Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Joda, jeg fikk en tlf. fra Gamlingen og han skal oppover litt senere i juni. Så medisinen min er på vei hvis det var den du lurte på :)

Kjente laks igår, og tidlig i morges. Så satt den litt lenger ned i elva. Kjente den gapet rolig og godt over sluken. Og ja, den satt som støpt.

Håper det blir like lenge til den neste kommer på land (hehe) så får jeg fisket litt jeg også fremover. Har jo så god tid vi som bor i nærleiken :)

2qi3aep.jpg

9,8kg.

Gratulera med ein fin laks Tor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og flott og mild fønvind akkurat da. Men like etter at jeg tok laksen min fikk vi nok et tegn på at trøndersk vær kan skifte raskt :D

Remy kom, og de andre i campen. De skal jo absolutt sitte ved bålet og jabbe skit til langt på natt, og er altfor treg om morran. Sosial kan man være når man er nede ved elva hehe. Og horden med fiskere kom like etterpå, og det ble som vanlig smekkfullt langs bredden. Her skulle det fiskes. Så kom vinden, totalt umulig å fiske ! Stiv kuling og iskaldt. Ble temperaturfall på minst 10 grader på ett blunk.

Lavvoene oppe på pynten kollapset. Og jeg gikk likegodt å la meg i en god og varm seng ;) Så kom regnet som pisket horsisontalt. Jeg lå da og tenkte på alle fiskerne oppover valdet og måtte humre litt før jeg sovnet inn hehe. Jeg hadde tjuvflaks som fikk laksen før drittværet kom. Og aldri i verden om jeg hadde hælet å fiske i slikt vær. Desperate fiskere som trosser all slags vær, sier kanskje litt om psyken til laksefiskerne :) Rett og slett galskap ! Men de må også bare fiske, for de har kort tid å gjøre det på. Så denne hobbyen kan være ubarmhjertig til tider :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom regnet som pisket horsisontalt. Jeg lå da og tenkte på alle fiskerne oppover valdet og måtte humre litt før jeg sovnet inn hehe. Jeg hadde tjuvflaks som fikk laksen før drittværet kom. Og aldri i verden om jeg hadde hælet å fiske i slikt vær.

Hehe...det var pinadø som jeg skulle ha skrevet det selv Tor. Jeg sto jo og læmpet på noen vald nedenom deg akkurat når møkkaværet kom, og vi måtte storme til gapahuken. Men fy som laksen bet i det trykket datt og tempen droppet 10 grader i en fei. En trekvarter ut i uværet kom det et solgløtt og stillere vind som varte noen minutter. Da stormet jeg til "taket", tok ett eller to kast, og der satt den momentant. Rakk akkurat å få den opp før det dro seg til med storm i kastene igjen, og det varte jo resten av dagen :-)

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ankommet fra elva. Fisket et forholdsvis langt strekk i natt med sluk. Avbrutt med litt soving innimellom i hiet. Det var bikkjekaldt for å si det mildt. Klarvær og neglsprett. Men selve elva var fin igår og i natt. Tok ei økt tidlig på morran frem til klokka 06:00. Men så ikke en eneste laks så langt øyet rakk nedover valdet, og kjente ikke et eneste lugg på sluken. Så det er tydeligvis utrolig lite laks på elva. Det ble tatt kun 1 laks etter tidlig igår morges. Etter at jeg tok min og en bosnier/svenske like etterpå tok en mellomlaks på tross av mange fiskere langs elva som pælmer både sluk og mark. Både dag og natt. Og det sier egentlig alt. Dette er nok et av de dårligste årene jeg har opplevd i Gaula i starten. Tenkte å ta en runde i 12:00-tiden idag etter en god søvn utover formiddagen. Men elva har sunket noe, og den er nå grågrønn og ser ikke ut nedenfor Lundamo. Merket tendenser til dette for ett par dager siden også, men da steg heldigvis elva endel igjen og klarnet såpass at det gikk an å fiske. Så det så ikke særlig lystig ut mtp. fiske idag nei så jeg dro rett hjem. Bare en haug med dansker som trosser stiv kuling og suppe-elv nå :rolleyes:

Kommer det ikke masse regn fremover nå, vil det nok bli katastrofalt dårlig fiske fremover ja. Mulig en og annen sporadisk laks går gjennom, men de få laksene er nok større sjanse å få på kroken ovenfor der det graver i elva. Hvis laksen trosser leirvannet da, noe den har for vane ikke å gjøre egentlig. Så det ser heller dårlig ut fremover vil jeg si. Det er nok mange frustrerte fiskere oppi elva nåja, som har betalt en liten formue. For ingenting :) Kanskje prisene kommer ned på et noenlunde normalt nivå igjen nåda. For jeg regner med at det vil bli noen haier som får et aldri så lite betalingsproblem med å betale for seg til grunneier når fiskerne uteblir.

