Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Man får håpe på et skikkelig regnskyll nå. Skulle helst likt at Gaula hadde steget minst 1 meter, gjerne 3-400 kubikk. Da klarner den etter hvert for noen dager iallefall. Og kanskje det blir noe fres i de laksene som evt. står nedover elva eller i sjøen. Ikke lett å bli klok på værmeldinga fremover heller. Idag er det mildt og godt, og knusktørt. Og ikke noe regn å spore oppi dalen. Men på storm er det meldt en god del regn fra morran av, og det stemmer jo ikke i det hele tatt. Og på yr og adressa er det ikke meldt noe regn å snakke om. Meldt noe regn i avisa i morra riktig nok. Men så skal det bli råvarmt ut mot helga og frem til over helga ! Og sol. Varmere og synkende elv er nok heller ikke særlig når det graver oppe på Lundamo. Leira blir bløtere og det vil bare bli verre. Nei dette må de få orden på så raskt som mulig, men jeg er redd for at det kan ta tid før det vil stå gravemaskiner uti elva. Og det er sikkert også umulig å komme til de verste plassene med gravemaskin enda så lenge elva ligger på rundt 100 kubikk. Kan være vanskelig nok på 50-60 kubikk hvis det er ute i stristrømmen. Og oppe på Saugen holder det vel ikke med noen hundre kubikk masse engang. Hele hølen/stryket må nok fylles igjen og forbedres skal det bli bra igjen der oppe på sikt. Det verste de gjorde der oppe var å bygge denne forstøtningsmuren nedover valdet. Man får fisket bedre på stedet riktig nok men det de ikke tenker på når de bygger slike murer er at de korter inn bredden på elveløpet og det skaper stri strøm. I tillegg når det legges store skuttesteiner uti elva så må det gjøres med omhu. Ellers får man disse tersklene og uregelmessighetene uti elva og det blir enda verre. Så det er viktig at man gir elva god plass og at den flyter naturlig nedover når den skal repareres. Og sørge for at det blir lagt godt med dekke jevnt oppå storsteinene. Bunnen må være jevn, ellers blir det storproblem. De som kjører gravemaskinene tror jeg ikke har peiling på strømforhold etc. De bare fyller på med skuttestein og tenker ikke på hvordan elveløpet vil utarte seg etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp heimkomen fra elva, måtte jo sjekke forholdene. På tross av dystre meldinger om fortsatt suppe og dødt over hele fjøla. Det ble nok med 10 kast ca. så ble jeg møkka lei. Ikke akkurat drømmeforhold i mine øyne, bortskjemt som jeg er :) Elva så jo ut som graut !

Men jeg fikk lirket frem litt info om det hadde skjedd noe de siste 2 døgnene. Og joda, heldødt stort sett og folk har begynt å gått skikkelig lei. Men 15-20 fiskere trosset drittelva og stod stand by og fisket uavbrutt. Og tidligere idag ble det sannelig tatt en laks på valdet på 17,6 kg. på den andre siden. På sluk på "ertesuppa". Så det går jo an på en måte hehe. Og det var en dame med rosa hår hørte jeg :D Laksefiske er så fascinerende. Her står det fiskere og fisker nærmest døgnet rundt, så kommer det en dame med rosa hår og slenger noen kast og flesker til med en bamse ;)

Ellers har det vært rene Dødehavet ifølge de som fisket i elva idag og igår.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm dette låter ikke så bra, men tror det blir knall elv da beinet og formen min er på plass igjen,,

da blir det Cognac farget elv og knall forhold ved måse steinen.. der min armas skal svømme ned til bamsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm dette låter ikke så bra, men tror det blir knall elv da beinet og formen min er på plass igjen,,

da blir det Cognac farget elv og knall forhold ved måse steinen.. der min armas skal svømme ned til bamsen :)

Hvor mye skal du ha for den woobleren ? Den var enda finere enn min ;) Men vær sikker, jeg skal kaste og kaste til krampa tar meg akkurat der når det blir forhold. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye skal du ha for den woobleren ? Den var enda finere enn min ;) Men vær sikker, jeg skal kaste og kaste til krampa tar meg akkurat der når det blir forhold. :D

da er det viktig og være der først da, får passe på å sove mye nå jeg da. :) får det er helt klart at der står bamsen..hehehe

og da er det opp til oss hvem tar den..min venn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende dette gitt :)

Det er bare oppskrytt ! Vi bare prøver å motivere oss. Laksefiske pleier ikke å være så forutsigbart hehe. Men det kan godt tenkes at en evt. bamse vil ta en helt annen plass. Det er akkurat det jeg nå sitter og venter på. Få elva litt klarere, og enda litt lavere. Så ska me fleska til med en bøtte feitmark.

For det er store områder enda som ikke man har fått fisket over, og da er det ikke dumt å gå over med mark når tiden er inne hehe. Jeg har en liten mistanke om at det står noen fine her og der og gjemmer seg under hardstrømmen i de verste hølene. Der redskap enda ikke har vært. Og jeg har fått litt info fra ett par stykker om at de har observert ett par kubber på en av disse plassene. Så de er der nok, og da nytter det ikke med sluk nei. Man må ned i gryta hennar mor igjen med 140 gram søkker og frem med vinsjen. Bættre, nå var jeg litt gira igjen, skal ikke mere til :D

Og mens jeg satt og skrev dette innlegget ringte Remy og ville ha et lynkurs i hvordan man plukket doggmark ;) Det vrimlet av mark rundt ham og han hadde bare fått tak i EN på 1 time ! Haha, æ flire mæ ihjel. Han skulle til Drammenselva og fiske med mark. Beklager Remy, men nå har du bættre sunket lavt hehe. Og for en sat** jeg er, som sladrer :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare oppskrytt ! Vi bare prøver å motivere oss. Laksefiske pleier ikke å være så forutsigbart hehe. Men det kan godt tenkes at en evt. bamse vil ta en helt annen plass. Det er akkurat det jeg nå sitter og venter på. Få elva litt klarere, og enda litt lavere. Så ska me fleska til med en bøtte feitmark.

