så ble han irritert jeg sitter i bunn,, jeg titta på stanga det var ikke bunn nei, han legger stanga på ryggen før jeg får sagt til han det er laks md et helvetes plask og i 100 nedover. bror nesten på ryggen etter pang borte....da lærte han noe.... det er ikke altid at du sitter i bunn selv om lina stopper opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen alle sammen :thumbsup:

17.mai er jo en merkedag på så mange måter. Bare 2 uker igjen, for oss helfrelste laksefiskere. 2 forbaska lange uker, men vi er der snart.

Kanskje man kan dempe absistensen mikroskopisk ved å titte litt på elva igjen :) Rasket frem ett par klipp fra starten på 90-tallet. Gaula selvsagt !

Brodern vinsjer på en storlaks. Stanga er Gaula Super Strong, ei heisekran uten like ! Her er det ikke dødvatn nei, så laksen må pumpes hardt opp. Skikkelig markelv denne dagen ser jeg. Og det skal jo bli markens år i år ifølge spåmenn:

http://www.adressa.no/vaeret/article1633507.ece

Så greit å ha noen doggiser på lur kanskje i tilfelle det skulle bli mye regn. Pleier å ha noen slike år innimellom også.

Andre klippet holder jeg på å sluttkjøre en voksen mellomlaks faktisk. Så den kom opp som en delfin ovenfor ett skval langt uti elva. Og kastet langkast 10 meter ovenfor og prøvde å time laksen som kom som en sputnik opp elva. Og opphenget gikk bare ned mot grunna og laksen tok i hundre så det kvein i snella. En av de villeste mellomlaksene jeg noengang har kjørt på. Totalt kaos de første minuttene, der laksen dundret i hundre i alle retninger uti elva. Rakk ikke å filme dette, men slutten ble festet på film.

Så Sigve og Veg, dere må begynne å finne frem manualene :hot: Markfiske er for karer med hår på brøstet :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke komme med flere eplekjekke kommentarer.. :rolleyes:

Nja, tror han egentlig liker at du fyrer han opp litt, Sigve. Blir temperaturen høy nok, kan det hende han blir kvitt reveskabben, skjønner du ;-P

___________________________

Lite spørsmål på si: Hvis jeg prøver meg på en smålakseelv, holder det med en 9'-stang klassifisert til 10-30 grams slukvekt ? Sena er en mono, tror 0,37 mm, men usikker på bruddstyrken. Vet ikke helt hva det blir å satse på ennå, liker best fjellvann/ørret.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, tror han egentlig liker at du fyrer han opp litt, Sigve. Blir temperaturen høy nok, kan det hende han blir kvitt reveskabben, skjønner du ;-P

Lite spørsmål på si: Hvis jeg prøver meg på en smålakseelv, holder det med en 9'-stang klassifisert til 10-30 grams slukvekt ? Sena er en mono, tror 0,37 mm. Vet ikke helt hva det blir å satse på ennå, liker best fjellvann/ørret.

det holder i masse vis.. til smålakselv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.