Gå til innhold
Fiskersiden

Mulle?


Recommended Posts

Hola.

En kar jeg har tatt med på etpar fisketurer tidligere hadde en særs spennende observasjon på Wahlsodden i Flekkefjord torsdag morgen, da han var ute etter makrellen. Jeg må med engang si at han er ikke stort til fisker, men jeg har enda ikke lagt merke til at han har videre problemer med øynene.

Han anslo fisken til å være 60-70 cm og han mente at han ikke ville klart å holde rundt den med begge hender. Fisken gikk langs land helt inne på grunna, så grunt at finnene nesten stakk over vann. Fargen hadde vært lyst ensfarga. Jeg slo sporenstraks opp på havabbor og multe i Pethon, men det var det ikke. Han sa så at fisken han hadde sett hadde lange følehorn og stor munn, ikke så ulikt malla han tilfeldigvis så avbilda i Pethon.

Han hadde pirka borti fisken med stangtuppen uten videre respons, og angra på at han ikke hadde vært tøff nok til å prøve å fange den med henda.

Min Pethon er gammal og har ikke bilde av mulle (som vel de nyere utgavene har?) så jeg har ikke fått vist han bilde av den.

Det eneste jeg stusser på er størrelsesangivelsen, da mulle vel ikke blir så stor? Men som sagt er han ikke særlig til fisker, så det anslaget der tar jeg med ei klype salt. For det må vel ha vært ei mulle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hola.

En kar jeg har tatt med på etpar fisketurer tidligere hadde en særs spennende observasjon på Wahlsodden i Flekkefjord torsdag morgen, da han var ute etter makrellen. Jeg må med engang si at han er ikke stort til fisker, men jeg har enda ikke lagt merke til at han har videre problemer med øynene.

Han anslo fisken til å være 60-70 cm og han mente at han ikke ville klart å holde rundt den med begge hender. Fisken gikk langs land helt inne på grunna, så grunt at finnene nesten stakk over vann. Fargen hadde vært lyst ensfarga. Jeg slo sporenstraks opp på havabbor og multe i Pethon, men det var det ikke. Han sa så at fisken han hadde sett hadde lange følehorn og stor munn, ikke så ulikt malla han tilfeldigvis så avbilda i Pethon.

Han hadde pirka borti fisken med stangtuppen uten videre respons, og angra på at han ikke hadde vært tøff nok til å prøve å fange den med henda.

Min Pethon er gammal og har ikke bilde av mulle (som vel de nyere utgavene har?) så jeg har ikke fått vist han bilde av den.

Det eneste jeg stusser på er størrelsesangivelsen, da mulle vel ikke blir så stor? Men som sagt er han ikke særlig til fisker, så det anslaget der tar jeg med ei klype salt. For det må vel ha vært ei mulle?

Jeg mener jeg har hørt at mulle er en ganske fargerik fisk som blir rundt kiloet. mener jeg har dykka med dem i middelhavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jeg har hørt at mulle er en ganske fargerik fisk som blir rundt kiloet. mener jeg har dykka med dem i middelhavet.

På bildene på fishbase virker den å være rød-ish ja, men disse fargene kan jo "blekes" ut i sollyset.

En presisering forøvrig; Følehorna på fisken mente han var ca 20cm lange og det stakk en ut på hver side av munnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE mulle hvertfall. De er knøttsmå, og har ikke så store følehorn. Aner ikke hva det kan være. "20 cm lange følehorn som stakk ut på hver side av munnen" Høres ut som noe fra mars dette.

Hehe...evt legger vi all skyld på forurensinga i fjorden...

Alkoholtesta du ham ?

Nei, men han er svensk. Burde kanskje forklare mye det?

Her er uansett min teori: Han har sett en fisk som er ganske mye større enn det han tidligere har sett (noe jeg ville trodd betyr over 35cm) som har svømt rundt på grunna. Størrelsensangivelsen i etterkant bærer preg av at han aldri har sett noe så stort før og blir dermed overdrevet (for hvor mange ganger har man ikke kommet over uerfarne fiskere som viser noe i nærheten av 35cm mellom henda når de har fått en 1,5hgs ørret?) Samtidig er jeg sikker på at han har sett noe som er/kan minne om følehorn. For han var veldig klar på at den hadde stor munn og følehorn, ikke så langt unna det han så på malle i Pethon. Og det har jeg ingen grunn til å mistro. Men i likhet med fiskens lengde er den angitte lengden på disse følehorna langt unna realiteten, kanskje så korte som 5-10cm eller mindre. Og igjen blir lengden overdrevet i etterkant fordi det er noe han la veldig godt merke til.

Vi bladde gjennom hele Pethon uten at han fant det han hadde sett.