Alle spør meg: Hvorfor er det ikke fisk i elva ? Akkurat som jeg vet det :) Helt normalt, er alt jeg kan si. Og det er det. Man kan ikke få i pose og sekk hvert år. Noen dårlige år innimellom har vi alltid hatt, så det er helt normalt.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke få i pose og sekk hvert år. Noen dårlige år innimellom har vi alltid hatt, så det er helt normalt.

Huff å huff. Er det ikke tidlig å oppsumere året? Men det er lite laks på elva. Det er ikke såå mange årene siden at det slett ikke var uvanlig at laksen kom noe senere sånn fra midten av juni. Store deler av 90 tallet var sånn. noen år etter 2005 har også vært sånn (eller tuller jeg nå?). Jeg har egentlig gitt opp å vente på smålaksår. Det er vist slutt på det. Men at det fremdeles kan komme skikkelig med laks er ingen umulighet selv om jeg ikke tror dette blir noe toppår.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal da komme senere ? Storlaks ? Ifjor var det jo mye mellomlaks og små storlaks rundt 8kg. I år har jeg iallefall ikke noe tro på noe godt storlaksår. Da hadde den garantert vært her forlengst, spesielt nå som vi har så tidlig vår. Ikke er den i store mengder lenger opp i elva heller. Så evt. hovedsig med storlaks har ikke passert nedre deler. Sist jeg kan huske at selve hovedsiget med stor og fin laks rett før St.Hans var i 1989. Men det var en kortvarig glede i noen få dager. Så ble det dødt mens man ventet på smålaksen. Allerede i 1991 fisket vi bra med storlaks fra første dag. Like bra som de siste årene. Men man vet jo aldri med denne laksen, det er ingen garanti.

Noe særlig med 6-8 kilos tror jeg heller ikke på i år, det var nok ifjor det store rushet kom. En utrolig bra årgang vil jeg si. Minner litt om 2000 og 2001 dette når jeg tenker meg om. 2000 var et fantastisk år, og 2001 minner veldig om ifjor. 2002 var helt tragisk der den eneste storlaksen jeg tok var under 8 kilo. Og resten av sesongen var nærmest helsvart.

Så mangler det storlaks ett år, så blir jo juni også deretter. Og i og med at vi hadde så mye mellomlaks ifjor, så er det usannsynlig at det vil komme særlig mye av den i år. Så da står vi igjen med smålaksen, og kanskje det er smålaksens år i år hehe. Man vet jo aldri. Jeg vil nå påstå at det er dårligere i år enn 1989 også jeg da, på tross av at alle sier at det virkelig begynte uka før St.Hans i gamle dager. Vi så da at det gikk en god del laks før den tid, så og si hver dag. Forskjellen var bare at det var utrolig glissent med fiskere på valdene før uti den tredje uka. Vi så mere storlaks altså dengang enn vi gjør nå de første dagene. Nå står jo fiskere som sild i tønne fra Melhus og opp til Gaulfossen så det må jo bli tatt noen laks tross alt. Så statistikken må man se på i forhold til antall fiskere som det var tidligere ! Elva var altså på langt nær tom før i i tiden heller. Ut ifra det jeg har sett så langt så tror jeg ikke dette blir noe bra år, langt under middels faktisk. Det skulle vært tatt det mangedobbelte allerede med alle de som står i elva og fisker. Ser bare på valdet mitt hvor lite laks som er landet. Det som er mest overraskende er at det er tatt så utrolig lite laks på over 14 kilo til nå i Gaula. Klart det er muligheter for de store enda, eller langt utpå sommeren. Noen store hannlaks kan jo komme seint på året, helt uavhengig av hvordan sommeren ellers har vært. Men det pleier ikke å være så mange av dem da :rolleyes:

Jeg får noen meldinger her om dagen hehe. Hvorfor er det så lite laks ? Hvor graver det ? Hvorfor er jeg ikke i elva og fisker ? Er det noe laks på elva ? Jeg tror bættre jeg må ringe Snåsa-kaillen :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror bættre jeg må ringe Snåsa-kaillen :P

Han har lagt opp. Det er derfor folk ringer deg :-)