For det er store områder enda som ikke man har fått fisket over, og da er det ikke dumt å gå over med mark når tiden er inne hehe. Jeg har en liten mistanke om at det står noen fine her og der og gjemmer seg under hardstrømmen i de verste hølene. Der redskap enda ikke har vært. Og jeg har fått litt info fra ett par stykker om at de har observert ett par kubber på en av disse plassene. Så de er der nok, og da nytter det ikke med sluk nei. Man må ned i gryta hennar mor igjen med 140 gram søkker og frem med vinsjen. Bættre, nå var jeg litt gira igjen, skal ikke mere til ;)

hehehe kan tenke meg det, :) snart silver Gaula stiger i natt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, elva stiger ja. Får vel 70 kubikk fra Eggafoss pluss en god del fra sidebekker langt opp i dalen i tillegg også utpå dagen. Som enda ikke har kommet til Gaulfossen. Så Gaula vil nok bli større enn på åpninga, ihvertfall 300 kubikk utpå dagen regner jeg med :rolleyes: Blir vel å pakke kjølebagen igjen da, med verdens mest bereiste Fjordland-pakke. Og begi seg ivei med en god beholdning mark kanskje.

Å prøve å finne en av de få laksene der ute. Endelig skal jeg få bruke opp noen mark :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

110 i eggafoss nå Sølvreven,ut med marken la giga jakta starte, venter spent på bilder,filmer,gigan er der ute et sted :thumbsu: :thumbsu: God jakt

Gigaen er der ute et sted ja ! Kyss mæ en viss plass B) Så lite motivert til å fiske som jeg er nå tror jeg det er over 10 år siden jeg var. Fin markelv ja, og man har minnene fra gode år der det bare var å lure marken nedover godplassene på slik vannstand. Og fortrenger tanken på at det er 1 laks pr. 3. km elvestrekning just nu, og knapt nok det. Knallfin elv, men død elv så og si !

Jeg visste det egentlig, men man lærer jo aldri. Viljen er større enn fornuften. Det var nå mikroskopisk lite med laks på elva før den steg, og da blir det jo enda flere kubikk elv å finne de få laksene på nå. Blir som å fiske på knallfin elv i ett par dager det etter at det har vært tørke i ukesvis og knøttelv. Elva er så og si tom og mye vann hjelper ikke når det ikke er laks i nærområdet. Og ikke er det laks å snakke om lenger nede i elva eller i munningen. Hører rykter om den laksen som ble sett idag, og den som gikk igår, så da blir det liksom litt kjedelig på en måte hehe.

I tillegg er ikke elva akkurat konjakk lenger, den er mere grågrønn og full av mudder og sand vil jeg si. Så Fjordlandpakken ble endelig fortært idag, før den gikk av seg selv uti elva og jeg ble matforgiftet. Så fikk jeg gjort noe positivt idag også :blush:

Men det er nå alltids håp i hengandes snøre, de som gidder å fiske, fiske, fiske, de kan godt få seg en laks hvis de står der akkurat når dagens laks kommer :D

Idag tror jeg ikke det ble landet en eneste laks på valdet, men de hadde visst sett en laks på elva iallefall som føk forbi. Så det er ikke akkurat noe klondyke å snakke om i Gaula i år nei vil jeg si. Lenge siden sist nå, men en gang måtte det komme. Får håpe det retter på seg senere utover sommeren. Fortsetter det sånn tror jeg man kan risikere at Gaula blir stengt for fiske i august.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke bra ut, så da kan det være noe i dette da http://www.tronderbladet.no/nyheter/article1269949.ece

Håper nå at de ikke tror at laksen i Gaula er utdødd nåda. Pga. en evt. dårlig sesong. Litt for tidlig å si om det blir en dårlig sesong også, men starten er dårlig. Og nå blir det vel som vanlig krisemaksimering og laksen er på retur av såkalte eksperter. Jeg har ingen indikasjon enda på det, ikke i det hele tatt. Det er jo helt normalt i Gaula f.eks. at man får noen dårlige år innimellom. Vi så jo ifjor, det kokte med laks i elva. Pluss at det i flere år nå har vært tjukt med gytelaks i elva på høsten. Det er kun 1 årgang som ikke er der i stort monn, ikke verre enn det. 6-8(9) kilosen kom jo i mengder ifjor den. Og de fleste trodde vel at det ville koke like mye med 9-16 kilos i år da. Men det pleier som regel ikke å koke med så stor laks i elva, ikke det jeg har sett iallefall. Og etter ett eller to dårlige år, så eksploderer det igjen. Enda kan det også komme bra med laks, mellomlaks og/eller smålaks. Pluss noen store gamper sent utpå sesongen. Så for Gaula sin del vil jeg si at alt er helt normalt :thumbsu:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med våre 2 danske venner da får de fisket noe da

Hehe, var og hentet forsyninger før jeg dro hjem. De er rutinert, så de kjøper ikke kort (enda). Ihvertfall ikke på stigende elv. Men de har jo god tid og skal jo være her til St.Hans.

Flere vurderer nå å dra til Namsen, men vet ikke hvordan det er der ? Orkla er vel like dårlig ut ifra det jeg har hørt, så kanskje ikke noen grunn til å dra dit heller. Men den er nå klar og fin iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.