Gå til innhold
Fiskersiden

Sølvreven jakter på Gigalaksen


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Kan også bekrefte at Gaula er dødehavet for tiden, og det virker nesten som at mer vann gjør vondt værre... Etter de første 2-3 dagene har det vært ekstremt mye vann mellom hver fisk.

Blir også lettere irritert, eller kanskje forvirret når jeg leser (fra det som enkelte kaller laksemafiaen)om at det er såååå mye laks i sjøen og at det vil smelle som bare det snart snart... Skjønner de har problemer med å få solgt unna, men jeg vil tro det er ekstemt kortsiktig om dette er en ren bløff noe jeg frykter det er...

Ser utfordrende ut, men håper selvsagt at det snur... Prøver igjen i ettermiddag/kveld, men har ikke særlig troa dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skriver dag 9 av sesongen, og en god pekepinn på hvordan situasjonen er just nuh er å observere aktivitetsnivået tidlig om morgenen i elva. Omtrent ikke en fisker er å se. Skulle vel indikere at dette ikke er noe som må klassifiseres som dugg på Sølvrevens briller :) Les i tillegg fangststatistikken og enhver kan sette to strek under svaret. Forholdene kan man neppe skylde på iallefall (med unntak av en dag eller to med leire/mudder i de nedre deler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo nødt til å være så høy snittalder skal du ha råd til å fiske på en del eksklusive vald. Hvem andre enn godt voksne gubber på over 50 har råd til å leie et normalt godt vald i Gaula.

Vet jo om noen som selger firma og greier for å finansiere fisket :blush: Greit, har man penger så er det jo bra det. Problemet er at disse smisker med grunneier (egentlig i deres øyne er grunneiere bare en bondeknøl som skal lokkes med penger) og vil ha skikkelig armrom for seg selv og sine forbindelser eller bekjente. Og de skjemmes ikke når de står der og har 400 meter alene til disp. mens alle lokale fiskere med vanlig lønnsinntekt står oppe ved åkerkanten og ser lengselsfullt ut på gamlevaldet sitt :blush:

Jeg blir nok garantert den siste som skal fòre en grunneier med en døgnpris som ikke er i nærheten av hva man kan forvente. Da er jeg med på galoppen selv, og det skal jeg ikke ha på meg.

Egentlig så skjønner jeg lite av at så mange ofrer så mye for å fiske laks også. Å dra så langt, ligge i telt i regn, kuling, hete og bruke så mye ressurser bare for evt. 1 laks i døgnet.

Tanken er så fjern at jeg skjønner det bare ikke :blush: Hadde denne elva jeg fisker i vært på Oppdal hadde jeg garantert ikke giddet å dra dit engang. Så jeg har funnet ut at de aller fleste andre i elva er faktisk mye mere fanatisk laksefisker enn meg :D Det er nesten så man kunne få en pakketur til Alaska for samme prisen, og da snakker man fiske pluss en god porsjon naturopplevelse.

Nei dette er merkelige greier synes jeg faktisk.

Det er nå ikke så helsvart. Tatt fem laks på Kåsen i går og der ble det jaggu ikke hardfisket.

I tillegg ble det mistet noen.

Det tyder bare på at dette valdet har et stort potensiale :) Faktisk mye bedre enn hele Borten/Losen til sammen med 100 mann. Og hvor mange ganger i gode år har du ringt meg og sagt at det koker nede på Kvål, og jeg har stått nede på brekket og fisket meg halvt ihjel og ikke sett eller kjent en eneste laks de nærmeste døgnene :D

Det er så mange rare rykter i elva nå da det er helsvart. Ett av dem er at fiskerne lenger oppe i elva (fluemafiaen) betaler grunneier på Saugen for ikke å utbedre leirblakkinga på valdet. Så laksen passerer uhindret nedre deler. Det kan ikke være mulig. Jeg tror ikke på det, men det hadde ikke forbauset meg om det hadde vært sant.

PS Master!

Det ble tatt 5 på Kåsen igår ja. Den sjette i gårsdagens flak tok jeg på Borten hehe.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så skjønner jeg lite av at så mange ofrer så mye for å fiske laks også. Å dra så langt, ligge i telt i regn, kuling, hete og bruke så mye ressurser bare for evt. 1 laks i døgnet.

Tanken er så fjern at jeg skjønner det bare ikke :)

He he ......

Jeg ligger ikke i telt, men dette skjønner du. Skal man få en diagnose er det i hvertfall den beste man kan få :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he ......