Det er dessverre mye i det du skriver. Men kalenderen viser altså 5 juni og ikke 5 august. Jeg husker 90 tallet litt anderledes. Noen år var tidlige men gjennomgående synes jeg laksen kom senere også stor laks. Men du har rett i det du skriver om fisketrykket tidlig i juni før i tiden. Sammenhengene mellom årsklasser i Gaula er umulig å forstå seg på. Godt mellomlaksår skal normalt bety godt storlaksår året etter og det ser jo ikke ut til å slå til i år. Smålaksår når hadde vi det sist? 10 år siden eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har lagt opp. Det er derfor folk ringer deg :-)

Det er dessverre mye i det du skriver. Men kalenderen viser altså 5 juni og ikke 5 august. Jeg husker 90 tallet litt anderledes. Noen år var tidlige men gjennomgående synes jeg laksen kom senere også stor laks. Men du har rett i det du skriver om fisketrykket tidlig i juni før i tiden. Sammenhengene mellom årsklasser i Gaula er umulig å forstå seg på. Godt mellomlaksår skal normalt bety godt storlaksår året etter og det ser jo ikke ut til å slå til i år. Smålaksår når hadde vi det sist? 10 år siden eller noe sånt?

År 2000 var siste året jeg husker at det var godt med smålaks på elva. Og den kom i mengder allerede midten av juni ! Storlaks, mellomlaks og smålaks i skjønn forening, helt vilt !

Man må huske på at det var utrolig lite fiskere i nedre deler på 80-tallet. Og når hovedsiget med storlaks kom (dette var skikkelige flak med storlaks) så foregikk det kun noen få dager. Som regel kom de rundt 16-20 juni. Men uansett gikk det endel fin laks fra første dag, mere enn i år. Men siste uka i juni var det ofte Dødehavet. Pause før smålaksflakene kom ved månedsskiftet eller litt etter. Men vi så store gamper svært ofte fra første dag dengang også. Problemet var bare at vi var noen krøkker til å fiske. Ikke hadde vi mark, slettes ikke feitmark. Og ikke visste vi hvordan vi skulle ta denne laksen eller hvor det var smart å fiske. En og annen sporadisk fluefisker stakk innom og det ble jo ikke særlig fangster av det heller når elva gikk jojo og var fin markelv. Nå er det totalt en hel annen verden, kan ikke sammenlignes. Det kryr med fiskere all over, på begge sider av elva. Helt vilt egentlig. Og det fiskes med mark, mange med feitmark. Og sluk dænges på hver kvadratmeter uti elva. Idag fiskes det mye mere effektivt altså på de få laksene som går. Folk er blitt mye flinkere til å fiske på laksen i nedre deler. Før var det som regel bare noen lokale tulliger i elva som drakk og festet og tente bål ute på ørene og ikke skjønte bæra av noen ting. Mens de store bamsene tøffet rolig forbi hehe. Vi så da det at de kom når det var fin markelv. Så dette blir en dominoeffekt og folk tror på klondyke når det landes 4 laks på B/L hver dag. Det blir 28 laks pr. uke det og ser ganske så pent ut. Men det er det ikke pr. nå nei. Fordel dette på 100 fiskere i snitt første uka så ser oddsen ganske så lav ut egentlig. Nå var det sikkert over 150 fiskere de første 2 dagene på mitt vald også :P

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Nå var det sikkert over 150 fiskere de første 2 dagene på mitt vald også :P

Hjelpe og trøste. Laksen tar ikke. Den åpner kjeften og så sittern der.

Men det du skriver om fisketrykket er utvilsomt riktig. En annen sak jeg husker fra den tiden er at så man ikke fisk så var omkvedet at det var for tidlig. Men tidligfisken viser seg lite.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble funnet en død laks idag side vest et stykke oppe på valdet, som fløt i land. 16.8kg. Kunne det tenkes at det var denne Remy sleit ? .

Hørte denne historien i dag. Men forsto det sånn at en markfisker hadde krøkt laksen på ryggen etter at noen hadde mistet den på flue en km lengre opp. Laksen hadde vært kjørt i en og en halv time og var antagelig død av utmattelse. Underdimensjonert utstyr?

Har et par kompiser som fisker på Melhus. Lite laks å se der, men de har fått en på 9kg på flue. Men det er vel like før hovedbølet kommer på elva eller hur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte denne historien i dag. Men forsto det sånn at en markfisker hadde krøkt laksen på ryggen etter at noen hadde mistet den på flue en km lengre opp. Laksen hadde vært kjørt i en og en halv time og var antagelig død av utmattelse. Underdimensjonert utstyr?

