Gå til innhold
Fiskersiden

Bettennelse I Skulder


aurenbiter
 Share

Recommended Posts

Hei,

usikker på om dette blir riktig fora, ikke så mange leger her inne men tipper det er sykt mye erfaring rundt temaet... ;)

Har ikke fisket på 15 år men ble totalt bitt av basillen nå i sommer. Har fisket nærmest uavbrutt i hele juli, men så har jeg nå pådratt meg en slags betennelse som brer seg over hele skulderen og nedover ryggen samt ned høyrearmen (som jeg holder stanga med.

Klarer ikke snu meg til høyre med hodet uten at det svir til.

Har noen erfaringer med dette, årsak til at det skjer, og hva som hjelper. Smørt på noe flytende IBUX tjafs uten det hjalp, Tiger balsam gjorde godt i akkurat 15 minutter mens lkta satt i i flere timer :angry2:

Lurer på om jeg skal dra frem Voltaren fra skapet men har ei nyre og etter som jeg forstår tærer den litt på nettop nyrene.. ;)

Noen tips? Jeg vil jo nødig gi meg med fisket, tok en dags pause uten at det hjalp, men måtte jo fiske igjen da ;)

Nå blir jeg stemplet som en pingle men det får så være, å komme seg ut å fiske er viktigere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok aktivisert en del muskler du ikke bruker til vanlig.

Jeg hadde samme opplevelsen da min fiskefeber slo til for fullt igjen etter en lengre dvaleperiode, det går over etter en stund. 

Prøv å tøye og strekke ut nakke og skuldre, det hjalp meg.

Men ta en tur til en manuell terapaut eller en naprapat. De fikser deg kjapt, og kan gi deg noen enkle øvelser. Lege er bare tull, de har ikke greie på muskler og ledd. Får bare en resept med noen piller, og sier du har fått "kink" overalt. Ikke verdt tanken engang.

Tran er knall som Davidsen sier, smører ledd og senefester. Jo renere jo bedre!

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Bit i deg fiskefeberen og hold deg i ro i et par dager, med minst mulig bruk av armen du har vondt i. Mest sannsynlig har du vel kun overanstrengt deg med kastingen, men jeg ville nok fått sjekket det et sted for å være på den sikre siden om det ikke går over etter noen dager med lite anstrengende bruk av områdene.

Med tanke på at du har kun en nyre så ville jeg ventet med Voltaren til etter samtale med lege.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, hold deg unna Voltaren. Veldig sterkt for magen, og fjerne det som er av sunne tarmbakterier, så du kan få skikkelig ubalanse i magen og tarmsystemet.

Ta heller ibux da.

;) Du får gjøre som meg som sliter med en gammel skade i skulder. Kortisonsprøyte. Det gjør underverker og holder lenge. Men krever som regel lege og fysioterp. som gjør det sammen slik at det settes inn på rett sted. Gjør vondt, men det går fort over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, her var det mange kjappe tips!

Jeg gir meg nok ikke med fisket før armen faller av og jeg ikke klarer stå oppreist... hehe

Men jeg får nok kontakte en heksedoktor (enig i at leger kan ikke slikt).

Heksedoktoren ble en Naprapat og fikk time til onsdag. Da får jeg bite tennene sammen, og håpe fisken biter like godt frem til onsdagen ;) hb jeg henger sammen frem til da ;) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betennelse i skuldre, armer er nok en ganske så "normal" lidelse for laksefiskere :)

Jeg pleier å få senebetennelse i underarm hvis jeg fisker mye med tunge søkker (markfiske) i ukesvis. Ganske så ensartet stilling for venstrehånda mi som holder i stanga. Og man spenner jo muskler konstant. Kjenner det ganske så godt i leddet mellom overarm og underarm at det har blitt fisket endel med mark i år :)

Og en ukes fravær fra elva hjalp nok ikke i det hele tatt. Noen få sleng idag med sluk, og det er like jævlig. Men, men, hva gjør man ikke for å ta laks :P

Så mitt tips hvis man skal bli fri problemet er rett og slett ikke fisk på en god stund.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg skal ha litt peiling fraråder jeg deg å fiske/kaste inn til videre. Jeg antar at "bettennelse" er selvstilt diagnose og derfor er det slett ikke sikker at det bare er det.

Hvis du får utstrålende smerter utover hø-arm når du snur hode til høyre iform av prikking og at du dovner kansje litt vekk kan tyde på noe helt annet. Muligens nakke problemer. Dette kan ha oppstått under kraftig kasting med f.e. tunge sluker/søkker. Men inflammasjon kan ikke utelukkes og frozen shoulder kan bli resultatet hvis du ikke tar hensyn.

Har du mage problemer hold deg langt vekke fra Voltaren som bare vil gi deg nye problemer!

Oppsøk lege eller fysioterapeut for å få stilt diagnose, naprapat kan du evt. bruke til behandling ikke til å stille diagnose....

Betennelse i skuldre, armer er nok en ganske så "normal" lidelse for laksefiskere :lol:

Jeg pleier å få senebetennelse i underarm hvis jeg fisker mye med tunge søkker (markfiske) i ukesvis. Ganske så ensartet stilling for venstrehånda mi som holder i stanga. Og man spenner jo muskler konstant. Kjenner det ganske så godt i leddet mellom overarm og underarm at det har blitt fisket endel med mark i år :D

Og en ukes fravær fra elva hjalp nok ikke i det hele tatt. Noen få sleng idag med sluk, og det er like jævlig. Men, men, hva gjør man ikke for å ta laks :D

Så mitt tips hvis man skal bli fri problemet er rett og slett ikke fisk på en god stund.