Jeg ligger ikke i telt, men dette skjønner du. Skal man få en diagnose er det i hvertfall den beste man kan få :blush:

Haha, ja for meg så er det ganske så fjernt å tenke på. Å dra så langt for "bare" en laks :blush:

Vi er bortskjemt, sier de fleste, ja det er nok sant. Men vi som er vant med å bo så nære elva hadde nok aldri giddet å dra så langt etter laksen hvis Gaula hadde vært fredet eller noe.

Jeg er faktisk den eneste på valdet som bor i nærheten, så jeg må være litt over gjennomsnittet interessert i laksefiske i forhold til lokalbefolkningen.

Laksefiskere idag minner meg faktisk svært mye om en som er heroinavhengig :D Må bare ha "stoff", koste hva det koste vil :) Og langeren er den "greie" bonden som er så snill å legge alt til rette mens han går til banken og flirer seg skakk ihjel hehe. Jeg har tenkt tanken, enn hvis elva blir fredet i noen år ? Hadde faktisk ikke gjort meg så særlig mye skal jeg være ærlig.

Men jeg vet at noen fluefiskere lenger oppe i dalen ville ha klikket :blush:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja for meg så er det ganske så fjernt å tenke på. Å dra så langt for "bare" en laks :blush:

Vi er bortskjemt, sier de fleste, ja det er nok sant. Men vi som er vant med å bo så nære elva hadde nok aldri giddet å dra så langt etter laksen hvis Gaula hadde vært fredet eller noe.

Jeg er faktisk den eneste på valdet som bor i nærheten, så jeg må være litt over gjennomsnittet interessert i laksefiske i forhold til lokalbefolkningen.

Laksefiskere idag minner meg faktisk svært mye om en som er heroinavhengig :D Må bare ha "stoff", koste hva det koste vil :blush: Og langeren er den "greie" bonden som er så snill å legge alt til rette mens han går til banken og flirer seg skakk ihjel hehe. Jeg har tenkt tanken, enn hvis elva blir fredet i noen år ? Hadde faktisk ikke gjort meg så særlig mye skal jeg være ærlig.

Men jeg vet at noen fluefiskere lenger oppe i dalen ville ha klikket :blush:

jasså du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg alhokolisert markfisker hehe.

Blir man det av og fiske med mark da, får bare 10 år siden fisket jeg bare med flue jeg. men nå fisker jeg med alt, nei dette må bli slutt på til bake til flua :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg alhokolisert markfisker hehe.

Blir man det av og fiske med mark da, får bare 10 år siden fisket jeg bare med flue jeg. men nå fisker jeg med alt, nei dette må bli slutt på til bake til flua :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært meg en sann glede om laksvaldpampene;les grunneiere,hadde gått på en skikkelig smell....Folk som ikke eier skam i livet,pga denne ufattelige kåtskapen til kroner,fortjener ikke noe annet-egentlig :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja for meg så er det ganske så fjernt å tenke på. Å dra så langt for "bare" en laks :thumbsu:

Vi er bortskjemt, sier de fleste, ja det er nok sant. Men vi som er vant med å bo så nære elva hadde nok aldri giddet å dra så langt etter laksen hvis Gaula hadde vært fredet eller noe.

I min ungdom smilte vi overbærende av Trøndelagselvene. Hvorfor reise langt for "vanlig" laks, når vi hadde ordentlige storlakselver i hver en fjord.

Arrogante var vi!

Nå er enhver laks, liten eller stor en langtur unna, og vi har blitt trøndelagsfarere hele jævla gjengen!

Har sågar anlagt bart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ja, har snakket med så mange fiskere nå. De vil jo så gjerne fiske. Avhengigheten er sterk, men det blør litt for mye i lommeboka og setter en aldri så liten demper for moroa når man tenker på hvor mye man bruker på dette. Flere vil garantert trekke seg neste år, til fordel for de selviske som vil ha elva for det meste av seg selv. De har fått det som de ville. Faktisk så tror enkelte at de er bestekompis med grunneier. Det er jo fremdeles lov til "bare" å ta en laks. Og det er vanlig med mange dager (uker) utpå sommeren med tørke og man har gått der og fisket på dårlig elv og plutselig stiger elva og det blir kanonfiske. Og etter en halvtimes fiske står man der med ei "sild" på 1,5 kg. som ulykksaligvis har svelget marken :P Og elva er full av laks hehe. Og døgnkort prisene er faktisk det samme som de første ukene i juni da det virkelig er formel 1 når det gjelder fiske (normalt sett). Akkurat det forbauser meg at man tar seg like godt betalt i juli/aug. som i juni. Ikke snakk om å gå ned på prisen.

