Gå til innhold
Fiskersiden

Snartur til Damtjern


kjetillund
 Share

Recommended Posts

Tok en snartur opp til Damtjern i formiddag for å se om det var no liv i fisken.

Oppdaget med en gang 2 karper som svømte sakte rundt i overflaten nære land. Har sett fisk stå her før, men vanligvis blir de skremt med en gang, eller står langt ute. Agna opp med ett par maiskorn og kasta ut. Hadde ikke særlig trua, har prøvd dette før uten annen respons enn at de svømmer avgårde. Er mye trær i både vann og langs vannkanten så det er en prøvelse å få agnet ut på egnet sted. Klarer self å sette kroken fast i et druknet tre på første kastet ;) Karpene er en halv meter unna, og snur seg mot maiskorna, svømmer bort og prøver forgjeves å spise. Men mais og krok sitter dønn fast..

Tilslutt ryker jeg snøret i ett forsøk på å løsne det. Karpene blir ikke særlig skremt, men svømmer ut på dypere vann.

Tipper de lå på ca 3-4kg

Går en tur rundt får å se etter annen fisk og oppdager en død karpe i vannkanten.

85383_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34269/85383.jpg

85384_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34269/85384.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Tipper den har ligget der en stund, finnene og mesteparten av snuta var oppløst/spist.

Var nok en fem-seks-kilos i sine glansdager

Ingen fisk denne gangen heller.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KANSKJE ja, men som Remy påpeker, på lik linje med andre fiskearter, og alle andre levende organismer for den saks skyld, så KAN faktisk også karpene dø en naturlig død, selv om enkelte later til å tro noe annet...! ;)

nå er det vel ingen som "later til å tro noe" som helst bortsett fra Remy. Potemkin og jeg selv har kun lansert at det kan være noe annet enn naturlig og at man ikke kan si noe konklusivt utifra bildene.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det vel ingen som "later til å tro noe" som helst bortsett fra Remy. Potemkin og jeg selv har kun lansert at det kan være noe annet enn naturlig og at man ikke kan si noe konklusivt utifra bildene.

Jo da, umulig å si noe konklusivt her, men poenget er jo at hver gang noen finner en død karpe, er det alltids noen fra miljøet som lanserer denne (mulige) forklaringen, som om det er den mest sannsynlige, og underforstått at andre forklaringer da er mindre trolige. Og er det slik, at dette er den mest sannsynlige forklaringen? I mine og mange andres øyne er det neppe slik. Den mest sannsynlige dødsårsaken for karper i Norge er oksygenmangel om vinteren. Sykdom kan også være en viktig årsak, jfr karpen som ble funnet i Gunnekleiva i vår. Død som resultat av fiske virker som en mindre sannsynlig årsak, med unntak av fisk som blir tatt opp og kakket, og de finner man jo neppe liggende og drive langs bredden...

Av de ca. 400 karpene jeg har fått har jeg aldri opplevd fisk som har slukt (noen har dog sittet relativt dypt kroket, men det har latt seg gjøre å fjerne kroken uten å skade fiskens gjeller). Derfor virker en slik årsak usannsynlig. Så kan man tenke seg muligheten for at noen bevisst har krøket fisken, men hvor stor er denne sannsynligheten? Selv ikke i Dynovika, der "nøtterne" står i kø, der man i perioder nesten kan gå tørrskodd over på brasmerygger, og det omtrent er umulig å unngå å krøke fisk, er det så vidt jeg kan bedømme ikke særlig vanlig at man bevisst står og krøker fisk. Og hvor lett er det å gjøre dette med en sky karpe i Damtjern? Derfor konkluderer jeg rent saklig med at Remy trolig har rett her.

