Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags fisk er dette?


Recommended Posts

Ang. tiskjegget (hm, nytt kallenavn på Jim Frode kanskje), om den er tatt i reketrål er det nok ikke panserulke, de er som regel en fjæreart, spesielt om sommeren.

Kan være arktisk panserulke, men hvordan man skiller den og tiskjegg har jeg ikke i hodet.

Ser ut som den har kun en ryggfinne, da snakker vi arktisk panserulke (hvis ikke den første er borte). Tiskjegg har to ryggfinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste talar, det er nok arktisk panserulke Ulcina olrikii. Legg merke til at den manglar dei spisse skjella på hovudet og nakken. Mangelen på to ryggfinner (dersom det berre er ei) styrker mistanken. Eg er ikkje heilt enig med Fiskipedia at tiskjegg og arktisk panserulke er vanskelig å skille, det er det Pethon som seier :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremover meldte i morges om at mysteriet med fisken var løst og at det var en Sars Ålebrosme. Jeg sendte de en mail som refererte til dette forumet og et av innleggene i den opprinnelige artikkelen. De hadde da tatt kontakt med havforskningsinstituttet i Tromsø. Dette kan dere lese om i følgende link:

http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article4444154.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han som sa det var Sars ålebrosme meinte fisken var lik skolest, så ein bør vel ikkje stole så mykje på han.

(Irvin: me tjenar kanskje på ein litt mindre nedlatande tone i innlegga...?)

Ved å skrive skivebom? Burde da heller skrevet: "Du, mulig jeg tar feil altså, men kan det tenkes, at dersom du har blingset, at dette kanskje ikke er sars ålebrosme? Jeg tror nemlig kanskje at dette kan være, dersom jeg ikke tar feil, arktisk panserulke."?

Nei, så ydmyke er det ingen grunn til å være syns jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Irvin: me tjenar kanskje på ein litt mindre nedlatande tone i innlegga...?)

Nei, la Irvin leve! (I hvert fall her på forumet, nå som ThorEH har blitt en koselig barneTV-onkel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smørflyndre var det ikke:) Jeg streifet innom glassvar også, men slo meg til ro med gapert hehe. Ikke så lett når de er så små at de nesten er gjennomsiktige.. Men smørflyndre var det garantert ikke, stor kjeft:[]

Men jeg har vært med å gjort mange tråltrekk etter reker og andre bunndyr, med FS Jan Mayen, og både smørflyndre og gapert har forekommet i stort antall. Ikke unvanlig å fylle et par tre stamper bare med de to artene. Så det er rart at ikke flere tar de på stang i grunn.

Neste gang jeg finner noe rart i rekedisken, tar jeg de med som agn ;D Førstemann til kveite på panserrulke!

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men jeg har vært med å gjort mange tråltrekk etter reker og andre bunndyr, med FS Jan Mayen, og både smørflyndre og gapert har forekommet i stort antall. Ikke unvanlig å fylle et par tre stamper bare med de to artene. Så det er rart at ikke flere tar de på stang i grunn.

Pssst! Jeg tok 3 gapeflyndrer sist jeg var ute med Truls... :D

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.