Man kan på en måte godt skjønne at folk er interessert i å fiske før St.Hans, men å betale dyre dommer for en stakkars smålaks, det er litt hinsides etter min mening :thumbsu: Særlig hvis man i utg. punktet har tenkt å avlive laksen og ta den med seg hjem. Det blir en kort happening på noen minutter og har kostet noen tusen kroner liksom. Kosen og det sosiale og alt rundt laksefiske er endel av prisen selvsagt. Men kose kan man gjøre i godt selskap hjemme også, gratis attpåtil hehe.

Ser på endel sider at man skryter uhemmet av grunneiere. Som har visjoner for gården og bla, bla, bla. Hvilke visjoner ? Snakk om å stryke grunneier med hårene ! Jeg er overbevist om at de i utg.punktet driter i grunneier, de kjenner jo ham knapt. Men at det legges til rette som det så fint høres ut, med svære gapahuker i laftet tømmer, grillplass, overnatting, ja av og til servering av mat ved elvebredden. Noen få ønsker dette, og er villig til å betale. Men ikke den vanlige mann. Mange er da ikke interessert å betale for losji, når man tidligere kunne slå opp et lite telt på valdet og spare penger heller til selve fisket. Lokale fiskere er ihvertfall ikke interessert i å ha losji som er innbakt i pakken. Ser jo også at Vegard Heggem (Orkla) søkte etter kokk på et forum. Ut ifra det jeg vet så eier han et skitvald, men du snakker om å sno seg på en dårlig vare i utg.punktet. Man skal jo ha igjen noe for det man har kostet på. Om det er bra fiske på valdet er ubetydelig, bare man blir disket opp etter alle kunstens regler og har det komfortabelt. Fin måte å tjene penger på. Og folk biter på :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden kom jeg på denne: http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/107851/

Det er over hode ikke ment som selv skryt men etter å ha lest tråden måtte jeg bare legge ut denne. Legg merke til hva han programlederen i Newton sier etter ca 2 min.

Er det så galt med ca 2.3 tonn på børsen så langt da pr. 9. juni? Er vel tatt rundt 4-5 tonn da. I 1997 ble det jo knapp tatt det dobelete av det i løpet av hele sesongen. Å da var det ikke kvoter.

Forøvrig brukte vi aure som eksempel i stede for å slå ihjel noen lakseparr....Sikkert noen som reagerer på det å :thumbsup:

Øyvind

Endret av arctic charr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg tohånds nå :) kl 10..

Du må vise meg litt neste gang vi møtes!

Det kan jeg godt :thumbsup: Vi snakkes Sigve.

Man får vel snart begi seg hen til Drømmens Elv igjen. Har funnet ut at sitter man her, så blir det ihvertfall ikke noe laks ;)

Og kona sier: Ha dæ oppi elva, jeg ser du er urolig hehe. Pussig det der. Ett døgn hjemme, og det murrer som fy ! Og trua er "like" stor. Men det er da gjerne laksen biter også, når man er fullt restituert. Fisker gjerne mere ordentlig også da :D

Huffogtyte ! Ser nå at elva ligger på 340 kubikk. Varme pluss endel regn gjorde at den steg igjen. Blir mye volum å finne dagens flak på 2-3 lakser hehe.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg godt :thumbsup: Vi snakkes Sigve.

Man får vel snart begi seg hen til Drømmens Elv igjen. Har funnet ut at sitter man her, så blir det ihvertfall ikke noe laks :)

Og kona sier: Ha dæ oppi elva, jeg ser du er urolig hehe. Pussig det der. Ett døgn hjemme, og det murrer som fy ! Og trua er "like" stor. Men det er da gjerne laksen biter også, når man er fullt restituert. Fisker gjerne mere ordentlig også da :D

Huffogtyte ! Ser nå at elva ligger på 340 kubikk. Varme pluss endel regn gjorde at den steg igjen. Blir mye volum å finne dagens flak på 2-3 lakser hehe.

Det er bra du står på, men det flake med laks kommer ikke i dag, men i kveld rundt 21,00 jeg har radar på den 1 av dem.vær så snill og la den gå da den har et rosa merke ved ryggfinna ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel like dødt i alle trøndelagselvene om dagen. Slik jeg ser det er vi tilbake til "normalen" for 10 år siden der det var godt fiske 1 juni, så ble det noen dager med strøfisk før det kom store flak nærmere 15juni. Namsen går med 800 kubikk og er ingenting i veien for at det skal fanges laks, bare den hadde kommet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel like dødt i alle trøndelagselvene om dagen. Slik jeg ser det er vi tilbake til "normalen" for 10 år siden der det var godt fiske 1 juni, så ble det noen dager med strøfisk før det kom store flak nærmere 15juni. Namsen går med 800 kubikk og er ingenting i veien for at det skal fanges laks, bare den hadde kommet

hvordan er det med kilenot fiske nå, fisker de nå eller,og får de noe da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.