Og i relasjon til den andre tråden om karpevann, jo karpe er "berre ein fisk". Jeg tror vi karpeentusiaster gjør oss selv og karpen en bjørnetjeneste ved å forsøke å "opphøye" den til noe mer enn den faktisk er. Jo, karpe er en flott og spennende art, både biologisk og som sportsfisk, og ja, på grunn av dens dårlige reproduksjonsevne og generelt høye levealder, bør vi naturligvis ta vare på karpene så godt som råd er. Holdningsskapende arbeid og bevisstgjøring, samt opplæring i hvordan man skal behandle fisken er viktig i så henseende. Men det tjener til lite å se spøkelser på høylys dag i enhver sammenheng der en karpe (som trolig har dødd en naturlig død) tilfeldigvis blir funnet død langs bredden. Og det tjener oss heller ikke å sluke agnet rått når noen (kanskje) forsøker å provosere litt over dette. At mange karpeentusiaster har et nærmest "religiøst" forhold til sin favorittart er vel en dårlig skjult hemmelighet blant sportsfiskere (jeg har også vært der! ;) ). Når noen "teaser" oss med dette, bør vi vel heller forsøke å være litt selvironiske, eller hur..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA du sier noe, jeg tenkte selvsagt på den første, og ville gjerne hatt årstall da.

Vi snakker vel om 1990 +/-, dvs nesten 20 år siden. Vet ikke om en fem-seks kilos fisk er blant de originale utsatte karpene, disse burde jo strengt talt veie mye mer, skjønt veksten i Damtjern kanskje stagnerer når karpene er i denne størrelsesklassen? Men selv om karpene kan bli gamle, kan de jo også dø en naturlig død som relativt unge. Derfor vanskelig å si om dette er blant de eldre fiskene, en av suppleringsutsettingene, eller en fisk som er født og oppvokst i Damtjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvsagt obdusere karpa ;)

Fisk har forskjellig status og man tar utgangspunkt i sine egne holdninger til artene når man uttaler seg.

Folk burde lytte til de som bryr seg om arten og ikke de som stiller seg likgyldig.

Da unngår man å trå folk på tærne.

Ja, griser har da flydd for lenge siden

Mulig jeg la lista for lavt ;)

Men da gjenstår det at du er morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvsagt obdusere karpa ;)

Fisk har forskjellig status og man tar utgangspunkt i sine egne holdninger til artene når man uttaler seg.

Folk burde lytte til de som bryr seg om arten og ikke de som stiller seg likgyldig.

Da unngår man å trå folk på tærne.

Joda,tror ikke folk er likegyldige til så flotte og sjeldne fisker.

Det er vel heller dere karpefiskere vi synes er rare og nærmest verneverdige ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, umulig å si noe konklusivt her, men poenget er jo at hver gang noen finner en død karpe, er det alltids noen fra miljøet som lanserer denne (mulige) forklaringen, som om det er den mest sannsynlige, og underforstått at andre forklaringer da er mindre trolige. Og er det slik, at dette er den mest sannsynlige forklaringen? I mine og mange andres øyne er det neppe slik. Den mest sannsynlige dødsårsaken for karper i Norge er oksygenmangel om vinteren. Sykdom kan også være en viktig årsak, jfr karpen som ble funnet i Gunnekleiva i vår. Død som resultat av fiske virker som en mindre sannsynlig årsak, med unntak av fisk som blir tatt opp og kakket, og de finner man jo neppe liggende og drive langs bredden...

Av de ca. 400 karpene jeg har fått har jeg aldri opplevd fisk som har slukt (noen har dog sittet relativt dypt kroket, men det har latt seg gjøre å fjerne kroken uten å skade fiskens gjeller). Derfor virker en slik årsak usannsynlig. Så kan man tenke seg muligheten for at noen bevisst har krøket fisken, men hvor stor er denne sannsynligheten? Selv ikke i Dynovika, der "nøtterne" står i kø, der man i perioder nesten kan gå tørrskodd over på brasmerygger, og det omtrent er umulig å unngå å krøke fisk, er det så vidt jeg kan bedømme ikke særlig vanlig at man bevisst står og krøker fisk. Og hvor lett er det å gjøre dette med en sky karpe i Damtjern? Derfor konkluderer jeg rent saklig med at Remy trolig har rett her.