Og da spør jeg; kan en 30-40cms mulle dukke opp i fjæresteinene i Flekkefjord? Og hvis så: Kan den lyse fargen/ikke-responsen på stangpirkinga tyde på en syk fisk?

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Det er fanga ein del muller her på Vestlandet i det siste, men om det er det han har sett hadde kanskje fargen vore meir iøynefallande enn det han beskriv. Ellers er det jo kjendt frå tidlegare at multe er ein art som forekjem ofte i Flekkefjord. Den kan jo oppnå ein betydeleg større lengde enn mulle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter en tier på multe. Ensfarget lys og stor munn stemmer. Har den i tillegg jafset i seg noe grønnsaker som henger ut på hver side, så er "følehornene" i boks også. Eller kanskje er disse følehornene noe den ikke burde ha prøvd å spise, slik at det er noe som blokkerer systemet. Det kan forklare oppførselen, som jo unektelig høres noe syk ut. Nå stemmer "alt" og helt utopisk er det vel ikke heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en grunn til at multe var første fisk jeg slo opp i Pethon og havabbor nummer to. Var de jeg så som sannsynlige. Og skal jeg være ærlig tror jeg nok mest på multe sjøl, men han virka veldig bestemt på at det ikke var det.

Men fra fævvlemiljøet har jeg tidligere opplevd at lekfolk har klart å få de mest fantastisk vridde forklaringer av ganske ordinere ting, så jeg får la sannsynligheten spille inn og lande på multe, dog med litt fortsatt gnaging i bakhodet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multe er det nok ikke, først og fremst er det über lett å se stripene i den ellers glinsende kroppen, jeg har sett på flere multer i NOrge de siste årene til å vite dette godt. Videre har de ikke noen lange følehorn. De har bred munn, men ikke en STOR munn. Og multa blir stor, men de er tynne og torpedo formet. Søker gjerne frem og tilbake langs bunnen sporadisk, vanskelig å skjønne seg på fisken. Jeg har sett de på opp til 100 cm som kanskje er 8+fisk!!! Men de kan aldri bli vanskelig å holde rundt, da skal man ha korte korte armer. Pluss at multen er VELDIG sky og går så godt som aldri alene. De sender ut to eller tre som er speidere som søker området først, deretter går de ut og henter resten av stimen. Skremmer man disse har man ødelagt fiske denne dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de kan aldri bli vanskelig å holde rundt, da skal man ha korte korte armer.

Så er det da forskjell på hender og armer, og det er taltså to hender han mener han ikke ville klart å holde rundt fisken.

Har observert stim av multe selv, og de var ikke særlig sky, svømte bedagelig rundt i overflata sjøl om 5 mann bombarderte dem med sluk, flue, spinner osv. Dette er en stund siden, og faktisk før vi visste hva multe var, derav de ukonvensjonelle fiskemetodene. Men vi fant raskt ut arten etter en titt i boka etter turen. Faktisk stoppa de opp til redskapen ble dratt forbi, for så å rusle videre. Og de holdt seg flere minutter innenfor kastehold. Det var 5 fisk anslått til 2-3kg. Der var det riktignok tre-fire meter dypt, kanskje det spilte inn? For seinere har jeg prøvd å lokke til meg en stim på grunna med loff-foring, men de holdt seg laaangt utafor kastehold og de som nærma seg snudde fort da de lukta lunta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey,

Ikke helt enig remy :-)

Når de åbner munden rigtigt, så bliver den kæmpe stor.

Men den burde være tydelig at genkende, da dens læber er enorme.

Dertil har de også nogen små tråde i siderne af munden.

Her et billede: (jaja, jeg ved godt det er lidt show off - men oh well )

mulletpic.jpg

Sådan ser de ud i danmark :-)

Mvh

Dennis

Ps: 2,5 kg på tørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey,

Ikke helt enig remy :-)

Når de åbner munden rigtigt, så bliver den kæmpe stor.

Men den burde være tydelig at genkende, da dens læber er enorme.

Dertil har de også nogen små tråde i siderne af munden.

Her et billede: (jaja, jeg ved godt det er lidt show off - men oh well )

mulletpic.jpg

Sådan ser de ud i danmark :-)

Mvh

Dennis

Ps: 2,5 kg på tørt :)

-de små finnes i Danmark ja og dessuten er det lett å få de der. Her er det p"#¤ vanskelig B) og de er stooore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo Remy, men de findes også i 4,5 kg i Danmark :)

mulletpic2.jpg

Og selvom det måske lyder sådan, så er de ikke helt nemme anyway :D

Uanset - multejagten fortsætter :D

bare din bror som får de så store :P Vi får se neste helg, kanskje kommer jeg en tur om været ikke er multete her hjemme. Vakre fisker B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.