Dette høres ut til å være "epicondylitis lateralis", eller på godt norsk tennis albue.

En runde hos fysioterapeut med laser/ultra-lyd, tverrfriksjon/tøyninger og en spesial bandasje som heter "epicondylitt spenne" (fås hos de fleste apotek) vil kunne gi lindring elle avhjelpe deg med problemet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut til å være "epicondylitis lateralis", eller på godt norsk tennis albue.

En runde hos fysioterapeut med laser/ultra-lyd, tverrfriksjon/tøyninger og en spesial bandasje som heter "epicondylitt spenne" (fås hos de fleste apotek) vil kunne gi lindring elle avhjelpe deg med problemet.....

Til nettdoktoren :D

Takk for det, jeg tenkte på noe i den duren ja. At det kunne være tennisalbue. "Tannverk" i leddet i armen :lol: Og lette smerter når armen rettes strakt ut.

Men det er "bare" 30 dager igjen av sesongen. Får håpe det ikke tar et lite år til det går over denne gangen :D

Blir det for gæli skal jeg ta tipset og skaffe meg bandasje :D

Pussig det der, når man står der og kjører storlaks i hardstrømmen glemmer man raskt at hånda er halvt vissen, men man kjenner det jo etterpå ja. Markfiske (med spent arm og full kons) med 120-150 grams søkker i hard strøm i ukesvis er nok ikke det beste nei. Musealbue blir nok bare småtteri da :P

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nettdoktoren :D

Takk for det, jeg tenkte på noe i den duren ja. At det kunne være tennisalbue. "Tannverk" i leddet i armen :lol: Og lette smerter når armen rettes strakt ut.

Men det er "bare" 30 dager igjen av sesongen. Får håpe det ikke tar et lite år til det går over denne gangen :D

Blir det for gæli skal jeg ta tipset og skaffe meg bandasje :D

Pussig det der, når man står der og kjører storlaks i hardstrømmen glemmer man raskt at hånda er halvt vissen, men man kjenner det jo etterpå ja. Markfiske (med spent arm og full kons) med 120-150 grams søkker i hard strøm i ukesvis er nok ikke det beste nei. Musealbue blir nok bare småtteri da :P

Problemet med tennis albue er at den har en lei tendens til å komme igjen når du først har hatt den en gang. På eget ansvar kan du smøre med f.e inflammasjons hemmende salve og bruk en isbit som du smører og la smelte over albuen til å KJØLE ned smertepunktet (fe etter end fisketur og har kjørt storlaks ;-)). Bandasjen koster ikke all verden og setter du på med bårelås. Dette vil avlaste armmuskulaturen når du holder stangen og sveiver. Anbefalles!

Lykke til

Endret av Joost.L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltaren funker bare visst det er første gangen du kjører en kur med den. Masse bøy og tøy er nok tingen, unngå for mye belastning i et par uker.

Har selv en skulder som både knirker og knetter, sikkert noe fork

Voltaren funker bare visst det er første gangen du kjører en kur med den. Masse bøy og tøy er nok tingen, unngå for mye belastning i et par uker.

Har selv en skulder som både knirker og knetter, sikkert noe forkalking av senefeste. Det beste er vel å ha en stang og snelle som gjør jobben din så enkel som mulig. Lar selv en sele ta tungjobben i mage tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nettdoktoren :D

Takk for det, jeg tenkte på noe i den duren ja. At det kunne være tennisalbue. "Tannverk" i leddet i armen :) Og lette smerter når armen rettes strakt ut.

Men det er "bare" 30 dager igjen av sesongen. Får håpe det ikke tar et lite år til det går over denne gangen :blush:

Blir det for gæli skal jeg ta tipset og skaffe meg bandasje :)

Pussig det der, når man står der og kjører storlaks i hardstrømmen glemmer man raskt at hånda er halvt vissen, men man kjenner det jo etterpå ja. Markfiske (med spent arm og full kons) med 120-150 grams søkker i hard strøm i ukesvis er nok ikke det beste nei. Musealbue blir nok bare småtteri da :P

Hah! Det koster å drive på med idrett på toppnivå (jamfør undersøkelse som sa at fiske kom nest nederst på lista over idrett/aktivitet mht. fysiske utskeielser...)...

Nei, jeg hadde frozen-shoulder i fjor og har tennisalbue (høyre arm) og golfalbue (venstre arm)..i år.. Avhenger av vald, kvoter og utvikling av materiale i stang og sneller fremover...regner jeg med å jobbe meg gjennom ulike hoftelidelser, kneproblem, osv..før jeg pakker ned fiskeutstyret for godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange tips. Jeg prøver naprapaten onsdag. Aldri prøvd det før :)

Men ble litt bekymret over det du nevner "nett doktor" (litt av et kallenavn du har fått nå) :) Jeg har problemer med å se meg til begge sider, smertene er store og stikkende. Kjennes i hele skulderpartiet på høyre side samt strømninger ned rygg og høyrearm. Når jeg ser mot venstre får jeg bare stikkinger i nakke, ikke arm/skulder/rygg.

Jeg fisket fredag og lørdag men ikke i går. Jeg jobber som IT mann og sitter mye med PC/MUS på høyrearmen som sikkert ikke gjør dette så mye bedre mtp belastning.

Nå fisker jeg verken etter laks eller med tungt utstyr så jeg vet sannelig ikke hva jeg kan skylde på... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.