Og i relasjon til den andre tråden om karpevann, jo karpe er "berre ein fisk". Jeg tror vi karpeentusiaster gjør oss selv og karpen en bjørnetjeneste ved å forsøke å "opphøye" den til noe mer enn den faktisk er. Jo, karpe er en flott og spennende art, både biologisk og som sportsfisk, og ja, på grunn av dens dårlige reproduksjonsevne og generelt høye levealder, bør vi naturligvis ta vare på karpene så godt som råd er. Holdningsskapende arbeid og bevisstgjøring, samt opplæring i hvordan man skal behandle fisken er viktig i så henseende. Men det tjener til lite å se spøkelser på høylys dag i enhver sammenheng der en karpe (som trolig har dødd en naturlig død) tilfeldigvis blir funnet død langs bredden. Og det tjener oss heller ikke å sluke agnet rått når noen (kanskje) forsøker å provosere litt over dette. At mange karpeentusiaster har et nærmest "religiøst" forhold til sin favorittart er vel en dårlig skjult hemmelighet blant sportsfiskere (jeg har også vært der! ;) ). Når noen "teaser" oss med dette, bør vi vel heller forsøke å være litt selvironiske, eller hur..?

Nettopp fordi det er umulig å si noe konklusivt er det jo greit å lansere flere muligheter enn den ene med naturlig død (samme hvor sannsynlig den er) slik at det blir synliggjort at pen behandling av fisk som skal slippes ut igjen (samme hvilken art) er viktig. Særlig når det er en art som har nedsatt reproduksjonsevne.

Selvsagt er det karpefiskerne, de sære gærninga, som lanserer dette hver gang. Ikke nødvendigvis som den mest plausible forklaringen, men som en mulig forklaring. Hadde vi også utad vist likegyldighet ved slike hendelser hadde jo det senket anseelses på karpe som en verneverdig fisk. Noe den i høyeste grad er, både fordi det er flott sportsfiske-fisk og fordi den har kulturhistoriske aspekt ved seg. ;)

Hvor mange av de 400 karpene du har fått har du tatt på agn som er tredd rett på kroken og ikke på ett hår?

Det er jo først ved agn (maggot eller mais f.eks.) rett på kroken at faren for dyp kroking er mer til stede og (med fare for å sette folk i bås) så er det jo gjerne slik at ikke-karpe fiskere helst vil gjøre "riggen" så enkel som mulig og benytter da rett-på-kroken agn. :)

Klart vi har selv-ironi... men den kan være vanskligere å se når vår syn blir uttrykt skriftlig og skal tolkes av alle som leser det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange av de 400 karpene du har fått har du tatt på agn som er tredd rett på kroken og ikke på ett hår?

En ikke ubetydelig del av karpene er tatt på duppmeite med mais eller doggmark, eller på flytebrødfiske, der altså agnet er festet direkte på kroken. Selv ikke de karpene jeg tok på doggmark slukte. Faktisk har de få tilfellene av dyp kroking vært med boilies og på hair-rig. Mulig dette har vært et utsalg av dårlige rigger, men likevel..? Nå betyr ikke mine erfaringer at sluking ikke er mulig. Det er jo alltid viktig å følge med i timen og gjøre tilslag så raskt at fisken ikke rekker å sluke. Men det jeg forsøkte å si var at sluking ikke er noe som man opplever veldig ofte med karpe. Som regel vil de spytte ut igjen agnet lenge før det kommer så langt ned i svelget. Dette er jo nettopp fordi karpen jevnt over er mer sensitiv med tanke på motstand i takkelet og i forhold til å kjenne sena mot leppene enn de fleste andre fiskearter. Og det er jo nettopp derfor at det har vært nødvendig å utvikle avanserte takkel, med hair-rig, myke fortomsmaterialer og selvkroking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv kun opplevd dyp kroking ved agn rett på kroken.

Riktignok kan jeg ikke skrive fler enn ett sted mellom 150 og 200 karper på min statestikk, så jeg har ikke helt den samme erfaringen som deg.

Ville vel da tro at du ikke fisker med agn rett på kroken og da ikke har særlig erfaring med det ,eller ?

Dette kun ment som ett spørsmål .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.