Har et par kompiser som fisker på Melhus. Lite laks å se der, men de har fått en på 9kg på flue. Men det er vel like før hovedbølet kommer på elva eller hur?

Sjekket Lakseguttas side, ikke særlig liv der de fisker akkurat nå ihvertfall. Tror de fisker i Kregnesområdet mellom Melhus og Kvål eller på gromplassen nedenfor brua på Kvål. Heldødt. Ble tatt endel fisk på elva de første 2-3 dagene og det er jo endel mailaks også dette, pluss noen få ferske med lus. Men så døde det gradvis ut til svart hav virker det som. Og elva har jo egentlig vært helt topp, det har vært meget enkelt for enhver å fått den på kroken i og med denne vannstand og fine sikten på elva. Hvis den har vært der i større antall. Det jeg lurer på er om det er noen som har hørt noe om prøvefiske/merking ved Agdenes i år ? Er jo en god pekepinn på innsiget. Ifjor var det jo en god del laks vi tok som var merket. Og det var tjukt med laks i nota der ute i fjor.

Klart det går en og annen laks nå også, det gjør det selvsagt uansett. Så det blir jo tatt sporadisk en og annen laks her og der. Det gjør det alltid. Med så mange fiskere i elva så skal det godt gjøres for laksen å unngå å få redskap foran snuten på sin ferd opp elva. Men det var denne forbaska leirsuppa vi fikk så tidlig da. Det hjelper ikke akkurat på, jeg synes den kom vel tidlig i år :) Blir jo nesten klin umulig å få på en laks nå så lenge den er der. Da skal man vel helst ha marken rett foran snuten på en evt. laks. Og det er meldt varmere vær fremover så elva vil nok synke etter hvert utover så det ser litt halvmørkt ut pr. nu vil jeg si. Det er jo merkelig at det store innsiget evt. skulle komme senere også, når vi i år i tillegg har hatt en rekordtidlig vår.

Og laksen står jo ikke nede på Melhus og venter heller, for der er det også heldødt stort sett. Men man får håpe at vi får skikkelig elv senere i sommer og fine forhold. Og at det kommer noen slengere som kan lures med mark eller flue B) Men da må leira bort !

Tar seg nok opp ila av denne uka, har spådd stor innrykk av bitevillig laks :)

Ja du er nok en gjennomsnitts laksefisker :P Frenetisk optimist og tror snart på julenissen hehe. Blir meget fascinert over alle fiskere idag ved elva. Det er optimisme som nesten grenser til det komiske hehe. Ja det er snart så de fleste faktisk tror på selveste julenissen. Laksefiskere har virkelig trua, uansett hvor dårlig det ser ut. Og det er jo bra ! Ellers får man ikke laks. Har selv ståltro hver gang jeg går uti elva, må bare ha det. Men da skal utganspunktet være der, stor sjanse for å ta en laks. Men akkurat nå er jeg nok mere nøytral og reflektert, og lar meg ikke rive med av galskapen. Jeg har nok alltid vært hverken pessimist eller superoptimist. Mere realist hehe.

Alle jeg har snakket med de siste dagene sier: Den kommer snart, hehe. Jaja, tenker jeg, det gjør den sikkert. Sier kanskje det meste om hvor stein hakke gale vi laksefiskere er :lolu:

Jeg hadde en lang samtale i kveld med en danske jeg kjenner meget godt hehe. Han satt og trippet og skulle vurdere tur til B/L igjen. Jeg ville ikke svartmale hans fiskeiver, men måtte jo bare si det som det er. Bare rævva og grågrønn elv. Jeg tror han snart blir lagt inn på psykiatrisk hehe. Men hva skal jeg gjøre ?

Du kan nå dra til Syden foreslo jeg :lolu:

Utenkelig !

Hele vinteren har gått med på planlegging, alle laksene er "kjørt" i drømmene. Det må bare fiskes, ellers blir det totalt kaos. Man må bare få en laks eller to så man overlever vinteren.

