Gå til innhold
Fiskersiden

Snartur til Damtjern


kjetillund
 Share

Recommended Posts

Jeg har selv kun opplevd dyp kroking ved agn rett på kroken.

Riktignok kan jeg ikke skrive fler enn ett sted mellom 150 og 200 karper på min statestikk, så jeg har ikke helt den samme erfaringen som deg.

Jo da, jeg innser at man kan ha forskjellige erfaringer, og den ene er ikke nødvendigvis noe "riktigere" enn den andre. Jeg kunne jo her tilføyd at agn rett på kroken for det meste har vært praktisert i relativt jomfruelige vann, jeg har fått svært få fisk på dette i vanskelige vann (i HELT jomfruelige vann opplevde jeg doggmark som det beste agnet, men det var forbløffende hvor raskt karpene lærte at de skulle holde seg unna dette agnet, det mest "naturlige" agnet av dem alle). Så fort karpene har begynt å bli kroksky har det vært vanskelig å ta de på noe annet enn hair-rig. Og det er jo nettopp fordi karpene lærer fort, og at de er vriene, blant annet med mindre risiko for dyp kroking som en bieffekt, at den er så interessant og utfordrende å fiske etter.

Selvsagt fisker jeg med agn rett på kroken og kommer til å fortsette med det, MEN når jeg gjør det følger jeg langt mer med for å sette tilslag så fort som mulig.

Ja, som sagt viktig å følge med i timen. Og egentlig litt merkelig at jeg aldri opplevde sluking når jeg fisket med doggmark i jomfruelige vann. Om det skyldes at jeg var våken, om karpene var "lure", eller om det skyldes tilfeldigheter vet jeg ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt fisker jeg med agn rett på kroken og kommer til å fortsette med det, MEN når[7i] jeg gjør det følger jeg langt mer med for å sette tilslag så fort som mulig.

Tro meg ,dette er ikke for å kverulere men hvorfor fisker du med agn rett på krok om skadefrekvensen på fisken da er mye større ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg ,dette er ikke for å kverulere men hvorfor fisker du med agn rett på krok om skadefrekvensen på fisken da er mye større ?

Fordi det er det mest effektive på det tidspunktet og i det vannet.

Fordi karpene i de vannene ikke har lært at runde kuler med tidvis veldig rare lukter er mat enda.

Fordi jeg nå følger med langt mer enn de gangene hvor dyp kroking har skjedd.

Fordi jeg benytter kroker uten mothaker som minsker skadene ved avkroking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som kjeder seg på fiskersiden om dagen tydeligvis. Klart karpa er en spesiell fisk akkurat som morten er det og som mange synes laksen er det. Hver fisk har et individuellt særpreg. Det som kanskje er mest særpreget i forhold til karpe er vel at det i utrolig mange vann som fisken ikke reproduserer så er det et endelig antall karper, et uttak vil forringe denne bestanden og således også en død fisk. Det samme som vil skje hvis man begynner å ta ut stor fisk av en art i et vann feks gjedde på kort sikt, det blir lite å fiske på. I gjeddeeksempelet kan tilstanden etter uttak av stor fisk stabilisere seg, selvom det mest sannsynlig ikke vil gjøre det(ref utallige CR diskusjoner). Mens med døde karper vil tilstanden ha null mulighet til å komme tilbake på nivået det var før uttak uten utsettinger der hvor fiske ikke reproduserer. Med de tankebanene som det virker som det er en del av i DN og andre instanser om dagen, kan det nok også se ut som det er lenge til man får lov til noen godkjente utsettinger. Derfor er nok karpefiskere litt på alerten i forhold til død fisk, og kan kanskje minne litt om en paranoid hasjrøyker som ser en uniformert parkeringsvakt.

Men budskapet her må jo kanskje heller være å drive et omfattende opplysningsarbeide i forhold til hvordan ta vare på fisken, behandling under fotografering osv. Kanskje noen av gutta i karpemiljøet burde gått sammen og skrevet en artikkel med illustrative bilder i forhold til behandling av karpe hvordan og hvorfor osv. Denne artikkelen kunne jo vært levert til alle de store fiskeforumene og portalene som omhandler fiske. Tror denne måten å jobbe på kunne reddet mange karper fra dårlig behandling.

Noen som tar utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men budskapet her må jo kanskje heller være å drive et omfattende opplysningsarbeide i forhold til hvordan ta vare på fisken, behandling under fotografering osv. Kanskje noen av gutta i karpemiljøet burde gått sammen og skrevet en artikkel med illustrative bilder i forhold til behandling av karpe hvordan og hvorfor osv. Denne artikkelen kunne jo vært levert til alle de store fiskeforumene og portalene som omhandler fiske. Tror denne måten å jobbe på kunne reddet mange karper fra dårlig behandling.

Noen som tar utfordringen?

Kan garantere at Norges desidert største nettside for sportsfiskere skal finne plass til en slik sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er mest aktuelle for å skrive en slik sak sitter nok allerede på bildemateriale mer enn godt nok til å illustrere, så det vil nok dreie seg om å sette noen ord til de gode illustrative bildene og ikke være alt for mye jobb.

(Jeg kan jo sjekke med Remy om det kan vanke en bunke hjemmerullede spesialboilies i premie til beste artikkel ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker vel om 1990 +/-, dvs nesten 20 år siden. Vet ikke om en fem-seks kilos fisk er blant de originale utsatte karpene, disse burde jo strengt talt veie mye mer, skjønt veksten i Damtjern kanskje stagnerer når karpene er i denne størrelsesklassen? Men selv om karpene kan bli gamle, kan de jo også dø en naturlig død som relativt unge. Derfor vanskelig å si om dette er blant de eldre fiskene, en av suppleringsutsettingene, eller en fisk som er født og oppvokst i Damtjern.

Er det reprodusering i Damtjern? Tidligere år har jeg kun observert mye større karper (som har vært umulige å fiske etter på plassen) Var egentlig ute for å se om karussen var hjemme.

Den ene av de to fiskene jeg så var nok rundt/litt under 3 kg.(vanskelig å bedømme vekt på karper syns jeg)

Har aldri sett så små fisk her før. Hva er størrelsen på karpene i Damtjern? Har alltid trodd det kun var store fisker der.

Endret av kjetillund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det reprodusering i Damtjern? Tidligere år har jeg kun observert mye større karper (som har vært umulige å fiske etter på plassen) Var egentlig ute for å se om karussen var hjemme.

Den ene av de to fiskene jeg så var nok rundt/litt under 3 kg.(vanskelig å bedømme vekt på karper syns jeg)

Har aldri sett så små fisk her før. Hva er størrelsen på karpene i Damtjern? Har alltid trodd det kun var store fisker der.

Var det speil- eller skjellkarper du så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.