Gå til innhold
Fiskersiden

Vanntett kamera


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

SOm notorisk utstyrsødelegger har jeg nå bestemt meg får å anskaffe et kamera som tåler litt bank. Jeg vil også ha muligheten til å ta bilder under vann. Det jeg vil ha er da et av disse vanntette kompaktkameraene.

Jeg har ikke funnet noen store tester der de sammenligner flere av alternativene, men jeg har lest en del og mener Pentax Optio W60 virker temmelig greit. Det er viktig for meg at kameraet er noenlunde raskt og tar ok bilder. Erfaringer, synspunkter og tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

85429_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34290/85429.jpg

85430_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/34290/85430.jpg

Her er to bilder tatt med Olympus mju-tough 6000

Greit nok kamera, og bilder tatt "på land" blir ok så lenge du ikke får for mye motlys.

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"bilder tatt "på land" blir ok så lenge du ikke får for mye motlys."

Betyr det at de blir merkbart dårligere enn ikke-undervannskamera, eller bare at de ikke er sammenlignbare med skikkelig gode bilder (da gjerne i høyere prisklasser)

Jeg tok noen bilder rett før sola gikk ned, rett mot sola og de ble ikke så veldig bra.

Du også huske på at sola er meget skarp da.

Tror ikke bildet hadde blitt noe bedre med et vanlig kamera heller(vanlig kompakt).

Jeg har stort sett bare brukt dette kameraet under vann og der fungerer det bra, når du har lært deg å bruke det.

Du må huske på at det er mindre lys under vannflaten, og lys må du ha for å få et brukbart bilde.

Lukkertiden blir fort et problem under vann, men er det sol og godt lys blir hverdagen lettere å hanskes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel da bare Olympus mju-tough 8000, Power Shot'en kan sammenlignes med.

Har ikke prøvd noen av dem, men hadde kjøpt mju-tough 8000 hvis de hadde hatt det inne når jeg kjøpte mitt.

Power Shot'en gir visst et skarpere bilde skal en tro reklamen, og det tviler jeg ikke på.

Ikke så lett å få de "perfekte" bildene under vann, trengs litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canonkameraet så jeg på, det var utrolig tregt i følge testen. Pentaxen har jeg lest at er raskere og har bedre vidvinkel og bedre video enn de fleste andre. Den tåler dog ikke like mye deng som mjuen, men antagelig tåler den nok. Meningene om bildekvaliteten spriker veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste Kamera&Bild (som er ett seriøst svensk magasin) så har de testet vanntette kamera, vinneren der er Olympys Mju Tough-8000 - ganske soleklart ser det ut som.

Testen bestod av :

Canon PowerShot D10

Pentax Optio W60 (Godt kjøp)

Panasonic Lumix DMC-FT1

Fujifilm FinePix Z33 WP

Olympus Mju Tough-6000

Olympus Mju Tough-8000 (Best i test)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I siste Kamera&Bild (som er ett seriøst svensk magasin) så har de testet vanntette kamera, vinneren der er Olympys Mju Tough-8000 - ganske soleklart ser det ut som.

Testen bestod av :

Canon PowerShot D10

Pentax Optio W60 (Godt kjøp)

Panasonic Lumix DMC-FT1

Fujifilm FinePix Z33 WP

Olympus Mju Tough-6000

Olympus Mju Tough-8000 (Best i test)

Supert, jeg betalte 10 kroner og leste testen på nettet. Jeg er fremdeles ikke sikker på hva jeg vil ha... Panasonicen filmer i HD, det er jo artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg ville seriøst tenkt på å kjøpe ett bra kamera, og ett kamera en får undervannshus til.

Sjekk undervannshus på utelandske sider eller e-bay. Mange som har kjøpt uhus i utlandet til mye rimligere priser. Men det er sikkert ok mye av det nadre også, men har en følelse at noen av de er laget som vanlig kamera, men som du kan bruke under vann. Hvor lenge holder pakninger tett etc. Ser bare hvor fort det blir støv og smuss på ett vanlig kamera. I hvertfall ett alt å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I testen av panasonic kameraet på akam.no så virker det som om Canon kameraet er bedre på det meste, men må si jeg er imponert over filmingen på Panasonic kameraet :)

sjekk testen på Akam.no

Eller så er det verdt å merke seg at alle pakningene må skiftes etter et år på Panasonicen på verksted....

vet ikke hvordan det er på de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.