Jeg skjønner ham godt, jeg tror han drar uansett. Noe annet er som sagt utenkelig. Bare å være der, det kan være en god del lindrende. Hva er det vi laksefiskere har rotet oss borti, laksefisket er ofte en sann lidelse :lolu:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å slenge meg med. Jeg fisket fra kl 1400-2100 i dag. Nesten kloakkfarget elv og ikke et snev av laks i syne. Alle som var ved elva bare ristet oppgitt på hodet. Siden elva så slik ut mistet jeg helt troen og valgte å gi meg 17 timer før døgnkortet gikk ut. Tragisk? Tja, det er jo slik det er, et sjansespill på forhold, oppgang og flaks. Og alt i alt har jo årets tur vært innertier for egen del da :)

(Og jeg ser ikkk bort fra at jeg kan få sneket meg i vei en tur i slutten av juli heller)

Til alle jeg traff, takk for samværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å slenge meg med. Jeg fisket fra kl 1400-2100 i dag. Nesten kloakkfarget elv og ikke et snev av laks i syne. Alle som var ved elva bare ristet oppgitt på hodet. Siden elva så slik ut mistet jeg helt troen og valgte å gi meg 17 timer før døgnkortet gikk ut. Tragisk? Tja, det er jo slik det er, et sjansespill på forhold, oppgang og flaks. Og alt i alt har jo årets tur vært innertier for egen del da :)

(Og jeg ser ikkk bort fra at jeg kan få sneket meg i vei en tur i slutten av juli heller)

Til alle jeg traff, takk for samværet.

Jøss, var du der idag også hehe. Nå snakker vi, du forsvant jo temmelig raskt ifjor etter en liten dag. Virker som du har litt mere tro på å få laks nå ja hehe. Etter den første fine laksen du fikk :) Ja det ser heller utrøstelig ut nå, jeg la meg klokka 06:00 og da jeg våknet i 12:00-tiden var et blikk på elva nok for meg. Takk for nå, og ikke glem å ønske deg vadere eller vadebukse nåda i julegave :D Går da ikke an å fiske i sko oppi Gaula på isvannet hehe. Du husker sikkert den ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nå sørge for underholdninga fremdeles uansett hvor lite laks det er akkurat nå. Virker jo som det bare er jeg og Master som fisker laks i dette landet. Der fikk dere den oppe i nord ! Og i sør også faktisk. Hvor er bildene (og videoer)fra Drammenselva, Numedalslågen etc. etc. ? Eller er det top secret ? :)

Jeg fikk jo en storlaks igår på perfekte forhold akkurat da 2 laks kom sigende opp på valdet vårt faktisk, utrolig men sant.

Og jeg dro vinnerloddet denne gang og stod på rett plass på riktig sekund :) Og en kjenning på valdet tok en mellomlaks like etterpå før stormen kom. Og det var alt som skjedde den dagen tydeligvis. På tross av en horv med fiskere på begge sider !

Han hjalp meg, og jeg hjalp ham:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Går da ikke an å fiske i sko oppi Gaula på isvannet hehe.

Sko og sko fru Blom, du får det til å høres ut som jeg sto i penskoa :D Så ille var det da ikke, og jeg gikk resolutt uti når det var nødvendig. Tempen på vannet kjente jeg ikke i det heletatt :)

Men du har alikevel helt rett og jeg legger meg flat, jeg dukker ikke opp neste år uten vadehyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur oppover i elva i dag. Lite folk der oppe også, til tross for at Gaulfossen ble tømt for noen dager siden. Det tyder iallefall på at det ikke har gått et storslipp med fisk opp elva før sesongen. Jeg er evig optimist og tror storflaket kommer snart......

Leirblakkinga fikk jeg også sjekket ut i dag. Den skriver seg fra to plasser, Det ene er Saugen, som har avgitt litt farge helt siden sesongstart. Det nye i dag er utløpet av Lundesokna. Mulig at det er stengingen av Lundesokna i dag som gir et annet strømdrag der oppe som treffer rett i leira.

Elveeierlaget er etter det jeg har hørt på saken og jeg håper det står gravemaskiner i elva i løpet av et døgn eller to.

Satt også en times tid ved Gaulfosshølen i dag. Kun tre lakser som var oppe på den tiden. Ikke hadde de som var ute i båt hogg heller. Observerte dog at de greide å sette fast med flue i dyprenna innover mot selve fossen. Jaggu sa jeg fluefiske........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på hytta og dorget etter blankfisk i dag, ligger ute ved Lensvika. Sjøen var grov, men utpå eftan roet det seg og vi så en det laks som var oppe og slo i det vi trodde var brisling stimer. Etter et par timer med Lyr, lyr og atter lyr, slo vi i hjel en på 5kilo til middag, og tror du ikke den gulpa opp smolt! Jo det gjore den, lovlig seint? Uansett så vi en del laks.

Ps- finskbalsa er en killer på sjøen også, i dag var det Longfox som ble brukt og lyren elsket den:-) torsk og sei også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.